Kan je paard 1x per dag eten geven???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:15

easygoing schreef:
Ben ik nou gek op reageerd ts met 2 verschillende accounts?

Neuh ze heeft net d'r naam veranderd, zo te zien

mireillea44

Re: Kan je paard 1x per dag eten geven???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:14

Nou, TS ik vind het maar een rare zaak. 10 dagen geleden schrijf je nog dat je niet zo actief bent met je paard en 1 x keer in de week wandelt, in dit topic schrijf je dat je elke dag zeer actief bent en elke dag wandelt, rijdt en longeert. Dat is wel een hele omzwaai in anderhalve week. Daarnaast reageer je niet op vragen en heb je je naam verandert. Erg bijzonder allemaal.

Ik denk dat Willem Holleeder het in de EBI nog beter voor elkaar heeft dan jouw paard: elke dag meerdere keren voer, een ruimer hok en hij wordt in ieder geval elke dag gelucht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:44

mireillea44 schreef:
Nou, TS ik vind het maar een rare zaak. 10 dagen geleden schrijf je nog dat je niet zo actief bent met je paard en 1 x keer in de week wandelt, in dit topic schrijf je dat je elke dag zeer actief bent en elke dag wandelt, rijdt en longeert. Dat is wel een hele omzwaai in anderhalve week. Daarnaast reageer je niet op vragen en heb je je naam verandert. Erg bijzonder allemaal.

Ik denk dat Willem Holleeder het in de EBI nog beter voor elkaar heeft dan jouw paard: elke dag meerdere keren voer, een ruimer hok en hij wordt in ieder geval elke dag gelucht.

en dat is nog een crimineel ook :') Het peerd heeft niets misdaan en heeft gewoon levenslang |(

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:54

een paard heeft 24 lang voer nodig
ik kan mijn paard heel zijn voer bak vol gooien
maar hij eet niet alles snel op hij doet daar de hele dag mee :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:32

Oh die van mij ook _/-\o_ .

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 14:14

Een paard heeft niet genoeg aan 1 hooinetje per dag, tenzij het een hoeveelheid van minstens 10kg is, waar je paard dus ruim een dag mee kan doen.
Volgens mij voldoet sowieso de complete stalling al niet aan de wet die is opgezet voor het paardenwelzijn, gezien je vorige topic.

Hier de eerste 3 artikelen van de 12:

De twaalf richtlijnen voor paardenhouders, die waar nodig, verder worden
uitgewerkt in de periode mei – september 2011:
a. Voeding:

1. Adequate voeding afgestemd op het individuele dier. Dit wil zeggen, voldoende
voeding van goede kwaliteit.
□ Vrije toegang tot voldoende schoon drinkwater.
□ Tenminste tweemaal daags voldoende ruwvoer aanbieden, tenzij er sprake is van
beweiding in een wei met voldoende gras.
Toelichting:
De sector pleit voor een goed samengesteld rantsoen en een adequate voerfrequentie. Het
is voor een goede functie van het maagdarmstelsel van belang dat paarden beschikking
hebben over voldoende ruwvoer. Of dit tweemaal daags of - zoals in het Paardenbesluit van
de Dierenbescherming staat - driemaal daags wordt toegediend is minder van belang.
Vertalend naar de praktijk is het voeren van ruwvoer tweemaal daags in praktijk goed
uitvoerbaar, mits in porties van voldoende omvang.
b. Huisvesting en beweging:

2. Boxoppervlakte voor individuele huisvesting is minimaal (2xstokmaat)2 voor pony’s
kleiner dan 1,56m. De boxoppervlakte is minimaal 10m2 voor paarden >1,56m. Per 1
januari 2012 wordt deze standaard opgenomen bij toetsing van aanvragen voor nieuwen
verbouw van stallen. Er geldt een overgangsperiode van 15 jaar voor bestaande
stallen om per 1 januari 2027 boxmaten aangepast te hebben.
□ De oppervlakte van de box voor hoogdrachtige merries voor tijdens het veulenen
en voor een merrie met een veulen is minimaal 12 m2 tenzij er minimaal 8 uur
weidegang per dag wordt toegepast.

□ Stands, waarin paarden permanent aangebonden worden gehouden, uitfaseren en
per 1 januari 2017 verbieden. Paarden die voor korte tijd worden aangebonden met
als doel hoefverzorging, het verrichten van medische handelingen of tijdens pauze
bij (buiten) ritten en evenementen/wedstrijden worden in het voorgaande niet
meegenomen.

3. Beweging. Paarden in individuele huisvesting krijgen dagelijks minimaal 4 uur
beweging buiten de box, tenzij dit niet mogelijk is door ziekte of gebrek.
Toelichting:
De insteek van de SRP is dat de dagbesteding van een paard (=combinatie van stalling en
beweging) belangrijk is en niet zozeer de boxoppervlakte. Echter bij de keuze voor een in
de praktijk hanteerbare maat, rekening houdend met bedrijven die stallen bouwen, is een
vaste maat beter te hanteren dan 2xstokmaat in het kwadraat die wordt voorgesteld door
de Dierenbescherming in het Paardenbesluit.
De SRP is van mening dat met een oppervlakte van 10m2 een goede balans wordt
gevonden tussen voldoende ruimte voor paarden en een reëel haalbare maat binnen
bestaande gebouwen. Verruimen van de boxoppervlakte heeft namelijk ook een impact op
het aantal dieren dat gehouden kan worden binnen de bestaande gebouwen. Dat aantal
neemt verder af met de toename van de boxgrootte. Bovendien is het vergroten van een
bouwblok bij gemeenten een moeilijk en langdurig proces, maar wel essentieel om bij een
toenemende boxmaat een zelfde aantal paarden te kunnen houden.
Verder is de SRP van mening dat de stallen op zodanige wijzen moeten worden aangepast
dat er reuk, hoor, geur contact kan zijn tussen de paarden die naast elkaar gestald staan.
Hiervoor gelden dezelfde overgangstermijnen als voor de boxmaat. Dit komt overeen met
het door de Dierenbescherming gewenste mogelijkheid tot sociaal contact met
soortgenoten.
Paarden dienen dagelijks buiten de box te komen tenzij ziekte van het dier dit belemmert.
Naast de training of ander gebruik dient het paard zoveel mogelijk beweging te krijgen
afhankelijk van de mogelijkheden. Inclusief training of ander gebruik, minimaal 4 uur per
dag. De Dierenbescherming spreekt in het paardenbesluit van vrije beweging. Dit is en blijft
wel maatwerk, mede afhankelijk van de behoeften en mogelijkheden van het paard. De
sector zet in op motivatie van de paardenhouder om voor zijn paard(en) een adequate
aanpak te vinden.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 14:19

Volgens mij is TS van België, en hier is geen sprake van bovenstaande artikels geloof ik? :)

Verder komt dit soort van individuele stalling heel erg vaak voor hier in de buurt. Om een voorbeeld te geven: hier in de buurt kan ik 10 pensionstallen noemen waar de paarden zo goed als 24/7 op stal staan (in de winter of zelfs het hele jaar door), en slechts 2 waar je alle faciliteiten van een pensionstal hebt én waar de paarden het jaar door naar buiten kunnen. En de meeste 'grote' stallen hier in de buurt hanteren dus die eerste methode. Niet dat ik het goed wil praten, maar hier in de buurt ziet men het helemaal niet zo snel als 'abnormaal' als paarden bijna niet buitenkomen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 14:20

billionache schreef:
Volgens mij is TS van België, en hier is geen sprake van bovenstaande artikels geloof ik? :)

Verder komt dit soort van individuele stalling heel erg vaak voor hier in de buurt. Om een voorbeeld te geven: hier in de buurt kan ik 10 pensionstallen noemen waar de paarden zo goed als 24/7 op stal staan (in de winter of zelfs het hele jaar door), en slechts 2 waar je alle faciliteiten van een pensionstal hebt én waar de paarden het jaar door naar buiten kunnen. En de meeste 'grote' stallen hier in de buurt hanteren dus die eerste methode. Niet dat ik het goed wil praten, maar hier in de buurt ziet men het helemaal niet zo snel als 'abnormaal' als paarden bijna niet buitenkomen.

Ja, heel jammer dat er niet strenger op gecontroleerd wordt.
Ik woon in de polder, dus hier is het vrij normaal dat paarden de hele dag, al dan niet 24/7 buiten staan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 14:34

Het is geen wet maar een richtlijn. Ook in Nederland is het helaas niet verplicht. En in de randstad komt het nog regelmatig voor dat paarden niet buiten komen standaard. Op mijn vorige manege kon een deel van pensionpaarden 3 uur per dag naar buiten op kleine weides in de zomer, dus van mei tot september. That was it.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:22

Ik ken een plek waar ze 4 weken per jaar buiten komen, komt nog vaak voor.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:17

billionache schreef:

Dat betekent niet dat je niet gewoon je gezonde verstand kunt gebruiken. Je hoeft toch geen genie te zijn om te kunnen bedenken dat het echt niet acceptabel is om een paard zo te stallen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:23

Tja Kinke, dat kan je nu wel zeggen. Maar ik zie het toch wel vaak anders ;-)

Dat soort mensen zien het van een ander soort perspectief. Paarden zien er gezond uit op stal en gedragen zich gewoon zoals een gezond paard (zijn ook niet anders gewend dan in een box te staan), dus zien de eigenaars er geen kwaad in. Bovendien doet iederéén op stal dat, op zowat élke stal in de buurt. Tja, heeft niets met 'dom' zijn te maken, maar gewoon dat ze niet beter weten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:29

Maar je blijft toch kennis vergaren? En als je niet zoiets simpels weet dat je een bewegingsdier niet zoveel uren op stal hoort te zetten dan wil je volgens mij ook niet nadenken.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:30

Heb niet alles gelezen, ik werd eigenlijk al verdrietig....een paard zo weinig eten en altijd op stal??? ;( :(

ARM PAARD

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:32

Mensen die geen tijd op het internet spenderen, geen boeken lezen? Zo ken ik er een aantal en tja, die vergaren hun kennis alleen maar van hun (directe) omgeving. Het ligt allemaal wel een beetje genuanceerder dan 'ze willen niet nadenken' ;-)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:47

TS is 18….geen internet? geen boeken??

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:50

Moderatoropmerking:
Letten jullie er even op dat de discussie ontopic blijft verlopen. Hoe paarden in het algemeen gehouden worden en op welke wijze mensen aan informatie geraken doet niet echt ter zake in dit topic. Dank je wel.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:52

Heb het ook niet persé over TS. Wel veel mensen die bijvoorbeeld wel op Facebook oid zitten, maar enkel contact hebben met - again - hun omgeving. En niet veel mensen kopen boeken. Zoals ik al aangaf, is het niet zo zwart-wit als jij het afschildert.

Nogmaals, ik probeer het niet goed te praten. Maar hier gebeurt het veel.

edit: excuseer! zag de mod-opmerking pas na het plaatsen :-)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 07:53

Ik denk niet dat Magic2003 nog gaat reageren, ze is intussen meerdere malen online geweest.
Ze zal vast alles gelezen hebben en niet de antwoorden hebben gekregen waar ze op heeft gehoopt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 08:44

Er zijn ook geen antwoorden waar ze op hoopt.
We kunnen wel zeggen dat ze gewoon 1x per dag kan voeren en dat het prima is dat haar paard 24/7 op stal staat, maar dan zouden we liegen.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 09:03

1x per dag voeren is geen enkel probleem, mits je altijd ruim voldoende hooi aanbied waar die wel 1,5 dag mee kan doen, zodat paardlief nooit misgrijpt.
Maar wat ik niet snap is dat er blijkbaar wel paddocks zijn, maar deze niet gebruikt worden.
Er staan meerdere paaarden, kunnen jullie onderling dan niet iets regelen om te zorgen dat ze meer nuiten komen en de voeding beter gecontroleert wordt?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 09:12

Kan je niet samenwerken, dus met beurten. Zo dat je paard toch meer buiten komt, mijn paard kwam ook te weinig buiten ik sliep er zelfs slecht van. Toen besloten een andere stal te zoeken.