Ik heb een kwpn merrie waarmee ik fanatiek dressuur (L/M niveau) en boscross, klasse 1 endurance mee rijd en tussendoor lekker longeer, wandel of grondwerk mee doe. Ik ben nog zoekend naar wat ik wil gaan voeren, daar loopt momenteel een topic over, iets zonder rommel en wat langzame energie vrijgeeft maar wel voldoende geeft om het werk wat ze doet aan te kunnen en de bijbehorende spieren op te kunnen bouwen. Daar ga ik mij komende week nog weer verder in verdiepen.
Momenteel is het dus hooguit een kwart schepje merriebrok van subli (is me aangeraden door voerleverancier toen ze in de winter inviel), 2 grote handen Subli luzerne (1/3 van een 10l emmer), glucosamine en vitamine e van Pharmahorse, en een klein scheutje zonnebloemolie om het aan elkaar te plakken. Van de staleigenaresse krijgt zij momenteel 2x per dag een klein laagje basis sportbrok van masters. Ruwvoer krijgt ze in de vorm van zo'n 8u in een kudde op het land, gras is redelijk grof, wordt 1x per jaar bemest (ingespoten) en is volgens mij niet onwijs rijk. Van de staleigenaresse krijgt ze 4x per dag een pluk hooi, in de zomer heel droog voordroog van eigen land, in de winter wat minder droge voordroog, geen idee wat dat precies is. Dit vul ik zelf nog aan met m'n eigen baaltjes, wat van een natuurgebied afkomt, mooi droog grofstengelig hooi, dit in een slowfeedernet naar behoefte, in principe is er iedere ochtend nog een restje over.
Op dit moment is ze ook bezig met een stofwisselingskuur van meneer Jonas, dit duurt 5 weken en is 2x per week 2x per dag 2 schepjes. Daarnaast krijgt ze in de winter nog 1x per maand een psylium kuur van een week, en in de zomer eens in de 2-3 maanden als onderhoud.
Foto's zal ik eens maken, van mijn eigen hooi heb ik inmiddels al een foto, van de rest van het voer zal ik deze week ook even naar kijken. Wat betreft advies zoek ik zelf het meeste wel uit, zoek ik hier op bokt, en vraag ik mensen waarvan ik denk dat ze er verstand van hebben wat hun idee erover is. Toevallig afgelopen winter wel een keer info gevraagd bij de voerleverancier omdat ze qua invallen wat extra's nodig had, en ik op dat moment nog niet de mogelijkheid had om mijn eigen hooi te kunnen voeren. Destijds heb ik het wel redelijk goed op kunnen vangen met de merriebrok, een redelijke hoeveelheid luzerne en een plak stro om wat te knabbelen te hebben. Overigens doet het het momenteel prima op mijn huidige voerbeleid, maar zou ik graag iets willen voeren met minder granen/suikers/melasse, ook omdat het een enorm gevoelig paard is, slecht tegen stress kan en een binnenvetter is (bij stress valt ze dan ook meteen in). Heel verhaal, maar dan weten jullie in ieder geval wie er meeleest (en waarschijnlijk af en toe ook meepost
)Overigens betrek ik mijn instructrice (tevens fokster van mijn paard) hier wel altijd bij, zij heeft zoveel opleidingen gevolgd in alle achterliggende dingen als stalmanagement en voerbeleid etc, dat ik veel waarde aan haar mening hecht.

Foto's van m'n hooi, eerste foto lijkt het allemaal wat bruin/oranje achtig, de kleur is zoals de onderste foto

Dat ga ik zo meteen alsnog doen.