Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:35

Mijn paard is ook wat mat op alleen metazoa en ruwvoer, vol in het werk. Geef haar daarom per dag een halfje muesli bij, maar ook deze suikerarm, anders is het zonde :+

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 20:19

Tnx voor jullie tips.. Ja morgen komt de hoefsmid misschien is er wel iets met zn hoeven ofzo dat ie niet vooruit te branden is, ik zou het niet weten xD maargoed dan vraag ik dat morge ff aan de smid je weet maar nooit..

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:38

lissie_zigor schreef:
Wat is een slow feeder?

Voorbeeld van een slowfeeder:
Afbeelding

@ Atorka: wat is het effect van een (te) hoog ijzergehalte?

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:17

Bij mij haffie gaat het nog steeds goed. Hij begint echt steeds meer te glanzen. Hij heeft echt een mooie vacht. Lust het nog steeds niet super. Hij eet het wel maar nog steeds niet van harte dus ik blijf er maar een handje muesli door geven. Ik ben echt heel benieuwd van de zomer hoe hij het er op doet. Ivm schuren

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:08

Hier wordt het gelukkig met smaak gegeten!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:03

xxelviraxx schreef:
Bij mij haffie gaat het nog steeds goed. Hij begint echt steeds meer te glanzen. Hij heeft echt een mooie vacht. Lust het nog steeds niet super. Hij eet het wel maar nog steeds niet van harte dus ik blijf er maar een handje muesli door geven. Ik ben echt heel benieuwd van de zomer hoe hij het er op doet. Ivm schuren

Fijn! Een handje musli op zich moet kunnen toch?
Die van mij vreten zowat een gat in de emmer ;)

Ik kan ook niet wachten tot de zomer. Mijn welshje krijgt nog steeds een prachtige bos manen.. ik ben daar zo blij mee. Ze ook nog steeds erg fit en ik zie aan haar dat er zin in heeft. Wandelen, rijden, ik loop wel eens hard met haar aan het touw, naast de fiets. Voorheen was kwakkelen in de winter.
Het is jammer dat ik geen goede foto heb van vorig jaar en je ziet de glans van nu niet goed, maar toch:

Dit is vorig jaar november (2012). Je ziet goed dat ze schuurt aan de manenkam en ik haar manen eraf heb moeten knippen. Verder had ze vrijwel constant jeuk en had ze ook de hele staartwortel en de vacht erom heen eraf geschuurd.

Afbeelding

En nu:

Afbeelding

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:49

Nou dat ziet er inderdaad goed uit zeg. Ik moet zeggen dat de vacht van mijn haffie er ook zo uit ziet. Ik zal als ik er aan denk morgen eens een foto van maken.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:04

Ja leuk, ik ben benieuwd. Heb je hem gewoon in zijn winterhaar of geschoren?
Jewel zit ook ónder de appeltjes trouwens, dat had ze ook nooit eerder.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:40

Die van mij zit ook mooi in haar vacht. Helaas heeft ze een soort natte mokplek op haar achterbeen gekregen, ik hoop dat het "slechts" te maken heeft met de blubberpaddock en niet met het voer.... De blubberpaddock staat ze al langer in, deze vorm van mok is nieuw, net als het voer. Ze blijft nu even een paar dagen binnen staan zodat het kan drogen en dan hoop ik dat het niet meer terug komt.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:38

Jemawi: :wow: Die pony lijkt veel op de onze zeg! Zij ziet er op dit moment ook zo uit, is al 25 maar supermooie glimmende vacht!
Hier eten ze het ook graag, geef er een handje muesli doorheen om het wat extra volume te geven, maar verder alleen maar lof! Merk zelfs dat mijn haflingermerrie er gewoon heet van wordt := Vind ik niet erg, kan ik alleen maar van genieten!

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:18

Hij heeft ook gewoon een wintervacht, geen deken oid

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:59

Akke sSpring, het kan komen door de afvalstoffen die je paard nu juist kwijt raakt. Ik zou gewoon doorgaan met voeren en de plek behandelen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:01

Dat denk ik ook Akke spring. Inwendig aan het opschonen en dat komt er dan uit als mok.
Je kan de mok uitwendig behandelen met NT Dry ( Assiepassie hier op bokt heeft uitverkoop NT Dry omdat ze nu andere dingen doet die haar aandacht nodig hebben)

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:12

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:35

Zinzi_jewel schreef:
Dat denk ik ook Akke spring. Inwendig aan het opschonen en dat komt er dan uit als mok.
Je kan de mok uitwendig behandelen met NT Dry ( Assiepassie hier op bokt heeft uitverkoop NT Dry omdat ze nu andere dingen doet die haar aandacht nodig hebben)

Oké klinkt aannemelijk.

Ik heb de mok gisteren behandeld met een uitgebreide massage met een dikke laag zinkzalf. Daarnaast heb ik haar binnen gehouden gister en vandaag en de mok zag er al veel beter uit. Nog even een paar dagen doorzetten en dan kan ze gewoon weer naar buiten en hopen dat het dan goed blijft.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:12

MartineC1711 schreef:
Jemawi: :wow: Die pony lijkt veel op de onze zeg! Zij ziet er op dit moment ook zo uit, is al 25 maar supermooie glimmende vacht!
Hier eten ze het ook graag, geef er een handje muesli doorheen om het wat extra volume te geven, maar verder alleen maar lof! Merk zelfs dat mijn haflingermerrie er gewoon heet van wordt := Vind ik niet erg, kan ik alleen maar van genieten!

Je bedoelt Yentel, heb even in je profiel gespiekt :D
Leuk ding. Weet je haar afstamming? Jewel is van Springbourne Huckleberry, maar gezien Yentel haar leeftijd denk ik niet dat daar een match zit.

Elvira, ziet er goed uit!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:09

Denk het ook niet ;) afstamming is onbekend, komt ergens uit Gelderland dacht ik, maar is al zo lang geleden ;)

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:45

Akke_sSpring schreef:
Die van mij zit ook mooi in haar vacht. Helaas heeft ze een soort natte mokplek op haar achterbeen gekregen, ik hoop dat het "slechts" te maken heeft met de blubberpaddock en niet met het voer.... De blubberpaddock staat ze al langer in, deze vorm van mok is nieuw, net als het voer. Ze blijft nu even een paar dagen binnen staan zodat het kan drogen en dan hoop ik dat het niet meer terug komt.

Is het al verbeterd?

@MartineC1711: dat denk ik dan ook niet :D
Zou leuk voor de wagen staan, die twee!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:10

Ja, de korstjes waren vanmorgen volgens mij weg, voor zover ik kon voelen, en de natte plek is nog wel wat verdikt maar niet meer nat/pussig. Ze blijft morgen nog even binnen en dan zaterdag weer naar buiten. Ik heb het voer niet aangepast, iedere dag gereden/gelongeerd om de eventuele overtollige energie af te romen maar op wat bakkabouters na eigenlijk geen centje pijn. Ik hoop dat het zo goed blijft gaan. Ze glimt nog steeds flink!!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:15

Dit is mijn paard die op metazoa staat, ook heb ik een arabo fries die ook op metazoa staat.
Ze glimmen allebei de pan uit!

Afbeelding

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:11

De mijne ook, heb nu alleen wel de,metazoa hp 23 erbij voor de spieren. Elvis is jong en groeit hard. Zijn bespiering blijft wat achter dus we zullen ook daarvan zien of het helpt.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:22

Mijn IJslander krijgt het nu ongeveer een maand, ik ben het gaan voeren om de eczeem tegen te gaan van de zomer. Aangezien hij nu nog niet schuurt weet ik nog niet het resultaat maar het is verbazingwekkend hoe gek hij op de Metazoa is. Als ze in de ochtend op het gras mogen dan blijft hij wachten tot hij zijn schep brok gehad heeft, pas daarna gaat hij de rest achterna de weide op. Aan de andere brokken is hij nog niet zo verslaafd geweest :-) . Zo een mooi glanzend vachtje als de prachtige bonte van Ivy-power hierboven heeft hij niet maar het is ook nog een dikke wintervacht, hopelijk komt er van het voorjaar een super strakke glanzende IJslander onder vandaan zonder eczeem !

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:36

Zo, ziet er goed uit Yvy_power89!! Is deze geschoren of gewoon zo mooi in de vacht?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:04

MartineC1711 schreef:
Zo, ziet er goed uit Yvy_power89!! Is deze geschoren of gewoon zo mooi in de vacht?

Hier was hij net geschoren, daarvoor een stuk donkerder maar net zo aan het glimmen!
Die luzerne brokjes ga ik vanaf volgende week ook voeren.

Ter vergelijking, dit is mijn arabo fries merrie
Mensen op stal zeggen steeds dat ze zo mooi glimt, en ik heb iemand al over gehaald om ook metazoa te voeren!

Afbeelding

Omdat ik zelf gezien heb wat voor resultaten er geboekt worden, heb ik metazoa uitgenodigd op de hengstenkeuring van het barock pinto stamboek (daar gaat de bonte aan mee doen, 1 maart)
Gisteren een super leuk gesprek gehad, en ook meteen even over een voedings advies gehad

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:52

Ben nu ook een week bezig met de brok en luzernebrok, hoorde goede berichten van een stalgenoot. Ben benieuwd of ik veel verschil ga merken en zien