Voervraagjes.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nina1999

Re: Help, voervraagjes, spoed!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 23:11

Havens heb ik idd al gesproken, en zei raadde me de draversbrok aan samen met de kentucky lite e. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer merken, dat maakt het zo lastig...

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:20

Ik zou persoonlijk wel bij 1 merk willen blijven. Puur omdat als je vragen hebt 1 persoon/bedrijf weet wat er in beide soorten zit

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 23:22

Daar heb je wel een punt!

Ze had het ook nog over derby compact brok en draversbrok. Welke denken jullie dat een heter paard oplevert?

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:42

Je focust enkel maar op heter worden, lijkt het wel. Je moet wel uitkijken dat het type voer voldoet aan de behoeftes van jouw paard. Nu ga je uit van je eigen belang, of komt het alleszins zo over. Ik denk dat een goede uitgebalanceerde voeding waarbij je paard goed in der vel zit, automatisch een energieker en gelukkig paard zal geven.
Kies één bepaald merk en begin rustig aan. Geef het wat tijd en zeker niet alles beginnen mengen. Zo verstoor je misschien de hele vitaminen en mineralenbalans waardoor je kan uitkomen met een paard wat zich uiteindelijk niet optimaal voelt en dus allesbehalve fit of heet.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:50

ik vind als ik het topic zo lees dat je wel heel veel verschillende soorten voer gaat voeren.....allemaal om verschillende redenen en doeleinden....
Vraag me af of dat wel zo effectief is? Waarom niet gewoon simpel houden en 1 ding tegelijk veranderen zodat je weet wat werkt?

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 07:59

Kabouter, dat is ook het enige wat ik nodig heb op het moment. Het is een gezond paard die onbeperkt hooi en wat sp krijgt voor dr gewicht, en ze krijgt een vitaminebrok voor dr vitamines en mineralen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 08:29

Ik denk eerlijk gezegd als ik een van je laatste Posts terug lees dat je het probleem niet gaat oplossen met voer...
Je geeft aan dat ze buiten wel energie voor 10 heeft. Als je haar nu dus voer gaat geven waar ze heter van wordt heb je kans dat ze in bak Miss wat pittiger wordt maar buiten niet meer te hanteren is. Maak het werk in de bak leuk, afwisselender. Balkje draven, slalom of fantasie figuur tussendoor. Veel overgangen maken een paard vaak ook fanatieker.
En idd niet teveel door elkaar gaan voeren en veranderingen geleidelijk doorvoeren, niet van ene op andere dag over bij voorkeur want dit kan idd hele balans verstoren.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 08:36

En omdat je zegt dat je een vrij nerveus paard hebt zal ik oppassen met krachtvoer
Idd zoals darkadia boven mij zegt, zorg voor afwisseling. Als ik alleen maar met de mijne in de bak rijd wordt ze ook sloom, maar dat wordt ze ook van elke dag naar het bos..
En, niet te vergeten, hoe enthousiaster jij bent, hoe enthousiaster je paard is. :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 08:45

Nina1999 schreef:
Ingvdh: jij kwam met de kentucky lite e, welke brok erbij raad jij aan?

Ik zou een goede basisbrok geven, naast de Kentucky,

basis is voor het gewicht en vitamines en mineralen, kentucky voor wat meer energie. Draversbrok is een mooie basisbrok met al wat extra energie.

ga niet teveel geven, want als het niet werkt weet je niet wat je zou moeten aanpassen.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:14

Waarom vraag je geen advies aan je da en bijvoorbeeld bloedonderzoek om eventuele tekorten op te spoten en deze dan aan te vullen. Misschien op een andere plek zetten waar ze meer rust krijgt bijvoorbeeld binnen stal waar minder te zien is. Vraag anders een voedingsdeskundige. Wij kunnen wel met je meedenken maar echt jouw specifieke vragen over hoeveel wel of niet mengen kunnen wij niet beantwoorden. Misschien een foto van je paard hier neerzetten en kunnen we zien of ze daadwerkelijk mager te dun is. Vergeet niet veel paarden zijn juist aan de dikke kant. Tja niet elk paard is even energiek maar dat kun je er wel inrijden door veel overgangen stap galop galop stap halthouden naar draf en terug etc en dan steeds enkele passen en dan weer een overgang.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 15:35

Ohw, nee, ik heb het verkeerd uit gelegd.ze is totaal niet zenuwachtig,maar niet zo makkelijk met andere paarden. ze is dus een beetje boos als er steeds iemand anders naast staat. maar dat is nu weer geregeld met de "'buren''. foto vind ik wel een goede, maar kan ik zel fniet. als ik hem naar iemand mail, kan die hem er dan opzetten voor me? verder, geloof me, ze is echt gezond!

ze heeft energie maar is gewoon lui. actief rijden, uiteraard helpt dat, maar wegens lichamelijke redenen zou ik het mezelf graag wat makkelijker maken. afwisseling hebben we genoeg.

Maar ik gewoon de brok waar de meeste paarden het heetst van worden weten. zouden jullie daar aub antwoord op willen geven?

wat werkt het best voor jullie flegmatieke paard?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 23-01-15 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd die direct na elkaar zijn geplaatst.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:58

Punt is TS dat elk paard anders reageert op het voer. Ik heb 2 paarden die ik allebei totaal verschillend voer, puur omdat ze allebei anders reageren op het voer. Dus waar het ene paard heet van wordt is voor het andere paard totaal niet van toepassing.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 16:01

Dus wat zou je dan aan raden om te proberen?

Er moet lijkt mij toch wel gewoon een merk/soort zijn waarop veel flegmatieke paarden goed reageren?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 23-01-15 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:42

Ik zou terug gaan naar de basis wat al eerder in je topic is aangeraden. Doe dit een periode lang zodat je paard hier ook op om kan schakelen. Kijk dan hoe je paard is. Het is in de winter heel normaal dat paarden wat afvallen, dat doen de meeste. Daarom kan je heel goed je SP van Subli blijven voeren, dit vult mooi en er zit voldoende in.

darkadia

Re: Voervraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:25

Mijne is ook flegmatiek, en krijgt enkel 1/4 muesli natures best van pavo. Heeft hier gelukkig geen jeuk van. Maar looplust genoeg nu in de bak nu hij wat meer evenwicht en energie krijgt. En een heet paard is niet perse makkelijker om te rijden hoor. IK rijd naast mijne namelijk ook nog een hete trakehner merrie, en das vaak veel vermoeiender :P

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:30

Ts je wilt echt teveel een beetje van dit erin en een beetje van dat gaat gewoon niet werken. Kies een merk waar JIJ een goed gevoel bij hebt(en makkelijk te krijgen in je omgeving)en ga dit proberen neem hier een complete muesli of brok van en kijk na een week of 6 hoe het gaat. Nog niet tevreden met de verandering probeer nog eens iets anders. Alles door elkaar voeren is gewoon niet goed en je weet ook nog niet waar nu goed op gereageerd wordt.
Voer is leuk maar een heel relaxed paard zal niet opeens een super voorwaarts paard worden en andersom het moet ook wel in het paard zelf zitten
Iedereen kan jou hier zijn eigen ervaring blijven vertellen maar uiteindelijk is het echt een kwestie van uitproberen.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:35

Ik geef mijn ene paard nu Havens. Hij is nogal flegmatiek dus heb heel het internet afgezocht en ben uitgekomen op Havens
Ik heb de Derby Compact en de Draversbrok geprobeerd en heb daar bij nog Kentucky Lite E.
Ik kon duidelijk verschil merken met mijn vorige voer en Havens! Hij is gewoon wat actiever. Hij is opzich fris genoeg maar zoals ik al zei. Flegmatiek.
De Draversbrok is bij ons 2 euro goedkoper en hoorden we ook goede recensies over. Toen zijn we gaan vergelijken en gaan kijken en hebben dat een keer geprobeerd, waar ik geen verschil merkte, alleen in het geld. :P Desbetreffende paard is gek op het voer overigens.

Om je paard wat aan te laten komen kun je Pulp voeren. Dit heeft wel een lange weektijd, moet je weken in water, moet minimaal 6 uur weken maar ze komen er van aan, het is ontzettend goed voor de darmen en vinden het lekker! Wij hadden een grote kuip die elke avond wel opkwam en dan direct nieuwe erin, en laten weken. Zo was het lange tijd aan het weken en konden we de volgende dag gewoon weer goed voeren.

Ik heb overigens niet het hele topic doorgelezen.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 19:41

Seventeen, heel erg bedankt, hier kan ik echt wat mee! Wat voor paard heb jij, en hoeveel voer je?
Dus qua 'heetheid' merkte jij geen verschil tussen dravers en debry compact?

Genja: ik weet gewoon niet welk merk, alles heeft voor en na delen, en alles is bij ons in de buurt te krijgen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:50

@Nina1999 NOGMAALS wat hierboven ook al door meerderen is gezegd, zijn er idd aan elk voer voor- en nadelen, en reageert elk paard er anders op, dus ik zou gewoon gaan testen, minimaal een week of 6 en zien of er verbetering optreedt in haar activiteit. Het kan ook gewoon het karakter zijn, en dat het verder qua pit totaal geen verschil maakt wat je voert.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 19:52

Dat snap ik, maar dan moet ik toch iets hebben om te testen? Voer waarvan iedereen zegt dat het niet veel toe voegt hoef ik dan niet te proberen.

Zou iemand er een foto van mijn paard op willen zetten, zodat je jullie dr gewicht kunnen beoordelen?

Ik heb geen foto, wel een filmpje van onder het zadel van zondag. Is dat ook handig? Hoe moet ik het erop zetten?

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:13

Ik heb een KWPN-er.
Zeer talentvol paard, 5 jaar maar nogal flegmatiek zoals ik al eerder heb vermeld.
Kan ongelooflijk springen maar kan ook echt heerlijk lopen, train hem om de dag.
Paard zal ongeveer 1.71 zijn. Loopt L2 Dressuur en B springen maar gaat nog weinig mee op cc. Ik voer hem 3/4 kilo brok en een halve Kentucky Lite E per voerbeurt.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 20:19

Bedankt! Hoeveel voerbeurten heb je dan, 2 per dag?

-O- filmpje lukt echt niet
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 23-01-15 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:50

Ja, wel qua brok en muesli.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 20:55

Bedankt! Kun jij toevallig hier een fimpje plaatsen voor me?

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:58

Ik heb zelf geen idee hoe het moet. Sorry :P