Spoed! Paarden hebben ongeweekte bietenpulp gekregen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Spoed! Paarden hebben ongeweekte bietenpulp gekregen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 06:11

Hoe ist met de diertjes?

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 08:58

Goed! De pony had er wel wat last van. Buikpijn. Ik heb de stallen leeggemaakt.. Ze lopen nu buiten om zeker te weten dat ze blijven mesten raap ik vanaf nu maar elk drolletje op. Het lijkt op mazzel

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:02

Super, houden zo +:)+

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:03

Fijn dat ze de nacht goed doorgekomen zijn!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:13

Sterke paardjes heb je! gelukkig maar dat het goed met ze gaat.
Hier hadden ze een keer een paard de droge senioren slobber brokjes gevoerd.Dit spul móet je weken, dit zet n.l. ook erg uit. Gelukkig is dat hier ook goed afgelopen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:54

Wat een toestand zeg!
Nog steeds alles goed?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:02

Shirley schreef:
Cowgirl schreef:
Iedereen in paniek...begrijpelijk, maar lezen jullie wel dat het al 4 uur! geleden is gebeurd.
Heeft het dan nog wel zin om de maag leeg te pompen? Naar mijn idee zit het allang in de darmen en vind ik het advies van de DA niet zo raar.

Of zeg ik nu iets verkeerds.

Dat denk ik ook...

Meer dan afwachten kun je nu inderdaad niet en ze uiteraard heeeeeel goed in de gaten houden!

Denk dat het qua hoeveelheid ook wel mee zal vallen, hoor, zo ontzettend veel zwelt het nu ook weer niet op en als ze nu nog wat in de slokdarm zouden hebben zitten, zou je het inmiddels echt wel merken!

Dat dus.

Goeie hemel wat een paniekzaaiers hier, alsof ts nog niet genoeg in de stress zat breekt hier ook nog eens de pleuris uit >;)

Het was idd al 4 uur geleden, dan heeft het geen zin om met spoed die maag nog leeg te halen. Bij bietenpulp krijg je problemen zodra het met vocht in aanraking komt, dus meteen na het eten of in elk geval binnen het half uur. Dat er nu nog niets gebeurd is wil dus gewoon zeggen dat de hoeveelheid niet zo groot was, precies wat de dierenarts al zei.
En de boel leeg laten pompen is niet iets wat je zomaar voor de lol doet, daar zitten behoorlijk wat risico's aan dus dat ga je echt niet doen als er geen onmiddelijke noodzaak is.
Een halve kilo is is helemaal geen schrikbarende hoeveelheid voor een paard van normaal formaat.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:36

Alles nog oke met de paardjes?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 05:17

Anneliesdj , tot t fout gaat... Zoals ik en anderen hier al aangeven een keer meegemaakt te hebben.
Dan breekt de pleurus uit.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:15

Jolliegirl schreef:
Anneliesdj , tot t fout gaat... Zoals ik en anderen hier al aangeven een keer meegemaakt te hebben.
Dan breekt de pleurus uit.

Dat is met alles zo :)*

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:21

Precies, slokdarmverstopping kunnen ze ook van gewone brok krijgen, van hooi en van wortels.
Het heeft helemaal geen om de pleuris uit te laten breken als het al bijna 4 uur later is.
Als je er problemen mee krijgt is dat binnen een kwartier of hooguit half uur. Daarna is het enkel nog buikpijn. Een dierenarts zegt natuurlijk niet zomaar wat.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:55

Of je merkt de problemen pas op na een uur of 6......
Na de ochtendvoerbeurt ist dier naar buiten gegaan.. Gereden... Pas smiddags kwamen de problemen op..
En dat kan niet anders dan gebeurt zijn na de ochtendvoerbeur..

In mijn geval.

Vandaar dat je gewoon zeer allert moet zijn met dit soort dingen.
Nogmaals...ik heb mn excuus al.aangeboden voor mn reactie.

Maar als dit wel fout gegaan was..hadden alle.bokkers lopen zeiken dat er een dierenarts had moeten komen...

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:08

Hoe gaat het Nu? Goed afgelopen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:36

De ene situatie is de andere niet en als je te maken hebt met een aantal onduidelijke factoren, zoals wanneer en hoeveel heeft het dier tot zich genomen, dan is extra oplettendheid inderdaad aan te raden!

Maar aangezien e.e.a. hier wel bekend was gaf dit in mijn ogen, en gelukkig ook in de ogen van meerdere bokkers EN de twee geraadpleegde dierenartsen ;) geen aanleiding tot overmatige paniek.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:45

manmanman 500 gram ongeweekte pulp wordt echt geen 9 liter hoor.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:11

Amaris schreef:

Oh nee?
Heb fotos voor je liggen van een halve schep seniores met 5 L water.
Werd 1 volle emmer....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:34

Jolliegirl schreef:
Amaris schreef:

Oh nee?
Werd 1 volle emmer....

En hoe erg zou dat zijn?

Ik vond op op horsechannel een uitleg van Lori Warren, Equine nuticionist aan de universiteit van Florida. Die geeft aan dat bietenpulp niet geweekt hoeft te worden. Omdat het in het Engels is zal ik het even vertalen en samenvatten:

De maag van een paard heeft een inhoud van 8-15 liter. Daarin is dus ruimte voor 2-4 kilo droge bietenpulp. Een hoeveelheid die de meeste paarden niet zullen krijgen bij een voerbeurt. De maaglediging duurt maximaal 15 minuten. Dan gaat de maaginhoud door naar de dunne darm. Doorgaans doet bietenpulp er meer dan 15 minuten over om op te zwellen.

Een paard moet vervolgens genoeg drinken om al die bietenpulp op te laten zwellen. In het spijsverteringsstelsel is vervolgens 150 tot 190 liter ruimte.

Dus als je het zo beredeneert is er genoeg plek in de darmen voor die halve schep seniores priores, ook als die opzwelt tot een emmer vol. Ook wel voor twee emmers. ;)

(Het lijkt me wel een probleem worden als je een product als speedibeet gebruikt, want dat zwelt binnen een kwartier behoorlijk op. Dus dat zou al kunnen zwellen in de maag.)

En slokdarmverstopping kan van elk droog voer komen. Seniores priores bestaat (als ik mij niet vergis) naast compacte brokjes bietenpulp uit veel ander droog, nogal melig spul. Ik kan me goed voorstellen dat paarden dat moeilijk ongeweekt door hun slokdarm krijgen. En als het voer dan blijft hangen in de slokdarm en een veearts gaat ook nog eens spoelen, waardoor de bokjes bietenpulp opzwellen in de slokdarm, dan lijkt me dat inderdaad een recept voor drama.

Voor wie het artikel graag wil lezen: http://www.horsechannel.com/horse-healt ... ction.aspx

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:04

Het gaat om slokdarmverstopping. Een paard maakt speeksel aan met het kauwen.. Dit maakt dat de brokjes ook al zwellen.
Het is gewoon gevaarlijk spul om droog te voeren. En idd speedibeet is nog erger!

Brokjes pulp waren al aan het zwellen tijdens de spoeling.
Als de spoeling niet had gehoeven en er een andere manier geweest was, hadden we dat zeker gedaan.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:07

Echte bietenpulp zwelt niet zo heel snel, daarom moet het ook 6 uur weken.
SP en Speedibeet is wat dat betreft rot spul; weekt veel eerder.
Daarom kopen mensen het juist, het is sneller klaar.

Ik vraag me af of de TS het verlossende woord wil geven hoe de paardjes het hebben doorstaan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:21

SP moet ook gewoon 6 uur staan op koud water. Of 3 uur op gekook water.
Echter zet ik het 12 uur vantevoren klaar. Just to be sure.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:31

TS: Mijn verzorgpaarden krijgen ook bietenpulp en staan aan huis. Eigenaresse heeft de zak bietenpulp in huis staan om deze reden, en vanuit huis worden bakken bietenpulp naar buiten gebracht, geweekt en dan naar stal. Misschien ook maar doen?

Fijn dat het goed afgelopen lijkt te zijn!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:38

Wat ik me herinner van SP (ik heb het maar een paar keer in handen gehad, ook eenmaal ongeweekt trouwens. Shet had de voerton open gemaakt en ik stond te wachten op de eigenaar terwijl ik water en voer had weggehaald uit de schuilstal en hem daar had opgesloten) was dat het vezeliger en plakkeriger was dan pulpbrokken. Op het moment dat dat droog gegeten wordt, vochtig raakt in de mond en daarna door de vochtige slokdarm gaat, blijft dat veel eerder aan de slokdarm plakken dan pulpbrokken.

Op het moment dat het ergens in de slokdarm blijft plakken, zet het daar uit, wordt de opening smaller, blijft er meer plakken en raakt het dus razendsnel verstopt, waarna het allemaal nog verder uit zet door het vocht. Dus van SP snap ik wel dat daar droog snel verstoppingen van komen. En met speedibeet, wat gemaakt is op snel uitzetten, ook.

Maar pulpbrokken, die dingen die je volgens een hoop mensen 12 uur moet weken? Dat is niet zo'n groot risico (doch raad ik zeker niet aan om het droog te voeren). Ik heb me er een tijdje terug in verdiept, in bietenpulp dus, en met de geleerde info heb ik het volgende artikel geschreven:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... npulp.html

één van de interessante artikelen die ik vond was deze:
http://www.hphoofcare.com/beetpulp.html

Daar was dit één van de conclusies uit, alle 3 de vormen bietenpulp begonnen met 1 cup. 1 schep pulpbrokken weegt (veel) meer dan 1 schep pulpkruimels. Dus exact vergelijk is het niet, maar zeker de totale tijd die het nodig had om uit te zetten is van belang in dit geval.

YIELD OF SOAKED FLUFFED BEET PULP
Shreds: 2 Cups
Pellets: 5 Cups
Crumbles: 3 Cups

AMOUNT OF WATER ABSORBED
Shreds: 1 1/3 Cups
Pellets: 3 1/2 Cups
Crumbles: 3 Cups

TOTAL TIME NEEDED TO SOAK IN HOT (110 DEGREE) TAP WATER
Shreds: 2 Minutes
Pellets: 25 Minutes
Crumbles: 5 Minutes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 16:10

Jolliegirl schreef:
Het gaat om slokdarmverstopping. Een paard maakt speeksel aan met het kauwen.. Dit maakt dat de brokjes ook al zwellen.
Het is gewoon gevaarlijk spul om droog te voeren. En idd speedibeet is nog erger!

Brokjes pulp waren al aan het zwellen tijdens de spoeling.
Als de spoeling niet had gehoeven en er een andere manier geweest was, hadden we dat zeker gedaan.

Ja, logisch dat die brokjes al aan het zwellen waren. Het dier stond al zes uur met een slokdarmverstopping! Heeft wellicht in die tussentijd geprobeerd te drinken en daarnaast slikt een paard 40 tot 60 liter speeksel weg per dag. Dus het heeft mooi zes uur de tijd gehad om te weken in die slokdarm.

Dat betekent nog niet dat die slokdarmverstopping per se van die brokjes pulp kwam. Kan ook prima van dat droge gruis in SP komen (of van hooi, schrokken of wat dan ook) en tja....dan helpt het natuurlijk niet als er bietenpulp bij zit.....en het pas uren later ontdekt wordt.

Hier heb je trouwens een voorbeeld een krachtvoerproduct waar bietenpulp in zit en wat droog gevoerd wordt: http://www.ker.com/tmbr/barastoc/produc ... Competitor
http://hallwayfeeds.com/?our-feed-produ ... oize.html#

Zelfs op de Nederlandse markt....

http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... -2000.html

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:13

Hoe kom je drbij dat het dier al 6 uur met een slokdarmverstopping stond??
Waar haal je die info vandaan want zelfs wij weten niet wanneer het gebeurt is..
6 uur na de voerbeurt ontdekten we het..
Maar wie er in de tussentijd gevoerd heeft is onbekend!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 22:59

Jolliegirl schreef:
Amaris schreef:

Oh nee?
Werd 1 volle emmer....

Daar heb ik oprecht mijn twijfels bij.
In elk geval wordt een halve kilo bietenpulp bij lange na geen volle emmer :n
Als je er 6 uur later achter komt heeft je paard dus al 5,5 uur met problemen gestaan. Ts was 4 uur later en er was niets aan de hand ;)