Wat voeren voor meer spieropbouw?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:40

Ik vind dat je van foto's niet kan oordelen of een paard blij of niet blij is. Ik kan ook zo'n foto's maken van mijn paarden hoor, maar ze zijn gewoon happy :')
Ik vind hem idd arm bespierd. Zelfs al rijd je hem recreatief, hij moet toch altijd wat spieren hebben om jou op een correcte manier te dragen. Anders krijg je ooit wel te maken met (rug)problemen.
Ik kan er over heen gelezen hebben, maar heb je er al een zadelpasser bij gehad? Door een slecht zadel kan hij ook niet de juiste spieren ontwikkelen natuurlijk :)

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:41

Perryx schreef:
ChocooPrins schreef:
Weet niet wat je met de foto's wil bereiken?
Niemand kan vanaf een foto of op zicht zien welk supplement je moet bijvoeren.
Het advies zal hetzelfde blijven. En na de foto's te zien, zeker. Paard is erg onbespierd.
Een goed management rond het paard (dus voer, tuig, controle indien nodig, trainingsintensiteit en frequentie) zijn gewoon uiterst belangrijk.

Dan zal ik je laten zien hoe hij er uit zag toen ik hem kreeg, ze wouden hem eigenlijk laten afmaken ;)
Dus beetje meer respect mag wel voor wat ik voor hem doe.

Bijzondere uitspraak TS..jij wou hem, dus waarom moeten wij respect hebben voor wat jij voor hem doet? dat je dat zegt alleen al... wil je credits omdat je een paard van de slacht hebt gered? is dat waar je dit topic voor opende, enkel voor het OOHH GOED BEZIG effect?? helaas nee niet van mij iig. eigen keus eigen verantwoording. persoonlijk zou ik een bloedtest laten doen maar dit wil jij niet. ik ben iemand die het standaard om de 2 jaar zou doen. het kan geen kwaad en zeker na het 10e jaar is het goed de bloedwaardes in de gaten te houden en ook nog eens interessant. zou voor jou zeker niet verkeerd zijn. verder is 40 minuten longeren overbodig zwaar werk, slecht voor gewrichten en een klap op de spieren. gezien jou paard artrose heeft (las ik in ander topic) snap ik die keuze van trainen helemaal niet. belangrijk voor jou paard is om voldoende op de harde weg te werken. mensen trainen vaak alleen in de bak en stappen daar ook in uit. vergeten dat ze daar enkel conditie en spieren mee trainen maar vergeten spieren, pezen, kracht en hardheid (enkel een tip) op de lange termijn scheelt het (bewezen ook) blessures.

nou je voeding. er bestaan wonder pasta's die je paard in no time veranderd hebben in king-kong. maar waarom zou je dat willen. bespiering is het grote woord dat je moet verdelen in fases (zie het als een gesneden taart van 12 stukjes, de stukjes vormen de taart) training bak, training harde ondergrond, springen, dressuur, klimmen (stevige buitenritten op zijn tijd), instappen, uitstappen, na verzorging training, voeding, algemene verzorging en leefritme van het paard. ga stukje voor stukje na of je dit goed doet. pas dan krijg je een mooie volle bespiering. met overbelastend werken en een basis brokje red je het niet en krijg je spier verlies. eenmaal het proces van spierverlies gestart, is dat niet zo 1,2,3 opgelost. ik zou dan ook zeker niet voor de king-kong pasta gaan maar gewoon voor een sportbrok, 4x in de week trainen, musli, en een spierONDERHOUDENDE korrel (deze korrel zorgt voor de opvang van de spieren, dus minder last ook voor het paard na zware training) gebruiken we in de endurance regelmatig. rust reinheid en regelmaat :D!!

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 21:43

dit was hij toen ik hem kreeg, twee jaar terug inmiddels.. om even het verschil te laten zien.
Ik doe er alles aan om hem goed te laten voelen, gaat elk jaar naar de tandarts, 2 keer per jaar komt de zadelpasser, word netjes geënt en ontwormt, etc etc.. De handelaar van wie ik hem kocht wou hem laten afmaken, Ik ben al lang blij dat ik hem gered heb, en hoe hij er nu uit ziet. Ik ben trots op hoe hij het doet.
Afbeelding

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:44

Perryx schreef:
ChocooPrins schreef:
Ts je moet je echt niet aangevallen voelen hoor...

Iedereen zegt bloedonderzoek, zeker na de foto's.
Niemand zegt dat je er wat aan kon doen waardoor het paard zo is.
Het enige dat je nu wel kan doen is stappen ondernemen waardoor hij weer lekkerder in zijn vel komt te zitten. En dan automatisch ook spier zal bijkrijgen.
Je voelt je ook aangevallen omdat je waarschijnlijk erg van je paard houdt, en erg je best doet om voor hem een goede eigenaar te zijn.
Dus doe iets met de adviezen. Een bloedonderzoek kan sowieso geen kwaad. Gewoon klakkeloos supplementen bijgooien kan wel schadelijk zijn.

Ik wil er dan wel even bij zeggen dat het echt een recreatie paard is he, dus ook nooit op en top in de spieren zal zitten, maar ik vind het wel raar dat jullie zeggen dat hij er 'futloos' uitziet, want hij is juist heel erg opgewekt , let overal op, is altijd meer voorwaarts dan sloom .. en heeft met rijden altijd mooi de oortjes er op

Ik had dat eigenlijk niet gezegd :P. Maar de mensen die het zeggen hebben wel gelijk.
Zo vanaf de foto staat hij er een beetje pips bij... Hoe hij is dag dagelijks kan niemand weten natuurlijk.

Hij moet ook niet in de spieren staan zoals een paard die morgen de gp binnen komt.
Denk niet dat iemand die hier post zo'n gespierd paard heeft staan :D .
Maar hij mag sowieso wat aankomen en ook mogen er meer spier op.
Maar aankomen zou mijn eerste zorg zijn, hij is nu wat schraal. Niet mager, maar wel schraal.
Als hij wat voller zal staan, zal hij automatisch makkelijker spier opbouwen ook.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:45

blackflicka schreef:
Ts ik had het over een vliegen deken zit wel verschil in qua stof en ,materiaal.
Ik heb het niet over een zomerdeken, maar over een vliegen deken.

jij hoeft zo geen verantwoording af te leggen over je deken gebruik :D. arabieren hebben het zowiso sneller koud ook ondanks wintervacht. mijn ervaring is dat meestal alleen de jongeren tot 4-5 jaar het trekken zonder deken en daarna zouden ze toch wel HEEEEL graag een dekentje willen bij de koudere temperaturen anders staan ze gewoon te trillen in de sneeuw. sommige al bij de wat koudere nachten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:45

Nou... als je er alles eraan doet om hem gezond te houden... nodig dan gewoon eens de DA uit en laat hem even bloedonderzoek doen als hij aan spierverlies lijdt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:46

je doet je best en dat is goed, met de tips die je nu krijgt kun je nog weer een stapje verder gaan om je paard beter in de conditie te krijgen, mooier in het vlees en mooier in de spieren, doe er je voordeel mee!

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 21:47

@chocooprins ik ben het zeker met je eens hoor, als hij weer wat voller is op gewicht, komen de spieren ook vanzelf weer :j

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:47

Hij is zeker opgeknapt. Maar nog genoeg om je in te verdiepen en dit bedoel ik als leerzaam.
Oa ontwormen, hier hoeven paarden niet beter van te worden(onnodig ontwormen)

Maar ben wel benieuwd hoe hij is gehuisvest, op stal/buiten/beweging etc..

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 21:49

Marjo89 schreef:
Hij is zeker opgeknapt. Maar nog genoeg om je in te verdiepen en dit bedoel ik als leerzaam.
Oa ontwormen, hier hoeven paarden niet beter van te worden(onnodig ontwormen)

Maar ben wel benieuwd hoe hij is gehuisvest, op stal/buiten/beweging etc..

Dat mag je zeker vragen, Hij staat overdag buiten natuurlijk! zomers van sochtends vroeg tot savonds laat. Nu staat hij van 8 tot 3 op de wei. Wij hebben grote stallen, hoe groot ze precies zijn weet ik niet.. maar groot genoeg :j ook hebben we paddocks - stapmolen waar ze in kunnen. Is dit voldoende informatie?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:01

Perryx schreef:
dit was hij toen ik hem kreeg, twee jaar terug inmiddels.. om even het verschil te laten zien.
Ik doe er alles aan om hem goed te laten voelen, gaat elk jaar naar de tandarts, 2 keer per jaar komt de zadelpasser, word netjes geënt en ontwormt, etc etc.. De handelaar van wie ik hem kocht wou hem laten afmaken, Ik ben al lang blij dat ik hem gered heb, en hoe hij er nu uit ziet. Ik ben trots op hoe hij het doet.
[ Afbeelding ]

Na het lezen van bovenstaande reactie heb ik moeite met je uitspraak dat er geen bloedonderzoek komt omdat hem niets mankeert.
Je kunt het ook omdraaien, doe bloedonderzoek om uit te sluiten dat hem iets mankeert.
Het gaat je niet om de kosten, want bovenstaande kost ook genoeg, of is het juist de angst stel dat hem iets mankeert die je ervan weerhoudt bloedonderzoek te doen?

Ik vind het een leuk paard en hoop dat jullie nog lang plezier met elkaar zullen hebben.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 22:02

Ulfeino schreef:
Perryx schreef:
[ Afbeelding ]

Na het lezen van bovenstaande reactie heb ik moeite met je uitspraak dat er geen bloedonderzoek komt omdat hem niets mankeert.
Je kunt het ook omdraaien, doe bloedonderzoek om uit te sluiten dat hem iets mankeert.
Het gaat je niet om de kosten, want bovenstaande kost ook genoeg, of is het juist de angst stel dat hem iets mankeert die je ervan weerhoudt bloedonderzoek te doen?

Ik vind het een leuk paard en hoop dat jullie nog lang plezier met elkaar zullen hebben.

Paardje mankeert al zo veel, dus kan nog wel wat bij .. maar leuk is anders! Ik ga het bloed onderzoek overwegen.

Diddykong

Re: Wat voeren voor meer spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:27

Ik zou proberen meer eiwitten te voeren als dit gaat. Kun je op verschillende manieren doen, maar net wat voor jou het beste werkt: Ipv hooi voordroog voeren, hoeveelheid lucerne ophogen of je zou de basisbrok kunnen vervangen voor een sportbroek of nog beter een merriebrok. Hierin zitten meer eiwitten en je paard komt er ook van aan. Verder heb ik goede resultaten gezien met de slobber van masters. Dit zou je er nog bij kunnen geven. Als ze minder schraal is komen er ook makkelijker spieren op. Het is even zoeken wat voor jouw paard het beste werkt. Mijn paard is ook een tijd schraal geweest, maar nu is ze bijna dik. Het was ook zoeken naar wat werkt bij haar. Verder zijn er diverse supplementen met extra aminozuren om spieropbouw gemakkelijker te maken. Deze zijn alleen best prijzig over het algemeen. Mijn dierenarts had goede resultaten met audavard, alleen bij mij hielp het niet veel toen.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 22:39

dittaswart schreef:
Ik zou proberen meer eiwitten te voeren als dit gaat. Kun je op verschillende manieren doen, maar net wat voor jou het beste werkt: Ipv hooi voordroog voeren, hoeveelheid lucerne ophogen of je zou de basisbrok kunnen vervangen voor een sportbroek of nog beter een merriebrok. Hierin zitten meer eiwitten en je paard komt er ook van aan. Verder heb ik goede resultaten gezien met de slobber van masters. Dit zou je er nog bij kunnen geven. Als ze minder schraal is komen er ook makkelijker spieren op. Het is even zoeken wat voor jouw paard het beste werkt. Mijn paard is ook een tijd schraal geweest, maar nu is ze bijna dik. Het was ook zoeken naar wat werkt bij haar. Verder zijn er diverse supplementen met extra aminozuren om spieropbouw gemakkelijker te maken. Deze zijn alleen best prijzig over het algemeen. Mijn dierenarts had goede resultaten met audavard, alleen bij mij hielp het niet veel toen.

Ik zat inderdaad ook te denken aan slobber, alleen voor zo ver ik weet van de vorige keer eet mijn paard dit niet, dus ik kan dan beter voor een brok gaan. Alleen nog even kijken welke

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:43

Cavalor pro breed zou mijn tip zijn

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:44

lucernebrok met omegamix?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 22:51

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 08:56

ja die heb ik ook, ik vind 'm heel fijn omdat je het zo door het voer kan mengen en met een vloeibare olie wordt het altijd wat lastiger...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 09:12

Hé wat een interessant product. Die ga ik ook bekijken! Haha handig toch bokt!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 09:15

Is een mooi product heb ik lange tijd gevoerd, alleen heeft mijn paard behoorlijke aanleg om dik te worden en this wel een dik maker haha.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 09:22

Super dat je bloedonderzoek iig wilt overwegen Ze kunnen daar zoveel in terug zien Dan kun je er ook specefiek naar gaan voeren Dat is veel makkelijker als eerst 20 supplementen proberen voor je de juiste gevonden hebt

Succes met je paard

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 09:29

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 09:32

Spieropbouw gaat samen met training en voer.

Hetgeen wat je hem voert zou genoeg moeten bieden op niveau van jouw paard.

Wat ik op de foto's zie is een ongetraind paard of een verkeerd getraind paard. De juiste spiergroepen zijn niet goed ontwikkeld.

Nu is het ook wel zo dat je trainingsschema niet goed is. Je doet teveel. Daar zou het ook in kunnen zitten.

Mijn advies is om je goed in te lezen in het opbouwen van spieren, en juiste training (klassieke dressuur zal je dan veel aan hebben).

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 09:47

Gelukkig is het topic een beetje omgekeerd qua sfeer.

Ts alles eerst leuk paard! Als je devergelijking ziet heb je al goed werk gedaan.
Ik weet hoe het is om een paard te hebben wat snel spieren verliest en ze er weer lastig bij krijgt.

Ik heb 2 tips, waarvan het wel een beetje aansluit bij de rest denk ik.
Het kan zijn dat jet paard een tekort heeft aan iets en hierdoor moeilijker spieren opbouwd. Om dan te weten wat voor supplement je moet geven kan je bloed onderzoek laten doen. Meteen de rest checken en dan kun je gericht gaan bijgeven wat hij nodig heeft. Misschien komt er nog iets extra's uit maar misschien ook niet.

Qua training kun je een stapje terug doen, klinkt raar maar heeft bij mij echt geholpen. Ik train 4 à 5 dagen in de week max. 45 min afwisselend van pittig dressuurwerk tot puur op ontspanning lang en laag. De andere dagen 20 à 25 minuten aan de longe aan een halstertje en een keertje los lekker even bokken en ontladen.
Ik geef nu magnesium bij, vooral voor het schrikken en dit werkt goed, scheelt stress en daar door afvallen.
Qua dekens, als je paard het snel koud heeft moet je dikkere dekens op doen, doe ik ook. Koud hebben kost heel veel energie.
Wat voor hooi krijgt hij? Luzerne is goed om bij te geven!
Verder als training, voeding enz. In orde zijn is het een questie van tijd! Voor je t weet is hij weer opgeknapt.
Oja en de berichten van chocoprins over spieropbouw nog een keer lezen, daar staat goede info in die je helpt begrijpen hoe het lichaam werkt.

Succes!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:18

Billy schreef:
Perryx schreef:

Nadeel vind ik dat het alleen in 15 kilo te krijgen is. Dat krijg je met 1 paard nooit op tijd opgevoerd....

ik deel het met een stalgenootje, ik geef het aan onze 2 paarden en zij aan haar paard