Paard vermagert weer door kou/paddock. Welke aanpassing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:17

Ik heb het zelfde met mijn 'oudje' van 18jr. Snel schraal, maar nog wel happy en goed in haar vel.

Ik gebruik de Subli Senior mix en dan voeg ik zelf nog extra pulp toe. Ook hele jaar door weidegang helpt onwijs, al is het maar om de dag.

Zou het ook weerstand kunnen zijn ? Dat ze zichzelf daarvoor 'opeet' ?
Mijn merrie ondersteun ik deze dagen altijd met een 'echinea force' kuur. 2x flesje van 100ml en dan eerste 4-5 dagen 6-8ml (vloeibaar, met spuitje) en daarna opmaken met 3-4 ml. per dag.

Ze ziet er op het moment heel goed uit. Niet qua spieren, maar ze heeft i.v.m. blessure ook eigenlijk nooit iets mogen doen (slechts 2 jaar gereden). Je kunt ook nog wel zien dat ze aanleg heeft om schraal te worden.

Afbeelding

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 09:56

Cardy schreef:
Het luzernehooi is wel nog incl. gewoon hooi, maar hoofdbestandsteel is volgens mij luzerne.

Ik had het verkeerd begrepen. In het luzerne hooi zit 20% luzerne en ze krijgt bijna 20kg hooi op een dag. Wat neer komt op ongeveer 4 kg luzerne per dag excl. wat ik zelf geef.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:08

Mijn merrie is ook snel mager, het ergste was het na het afspenen.
De lucerne heb je inderdaad al goed vehoogd, mijn paard staat op de Corn muesli van Marstall om der op gewicht te houden. Daarnaast heeft ze toen gerstvlokken van Marstall gekregen, dat zette ook goed aan. Ik hoor ook goede verhalen over de condicon van Marstall. Marstall heeft ook een lucerne die kwalitatief beter is als de lucerne van Hartog.

Als ik het goed heb woon je in Beverwijk/Heemskerk, sinds een jaar zit er een dealer van Marstall in Akersloot, 1 minuut vanaf de snelweg, dus makkelijk bereikbaar en te verkrijgen.

Cardy

Re: Paard vermagert weer door kou/paddock. Welke aanpassing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 10:26

O meen je dat? Dat is goed nieuws! Ik voer voor mijn oudere merrie namelijk de Marstall Force, weet je waar of hoe het bedrijfje heet?

Ik heb ook nog gekeken voor muesli's met een hoger vetpercentage:
http://www.voervergelijk.nl/voerchecker ... /6/30/desc

Die bovenaan staan zijn alleen wel erg prijzige voerzakken en volgens mij kan ik dan net zo goed mijn huidige voer behouden en zelf olie toevoegen. Zoals deze van marstall: http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... i-marstall

Daar zit 9,5% ruw vet in, terwijl mijn huidige voer 6% bevat.

@ Let_be: haar weerstand is verder prima. Ik denk echt dat het komt door kou en de paddock, en ze dus meer verbruikt dan er binnenkomt. Wat ik zelf belangrijk vind voor deze merrie is vezels (hooi), vetten (olie), zetmeel (granen) en eiwit (luzerne).

Nu de luzerne verhoogd is wil ik wel verder gaan met de huidige muesli en olie. Met daarnaast granen ipv de mais/lijnzaadbrok, mede om de scheve calcium/fosfor recht te trekken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:33

Wij voeren, naast het hooi/ lucerne, gemengd, ongeplet, graan; hoofdbestanddeel is haver en gerst. Als vitaminen korrel krijgen ze Marstall Force en we voeren sinds kort ook de Marstall Wiesencobs bij ( hooi cobs die van te voren geweekt worden, dus eigenlijk ook hooi/ gras ;) ).
Voorbeeld qua voer:
Beide krijgen vrijwel hetzelfde ( 2 hengsten 1 Lusitano van 165 cm en 1 Paint van 155 cm):
ca. 10 kg hooi ( onbeperkt)
ca. 3 kg lucerne ( 2 x per dag een bak)
ca. 300 gram wiesencobs ( 2x per dag)
ca. 500 gram graan ( 4 x per dag d.m.v. voerautomaat)
ca. 80 gram Marstall Force ( 's avonds over de Wiesencobs ).

Beide zijn nu weinig aan het werk, als ze werken voeren we iets meer graan, maar nooit meer dan 1 kg per dag! Dan verhogen we de Lucerne. De granen komen bij een boer in Groningen vandaan, daar zit geen enkele toevoeging in.

De paarden zijn echt goed op gewicht gekomen en gebleven, ook na inspanning, bij kou en warmte, toen we brok en/ of muesli er uit hebben gegooid. De Marstall vertrouw ik, in veel andere brok etc. zitten twijfelachtige bestanddelen en die wisselen nogal eens qua samenstelling, om nog maar niet van aanwezige bacteriën en schimmels te spreken. Sinds we op deze manier voeren, nu ca. 10 jaar, zijn de paarden kerngezond, vol met energie, harde voeten en glimmen als spiegels.
We houden ze in een stal met eigen, grote, uitloop en ze kunnen dus naar binnen en naar buiten als ze willen. Qua deken hebben ze een 200 grams op en staan, vooral 's nachts vaak buiten.
De temperatuur van dit moment doet geen aanslag op de voedingsconditie van een gezond paard, dan moet het al onder de -15 zakken!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:41

Cardy schreef:
O meen je dat? Dat is goed nieuws! Ik voer voor mijn oudere merrie namelijk de Marstall Force, weet je waar of hoe het bedrijfje heet?

Het is tuincentrum Frits Jans(s)en. Afslag Akersloot, rotonde rechts, 1e links, T splitsing links en dan denk ik na 500meter zit het rechts, parkeren aan de andere kant van de weg.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 10:42

Welke granen geven jullie? Liefst makkelijk verteerbaar en eentje die de scheve calcium/fosfor recht kan trekken van de luzerne.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:49

Het middel om je paard op gewicht te houden en waar alle voedingstoffen inzitten is Coolstance. Te koop bij René Wielens. Paarden blijven koel in het hoofd. Het is licht verteerbaar, goede maag en darmwerking. Daarnaast goed ruw voer geven en evt nog Speedibeet. Geen ander krachtvoer (biks of muesli met suiker of melasse). Geen olie meer toevoegen want dat zit in Coolstance (kokos). Een ding het is wel duur en je moet het altijd nat maken. Warm als je het snel wil geven of koud als het een paar uur kan staan voor dat je het voert. Geloof mij ik heb hier ook een paard staan dat moeilijk op gewicht is te houden (zomers en winter) maar nu gaat het eindelijk goed. nb ik heb er geen aandelen in :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 10:51

Klinkt interessant henshem! Helaas eet ze nat voer niet goed als ze dit meerdere keren per dag krijgt en koud laat ze staan.. Geen makkelijk merrie.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:01

Wij hebben op de manege ook altijd wel wat paarden die snel invallen in de winter.
Deze krijgen al vrij vroeg in de nachten een zomer deken op, zodra het nog kouder wordt gaat ook overdag de zomer deken erop en in de nachten al een dunnen winterdeken.
Zodra het deze temperaturen zijn, gaat er overdag een 300 grams deken op en in de nachten of het luik dicht of een fleece deken eronder (hangt af waar ze staan)

Ook krijgen ze vanaf het moment dat de winterdeken erop gaat maismeel en of slobber bijgevoerd. Ook krijgen ze zo goed als onbeperkt hooi/kuil (slowfeeder moet altijd voor 3/4 vol zitten bij deze paarden) Voor de extra vitamines krijgen ze ook wortels gevoerd (tot 2 kg per dag) Indien dit niet voldoende is, wordt er per paard bekeken wat er wordt bijgevoerd maar meestal dingen van Pavo. (dit verkopen wij in onze winkel aan het bedrijf)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 11:06

Ik vind overigens voornamelijk granen welke een calcium/fosfor gehalte heeft van 1:2, welke kan ik het beste nemen om de scheve calcium/fosfor gehalte van de luzerne recht te trekken?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:25

Cardy schreef:
Klinkt interessant henshem! Helaas eet ze nat voer niet goed als ze dit meerdere keren per dag krijgt en koud laat ze staan.. Geen makkelijk merrie.

Die van mij moesten ook wennen, maar nu vinden ze het heerlijk. Misschien opbouwen?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 11:41

Heb het vorig jaar opgebouwd, maar na 1,5 week was ze er klaar mee. Ze at daarna niks meer wat nat was.

Ik heb nu net de Granen-Mix van Horsefood besteld, deze komen dinsdag binnen. En ondertussen de luzerne in de voerbeurten wat verhogen en rustig aan de mais/lijnzaad brok verminderen. En dan vanaf dinsdag rustig aan de granen introduceren.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:51

Urielle schreef:
Vala schreef:
Senioren periodes van Subli, daar heb ik iedere gratenbaal al vet op zien worden!

De mijne niet hoor!
Dat biertje ga ik ook eens proberen, eten ze dat makkelijk weg?

Ja dit doe je gewoon door de slobber heen. Zorg alleen wel dat de verhouding water/bier goed is dus niet je slobber een waterig papje word maar gewoon een goeie slobber blijft.

De meerwaarde is het effect. Ze worden op korte termijn er voller van zeker wanneer je nog met ze aan t werk bent zoals jij gaat t redelijk snel. Ti's natuurlijk niet zo dat hij binnen 2-3 weken ineens vol is maar na een maand of anderhalf zie je het effect wel.

Als het maar donker bier is. Leffe bruin bijvoorbeeld. Als je precies wil weten hoe en waarom je paard er van aan komt zou je even op Google moeten kijken of misschien dat hier iemand t weet. Bij ons op stal werd het iig veel gebruikt en ik heb gelezen dat vele er mee werken echter zijn de meningen er over wel heel verdeelt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:57

Citaat:
- Hartog lucerne: 0,3 kg (hele voerschep)
- Horsefood omega-3 Power mix (muesli): 2,2 kg (+ 5x p.w. 1 kg)
- Horsefood mais-lijnzaadbrok: 2 kg
- (+ 5x p.w. bietenpulp: 0,15 kg droog/0,75 kg nat)
- 16kg hooi
- 4 kg luzerne
- maisolie veel (gaat verhoogd worden)

RE en RV heb ik naar grammen gezet bij het totaal, ik heb alleen gerekend met de dagelijkse hoeveelheden.
- 166VEP, 0.17EWPa, 25VReP, 36RE, 7RV (552VEP, 0.58EWPa, 82VReP, 12%RE, 2.4%RV per kg)
- 2035VEP, 2.13EWPa, 165VReP, 268RE, 152RV (925VEP, 0.97EWPa, 75VReP, 12.2%RE, 6.9%RV per kg)
- 2060VEP, 2.18EWPa, 158VReP, 190RE, 124RV (1030VEP, 1.03EWPa, 79VReP, 9.5%RE, 6.2%RV per kg)
(- 1.8 MJ, 0.13EWPa, 6VReP, 15RE, 1RV (12MJ, , 0.83EWPa, 42VReP, 10%RE, 0.7%RV per kg))
- 8539VEP, ..., 1202VReP (533VEP, 75VReP per kg, uitgaande van een ds-gehalte van 83%)
- 1897VEP, ..., 422VReP (477VEP, 1006VReP per kg, uitgaande van een ds-gehalte van 83%)
- ... veel is geen hoeveelheid ... (37MJ, 100%RV per kg)

Ik kom (zonder olie) uit op ongeveer 14717VEP, 15.48EWPa, 1972VReP. Zonder het ruwvoer en olie meegerekend heb je gemiddeld een RV% van 6.3%.

Als ik zo kijk naar de gegevens zou ik de luzerne vervangen voor agrobs fetura. Vergelijkbaar met bietenpulp qua hoeveelheid energie/kg en dus 1.5x zo veel energie als luzerne ongeveer. Mogelijk eet ze dit ook beter dan bietenpulp. Want daar zit nog iets aan speling.
11,31MJ, 100VREp, 13.9% Ruw eiwit, 2,8% Ruw vet (Fetura)

Qua brokken zit je redelijk op de bovengrens. Maar subli 369 is nog wel een extra optie. Subli zegt 50-150g/100kg lichaamsgewicht (lw).
1.77EWPa, 69VREp, 9% Ruw eiwit, 41.9% Ruw vet

Subli bestaat uit ongeveer 40% RV, en in de literatuur vind ik een grens aan van 100mL olie/100kg lw. Dus als je die 150g/100kg lw zou voeren, dan moet je niet meer dan 40mL/100kg lw extra voeren, anders kom je daaroverheen.

Qua granen zijn er 3 gebruikelijke mogelijkheden. Haver, mais en zemelen. Ik heb wel eens uitgerekend in wat voor verhoudingen die gevoerd moeten worden voor de ideale Ca-P verhouding in combinatie met luzerne of bietenpulp. Dit heb ik omgerekend naar 2000VEP.

Bietenpulp+zemelen: 2.0kg bietenpulp + 0.5kg zemelen (2050 VEP = 820 VEP/kg voer)
Bietenpulp+haver: 1.5kg bietenpulp + 0.5kg haver (1826 VEP = 913 VEP/kg voer)
Bietenpulp+maismeel: 0.6kg bietenpulp + 1.0kg maismeel (1721 VEP = 1075 VEP/kg voer)
Luzerne+zemelen: 2.5kg luzerne + 1.25kg zemelen (2060 VEP = 549 VEP/kg voer)
Luzerne+haver: 1.5kg luzerne + 1.5kg haver (2300 VEP = 766 VEP/kg voer)
Luzerne+maismeel: 0.5kg luzerne + 1.25kg maismeel (1763 VEP = 1007 VEP/kg voer)

Met zemelen kan je dus het snelste corrigeren en met maismeel kan je de meeste voedingswaarde toevoegen. Maar raad ik je haver aan als jouw paard dat kan hebben. Grote hoeveelheden maismeel kunnen namelijk voor problemen zorgen.

De voedingswaarden per kg.
Zemelen: 500 VEP, 1.3g Ca, 12g P
Haver: 948 VEP, 1g Ca, 5g P
Maismeel: 1180 VEP, 0.2g Ca, 2gr P
Luzerne: 575 VEP, 16g Ca, 3g P
Bietenpulp: 901 VEP, 8g Ca, 1g P

Jouw huidige Ca-P is het volgende:
- 0.3kg lucerne-mix: 3,6g Ca. - 0.9g P
- 2.2kg omega3 mix: 26.4 - 12.1
- 2kg MLZ brok: 16 - 6
- 16kg hooi: 77.1 - 46.6
- 4kg luzerne: 64 - 12
Totaal: 187.1 - 77.6 (2.4:1)

De ideale verhouding is 2:1. Goed is 1.5-2.5:1, matig is 1.2-5:1 en minimaal is 1-7:1. Je valt dus nog keurig in de "goede" verhoudingen en je hoeft dus niet per se te corrigeren. Maismeel of maisvlokken kunnen een optie zijn. Maar ik ga zelf eerder voor haver dan grote hoeveelheden maismeel, omdat je ook met de darmkolonieën te maken hebt en die vinden grote porties zetmeel vaak niet grappig. Juist maismeel wordt hier vaak bij genoemd.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:13

Mijn pony werd in de winter ook altijd wat te dun en die ook niet al haar hooi op. Inderdaad vanalles geprobeerd qua voer. Begin dit jaar is de osteopaat geweest en die kwam erachter dat de spieren bij de darmen vastzaten, waardoor ze het voedsel slechter kon verteren en sneller vol zat. Misschien dat dat nog een optie is

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:03

henshem schreef:
Het middel om je paard op gewicht te houden en waar alle voedingstoffen inzitten is Coolstance. Te koop bij René Wielens. Paarden blijven koel in het hoofd. Het is licht verteerbaar, goede maag en darmwerking. Daarnaast goed ruw voer geven en evt nog Speedibeet. Geen ander krachtvoer (biks of muesli met suiker of melasse). Geen olie meer toevoegen want dat zit in Coolstance (kokos). Een ding het is wel duur en je moet het altijd nat maken. Warm als je het snel wil geven of koud als het een paar uur kan staan voor dat je het voert. Geloof mij ik heb hier ook een paard staan dat moeilijk op gewicht is te houden (zomers en winter) maar nu gaat het eindelijk goed. nb ik heb er geen aandelen in :)

:D ik geef het ook aan mijn oude paard.100 gram per voerbeurt.1 deel copra 2 delen warm water.
Inderdaad prijzig,ik laat het helemaal uit engeland komen en gebruik het meer als supplement.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:16

ik voer idd altijd zemelen naast de bietenpulp, tevens krijgt hij daarbij de 5 granenmix van subli en voer ik hem merriebrok.
normaal gesproken doe ik 3 bekers (kleine limonadebekers) pulp en 3 bekers zemelen laten weken.
daar gooi ik dus vlak voor het voeren de granenmix, merriebrok, lucerne en lijnzaadolie door, ff mixen en ik heb een volle 12 liter emmer met voer.
voordeel daarvan is dat hij aardig lang bezig is, verder dan onbeperkt hooi uit een grote slowfeeder van 210x90.
door het vele ruwvoer eet hij vaak lang niet zo veel hooi...hij krijgt dus zeker wel genoeg binnen.
overdag staat hij op de weide hoewel dat nu natuurlijk steeds minder is qua voedingswaarde.

belper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:22

heb het hele topic niet gelezen maar wat ik wel weet is dat in meusli vrij weinig zit waardoor ze groeien, mijn eigen paard was ook een hele tijd aan de wat schrale kant heb vanalles geprobeerd maismeel, slobber(2kilo) etc, niks werkte, ook is zijn bloed onderzocht, niks afwijkend(dit onderzoek ook vanwege een dooie vacht) en volgens mijn veearts moest ik als ik het met meusli wou doen hem minimaal 4 tot 5 kilo per dag extra geven, hij kreeg al 2. hij rade me aan hem gewoon basis brok te geven, dit krijgt die nu 2 kilo per dag + de 2 kilo meusli. hij is in korte tijd enorm gegroeid en ziet er nu super uit. en natuurlijk zoveel mogelijk ruwvoer

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:24

gr_roos schreef:
De lucerne heb je inderdaad al goed vehoogd, mijn paard staat op de Corn muesli van Marstall om der op gewicht te houden. Daarnaast heeft ze toen gerstvlokken van Marstall gekregen, dat zette ook goed aan. Ik hoor ook goede verhalen over de condicon van Marstall. Marstall heeft ook een lucerne die kwalitatief beter is als de lucerne van Hartog.

Als ik het goed heb woon je in Beverwijk/Heemskerk, sinds een jaar zit er een dealer van Marstall in Akersloot, 1 minuut vanaf de snelweg, dus makkelijk bereikbaar en te verkrijgen.

Inderdaad, Cornmuesli is het enige waar ik een hete, hyperactieve, schrale merrie dikker mee kreeg. En uiteindelijk zelfs echt dik! Mooi spul.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:36

Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar hier komt mijn tip, mijn merrie valt 's winters ook in:

- Grasmix van hartog (meer eiwitten dan in lucerne)
- wiesencobs van marstall (1 schep), wederom eiwitrijk en redelijk gevarieerd
- ik geef die van mij een kilo 18+ muesli en een kilo energy control van pavo
- daarnaast nog een volle schep bietenpulp met een half schepje zemelen erbij

Daarnaast krijgt ze in de lastigere periodes een vitamine b supplement bij, krijgen ze meer eetlust van, werkt bij de mijne al jaren erg fijn om haar door moeilijkere periodes heen te slepen.

Richt je vooral ook op ruwvoer en de darmwerking, je kunt eventueel ook probiotica van orthica bijgeven (1 capsule p.d.), misschien is de opname van voer niet optimaal.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:39

Cardy schreef:
Cardy schreef:
Het luzernehooi is wel nog incl. gewoon hooi, maar hoofdbestandsteel is volgens mij luzerne.

Ik had het verkeerd begrepen. In het luzerne hooi zit 20% luzerne en ze krijgt bijna 20kg hooi op een dag. Wat neer komt op ongeveer 4 kg luzerne per dag excl. wat ik zelf geef.

Eet ze dat ook op?

Wat doet ze op "gewoon" hooi of voordroog?

Al eens qua voer gedacht aan Marstall? Mijn merrie was altijd schraal, ik voerde kilo's basisbrok en uiteraard goed en genoeg ruwvoer maar ze bleef schraal. Ik ben overgestapt naar Marstall cornmuesli en Marstall vito. Een scheut zonnebloemolie bij de laatste voerbeurt en een schepje magnesium.

Ik moet nu echt afmeten met het voer, anders wordt ze te rond.
Heel fijn voer, weinig suikers, wel flink eiwitten en vet in de cornmuesli.

Misschien de moeite waard het eens te proberen. Ik voer per dag 1,5 schep cornmuesli (700 gram in een volle schep) en een schep vito (uiteraard geweekt in warm water) aan mijn kwpn merrie.

Terwijl ik eerst 4 kilo brok erin schepte waar ze alleen maar meer spierspanning van kreeg door de melasse en suikers die ze binnen kreeg.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:40

Hoipiepeloii schreef:
gr_roos schreef:

Inderdaad, Cornmuesli is het enige waar ik een hete, hyperactieve, schrale merrie dikker mee kreeg. En uiteindelijk zelfs echt dik! Mooi spul.

Hier zo'n zelfde ervaring dus! :D

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 06:55

Afgelopen dagen heb ik heel wat voer vergeleken en gezocht naar een hoge
VEP (energie), EWPa (energie, VREP (verteerbaar eiwit) en ruw vet. Ik heb niet perse naar ruw eiwit gekeken, omdat ze al veel eiwit binnen krijgt. Ze heeft meer energie en meer vetten nodig.

Ik heb ook nog naar de cornmuesli van Marstall gekeken, maar die vind ik vrij prijzig en is voor mij minder makkelijk te halen (ik bestel 1x per 4 weken voer wat geleverd wordt).

Ik kom nu uit op het volgende:
- Pavo Energycontrol ipv muesli
- horsefood mais-lijnzaadbrok
- hartog lucerne
- horsefood slobbermeel ipv de bietenpulp
- 250 ml maisolie per dag

Aangezien ze best veel lucerne krijgt door het hooi (wat ze goed eet overigens, iemand vroeg ernaar) en voer, moet de calcium/fosfor nog rechtgetrokken worden. Maar eerst meer vetjes creëren, als ze genoeg is aangekomen ga ik over op granen ipv de mais-lijnzaadbrok.

Overigens is ze alweer wat bijgetrokken door de dikkere deken en het extra luzerne.

hyppolyte schreef:
Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar hier komt mijn tip, mijn merrie valt 's winters ook in:

- Grasmix van hartog (meer eiwitten dan in lucerne)
- wiesencobs van marstall (1 schep), wederom eiwitrijk en redelijk gevarieerd
- ik geef die van mij een kilo 18+ muesli en een kilo energy control van pavo
- daarnaast nog een volle schep bietenpulp met een half schepje zemelen erbij

Daarnaast krijgt ze in de lastigere periodes een vitamine b supplement bij, krijgen ze meer eetlust van, werkt bij de mijne al jaren erg fijn om haar door moeilijkere periodes heen te slepen.

Richt je vooral ook op ruwvoer en de darmwerking, je kunt eventueel ook probiotica van orthica bijgeven (1 capsule p.d.), misschien is de opname van voer niet optimaal.

dan ben je in de war, want luzerne is juist hoger in eiwit dan gras:
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... cerne-mix/

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 07:25

Waarschijnlijk verklaar je mij voor gek, maar stap eens over op biks.