Veulens natuurlijk bijvoeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:18

Daar zit mais in, zou niet mijn voorkeur hebben aangezien het een graan is dat erg gevoelig is aan mycotoxines. Je weet niet hoe het geteeld is, al is agrobs meestal wel betrouwbaar. Maar ik zou dan zelf gewoon voor luzernecobs of fetura gaan.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:29

Anoniem

Re: Veulens natuurlijk bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:38

Interessant, die Agrobs voersoorten!
Wat ik me dan wel afvraag is of je deze niet ook zou moeten weken, als de belangrijkste ingredienten toch weer gras, kruiden en luzerne zijn?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:51

Ja ik vind van wel, je kan ze ook zo voeren maar kans op slokdarmverstopping zit er altijd in. Bij mij weekt de fetura ongeveer een half uur (zo lang ben ik met uitmesten bezig) in koud water (2x water op 1x voer).

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:05

xyzutu2 schreef:
Interessant, die Agrobs voersoorten!
Wat ik me dan wel afvraag is of je deze niet ook zou moeten weken, als de belangrijkste ingredienten toch weer gras, kruiden en luzerne zijn?

Ja wel weken; geld voor alle cobs, de wiesenflakes zijn sneller met weken en kunnen geloof ik ook zo gevoerd worden, het alternatief is de zakken met gedroogde vezels.
Wij prefereren de cobs omdat wij een paard met gebitsproblemen en verstoppingsproblemen hadden die geen droog voer mocht.

De fetura is nieuw voor mij

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 19:19

Ik gaf de fetura al eerder. Inderdaad weken.
Na nog wat verder zoeken vond ik de beschrijving om een veulen met agrobs op te laten groeien.
Eindelijk een natuurlijke voeding gevonden en heb er zelf al eerder positieve ervaringen mee met dit merk.
http://www.agrobs.de/futter/de/futtersa ... tion_id=40

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:21

Agrobs valt redelijk snel uit elkaar. Helemaal als je warm water bij de hand hebt.

Leuk dat je toch nog een speciaal veulenvoer hebt gevonden, Cambair wat aan je eissen lijkt te voldoen!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 21:44

Thx Jessix ;-). Is ook commercieel maar is natuurlijk voer. Echt leuk dat er beschreven staat wat je moet geven.
Ik denk niet dat ik iets moet weken.
Ze raden aan om dit te geven:
http://www.agrobs.de/futter/de/shop/Kra ... ?card=1873
http://www.agrobs.de/futter/de/shop/Sen ... ?card=1876
http://www.agrobs.de/futter/de/shop/Alp ... ?card=1470
Met nog wat haver van goeie kwaliteit door gemengd raden ze ook aan...
Zal me heel wat meer kosten dan pavo maar denk niet dat ze er dikke beentjes zullen van krijgen...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 21:59

BMHP schreef:
wij gebruiken de wiesencobs en soms ook de lucerne en maiscobs meer aan het einde van de winter.
Omdat jij meer eiwit arm zoekt had ik eerder deze verwacht:

http://www.agrobs.de/futter/de/shop/Art ... b_content1

Dat is geen voeder voor veulens... Op natuurlijke manier mogen ze wel wat eiwitten binnen krijgen...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 22:15

Ine23 schreef:
Daar zit mais in, zou niet mijn voorkeur hebben aangezien het een graan is dat erg gevoelig is aan mycotoxines. Je weet niet hoe het geteeld is, al is agrobs meestal wel betrouwbaar. Maar ik zou dan zelf gewoon voor luzernecobs of fetura gaan.

Die mais stond me ook niet zo aan. Misschien dan beter de luzerne, maar dan vraag ik me weer af of luzerne wel mag voor een veulen. Fetura vind ik vies ruiken en de paarden lusten het niet zo helaas. Dan misschien nog best de aspero mengen met de luzerne, niet de cobs maar losse luzerne. Eten ze heel graag...
Is dan makkelijk om de rest erbij te mengen.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:30

nee, is specifiek eiwitarm

het kraftpaket zijn cobs en aanbevolen om te weken,

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 22:50

Alles even vergeleken en toch maar besloten om equilife te mengen met de losse luzerne van agrobs en de alpengrün muesli. Niets beter te vinden dan de equilife qua vit/min korrel...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 00:22

Ik heb Agrobs lange tijd gevoerd aan mijn bejaarde paard en was daar ook erg over te spreken. Ik heb de meeste voeders van hun wel gehad in proefverpakking (kreeg ik steeds gratis bij mijn bestelling) en vond het stuk voor stuk erg mooi voer. De paarden mochten om de beurt zo'n zakje hebben en vonden het allemaal heerlijk!

Ben benieuwd hoe jouw baby het erop gaat doen. :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 11:51

Hier een update voor wie interesse heeft.
Nadat mijn veulen lusteloos en dik werd alsook dikke gezwollen achterbeentjes kreeg besloot ik te stoppen met pavo veulenbrok.
Ik geef nu mengeling zoals beschreven op paardnatuurlijk site.
Zupa van agrobs met bieten pulp meng ik met luzerne haksel van agrobs en zemelen (3-2-1 verhouding).
Daar voeg ik nog alpengrün muesli bij van agrobs en voor de zwangere merrie's twee handjes fok mengeling ontworpen door Marielle Devries van het boek zomerexceem.
Ik ben niet van de overtuiging dat paarden geen granen mogen krijgen als het goed tussen ruwvoer gemengd is. Mijn mening is ook dat warmbloed en zoals Lusitano ' s dit wel mogen hebben en klein beetje eerder goed is.
Alle paarden krijgen zelfde. De zogende en veulens dubbele portie.
De papa had problemen door klaver weide en opgezette manekam met jeuk. Manekam is terug normaal.
Iedereen ziet er heel goed uit en blinkt in hun vel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:01

Fijn dat het bevalt!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 13:22

Idd Jessix ;-). Wou er nog Your Horse Trace bijvoegen van Astrid, maar budget is op :-). Is schrikken hoeveel goed ruwvoer van agrobs kost. Wel heel goed.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:49

Ja ik weet, ik heb het jaren gevoerd. Toen mijn senior overleed hield ik ook een behoorlijk bedrag maandelijks over.