Een geschikt voeder zonder granen voor jonge (dek)hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silversomali

Re: Een geschikt voeder zonder granen voor jonge (dek)hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 07:49

Wees maar niet bedroefd dat je geen Pavo C4L in de buurt kan krijgen. Meeste paarden worden er echt raar van. Maar wel vervelend.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:28

Geen enkel paard kan granen goed verteren, paard zijn gemaakt om op cellulose te leven niet op zetmeel en suiker. daarom is onbeperkt ruwvoer meer dan voldoende voor elk paard. om te voldoen aan de vitamin eisen en mineralen kun/moet je iets bijvoeren.

Reformin http://www.hoeveler.com/hoeveler/minera ... plus0.html (schijnbaar de beste, kan hem niet terug vinden bij voervergelijk)

Vitalbix daily complete (ik voer en nu, paard loijkt er erg van op te blazen. HIJ lijkt net zwanger, terwijl hij heel gespierd is)

Hayster healthy herbs (paarden eten het in combinatie met ruwvoer. zit ook voldoende aanvullende vitamin en mineralen in. goed voor spijtvertering en energie) www.voergezond.nl

Blijf zo veel mogelijk van granen, suiker, melasse en troep af. daar is een paard niet voor gemaakt. lees http://www.paardnatuurlijk.nl

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:48

Wat mij eigenlijk stoort in dit verhaal is dat het paard meer dan voldoende ruwvoer krijgt en toch relatief scherp blijft. Ofwel is het hooi zo arm aan voedingstoffen ofwel schort er iets in de spijsvertering. Dit laatste kan gevolg zijn van de behandeling tegen de Lyme. Hiervoor zou ik YeaSacc toevoegen aan het menu om de spijsvertering te verbeteren en zo verbeterde opname van de voedingsstoffen te bekomen. Menu van Hooi - Vitaminekorrel (Reformin die hier voorbij kwam lijkt me niet mis) - YeaSacc zou voldoende moeten zijn. Korrel kan je geven samen met wat bietenpulp-zemelen-Luzerne-Electrolyten (of minstens wat keukenzout) om de bak te vullen.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 10:09

Die Reformin heb ik intussen ook al eens bekeken en dat lijkt me dan niet zo slecht.
Een sportpaard zou maar 100 gram per dag hoeven te krijgen.
En als dat dan wel helemaal in balans is qua verhoudingen, dan wil ik dat best proberen.
Maar kan je dat wel krijgen hier in België? Ik heb er nog nooit eerder van gehoord in ieder geval.

Als ik zie dat hij deze zomer met gras en een vitaminekorrel nog steeds niet goed in zijn vel komt te zitten, dan zoek ik wel verder :) Want als ik nu vanalles door elkaar begin bij te geven, dan weet ik ook niet wat er nu precies werkt en wat niet.

Hij heeft een zoutblok ter beschikking, dus dat is ook het probleem niet.

Ik zoek vanavond nog eens de ander genoemde opties op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:25

Boh, voor een (dek)hengst vind ik het niet zo raar dat ie wat scherper staat. Als het eentje is die constant alert is op zijn merries en omgeving dan vreet dat meer energie dan eentje die altijd staat te soezen. De mijne is ook niet echt rond, zelfs niet na castratie en die krijgt 20-25kg hooi/dag. Ik krijg 'm pas echt ronder als ik alle dagen fiks bietenpulp zou bijvoegen of 24/7 in lang, vet gras zet. Hij is verder wel kerngezond.

Wat de ene schraal vindt is voor een ander misschien perfect en nog een ander heeft ze liever moddervet...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:31

@xyzutu2: ik ben benieuwd waarom je zo scherp bent op de hoeveelheid selenium in het voer? Mijn ervaring is namelijk dat er heel veel paarden rondlopen met een tekort aan selenium. Het zit nauwelijks in de Nederlandse bodem en daardoor ook niet in het hooi.
Voor mijn eigen paard heeft het gezorgd voor spierproblemen, met name in de winter. Spierbevangenheid en vage kreupelheden vooral.
Logischerwijs moeten de paarden die op hetzelfde rantsoen stonden (bij het hooi is er tijdens een test uit gekomen dat er te weinig selenium in zat) dus ook een seleniumtekort hebben. Alleen is het bij die paarden niet merkbaar.
Voor mijn eigen paard maakte het bijvoeren van een supplement het grote verschil, hij had ineens een ruime beweging die nooit eerder gezien was bij hem :)
Laatst ben ik gestopt met het bijvoeren van het supplement na een verhuizing. Andere omgeving, andere wei, ander hooi en andere vitaminekorrel. Maar hij ging toch weer slechter lopen. Supplement erbij en opgelost :)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:32

reformin is een duitsproduct. kijk eens op amazon.be ofzo of je het daar kan krijgen. die site die ik gelinked had is .com dus misschien dat ze international verschepen.

heb je misschien een foto voor het beeld?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:47

Reformin is een verdeler in in ons land maar die zit aan de andere kant. Vanuit Duitsland verzenden ze normaal best aan schappelijke prijzen.
YeaSacc zou ik zeker bijgeven.
Zoutblok is geen garantie dat ze voldoende zout opnemen, beter door het voer doen. Zout zit defacto tekort in alle voer en als hiervan echt overdrijft zal je het zien aan te natte stal.
Verse gras binnenkort zal ook extra eiwitten toevoeren en dit zijn de bouwstoffen voor spieren zonder eiwit en beweging komen er geen spieren.
Selenium is men id vaak veel te voorzichtig mee gezien de grond en dus het ruwvoer er zeer arm aan is. Ik strooi 2x per jaar seleniumzout op onze weiden om het selenium gehalte in het gras/hooi te normaliseren.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:49

Ik ga er wel mee akkoord dat niet alles hier in België te krijgen is. Ik heb het gevoel dat de markt in Nederland gewoon groter is en het gemakkelijker te verkrijgen is. Ik sta bijvoorbeeld elke dag tijdens de gemiddelde openingsuren in de file/ben op het werk, wat maakt dat ik het altijd in het weekend moet gaan kopen OF de winkel waar ik het voer kan krijgen moet op mijn weg naar huis liggen. Ik zie het niet zitten om in het weekend te ver te gaan rijden om voer te gaan halen, die tijd steek ik liever in mijn paard zelf. Ik wil wel online bestellen, op voorwaarde dat ik inderdaad lang toekom met de voorraad. Prijs speelt zeker ook wel mee, maar ben me er van bewust dat deftig voer meer kost (en je moet er ook minder van geven...)

Ik kwam op de beurs afgelopen weekend ook de voeders van St. Hippolyt tegen. Waren die hier al vermeld? Je hebt ook Bio-Ron, is dat ook mineralenbrok? Reformin klinkt ook wel erg interessant, es verder opzoeken. En wat is die Yeasacc precies (*slaat aan de google*)

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 11:02

Ik wil best een eind rijden voor het voer (als ik het in het weekend kan ophalen), dan breng ik ineens een zak van 20 kg ofzo mee. Maar ik zal de opties van verzenden enzo ook eens onderzoeken.

Hij neemt redelijk veel zout op. Hij krijgt een blok van 10 kg en die is na 1,5 à 2 maand op dus :') Hij eet het volgens mij als snoepje ofzo. Als hij echt overdrijft, neem ik de blok soms even weg.

En het is geen hengst die constant super alert is. Soms staat hij echt wel een siësta te houden hoor. Maar zeker nu met de lente in aantocht zie ik hem vaak eens als een kip zonder kop door de paddock rennen en bokken, bokken, bokken O:) Met grondwerk speel ik ook altijd heel even met hem voor we 'aan het werk' gaan en dan maakt hij ook de gekste capriolen :D Het is dus geen suffe lamzak, laat ons het zo zeggen :)

@arun: Ik vind het zelf ook niet zo vreemd dat hij nog wat iel is. Spieren waren enkele maanden geleden zoals gezegd volledig verdwenen en nu werkt hij nog maar heel beperkt momenteel. Ik zeg ook dat zijn ribben niet uitsteken ofzo, dus dat is het hem niet. Hij mag gewoon wat voller worden. En ja de spieren komen maar met het trainen, maar dan wil ik wel dat hij de juiste bouwstoffen binnen krijgt :j

Ik vroeg me ook af wat Yeasacc precies is; nooit van gehoord. (zal het ook eens googlen)

In België voeren de mensen tradiotioneler denk ik dan in Nederland. Vooral Pavo, Cavalor en Aveve worden hier veel verkocht. Ik denk dat bijna geen enkele paardeneigenaar hier ooit al gehoord heeft over graanvrij voeren of mineralenbrok :o

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:04

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 11:05

Oohja een foto probeer ik te maken, maar zal dan wel een moddermonster zijn hoor vrees ik :')

Ooh dankje neile. Ik weet niet goed wat ik daarvan moet denken. Is dat een kuur dat je geeft, of moet hij dat dan blijven krijgen? Ik denk dat ik daar toch even mee wacht tot ik zie hoe het nieuwe voer aanslaat... We kunnen dit dan nog gaan bij geven :)
Laatst bijgewerkt door Crines op 02-03-16 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:07

Misschien is Mijten Optiform wat. Zit ook yea sacc in (oid)

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 11:16

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:18

Kennis van mij geeft St. Hyppolyt als mineralensnoepje aan haar paarden, was daar op de beurs een emmer van gaan bijhalen en was daar ontzettend over te spreken. Ze gaf aan dat ze eens een kwakkeljaar had met een van haar pony's, iemand raadde dat aan, geprobeerd en dat paardje fleurde helemaal op. Ik heb er een boekje van meegenomen, hebben heel veel verschillende mixen, van conditiemixen tot voor speciale problemen (zomereczeem, mok,...).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:19

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:41

Ik heb niet het hele topic gelezen dus misschien is het la genoemd.
Maar Marstall heeft een muesli speciaal voor PRE rassen. Marstall condition. Misschien een idee!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:47

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:52

ik heb die toen vergeleken met hayster healthy herbs en ben toen voor de healthy herbs gegaan. Deze is goedkoper en uiteindelijk betere kwaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:52

nou, ik heb juist slechte ervaringen met healthy herbs. pony verloor alle bespiering.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:54

YeaSacc is gist (probiotica) om de darmflora te ondersteunen. Als je paard Lyme heeft gehad en dus vermoedelijk flinke kuur antibiotica is die darmflora naar de knoppen. In principe kan je dit als kuur geven maar het is zeker niet fout om dit permanent te geven.

http://www.heemskerk-dairy.nl/paarden/v ... yeast.html of je kan de koeien variant nemen in grote zakken die goedkoper is. Heemskerk levert aan huis in West-Vlaanderen.

Ook interessant is Zeolite ( http://www.zeolite-products.com/pages/a ... oeders.php ) het zou de rommel van de dode Lyme bacteriën opruimen en het zijn net die dode bacteriën die problemen geven in het lichaam.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:00

Anoniem schreef:
nou, ik heb juist slechte ervaringen met healthy herbs. pony verloor alle bespiering.

oh echt? welke brok had je dan? at ze het wel goed?

dat vind ik wel een nadeel/voordeel aan healthy herbs, ze eten het niet graag. het voordeel is dat er dus geen voedernijd ontstaat en geen slokdarm verstoppingen etc. he nadeel dat het uren duurt voordat hij het eet en dus niet altijd alles binnen krijgt. hier zijn de verhalen verschillend over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:06

Ik weet wel dat je bij Lannoo je eigen voeder kan laten samenstellen, maar of dat volledig granenvrij is weet ik niet (ze hebben ook een soort fibermix) en het kan dat je dan direct per pallet moet bestellen. Nuja, als je die pallet droog en veilig kan bewaren heb je ineens een jaarvoorraad... Geen idee of Geraardsbergen ver rijden is voor jou. Daar zit ook een voerhandel waar je alles zelf kan samenstellen.

Een stalgenoot voert een kruidenmuesli van HorseFlox (ofzoiets). Kan eens kijken of er aan de zak een etiket of beschrijving hangt of dat granenvrij is?

Wanneer je in België zegt "ik wil granenvrij voeren" dan krijg je onmiddellijk de stempel hippie, zwever of iets soortgelijks naar je hoofd. Ik verkies ook granenvrij, omdat ik naast mijn warmbloed nog een tinkerkruising en 2 shetjes heb. Hen geef ik ook graag af en toe iets, maar ik heb geen interesse in 20 soorten voer. Ik moet alles bewaren in tonnen, dan staat de hele schuur vol op stal. Gaan ze niet waarderen. Staan ze op de weide dan staat dat wel in een stalletje, maar ik heb evenmin de intentie om ratten of ongedierte aan te trekken en met mijn Houdini's loop ik niet graag risico dat eentje de deur open krijgt of het vat en zich ziek eet. En mijn partner doet me wat als ik alles in onze garage ga beginnen bewaren :=

Ik denk persoonlijk (!!) dat je nu beter toch stilaan al het werk een beetje kan gaan opvoeren naar 2-3x/week een kwartier tot half uurtje heel licht basiswerk. Gewoon soepel maken en basisconditie opbouwen, de hulpen en commando's er weer piekfijn opzetten, eventueel wat VD of grondwerk om hem mentaal aan het werk te zetten (dit vreet ook energie!). Ik ging met mijn merrie ook regelmatig stappen aan de hand. Is hij braaf genoeg, pak hem dan aan het halster of hoofdstel mee en begin met start to run met je paard? Dit bouwt zichzelf geleidelijk op, hij komt buiten, kan lange stukken rechtuit draven voor balans en conditie. Merk je dat hij meer nodig heeft, dan kan je gaan bijvoeren.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 12:27

Hij heeft een maand lang AB gekregen inderdaad. Maar ik moet zeggen: ik merk nu dat hij zich weer beter begint te voelen maar weinig verschil tov voor de AB-kuur of zelfs voor de Lyme infectie. Maar ik heb hem dan ook niet zo lang gehad vooraleer hij lyme kreeg... Dus misschien herinner ik me dat gewoon verkeerd.

Zeolite Farm Feed is blijkbaar niet ontwikkeld voor paarden. Het is wel niet zo duur (18 EUR/25 kg) en je hoeft maar 100 gram/koe te geven :D Hoe zich dat vertaalt naar een paard weet ik niet, maar is ongeveer hetzelfde denk ik.

Chevital is dus hetzelfde als YeaSacc als ik het goed lees. Daar kan ik helaas geen prijs van terugvinden. Eigenlijk ook wel straf dat het voor vee goedkoper zou zijn dan voor paarden... typisch. Ik denk dat er echt enorm veel geld omgaat in deze business. Wat een winsten moeten daar niet op zitten.

Ik was even aan het kijken bij de zingende smid, omdat ik daar al eerder dingen besteld had en daar best tevreden over was (leveren ook in België)
http://www.dezingendesmid.nl/nl-nl/paar ... plementen/
Maar als ik alle mogelijkheden aan voedingssupplementen daar bekijk, dan weet ik helemaal niet meer waar te beginnen. Een mineralen- en vitaminenkorrel zie ik in ieder geval niet staan en een probiotica ook niet (maar misschien herken ik het gewoon niet).

@Varekaj: ik wil nog even bloed laten testen om te zien hoe het staat met de anti-lichamen en de andere waardes vooraleer ik de training ga opdrijven.
Bovendien is het niet zo evident helaas. Ik heb geen piste thuis (en ook geen trailerrijbewijs). Verder staat hij bij ons thuis, midden in de stad :x En hoewel ik mijn hengst wel vertrouw met verkeer, vertrouw ik het verkeer niet. We wonen in een drukke straat en ik hou nu al steeds mn hart vast als ik een stukje moet wandelen om hem van of naar de trailer te brengen. Ze zouden hem gewoon zonder pardon omver rijden... :\ De eerste keer dat ik met hem ging wandelen (op een rustige zondagnamiddag) kwam er een gek met een brommer op ons af gereden en begon te tuten en op te trekken vlak langs mijn paard. Hij sloeg even helemaal n paniek en sprong zonder kijken het voetpad op. Ik was zelf ook doodsbenauwd. En grappig dat die idioot het vond... -:(- Met mijn merrie heb ik ook al zo'n toeren tegen gekomen (daar was ik trouwens start to run mee begonnen). Sindsdien durf ik eerlijk gezegd niet zo goed meer over straat. Toch zeker niet met mijn hengst, want die is toch nog net iets onzekerder en dus onbetrouwbaar bij zo'n situaties. Verder kan hij ook best agressief worden in zo'n situatie, maar dat heeft ie wrs wel van z'n baasje :o :Y)
Dus ik ben genoodzaakt om thuis in de modder wat grondwerk en VD te doen. :) Maar dat doet hij dus al :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:37

Oef, midden in de stad met paarden, geen goeie combinatie nee. Had verwacht dat je meer vrijstaand zat of de paarden op pension. Verkeer is inderdaad vaak een ramp, breek me er de mond niet van open... Ben blij dat de mijne zowat verkeersmak en bomproof is geboren en het allemaal leuk vindt. Maar dat maakt het niet minder gevaarlijk als je ziet wat andere weggebruikers soms uithalen qua stunts.

Voor de Zeolite, kan je niet naar het bedrijf mailen voor informatie? Een koe heeft 4 magen, een paard 1, dus het kan best zijn dat het erop is ontwikkeld om specifiek door een verteringssysteem van een koe opgenomen te worden en dat het bij paarden anders ligt. Vragen staat vrij, je kan er alleen maar wijzer van worden.