Ronde baal voordroog/hooi in de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Re: Ronde baal voordroog/hooi in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 06:44

Als je nou tegen de verspilling gewoon 4 pallets eromheen zet? Moet je wel van die zware pallets hebben waarbij de planken erg dicht opeen zitten. Vastbinden met strotouwtjes.
Dan kun je even aankijken of het werkt, en sparen voor een box.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 07:04

Onze paarden krijgen allemaal onbeperkt hooi.
De ronde baal zo in de weide zetten kan wel als je het niet erg vindt dat ze veel verspillen.
Wij doen het ook weleens in de winter wanneer er minder voedingswaarde in het gras zit.
Als je je er 1 of 2x een baal neer zet dan zie je er bij ons de volgende zomer niets meer van.
Zou het geen optie zijn om midibalen te kopen en vervolgens zulke grote porties te voeren dat ze alsnog onbeperkt hebben? Zo doen wij het wel, ik durf bij onze paarden geen net of gaas te gebruiken omdat ik bang ben voor ongelukken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 10:14

Utixo schreef:
Als je nou tegen de verspilling gewoon 4 pallets eromheen zet? Moet je wel van die zware pallets hebben waarbij de planken erg dicht opeen zitten. Vastbinden met strotouwtjes.
Dan kun je even aankijken of het werkt, en sparen voor een box.

Sparen voor wat voor box?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 10:16

GMekkes schreef:
Onze paarden krijgen allemaal onbeperkt hooi.
De ronde baal zo in de weide zetten kan wel als je het niet erg vindt dat ze veel verspillen.
Wij doen het ook weleens in de winter wanneer er minder voedingswaarde in het gras zit.
Als je je er 1 of 2x een baal neer zet dan zie je er bij ons de volgende zomer niets meer van.
Zou het geen optie zijn om midibalen te kopen en vervolgens zulke grote porties te voeren dat ze alsnog onbeperkt hebben? Zo doen wij het wel, ik durf bij onze paarden geen net of gaas te gebruiken omdat ik bang ben voor ongelukken.

Kleiner zou handig zijn, maar mijn opslag is moeilijk te bereiken met een trekker. Het hooi komt van de buren en ze hebben alleen deze grootte dus dat is balen. Verspillen is niet erg, als ze er maar 1 week mee doen en niet na 3 dagen er al mee klaar zijn...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:58

Zo'n vat als op de foto heb ik dus ook, naar dan met een rek van fijn betongaas. Op dezelfde manier bevestigd, met touwen en karbijnhaken in de hoeken.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:58

Slijten de tanden niet heel snel met betongaas?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:03

_PatriciaH schreef:
Slijten de tanden niet heel snel met betongaas?

Na 12 jaar in gebruik durf ik "nee" te zeggen :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 16:11

Op het moment heb ik deze op het oog, wordt alleen wel even sparen

http://www.nedlandic.nl/hooiruif-paarde ... 138cm.html

http://www.nedlandic.nl/hooiruif-paarde ... -rond.html

http://www.nedlandic.nl/hooiruif-paarde ... oepel.html

De hooistolp is praktisch met regen, de metalen ruif kan je weer uitbreiden en een dak op zetten, de metalen bak lijkt me ook praktisch en stevig en is stuk goedkoper maar dan geen overkapping... Wanneer iemand iets soortgelijks weet, maar goedkoper, hoor ik het graag!

Edit, hooistolp ergens anders al goedkoper gevonden, dus even wat zoeken dan moet ik vast iets vinden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 16:35

Zou het voorlopig ook geen optie zijn om de palletbox op een pallet te zetten en de baal hier gewoon in te zetten? Ik weet niet wat voor gewicht zo'n bak aankan. Dan hoef ik verder niks te kopen en kan ik sparen voor een mooie ruif

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:59

Als de baal in een palletbox past, zou ik hem er in leggen en dan een net erover spannen, dan denk ik dat er het minst geknoeid wordt.
Je zegt dat ze gaten in een net bijten, maar bijten ze er steeds nieuwe gaten in of stoppen ze als er enkele gaten in zitten. Want als ze stoppen dan blijft er toch nog veel net over en zal er nog minder geknoeid worden dan dat er geen net overzit.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 17:45

maringe schreef:
Als de baal in een palletbox past, zou ik hem er in leggen en dan een net erover spannen, dan denk ik dat er het minst geknoeid wordt.
Je zegt dat ze gaten in een net bijten, maar bijten ze er steeds nieuwe gaten in of stoppen ze als er enkele gaten in zitten. Want als ze stoppen dan blijft er toch nog veel net over en zal er nog minder geknoeid worden dan dat er geen net overzit.

Mocht ik dat doen, dan koop ik toch eerst een aanhangwagen net om te kijken hoe dat verloopt. Je hebt best een groot oppervlakte qua net nodig en dat is vaak best aan de prijs. Ik zag ook dat er netten bestaan die je dus om zo'n ronde baal doet, maar die zijn ook aan de prijs en ben bang dat ze dat ook zo open hebben.. Het is jammer dat de netten zo duur zijn, anders is het geen probleem om te proberen. Ik twijfel nu een beetje om het wel of niet te doen. Ik heb in ieder geval contact gehad met een bedrijf die een hooistolp heeft voor een lage prijs. Onder zit een klein scheurtje maar na een foto gezien te hebben neem ik aan dat ze dat niet verder kunnen slopen (hopelijk)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 17:47

Onze merrie groep doet met een ronde wikkel ongeveer 2 dagen.
Zijn wel 7 merries en 2 veulens. Dus het is niet bepaald aan te slepen :+

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 18:02

Batlow schreef:
maringe schreef:

Mocht ik dat doen, dan koop ik toch eerst een aanhangwagen net om te kijken hoe dat verloopt. Je hebt best een groot oppervlakte qua net nodig en dat is vaak best aan de prijs. Ik zag ook dat er netten bestaan die je dus om zo'n ronde baal doet, maar die zijn ook aan de prijs en ben bang dat ze dat ook zo open hebben.. Het is jammer dat de netten zo duur zijn, anders is het geen probleem om te proberen. Ik twijfel nu een beetje om het wel of niet te doen. Ik heb in ieder geval contact gehad met een bedrijf die een hooistolp heeft voor een lage prijs. Onder zit een klein scheurtje maar na een foto gezien te hebben neem ik aan dat ze dat niet verder kunnen slopen (hopelijk)

Ik heb een net van de action gehad en die hadden ze zo kapot. Nu gebruik ik aanhanger netten van V Cranenbroek en die blijven redelijk heel, er gaat wel eens een maas stuk, maar die rafelt niet verder en dat doen die van de action wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 12:50

Op zich heb je netten zo terugverdiend gezien je dan een heel stuk minder verspilling hebt, en ook dat je veel minder werk hebt om de zooi die ze niet meer eten steeds op te ruimen (en eventueel af te voeren).

Wij hebben hier behoorlijk wat netten hangen en dan nog een net gemaakt dat je om een baaltje heen kunt doen. Heerlijk hoor, eens in de week een baal open maken en alles vullen en je hebt er geen omkijken meer naar *\o/*

Als je een aanhangernet kopt let dan op dat het materiaal zo dik mogelijk is. Alles onder de 4 mm dikte is eigenlijk vrijwel kansloos, liever dikker :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 15:36

Daar heb je gelijk in pmarena.. Met de regen van gisteren is een deel ook niet meer eetbaar. Weet ik in ieder geval nu hoe ik het niet meer doe! :Y) ik denk dat als de baal in de pallet box past, ik gewoon bijna de helft eraf haal en dit in de opslag leg, wanneer het dan op is de andere helft erbij, scheelt misschien ook nog

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 17:18

Als het water uit het hooi kan lopen
Is er niets aan de hand en eten ze het nog op. Mijn vaten blijven ook niet droog maar onderop zit een kraantje dus het overtollig water loopt eruit en in het midden blijft alles droog. Als je netten ophangt word het ook minder nat... Een basl neerzetten is gewoon echt geen doen of je moet genoegen nemen met een voeze bende..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:26

Hier doen we wel eens een ca. 100kg rol in een plastic kuubskist vol met gaten / sleuven maar dat onderste wordt toch te papperig om te eten hoor, dat laten ze echt liggen. Daar gaat dan gerust een daghoeveelheid eten door verloren....

Hier hebben we voornamelijk netten binnen hangen, overal langs de (inloop) stalwanden. Dat bevalt het beste. Ze lijken uit hangende netten ook minder snel te eten dan vanuit een krat met hooi met een zelfde net er overheen. En de hangende netten nemen minder ruimte in.

Op zich vind ik het het fijnste om de buitenste lagen van een rol binnen in hangende netten te stouwen, en dan de kern van de rol buiten in een kist of ook in de buiten hangende netten te doen, zodat ze dat eerst op kunnen eten voordat het verregent :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:02

Ik gebruik de 100 kilo voordroog balen en zette deze voorheen ook zo in de wei,met het plastic er nog voor de helft omheen.Maar het word bij regen zo'n smeerboel en je verliest heel veel hooi.
Nu heb ik deze ruif gekregen waar de baal in staat.Ik moet eerst van beide zeikanten een paar plakken hooi af halen,anders past de ruif niet over de baal heen.Deze ruif scheelt heel veel geknoei.
Afbeelding

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 09:55

Heb besloten om bij mijn eigen box te proberen om ook een net eroverheen te krijgen en kijken hoelang ze er mee doen. Mijn vraag alleen, heeft iemand goede uitleg hoe het allemaal precies vast gaat? Wat boor je onderaan of hoe maak je het daar vast om touwen aan te maken etc, ik snap het systeem maar ik weet niet hoe ik dit moet doen? Ben niet zo technisch :+

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:10

Bij ons ook onbeperkt hooi. Ze staan nu op de wei, maar straks als het weer slechter wordt en het gras is op , moet er weer hooi gevoerd worden. Voorheen hadden we midibalen, maar dat was zulke slechte kwaliteit hooi. We moesten een andere hooiboer vinden. Deze verkoopt alleen grote balen, wel mooi droog. Maar die kan je voor 2 paarden niet open maken en zo neerzetten om van te eten. Als het regent is het hooi binnen de kortste keren een vieze bende vooral met warm weer, gaat het broeien in de baal, en eten ze het niet meer.

Wij hebben een grote houten hooibak gemaakt met heel fijn gaas onderin. Ik geef ze 2 keer per dag een volle bak, er zit altijd nog wat hooi in als ik het opnieuw bijvul. Als het veel regent sleep ik de bak in de schuilstal, dan moeten ze daar maar eten. erkt prima tot nu toe.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:00

Hier bevalt het het beste om al het hooi in een "zak" van net te doen zeg maar, zodat het hooi aan alle kanten omsloten is door net. En dan het geheel in de bak vastleggen :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 12:57

Ik heb idd ook een groot net liggen, maar dat past maar een kilo of 10 in geloof ik, zijn ze nog groter?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:20

Wij hebben er verschillende hangen van een meter tot 3 meter breed, tegen de wand aan. Ideaal :j

Ik heb het losse net en stalgenootje knoopt ze :)

Zo hebben we dus ook een flink stuk net genomen (geloof iets meer dan 3 meter) om daar een "zak" van te maken waar een ca. 100kg rolletje hooi in plastic in kan.

- Hooirol uitpakken
- buitenste lagen er af pellen en in hangende netten doen
- het net over de bovenkant trekken
- hooirol omdraaien
- net over (nu nieuwe) bovenkant trekken en sluiten
- palletbox op zijn kant zetten
- hooirol tegen de opening aan zetten
- hooirol er in rollen en kist kantelen

*ploef* hooirol ligt in kist, nu nog even vastmaken aan de kist zodat ze het net er niet uit trekken als de rol bijna op is.

En dan hoef je er in principe een weekje niet meer naar om te kijken +:)+

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 21:31

Nou ik ben er aan uit hoor :D heb even met papa overlegd wat we nou kunnen doen. Ik zei dat we nog veel pallets hebben liggen dus daar gaan we nu een grotere bak van maken, waar we dan een net aan vast maken die eroverheen gaat. Daarbij maken we een afdak erboven met lange palen en een zeil die schuin afloopt. Hopelijk dat dit gaat werken!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 08:52

Kijk wel uit met een zeil.Als je weer een storm krijgt zoals afgelopen zaterdag,ben ik bang dat het zeil niet zal blijven zitten.