Welke vitaminebrok?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:24

Heb alleen de OP gelezen, maar dit is wat ik een tijdje terug al had uitgezocht:

Ik heb er nog eens goed naar gekeken en Pavo Vital Complete en Metazoa naast elkaar gezet:
Uitgaande van een paard van 600 kg, moet je van Pavo VC 100 gram per dag voeren en van Metazoa 300 gram.

Conclusies:
- Metazoa bevat meer suiker dan Pavo VC
- Metazoa bevat meer zetmeel dan Pavo VC
- Metazoa bevat minder vitamines dan Pavo VC (vit. B1, B2 en B6 ontbreken)
- Metazoa bevat meer mineralen dan Pavo VC
- Metazoa kost per dag 0,46 euro, Pavo VC kost per dag 0,21 euro (voor een paard van 600 kg)

Pavo VitalComplete is dus wel goedkoper dan Metazoa, ik voer zelf ook Pavo VitalComplete en ik ben er tevreden over. Daarnaast voer ik magnesiumoxide bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:51

doemaar schreef:
Ik voerde eerst metazoa maar ik merk geen verschil maar had ook geen probleempjes... ik heb vanmiddag gewoon weer pony brok van subli gehaald... scheelt me ook weer de helft kwa kosten

Ik heb door de jaren heen ook van alles geprobeerd, maar heb nooit echt een wezenlijk verschil gemerkt van alle dure brokjes, korrels, verhalen e.d.

Ik denk net als jij dat je met een "gewone pony brok" en kwalitatief goed ruwvoer het beste uit bent. Zowel in kwaliteit als in prijs......

Ik denk zelf dat veel problemen eerder komen door "te veel" van alles dan door "te kort".

Als mens eet ik ook niet alle dagen exact het aantal milligrammen aan vitaminen en mineralen. Ik probeer gewoon gezond te eten en te drinken en soms zitten daar wat minder gezonde dagen tussen.

agesus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 11:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:20

agesus schreef:
[***] schreef:
Op voervergelijk zie ik weer heel andere dingen;
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... -complete/

Bij voervergelijk moet je de gehaltes in de metazoa keer 3 doen, omdat je er 3x zoveel van moet geven.

Daar heb je gelijk in. Maar ik vind de vergelijking lastig omdat als je bijv naar suiker kijkt er in VC wél melasse zit en in Metazoa weer niet. Verder is het vergelijk lastig omdat lang niet bij alles staat wat er nu exact in zit.

Allegra

Re: Welke vitaminebrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:37

Sinds kort is er ook vitalbix, van de firma bluehorse. Ik heb pas net een zak in huis dus ik weet nog niet wat ik er van vind. De verhoudingen leken me heel aardig in elk geval.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:59

[***] schreef:
Als mens eet ik ook niet alle dagen exact het aantal milligrammen aan vitaminen en mineralen. Ik probeer gewoon gezond te eten en te drinken en soms zitten daar wat minder gezonde dagen tussen.

Ja maar als mens eet je dus veel gevarieerder, als je dus minder gezonde dag hebt is dat prima, andere dag haal je het wel weer in. Paard krijgt in principe iedere dag hetzelfde binnen, als dat dan niet alles heeft, heb je dus op gegeven moment wel een disbalans denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:21

Raamzicht schreef:
[***] schreef:

Ja maar als mens eet je dus veel gevarieerder, als je dus minder gezonde dag hebt is dat prima, andere dag haal je het wel weer in. Paard krijgt in principe iedere dag hetzelfde binnen, als dat dan niet alles heeft, heb je dus op gegeven moment wel een disbalans denk ik?

Jawel er kán op een bepaald moment een disbalans ontstaan, maar het is niet per definitie het geval.

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat het heel lastig is om te bepalen welke vitamine brok nu exact de juiste gehaltes en verhoudingen bevat die voor jouw paard precies aanvullen wat nodig is. Van sommige vit zullen ze bepaalde tijden van het jaar veel meer binnen krijgen (bijv vers gras= vit E) en andere delen van het jaar minder. Ook is algemeen bekend dat in Europa het seleniumgehalte in de grond vrij laag is.

En wij als mens eten inderdaad gevarieerder. Ik wil ook niet de vergelijking mens versus paard maken.

Mijn paarden eten in de zomer anders als in de winter. Hooi loopt na verloop van tijd ook terug in voedingswaarden. Dat vullen ze in de zomer dan wel weer aan met gras.

Ook zijn de vit/min verhoudingen in je ruwvoer afhankelijk van wáár je paard staat, welke grond, welke bemesting, welke soort ruwvoer geef je? Ik denk dat als je daar ook een beetje in varieert en eventueel je ruwvoer laat analyseren (zodat je weet wat je geeft) je met een gewoon basisbrokje een heel eind komt.

Echte disbalansen ontstaan volgens mij als je bepaalde vit/min geruime tijd over doseert of helemaal niet binnenkrijgt. Verder is het zo dat bepaalde vit/min de opname van andere vit/min weer tegenhoudt. Daarom is het zo ontzettend lastig om nu te bepalen wat nu de beste vit/min korrel is.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:44

Eigenlijk zou je misschien vaker van brok/vitaminekorrwl moeten wisselen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:46

Raamzicht schreef:

Ja, daar zit ik eigenlijk aan te denken.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:49

Daarom ben ik een Balancer gaan voeren, geen complete vitaminebrok....
Paard glimt nu als een keutel in de maneschijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:29

Billy schreef:
Daarom ben ik een Balancer gaan voeren, geen complete vitaminebrok....
Paard glimt nu als een keutel in de maneschijn :D

Ik heb zowel een Balancer als complete vitaminebrok gevoerd en in beide gevallen glimmen mijn paarden ook als een keutel in de maneschijn ;) .

Maar dat deden ze zonder balancer en vit/min brok ook :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:56

Ik kan Balancer niet vinden op voervergelijk, jullie wel?

Ik zie door de bomen het bos niet.. In de winter denk ik niet dat ponybrok voldoet en hij krijgt hooi met lage gehaltes en er is weinig gras. Ik heb Naf Kompleet bijgevoerd,aar poedervorm spreekt me minder aan.
Vc krijft hij jeuk van en lees dus dat ze van marstall ook jeukerig worden. Balancer lijkt nog een optie. Maar ik kan ff niet de vergelijking maken hoe volledig dat is.
Omdat ik eens ben overgestapt op healthy herbs maar dit erg slecht bevallen is (paard werd dof, traag, spierbevangen en slokdarmverstopping), heb ik dus liever alleen een aanvullend supplement. Liefste ook genoeg biotine en magnesium zodat ik dit ook niet meer los hoef te geven.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:16

Je kan ook nog eens kijken naar Metazoa? Is ook een compleet supplement

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:04

Ik zoek een vitaminebrok met extra eiwit (voor spieropbouw). Mij is metazoa hp23 geadviseerd maar ik sta open voor andere ideeën. Iemand ervaring mee?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:51

Ik begreep dat metezoa luzerne bevat. Mijn eczemer die snel dik wordt en jeuk, krijgt, geef ik dan ook liever geen luzerne. Daarnaast bevat t meer suikers dan in pavo vc, daar kreeg hij ook jeuk van. En las ik ook weer ervaringen dat ze er niet voldoende energie uithalen. Dus metezoa ben ik nog niet compleet van overtuigd.
Jullie snappen mijn dilemma's :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 19:00

Jotoma schreef:
Ik begreep dat metezoa luzerne bevat. Mijn eczemer die snel dik wordt en jeuk, krijgt, geef ik dan ook liever geen luzerne. Daarnaast bevat t meer suikers dan in pavo vc, daar kreeg hij ook jeuk van. En las ik ook weer ervaringen dat ze er niet voldoende energie uithalen. Dus metezoa ben ik nog niet compleet van overtuigd.

Je kan eens kijken op http://www.equilin.nl die hebben ook een balancer.

Zelf voer ik nu een week of 6 metazoa, omdat ik liever geen krachtvoer geef en wel onbeperkt ruwvoer. Vooralsnog doet mijn paard het er prima op. Staat nu nog 24/7 op goed grasland en krijgt ook al hooi bijgevoerd. Doe er wel een handje zemelen door ivm scheve calcium/fosfor verhouding.

In pavo vc zit toegevoegde melasse in metazoa niet. Ik weet eerlijk gezegd niet wat er beter of slechter is.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 19:17

Jotoma schreef:

In het insulineresistentie topic zijn er meer dan genoeg die Metazoa voeren en waarvan de paarden genoeg energie er van hebben. Die van mij had er ook altijd genoeg aan en mijn bijrijdhaf doet het er ook erg goed op!
Als je paard snel jeuk heeft zou ik al helemaal niet aan de Pavo beginnen, jeuk gegarandeerd!

Ik heb ze ook allebei gehad, Pavo VC en Metazoa, en ben enthousiaster over Metazoa! Als mijn pony weer in orde is krijgt ze het weer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 20:38

Mijn haflinger had op VC nooit jeuk, op Metazoa schuurt hij wel wat aan zijn staart. Hij kan niet tegen lucerne. Ik geef het nog wel, maar zodra het binnen is, stap ik over op Force. Op het probeerzakje deed hij het goed. Wel jammer, want hij heeft dit jaar wel beduidend minder last gehad van zijn allergie. Ik heb dit jaar voor het eerst geen medicijnen hoeven geven. Een neusnetje was genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:37

[***] schreef:
Raamzicht schreef:

Ja, daar zit ik eigenlijk aan te denken.

Ik ook. Maar ik las ook dat je dan geleidelijk moet overstappen.

Marstall heeft weide-riegel en stal-riegel. Dat speelt dan weer in op verschillende omstandigheden.

Ik voer in de zomer hoofdzakelijk ruwvoer in de vorm van weidegang. In de winter krijgen ze hooi en bietenpulp, veel minder gras. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat de behoeften aan vitaminen en mineralen in de winter anders zijn dan in de zomer bij ons. In de winter is de calcium -fosfor - magnesium verhouding in het rantsoen bijvoorbeeld schever dan in de zomer.

Daarom zou ik bijvoorbeeld in de winter niet snel meer Metazoa voeren, dat relatief laag zit in fosfor.

Overigens heeft Metazoa bij ons geen bal geholpen tegen schuren. Ik ben nu over op Marstall Force en nu wordt het wel minder. Maar dat kan ook seizoensgebonden zijn natuurlijk.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:54

Die van mij schuurde zelfs in de winter toen ik hem VC gaf (eczemer). De nieuwe Metazoa luste hij niet, nu geef ik hem Superfit Horse brok (bijna hetzelfde) en dat gaat heel goed. Heeft meer energie en blijft goed op gewicht.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:32

Nee, pavo wil ik ook niet meer aan. Ik ga wellicht nog wel beginnen aan speedibeet om hem minder hongerig het land in de laten gaan. Maar dat heeft met zijn overgewicht te maken en niet met vitaminetekort.
Qua vitamine ben ik wel tevreden met subli ponybrok, maar daar krijgt hij nog geen 400 gr per dag van. Dus tja, dan krijgt het benodigde niet binnen.
Omdat hij kieskeurige eter is, en ik al redelijk veel voer heb gevoerd, moet ik in theorie al overtuigd zijn voor ik het in praktijk ga proberen. Dat ben ik van marstall forcer en metezoa niet, van balancer ben ik wel redelijk enthousiast, maar die kan ik niet vergelijken op voervergelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:09

flappie28 schreef:
Die van mij schuurde zelfs in de winter toen ik hem VC gaf (eczemer). De nieuwe Metazoa luste hij niet, nu geef ik hem Superfit Horse brok (bijna hetzelfde) en dat gaat heel goed. Heeft meer energie en blijft goed op gewicht.

Dat is toch de nieuwe Metazoa?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:22

Mijn haf wilde die Marstall Force echt met geen mogelijkheid eten. Uiteindelijk was ik het aan het mengen met zoveel muesli en andere troep om het 'm op te laten eten dat het z'n doel totaal voorbij schoot.

Rowan doet het ook prima op PAVO vital complete en op Care for life. Ik was vroeger nooit zo'n pavo-fan maar daar begin ik op terug te komen. Naar mijn idee gaat PAVO met de tijd mee en speelt goed in op de behoefte weinig melasse en natuurlijker voeren.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:32

Op beide pavo's die je noemt ging die van mij wel schuren..