Wie voert er grasbrok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caballos

Re: Wie voert er grasbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:24

Graag gedaan, al vind ik "grasbrok" te kort door de bocht voor deze producten ;) voer het zelf al een behoorlijke tijd naar tevredenheid!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:38

Ik voer een handje grasbrok om wat meer volume aan hun hapje te geven.Ik moet ergens de vitaminebrok doordoen...enkel zemelen erbij is ook weer zowat.Vandaar wat grasbrok erbij :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 00:34

iets ouder topic...
Ik geef in de middag wat extra ruwvoer, nu in vorm van speedibeet.
Dit eet ze wel, maar niet echt met smaak.

Nu heb ik agrobs wiesencobs proefzakjes besteld. Het is mij alleen niet helemaal duidelijk of dit persé gemengd moet worden met water. Zo ja, hoeveel water en hoe lang weken?

Ik heb ook proefzakjes agrobs aspero besteld, maar dit is net wat duurder voer.
Wellicht ga ik het gemengd geven. Eerst maar kijken of ze het lekker vind.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:05

Mag ik vragen waarom je wiesencobs voert? Heeft ie iets aan zijn tanden?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:33

Ik voer de wiesencobs en week het altijd. Dit omdat mijn oudje dat beter eet en wordt gemengd onder de zuppa en pulp. Ben er toch iets meer gerust in als ik het week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:36

Afgelopen herfst voerde ik geweekte Healthy Herbs weidebrok, in de winter toen er wat meer spieren op moesten komen zijn we overgegaan op luzernebrok van Metazoa. Die was lekker hard waardoor ik hem ook ongeweekt kon voeren en als voedselbeloning kon geven. Afgelopen weekend hebben we de luzernebrok weer ingeruild voor grasbrok, maar nu van Havens. Daar zit 3% melasse in, wat aan de ene kant jammer is, maar dat maakt de brokjes wel zo knoerthard dat je ze 100% veilig droog kunt voeren. Ik heb zaterdag meteen een testje gedaan door ze een kwartiertje te weken in warm/heet water; terwijl Healthy Herbs brokken dan meteen ontploffen en 3x zo groot worden, waren de Havens brokjes na dat kwartier nog steeds hard en niet van grootte veranderd. Jammer dat dat met melasse moet gebeuren, maar het is de enige grasbrok die ik veilig droog zou durven voeren (maar dan natuurlijk geen kilo's in verband met de suiker).

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:54

Nee geen problemen met de tanden.
Wil tussen de voerbeurten wat extra vezels voeren. Dus extra vezels en buikvulling.

Ze moet er ook niet uren over doen. Want in de middag wordt er gewoon snel even gevoerd. Ze staat in een kudden 24/7 buiten.

Ben dus echt zoekende. Ze is ook nog eens enorm kieskeurig. Luzerne eet ze niet.

In de avond krijgt ze een vitaminekorrel.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:41

Nessa schreef:
iets ouder topic...

Nu heb ik agrobs wiesencobs proefzakjes besteld. Het is mij alleen niet helemaal duidelijk of dit persé gemengd moet worden met water. Zo ja, hoeveel water en hoe lang weken?

Het hoeft in principe niet geweekt te worde, maar wij doen dat. Ik doe een schep wiesencobs en twee a drie scheppen water. Op enkele minuten is het geweekt. Hier eten ZE het liever geweekt dan droog. Enige nadeel het volume wordt een,pak groter dus voor dezelfde hoeveelheid droge wiesencobs moet je veel meer geweekt geven.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:43

Wanneer ze geen problemen heeft met de tanden zou ik toch liever voor iets kiezen waarbij ze moet kauwen en speeksel aanmaakt voor haar maagzuur.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:48

Dat is ook waar. Maar met sommige grasbrokken moet je oppassen. Als je ZE weekt dan pas zie je hoeveel het uitzet. En als je ziet wat voor een volume een schep grasbrok wordt geef ik het liever geweekt. Ik gaf het vroeger ook droog maar doordat eentje een paar keer koliek kreeg zijn we het beginnen weken. Daarna geen,koliek meer gehad. Kan,toeval zijn. Maar ik speel dan liever op veilig. En hier wordt er nog goed hooi gegeven. Dus vermoed dat er dan nog genoeg speeksel enzo wordt aangemaakt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:15

Dan zou ik dus liever kiezen voor grasmix of iet van lucerne of dan nog liever wortels. Is weliswaar geen ruwvoer.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:19

Dinopino schreef:
Dan zou ik dus liever kiezen voor grasmix of iet van lucerne of dan nog liever wortels. Is weliswaar geen ruwvoer.

Luzerne en grasmix gaat hier niet. Daar maakt het oudje proppen van. Hooi gaat blijkbaar nog wel. Nu luzerne eet ZE zowizo niet graag omdat het ruwer is.maar voor jonge paarden zou dat geen probleem zijn. Maar voor oudere paarden met tandproblemen zijn de geweekte brokken enzo een Super oplossing. Voor jonge paarden zou ik ook niet alles weken maar voor de oudjes wel. Hoewel het hier door de jonge paarden ook wordt gesmaakt in de winter met warm water. Een gezondere slobber dan. Voor elk paard zal het anders zijn. Mijn oudje eet het beter geweekt. En wortelen lukt al langer niet meer om te eten.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:26

Sorry ben in de war met de berichtjes. Wanneer je paard slecht eet is het logisch dat je wiesencobs voert. Maar wanneer hij geen problemen heeft met zijn tanden zou mijn voorkeur er niet naar uitgaan

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:04

Dinopino schreef:
Sorry ben in de war met de berichtjes. Wanneer je paard slecht eet is het logisch dat je wiesencobs voert. Maar wanneer hij geen problemen heeft met zijn tanden zou mijn voorkeur er niet naar uitgaan

Haha. De jonkies hier krijgen,ook gewoon hun brok en hun luzerne zo zonder geweekt. Hoewel ZE het graag geweekt eten. Kunnen ZE lekker smossen. Dus heel,af en toe mag het bij hun ook is geweekt. Vooral bij koud weer.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:04

Ik heb zowel proefzakjes van wiesencobs als aspero (grasmix) besteld. Kan ook nog kijken naar marstall wiesencobs fasern (ook grasmix. Kan ik makkelijk aankomen, helaas geen proefzakjes)

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:12

Nessa schreef:
iets ouder topic...

Waar heb jij de proefzakjes besteld? Heb hier ook wel interesse in :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:15

In Duitsland. Dus ik was wel veel aan verzendkosten kwijt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 19:35

En ik heb eindelijk ook grasbrok kunnen regelen.
,ga er woensdag mee beginnrn.
Ben benieuwd of het verschil gaat maken :j

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:45

ellepel schreef:
En ik heb eindelijk ook grasbrok kunnen regelen.
,ga er woensdag mee beginnrn.
Ben benieuwd of het verschil gaat maken :j

Super. De welke heb je kunnen vinden? Hier eten ze de pulp veel liever met de grasbrok eronder. Hopelijk eet je paardje het ook graag E. De eerste keer trokken ze hier rare koppen als ze het kregen. Maar nu mee door de pulp en zuppa zijn ze er gek op. En hebben ze het idee dat ze veel eten krijgen zonder dat ze te veel muesli krijgen .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 19:48

Geen flauw idee, :D
komt van een schapenboer een stuk verderop, heb dus ook geen idee van gehaltes aan vitamines en zo ef in.
Kan vragen of ze het weten hoor
Ik ga wel even rustig aan er mee beginnen hoor, kijken hoe het gaat en of appie het lust :j

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:51

ellepel schreef:
Geen flauw idee, :D
komt van een schapenboer een stuk verderop.
Ik ga wel even rustig aan er mee beginnen hoor, kijken hoe het gaat en of appie het lust :j

Hopelijk,lust hij het graag. De jonkies hier eten het graag in korrelvorm, voor het oudje geweekt, wordt dat zon lekkere groene brij. Hier moesten ZE er eventjes aan wennen. Komt helemaal goed. Kan,ook zijn dat ZE het hier eerst niet zo graag aten omdat de wiesencobs grassen met,kruiden,zijn. Misschien dat het daar aan lag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 20:16

Geen idee, niet elk paard is gelijk he.
Appid lust bijvoorbeel echt geen bietenpulp :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 17:57

Even een update, ik voer het nu een paar weken en ben er heel tevreden over :D
Als ik op stal kom maak ik in een emmer de grasbrok klaar met heet water, ik laat het een half uur staan,
roer het een paar keer door en dan is het ineens een halve emmer vol geworden!

Wel is het zo dat appie de emmer niet helemaal leeg eet haha, is hem net teveel,terwijl hij maar een halve kilo krijgt :P
Maar hij word wat voller,wat vrolijker en het verharen gaat ineens heel goed bij hem terwijl dat altijd wat langzaam bij hem ging.

Dik tevreden dus *\o/*

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:04

Hier ook dik tevreden!
Ik maak het de avond van tevoren klaar. Ik geef nu ook 500 gram. Vaak ook stalgenoten die overdag voeren. Dus dan wil ik graag dat het al klaar ligt

Maar wil naar 250 gram en 400 gram grasmix erdoorheen. Even proberen of ze het eet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 11:01

Denk het wel hoor, ik doe er bij appie ook wel lucerne door en dat gaat er ook prima in :j