Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:18

Ik meld mij hier ook, lees dit topic van begin af aan mee :)

Ik heb een kwpn merrie waarmee ik fanatiek dressuur (L/M niveau) en boscross, klasse 1 endurance mee rijd en tussendoor lekker longeer, wandel of grondwerk mee doe. Ik ben nog zoekend naar wat ik wil gaan voeren, daar loopt momenteel een topic over, iets zonder rommel en wat langzame energie vrijgeeft maar wel voldoende geeft om het werk wat ze doet aan te kunnen en de bijbehorende spieren op te kunnen bouwen. Daar ga ik mij komende week nog weer verder in verdiepen.

Momenteel is het dus hooguit een kwart schepje merriebrok van subli (is me aangeraden door voerleverancier toen ze in de winter inviel), 2 grote handen Subli luzerne (1/3 van een 10l emmer), glucosamine en vitamine e van Pharmahorse, en een klein scheutje zonnebloemolie om het aan elkaar te plakken. Van de staleigenaresse krijgt zij momenteel 2x per dag een klein laagje basis sportbrok van masters. Ruwvoer krijgt ze in de vorm van zo'n 8u in een kudde op het land, gras is redelijk grof, wordt 1x per jaar bemest (ingespoten) en is volgens mij niet onwijs rijk. Van de staleigenaresse krijgt ze 4x per dag een pluk hooi, in de zomer heel droog voordroog van eigen land, in de winter wat minder droge voordroog, geen idee wat dat precies is. Dit vul ik zelf nog aan met m'n eigen baaltjes, wat van een natuurgebied afkomt, mooi droog grofstengelig hooi, dit in een slowfeedernet naar behoefte, in principe is er iedere ochtend nog een restje over.
Op dit moment is ze ook bezig met een stofwisselingskuur van meneer Jonas, dit duurt 5 weken en is 2x per week 2x per dag 2 schepjes. Daarnaast krijgt ze in de winter nog 1x per maand een psylium kuur van een week, en in de zomer eens in de 2-3 maanden als onderhoud.

Foto's zal ik eens maken, van mijn eigen hooi heb ik inmiddels al een foto, van de rest van het voer zal ik deze week ook even naar kijken. Wat betreft advies zoek ik zelf het meeste wel uit, zoek ik hier op bokt, en vraag ik mensen waarvan ik denk dat ze er verstand van hebben wat hun idee erover is. Toevallig afgelopen winter wel een keer info gevraagd bij de voerleverancier omdat ze qua invallen wat extra's nodig had, en ik op dat moment nog niet de mogelijkheid had om mijn eigen hooi te kunnen voeren. Destijds heb ik het wel redelijk goed op kunnen vangen met de merriebrok, een redelijke hoeveelheid luzerne en een plak stro om wat te knabbelen te hebben. Overigens doet het het momenteel prima op mijn huidige voerbeleid, maar zou ik graag iets willen voeren met minder granen/suikers/melasse, ook omdat het een enorm gevoelig paard is, slecht tegen stress kan en een binnenvetter is (bij stress valt ze dan ook meteen in). Heel verhaal, maar dan weten jullie in ieder geval wie er meeleest (en waarschijnlijk af en toe ook meepost ;) )

Overigens betrek ik mijn instructrice (tevens fokster van mijn paard) hier wel altijd bij, zij heeft zoveel opleidingen gevolgd in alle achterliggende dingen als stalmanagement en voerbeleid etc, dat ik veel waarde aan haar mening hecht.

Afbeelding

Afbeelding

Foto's van m'n hooi, eerste foto lijkt het allemaal wat bruin/oranje achtig, de kleur is zoals de onderste foto

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:57

Afbeelding

Wat is jullie mening over deze vitamine brok?

Depende

Re: Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:06

Ik ben eigenlijk vrij lui, ik vind het wel interessant om te lezen over verschillende voer-filosofieën, maar voer zelf al 2 jaar hetzelfde en dat gaat ok dus ik ben nog niet gaan experimenteren. In mijn omgeving is men ook vrij traditioneel, in de winter paard op stal, krachtvoer belangrijker dan ruwvoer etc. (Zo zei mijn oom nog dat 5 kilo hooi voor de hele dag meer dan genoeg is voor mijn pony's op basis van 2% droge stof moeten ze 15 kilo eten) Heb dus wel alles zelf een beetje uitgevonden via bokt en paardnatuurlijk etc. en verder voer ik op boerenverstand.

Het hooi is hier binnen 96 mooie pakjes *\o/*

JewEmm: Wat goed dat je die grassen zo herkent vanaf mijn niet briljante foto's. Heb jij ook ervaring met kruiden op de wei? En op dat gebied ook tips, wat zou ik bij kunnen zaaien of bestaat dat alleen in kant en klare mixen?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:24

Dat lijkt me zo mooi aan het hebben van een eigen weide, zelf kunnen zaaien en zorgen voor variatie.

Ik was op zoek naar een voeder die ik zowel aan mijn oude mini als aan mijn 5 jarige Epony (licht werk) kon voeren. Ik kwam toen uit bij de leisure mix van dodson&horrel en voer dit nu sinds oktober.
Hoog gehalte aan vitamines, mineralen en anti oxidanten. Laag in zetmeel en granen.

Mijn Epony gaat nu langzamerhand wat meer aan het werk, maar ik blijf voorlopig toch nog even bij dit voer.

Hij krijgt een half schepje van zo'n klein schepje, denk dat het ongeveer een kiloschepje is. Suf he, ik voer dus ook op gevoel.
Daarbij altijd een scheut lijnzaadolie en ik verwacht een proefverpakking magnesium.

http://www.minihorseshop.nl/media/catal ... roze_1.jpg

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:33

interessant topic ik zal binnenkort ook even foto's maken

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:36

@Depende. Ik ben bioloog en geef ook excursies aan studenten om planten te leren herkennen. Ik kan een groot deel van planten en dieren wel op soort brengen, maar ik zou je niet zo kunnen zeggen wat een goede kruiden en grassenmix is. Hoe goed het groeit op je wei hangt ook af van de de voedselrijkheid van je wei, de intensiteit van begrazing en hoe nat/droog en hoe zuur/kalkrijk je wei is...

Als je dus meer foto's hebt van plantensoorten (kruiden of grassen) mag je die best naar me doorsturen, kan ik je waarschijnlijk vertellen wat het is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:13

horsies5 schreef:
Wat is jullie mening over deze vitamine brok?

Ik kende het product niet maar als ik de ingredienten zie vind vooral de toevoegmiddelen niet echt een pluspunt...

E321 Butylhydroxytolueen (BHT)
E324 Ethoxyquine (EQ)
E310 Propylgallaat
Ik neem aan nog wel steeds gewoon toegestaan in de EU maar er zijn genoeg supplementen te vinden zonder deze chemische middelen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:29

Dan laat ik deze mooi staan :D
Kwam het heel toevallig tegen in de winkel (is van mijten overigens) ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:30

horsies5 schreef:
Kwam het heel toevallig tegen in de winkel (is van mijten overigens) ;)

Ik herkende het logo al :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 07:13

fransje23: welke lijnzaadbrok voer jij? Nu voor de zomer is het niet nodig, hij haalt genoeg uit het gras voorlopig. Maar voor de winter wel goed om bij te gaan voeren ter ondersteuning van de spieren.
Ik zag al combinaties met mais, maar dat lijkt me niet de juiste :+
En die van de Paardendrogist is een stuk duurder dan andere merken.

Vitalbix is binnen. Volgende week maar eens gaan mengen met huidige voer en dan overstappen. Eens kijken of meneer het eet.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 07:24

Koper, maak je die kurkumapasta zelf of koop je die kant en klaar?

Mijn paarden krijgen op dit moment fibra met wat vitaminebrokjes (marstall force), de hele dag gras en 's nachts een plak hooi.
In de winter is het gras vervangen door onbeperkt hooi en krijgt de ene moeder aarde bij voor z'n darmen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 07:37

Amanda schreef:
fransje23: welke lijnzaadbrok voer jij? Nu voor de zomer is het niet nodig, hij haalt genoeg uit het gras voorlopig. Maar voor de winter wel goed om bij te gaan voeren ter ondersteuning van de spieren.

Ik bestel lijnzaadbrokjes altijd bij Makana.eu. Kleinere brokjes en wat meer gruis dan bij de paardendrogist maar veel goedkoper! Zijn brokjes zonder melasse trouwens heb ik speciaal nagevraagd voor een vriendin.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 10:10

Fleur_yen: oeps, ik zou jou nog een pb sturen nav je topic :o Dat ga ik zo meteen alsnog doen.

Horsie5 wat wilde je bereiken met die vitaminebrok? Heeft je paard tekorten of overschotten, en wat zit er in je ruwvoer? Ik lees dat je al besloten hebt om de vitaminebrok niet te gaan gebruiken maar ik ben wel benieuwd waarom je deze overwogen hebt :)

Kamsel ik maak de pasta zelf, voor zover ik weet is het niet ergens zo te koop. Over kurkumapasta maken doe ik ongeveer net zo lang als over lijnzaad koken en het is minder saai :P

Grappig om te zien dat er mensen op het oog voeren en ook het voer in de zomer en winter wat aanpassen.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:25

Hoi Koper, wil je met ons delen hoe je de kurkumapasta maakt en hoeveel je ervan kan geven aan je paard?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:46

Koper schreef:
Grappig om te zien dat er mensen op het oog voeren en ook het voer in de zomer en winter wat aanpassen.

Uiteindelijk voer je toch altijd op het oog? Op papier kan iets optimaal lijken maar in de praktijk kan het totaal anders uit pakken.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 11:56

fransje23 schreef:
Koper schreef:

Uiteindelijk voer je toch altijd op het oog? Op papier kan iets optimaal lijken maar in de praktijk kan het totaal anders uit pakken.

De meeste berekeningen kloppen toch niet, net als de aanname dat ruwvoer standaard te weinig bevat...
Dus ja, uiteindelijk voer je op het oog of gaat daadwerkelijk meten (op de goede manier) of er ergens tekorten of overschotten zijn...

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:35

Op het oog blijft toch ook wel lastig. Veranderingen in gewicht kunnen zo geleidelijk gaan, dat je het amper door hebt. Een reden dat ik nu onze dames probeer elke zo veel tijd in dezelfde houding op de foto te zetten.

Bij ons staan ze 24/7 op wei, met 's winters ook 24/7 vrij hooi in de inloopstal. In de zomer krijgen ze ook hooi, maar vooral omdat ze tijden de schemering binnen staat vanwege de vliegen ed.
Ze krijg verder alleen een klein beetje haver en spelt. Dit is ook om de verm-x te geven.
Als ik met de jongste gewerkt heb (ongeveer 1 keer per week), krijgt ze nog een halve schep haver/spelt, om toch een beetje het energie gebruik te balanceren.

Ik heb in principe niets te zeggen over het voer. Het blijven nu eenmaal de paarden van mijn moeder, en ik woon toch een behoorlijk eind van daar.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:23

Ik vind het enorm interessant om hier te lezen!

Heb nu een nieuw paard en ben voorzichtig met allerlei soorten voer bezig geweest, wil me er heel graag in verdiepen omdat hij een gevoelig paard is.

Toen hij hier kwam schuurde hij zijn manen flink, was zijn vacht wat stug. Ben begonnen met Havens Basisbrok te voeren. (Dat heb ik mijn oude paarden altijd gevoerd, verder nooit zoveel verdiept.)

Daarna overgestapt op Subli omdat die toevallig in de aanbieding was :')

Op dit moment voer ik s'ochtends geen brok maar direct het weiland op (bosweide, dus veel verschillende kruiden en grassen) en s'avonds grofstengelig hooi. Als krachtvoer krijgt hij s'avonds een halve schep subli en een halve schep PAVO sportmix. Sinds ik PAVO bij ben gaan voeren is hij een stuk actiever en fitter. Daarnaast een schepje knoflookpoeder (sindsdien is hij veel minder gaan schuren) en een scheutje zonnenbloem olie.

Ik lees graag mee hier! Zal vanavond even een foto posten van het hooi/gras/voer wat hij krijgt :j

Voor Django wil ik vooral gaan kijken wat goed voor hem is en waar hij het goed op doet. Het is een PRE ruin van 5 jaar, redelijk in de bespiering. Vanaf deze week (heb hem zondag 3 maanden) wil ik hem ook aan het werk zetten voor spieropbouw.

Zou het super vinden als mensen het leuk vinden om mee te denken en mee te puzzelen wat goed voor hem zou zijn :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 15:38

Oh een boswei, ik ben jaloers VisibreTeam. Leuk dat je ook aan het puzzelen bent met voer voor je nieuwe paard.

Niello ik stuur je een pb :) Mochten mensen zich verder willen verdiepen in het gebruik van kurkuma bij mensen/paarden/ andere soorten: ik heb heel veel gehad aan een informatieve groep op Facebook. Het heet Turmeric User Group. Er is ook een Nederlandstalige groep, die heet Gouden Pasta.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:52

Zou kurkuma iets voor mijn pony zijn? Ondersteunend in de stofwisseling? Geen eczemer maar wel snel jeuk bij verkeerd voer. Leverbot gehad. Door haarwortel check verminderde werking van gal en lever en alvleesklier ontdekt. Verbeend Hoef kraakbeen.

Zou jij wat meer (basis)info kunnen/willen geven over kurkuma koper?

Waarvoor geef jij het, hoeveel en welk resultaat zie je?

Interessant hoor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 16:09

Euhm.... geen idee of het voor dat alles werkt. Sowieso wel als ondersteuning van de spijsvertering. Het heeft ook ontstekingsremmende eigenschappen en het schijnt dat het ook de groei van tumoren afremt.
De reden dat ik het ben gaan gebruiken is dat mijn merrie hoefbevangen is geweest en dat mijn ruin een wat ontregelde stofwisseling heeft. Mijn kater krijgt het ook, hij heeft een stukje van een tumor in zijn kop zitten (is bij een operatie niet helemaal verwijderd, zo bleek uit de autopsie) en ik zit zelf op het randje van chronische ontstekingen. Dus hier is de kurkuma volop in gebruik. De enige die het niet krijgt is mijn kitten, hoewel ik het haar wel een tijdje gegeven heb toen ze een gebroken pootje had. Daar schijnt het ook al wat voor te doen. Kurkuma is sowieso heel goed voor gezondere huid, haar, nagels, hoeven enz.
Wat ik voor resultaten merk is dat mijn merrie in elk geval niet weer bevangen is geworden (maar dat ligt denk ik meer aan mijn grasbeleid dan aan de kurkuma) en dat ze veel minder last heeft van de hengstigheid. Ze wordt nog steeds heel regelmatig en duidelijk hengstig maar gilt niet meer zo op het moment dat je maar naar haar wijst. In mezelf merk ik een vergelijkbaar effect (en ook ik ben nog niet hoefbevangen, hoera :P ) en ik heb ineens sterkere en glanzendere nagels. Mijn ruin, die een behoorlijke binnenvetter is, is meer uit-z'n-hoofd-en-in-de-wereld. Het schijnt bij paarden dat het vaker dit effect heeft, maar ook dat paarden juist onrustiger kunnen worden (sluimerende ontstekinkjes waar ze ineens geen last meer van hebben enzo).

Kurkuma kun je ook uitwendig gebruiken bij bij voorbeeld sarcoïden, of als gezichtsmasker. Er zijn zelfs mensen die hun tanden er mee poetsen. Kurkuma is bij inwendig gebruik niet oplosbaar in water, je moet dus iets van vet toevoegen want anders neemt je systeem het niet op. Welk vet komt nogal nauw volgens de deskundigen, het beste schijnt (koudgewonnen, niet-ontgeurd) kokosvet of extra vierge olijfolie te zijn. Lijnzaad kan ook. Bij geiten en schapen hoeft er geen vet bij. Voor paarden hoef je niet eerst een pasta te koken, dan kun je ook kurkuma en olie gewoon samen door het voer doen. Met piperine kun je de werking van de kurkuma sterk verbeteren. Piperine zit in peperkorrels, het meest in zwarte peperkorrels. Je hebt wel versgemalen peper nodig, want de piperine vervliegt binnen een half uur. Als je pasta maakt blijft de piperine wel bewaard in de olie die je gebruikt in de pasta. Mijn ruin blieft geen straight peper in zijn voer, daarom krijgen mijn paardjes gewoon ook pasta. Vind ik zelf ook makkelijker.
In gebruik begin je voor mensen en bij voorbeeld honden met een kwart theelepel per keer, en dat bouw je dan uit tot je resultaat ziet. Bij paarden kun je met wat hogere doses beginnen. Ik ben met de paardjes meteen met een theelepel begonnen en daar zitten ze nu nog steeds op. Kurkumine (het werkende bestanddeel in kurkuma) blijft ongeveer 6 tot 8 uur actief in het systeem, daarom is het handig om 2 tot 4 keer per dag er wat van te nemen. Dit is ook de reden dat ik 2 keer per dag voer. Froegah kregen ze 1 keer per dag aanvullend voer.
Het werkende bestanddeel is dus kurkumine. Bij kurkuma in de supermarkt is dat er vaak al uit gehaald voor gebruik in de farmaceutische industrie. Als er op de verpakking staat wat het percentage kurkumine is (ergens tussen de 3 en 5%) kun je dat goed gebruiken. Wat je ook kunt doen is biologische kurkuma gebruiken, als het biologisch is mogen er niet eerst stofjes uit gehaald worden.
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-06-15 16:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:35

Bedankt voor je heldere uitleg!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 16:40

Graag gedaan :)

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:00

Als mede-kurkuma voerder sluit ik me helemaal aan bij Koper :).
Ik heb zelf ook heel veel aan de turmuric faceboek groep gehad (de engelse). Ik vind het wel moeilijk om te zeggen wat het heeft gedaan voor mijn paardjes, aangezien ik vrij kort nadat ik ze heb gekregen al ben begonnen met de kurkuma-pasta. Ze hadden beide last van rotstraal, bij May (mijn 11 jarige) was dit behoorlijk intense. Na een week ofzo was de rotstraal helemaal weg en haar hoeven zien er nu echt heel goed uit. Natuurlijk was ik ook met een uitwendige behandeling bezig, maar ik weet zeker dat de kurkuma er aan mee heeft geholpen. Daarnaast heeft May geen last van jeuk, iets waar ze - volgens de vorige eigenaar - vroeger snel last van had. Ze heeft op het moment wel meerdere kleine bultjes door murzen steken, maar ze heeft er volgens mij geen last van.

In de afgelopen maand hebben ze beide 1x een open wond gehad, deze zijn heel snel genezen, zonder enige ontstekings reactie. Opnieuw, ik heb ze ook uitwendig verzorgt, maar ook in dit geval denk ik dat de kurkuma heeft geholpen. Zeker omdat voordat ik ze er op zetten, Madex (mijn 4 jarige) meerdere kleine wondjes had die ps bleven produceren, ondanks dagelijkse verzorging.

Ik bestel mijn kurkuma per kilo bij bio-ron.com. Voor de paarden combineer ik het met lijnzaad olie en peper, voor mijn moeder (daar maak ik het ook voor) met kokosnoot olie en peper.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 17:39

Huh? Ik heb bij Bio-Ron nog nooit kurkuma gezien? Bestel je online?