Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonador

Berichten: 664
Geregistreerd: 02-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 00:24

rebecca1997 schreef:
heb gelezen dat er wel dergelijk verschil in zit. Magnesium in combinatie met L-tryptofaan helpt wel. Deze info vond ik via google= dit telt zo wel voor mensen als voor paarden.



Klopt helemaal, en toevallig zit dat ook in de stress mix van excellent ;)

Ik strooi het over de muesli die ze krijgt, en maak het dan licht vochtig.
En lekker dat ze het vind :D

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 07:22

bertine37 schreef:
Die magnesiumoxide van de boerenbond heeft echt een zandstruktuur en lost niet echt ergens in op.
Zou het ook niet neerslaan in de darm van het paard net als zand?

dat denk ik niet, anders zou mijn DA dat niet voorschrijven.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 08:10

bertine37 schreef:
Die magnesiumoxide van de boerenbond heeft echt een zandstruktuur en lost niet echt ergens in op.
Zou het ook niet neerslaan in de darm van het paard net als zand?


Wordt prima door het lichaam opgenomen. Heb het laten controleren. Mijn va voert het zelf ook aan haar paard.

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:32

Ik geef mijn paarden vaak een scheut olie over de brokken heen, zou ik daar die magnesium griet van de welkoop dan gewoon door kunnen mengen of kan dat niet samen met olie en moet ik het met water doen?
Staat er op die zakken ook wat ik aan een paard van tussen de 500 en 550 kg moet geven als startdosis en als onderhouds dosis of doen jullie dat op de gok?

Wilde vanmiddag bij de welkoop kijken of ze het hebben liggen.

Ps, ik mik er ook wel eens een ei door maar dat is blijkbaar dan geen optie meer omdat eiwit magnesium afbreekt (of heb ik dat verkeerd gelezen?)

Tamara_
Berichten: 263
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Rijen

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:45

Ik voer mijn merrie ookal een langere tijd magnesium bij. Voor alle moeilijke eters en eigenlijk voor alle paarden; http://www.nutri-science.nl/NL/vitamine ... esium.html. Dit is magnesium in korrel vorm. Mijn merrie is geen hele makkelijke eter maar eet deze brokjes zo op! Kost € 29,75 geloof ik en je doet ruim 2 maanden met een emmertje.

skessa

Berichten: 3317
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:56

ik heb mijn merrie magnesium gevoerd, omdat ze gaten in alle hoefzolen had en uit bloedonderzoek bleek dat ze magnesium-tekort had. Het hielp, de hoeven zijn weer mooi dicht.
ik wist niet dat Magnesium ook wat deed met het gedrag van het paard, maar terugrekenend klopt het wel. Toen ze van de magnesium af was reageerde ze toch schrikachtiger. :)

Ik had magnesiumpoeder van onbekend merk, dat een stalgenoot ik hele grote hoeveelheid had gekocht. Werd goed opgenomen.
Heb overigens nog ruim een bus over en geen paard meer. Mochten mensen er belang bij hebben ,het mag tegen een kleine vergoeding weg.

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:01

Ik kreeg een tijdje geleden het advies om zelf magnesium te gebruiken voor extra herstel na het sporten. Nou ik werd er inderdaad heel rustig van maar niet omdat het zo fijn was. Daarom zou ik zeggen koop een potje bij de Hema en probeer het zelf een paar dagen voor je het aan je paard geeft.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:12

zwanepol schreef:
Ik geef mijn paarden vaak een scheut olie over de brokken heen, zou ik daar die magnesium griet van de welkoop dan gewoon door kunnen mengen of kan dat niet samen met olie en moet ik het met water doen?
Staat er op die zakken ook wat ik aan een paard van tussen de 500 en 550 kg moet geven als startdosis en als onderhouds dosis of doen jullie dat op de gok?

Wilde vanmiddag bij de welkoop kijken of ze het hebben liggen.

Ps, ik mik er ook wel eens een ei door maar dat is blijkbaar dan geen optie meer omdat eiwit magnesium afbreekt (of heb ik dat verkeerd gelezen?)



Er staat niets op de zak behalve Magnesium Griest 90% :+
En ze hebben het ook niet bij alle welkopen gewoon liggen. Alleen degene met een vee afdeling hebben dat (en daar bedoel ik niet de hobbyveeafdeling)

Ik heb uitgerekend dat mijn ponys 7 gram per 100kg lichaamsgewicht nodig hebben :) dus krijgen beide 15 gram per keer.
Er zit per 100 gram 54,5gram magnesium in. Als je even zelf uitzoekt hoeveel je pony per kilo lichaamsgewicht nodig heeft dan kan je zelf het sommetje ook wel maken denk ik

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:37

We hebben net een nieuwe welkoop in Kampen, vrij groot, dus ik ga gewoon even kijken.
Als ze het niet hebben probeer ik het te bestellen.

Ik kom alleen niet zo goed uit jou rekensom. (Bloos)
Er van uitgaand dat de mijne tussen de 500 en 550 weegt, a 7 gram per 100 kg, zou ik dus ongeveer 40 gram magnesium moeten voeren. Er zit 54,5 gram in 100 gram dus zou ik dan ongeveer 80 gram per dag moeten voeren? Dat is veel meer dan jij doet met 15 gram.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:49

Komt ie:
Paard heeft behoefte aan 0,015(basis)/0,030(werkend) gram magnesium per kilo lichaamsgewicht. Zie http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/ ... -mineralen
Dan kan je uitrekenen hoeveel hij per dag zou moeten krijgen.

De magnesium van de Welkoop bevat 54,5% magnesium.
Mijn pony's wegen ongeveer 200 kilo per stuk -> 200 x 0,030 = 6 gram magnesium per dag. Dat betekent dus dat ik plusminus 14 gram moet voeren per dag om aan die behoefte te komen.


Voor jouw paard:
550kg x 0,03 = 16,5 gram magnesium per dag. Betekend dat je ongeveer het dubbele daarvan zou moeten voeren om aan de behoefte te voldoen. Tussen de 30 en 35 gram dus :) 5 x 6 a 7 gram = 30 tot 35 gram.

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:57

Keet schreef:
Komt ie:
Paard heeft behoefte aan 0,015(basis)/0,030(werkend) gram magnesium per kilo lichaamsgewicht. Zie http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/ ... -mineralen
Dan kan je uitrekenen hoeveel hij per dag zou moeten krijgen.

De magnesium van de Welkoop bevat 54,5% magnesium.
Mijn pony's wegen ongeveer 200 kilo per stuk -> 200 x 0,030 = 6 gram magnesium per dag. Dat betekent dus dat ik plusminus 14 gram moet voeren per dag om aan die behoefte te komen.


Voor jouw paard:
550kg x 0,03 = 16,5 gram magnesium per dag. Betekend dat je ongeveer het dubbele daarvan zou moeten voeren om aan de behoefte te voldoen. Tussen de 30 en 35 gram dus :) 5 x 6 a 7 gram = 30 tot 35 gram.


Thanks, dan hou ik jou rekensom aan.
Moet ik eerst ook nog met een "startdosis" beginnen en dan later overgaan op een "onderhoudsdosis"

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:13

Ben geen dierenarts he ;)
Bij mij krijgen ze nog steeds dezelfde dosis, al is het niet meer dagelijks ivm verandering stalling.
Iets teveel geven kan geen kwaad, dat wordt netjes weer uitgeplast door het paard.

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:21

Keet schreef:
Ben geen dierenarts he ;)
Bij mij krijgen ze nog steeds dezelfde dosis, al is het niet meer dagelijks ivm verandering stalling.
Iets teveel geven kan geen kwaad, dat wordt netjes weer uitgeplast door het paard.


Ik snap dat ik je er niet op vast kan pinnen :D maar wel even makkelijk voor mij wat mijn richtlijnen zijn. Jij zit er "helemaal in" en ik had dus in eerste instantie ook 15 gram in gedachten en na jou uitleg 80 gram. :o
Als ik zo'n zak bij de welkoop kan bemachtigen dan ga ik dus maar beginnen met 30 a 35 gram en dan kan ik het later als het wel aanslaat proberen af te bouwen naar een onderhouds dosis van 15 a 20 gram.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:45

Ik heb een beetje het idee dat hierboven vergeten wordt dat er ook al magnesium in het ruwvoer zit. Een teveel aan magnesium wordt weliswaar uitgeplast, maar is ook belastend voor de nieren. Ikzelf houd de dosering aan van paardnatuurlijk, wat neerkomt op 19 gram magnesiumoxide per dag.

NeverGiveUp

Berichten: 7266
Geregistreerd: 23-12-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:52

Hoe weet ik dat mijn paard tekort komt?
Behalve een bloedtest dan, neem aan dat je wel een schatting kan maken.

Hij krijgt nog wat goed kuil maar vooral gras en een handje top action van cavalor..

Carmy81

Berichten: 740
Geregistreerd: 10-04-11
Woonplaats: Hengelo

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:57

Hier nog iemand die met tevredenheid Magnesium Oxide van de Welkoop voert :)
25 kilo zak voor € 18,35 geloof ik. Ik meng het doorde slobber heen.
Goedkoop en werkt goed !!

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:59

dorientjuh schreef:
Ik heb een beetje het idee dat hierboven vergeten wordt dat er ook al magnesium in het ruwvoer zit. Een teveel aan magnesium wordt weliswaar uitgeplast, maar is ook belastend voor de nieren. Ikzelf houd de dosering aan van paardnatuurlijk, wat neerkomt op 19 gram magnesiumoxide per dag.



Nee hoor :) dat vergeet ik helemaal niet :)
Mijn VA heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar magnesium gebruik bij paarden en heeft aangegeven dat een teveel echt geen kwaad :) Gezien haar studie en uitgebreide onderzoek ga ik ervan uit dat zij er verstand van heeft ;) Daarnaast voer ik het niet voor de lol maar omdat ik heb gezien wat voor resultaten het geeft als een pony/paard een tekort heeft. Isniegrappig :n

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:02

ik heb een vraag..
Mn paard is tijdens het rijden erg schikkerig gespannen en in het begin zeker niet lekker te rijden.
Nu vroeg ik me af ( heb de 1e bladzijde gelezen en las daar zoiets dergelijks ) warneer in hem een klein beetje magnesius zou geven per dag dit dan zou verminderen?

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:05

Carmy81 schreef:
Hier nog iemand die met tevredenheid Magnesium Oxide van de Welkoop voert :)
25 kilo zak voor € 18,35 geloof ik. Ik meng het doorde slobber heen.
Goedkoop en werkt goed !!


Ik ben net bij de welkoop in Kampen geweest en daar hadden ze het inderdaad niet maar ze gingen het voor me bestellen. Ik kan het volgende week dinsdag ophalen.

20 kg voor € 19,10 (als ik het goed had) ;)

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:06

dorientjuh schreef:
Ik heb een beetje het idee dat hierboven vergeten wordt dat er ook al magnesium in het ruwvoer zit. Een teveel aan magnesium wordt weliswaar uitgeplast, maar is ook belastend voor de nieren. Ikzelf houd de dosering aan van paardnatuurlijk, wat neerkomt op 19 gram magnesiumoxide per dag.


Hoe zwaar is je paard dan?

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:16

Een teveel aan magnesium wordt opgeslagen in botweefsel, volgens mijn DA :o

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:34

Moratoetje schreef:
Een teveel aan magnesium wordt opgeslagen in botweefsel, volgens mijn DA :o


een teveel in het lichaam word uitgeplast
ik lever daarom ook een urine monster in als ik zijn bloed laat testen.
en mijn paard plast eigenlijk iets teveel uit

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:00

Bij een tekort zal het lichaam bot af gaan breken om het proberen op te lossen.
Een teveel plassen ze uit.

Flabbergast
Berichten: 7534
Geregistreerd: 21-11-04

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:41

Ik heb het ook laten bestellen bij de Welkoop hier in de buurt, hadden het ook niet liggen. Ben benieuwd :)!

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:55

ha,ha, plots stijgt de afzet van de magnesium gries enorm bij de welkoop... :P