Ervaringen met cavalor fiberforce

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:13

ja hoor :j kurkuma is geelwortel.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:57

Sammie schreef:
Ik heb vandaag een proefzakje gekregen en daar stond op dat het goed was voor paarden met maagzweren of over gevoeligheid :?

Er zit luzerne in, dat bevat aardig wat calcium en dat 'blust'.
Het is ook een vezelrijkprodukt, dat helpt ook wel bij te dragen aan het voorkomen en genezen van.
Al kan het omeprazole niet vervangen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:20

Assiepassie schreef:

Hoe verzin je het!
Je dacht toch niet werkelijk dat het calciumdeel in lucerne ( en dan in die 'natuurlijke' vorm) ook maar iets bijdraagt aan het afremmen van de zuurproductie? Als je al wilt 'blussen' dan moet je calcium in een andere (pure) vorm gebruiken.

Voor het overige: de E-nummers 310/320 zijn lang zo rampzalig niet als hierboven geschetst en zeker niet in de hoeveelheid waarin die in het voer terug te vinden zijn. Laten we het zo zeggen: als het er niet inzit, zouden de vetten in het voer oxideren ( ranzig worden) en je kunt je afvragen of dat niet nog veel schadelijker is voor je paard dan dat beetje toevoegingen. Door de voedselautoriteiten zijn diverse Enummers uitgebreid onderzocht en met name deze twee zijn 'veilig '. Het zit ook in van alles dat mensen eten: van chips tot en met soep.
Ik ken overigens geen een commercieel paardenvoer waar het niet in zit.

CaPrIoLe`79

Re: Ervaringen met cavalor fiberforce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:42

Dit is een interessant artikel over het voeren van lucerne om maagzuur te reduceren (zonder blussen :+ ) : http://agnews.tamu.edu/showstory.php?id=224
Het valt me in veel van deze voedingstopics trouwens op dat veel mensen met slechts 1 of een paar paarden zowat elk soort voer al eens `geprobeerd` hebben en dat ze als het paard een slecht dagje heeft al weer overgaan op iets anders. Als er zoveel geswitcht wordt krijgt een paard nooit een kans om zijn darmflora aan een bepaald voer aan te passen.
Heeft iemand een verklaring hiervoor? Komt dit omdat mensen met weinig paarden hun voer per losse zak kopen en in de winkel steeds weer voor een enorme keuze met bijbehorende beloftes staan?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:38

Zeker een interessant artikel. Er zijn overigens veel meer - wetenschappelijke - onderzoeken naar het effect van lucerne, maar het punt is dat dit amerikaanse onderzoeken zijn waarbij naast lucerne ook graan gegeven werd en er een vergelijking getrokken wordt tussen het voeren van hooi( van een grassoort die wij in NL niet hebben) plus graan. In geen van de onderzoeken is vastgesteld dat het de calcium is die er voor zorgde dat de maagslijmwand beter beschermd werd. Voor hetzelfde geld is het gewoon de structuur van de gedroogde lucerne die de zuren beter absorberen of, en dat lijkt me niet onwaarschijnlijk, er domweg minder 'zuur' nodig is om lucerne 'voor te bereiden' voor de stofwisseling ( breekt sneller in delen af) dan langstengellig hooi of, erger nog, harde granen..
Hoe dan ook, lucerne is geen wondermiddel tegen maagzweren: zoals je in verschillende artikelen kunt lezen zijn de zweren bij de lucerne paarden minder ernstig. Maar genezen doet lucerne dus niet, voordat iemand dat zou gaan denken :)

Waarom mensen met 1 of een paar paarden sneller switchen? Soms uit noodzaak - op zoek naar de juiste samenstelling of een beetje minder of meer van een bepaald ingrediënt. En soms omdat ze gewoon de duurbetaalde reclamegoeroes geloven. Zet dat af tegen grote stallen: die hebben er wellicht minder tijd voor om op ieder scheef zittend haartje te letten en is het wellicht ook niet erg economisch om zo vaak te wisselen. In bulk is voer goedkoper tenslotte.

Wil je echt beoordelen of een paard het nu wel of niet goed doet op een bepaald voer, dan zul je het zeker een aantal maanden constant moeten voeren. De mirakelverhalen dat een paard het ná twee dagen al zo fantastich doet op een bepaald voer.. och, daar is de wens vaak de vader/moeder van de gedachte :+

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:48

Jannepauli schreef:
Assiepassie schreef:

Hoe verzin je het!
Je dacht toch niet werkelijk dat het calciumdeel in lucerne ( en dan in die 'natuurlijke' vorm) ook maar iets bijdraagt aan het afremmen van de zuurproductie? Als je al wilt 'blussen' dan moet je calcium in een andere (pure) vorm gebruiken.

Ik heb een hele grote duim?
:+
;)

Ik ken genoeg voorbeelden van mensen met paarden met maagzweerproblematiek die de dieren daarmee hebben kunnen helpen.
Calcium buffert, dat is wellicht het betere woord.
Zowieso buffert voer in de maag, omdat de zuren dan inwerken op de voedselbrei (wat net de bedoeling is) ipv op de maagwand.

Enfin, hier een voorbeeld van de info waarnaar ik verwijs:
Treatment first to heal existing ulcers (confirmed by vet via scope)- I have used a two week to month-long course of daily UlcerGard.
As a preventative the following works very well IMO.
I feed one small flake of alfalfa hay daily 30 minutes before the concentrate. If your horse can't eat alfalfa then a grass hay. The flake of hay works better for mine than alfalfa pellets or cubes. I have not tried bagged hay.

I feed 1/2 cup aloe juice, two weeks on two weeks off.
Free choice grass hay along with pasture 24/7.
Alfalfa and aloe have a buffering effect. Keeping grass/hay passing through the stomach continually is very effective for prevention of ulcers.

Of dit:

2. Absorb excess acid in the stomach

The second part is to absorb excess acid and coat the upper 1/3 of the stomach. This is done by using Tums, Maalox, Mylanta, U-Gard, or Neigh-Lox. These all do the same job, absorb stomach acid. Although they work almost immediately, they only work for about 30 - 45 minutes. So using them alone will not give the horse's stomach enough time to heal itself. But they are very effective in reducing stomach pain quickly. It's also important to know that these products themselves will not make the horse to relax. The horse is tense because it's stomach hurts. You can use this method instead of using the Omeprazole, however, I recommend using both together. If you cannot afford the Omeprazole, then give the antacid 3 - 6 times a day. Giving a little Alfalfa hay also helps as the Calcium is high. That's what absorbs the acid. Just be careful as it is also high in sugar.

Maalox is a brand name antacid containing calcium carbonate to neutralize or reduce stomach acid.

Een andere bron die mijn bewering staaft is een onderzoek waar ik onlangs op werd geattendeerd, waarvoor mijn dank.
Het is een onderzoek van Gastric ulcers in horses
F. M. Andrews2,
B. R. Buchanan,
S. B. Elliot,
N. A. Clariday and
L. H. Edwards

Citaat:
In another recent study in horses fed a high-protein and high-calcium diet (alfalfa hay/grain) showed higher stomach pH than horses fed a low protein and high-Ca (brome grass hay) diet. The high-protein, high-Ca diet had fewer and less severe gastric ulcers (Nadeau et al., 2000). Thus, feeding alfalfa hay may have some protective effect on the nonglandular mucosa in horses.

Zo kom ik er dus bij.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 00:53

Ten eerste: als je serieus je lesjes bij Kellon gevolgd hebt (of volgt): waar is je bronvermelding? Wat je hier opsomt (lijkt meer op quotes van de grad-klantjes en die hebben geen wetenschappelijke waarde) geeft nog steeds geen enkel bewijs dat het de calcium is in lucerne die een verbetering bewerkstelligt. Ook het stuk van Edwards et al , waar je selectief uit kopieert ( er staat meer in dat artikel dan het stukje waarin gemeld wordt dat er een PH-verschil is tussen het voeren van lucerne en brome hooi - zie mijn opmerking over het in NL niet verkrijgbare hooi!) en er staat geen conclusie dat het calciumaandeel dit bewerkstelligde. Lees mijn eerder post maar terug, het 'absorberende' effect kan meerdere oorzaken hebben. Als je dit wel zo interpreteert, kun je met dezelfde stelligheid beweren dat het ook het hoge proteine-aandeel in lucerne zou kunnen zijn.

Er staat in alle bovenstaande beweringen maar één onbetwiste waarheid: Keeping grass/hay passing through the stomach continually is very effective for prevention of ulcers.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 05:52

Ik heb het ook gekocht voor mijn pont. Maar hij vindt het niet te eten.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:40

Jannepauli schreef:
Ten eerste: als je serieus je lesjes bij Kellon gevolgd hebt (of volgt): waar is je bronvermelding? Wat je hier opsomt (lijkt meer op quotes van de grad-klantjes en die hebben geen wetenschappelijke waarde) geeft nog steeds geen enkel bewijs dat het de calcium is in lucerne die een verbetering bewerkstelligt. Ook het stuk van Edwards et al , waar je selectief uit kopieert ( er staat meer in dat artikel dan het stukje waarin gemeld wordt dat er een PH-verschil is tussen het voeren van lucerne en brome hooi - zie mijn opmerking over het in NL niet verkrijgbare hooi!) en er staat geen conclusie dat het calciumaandeel dit bewerkstelligde. Lees mijn eerder post maar terug, het 'absorberende' effect kan meerdere oorzaken hebben. Als je dit wel zo interpreteert, kun je met dezelfde stelligheid beweren dat het ook het hoge proteine-aandeel in lucerne zou kunnen zijn.

Er staat in alle bovenstaande beweringen maar één onbetwiste waarheid: Keeping grass/hay passing through the stomach continually is very effective for prevention of ulcers.

Jannepauli,

zullen we het gezellig houden?
Ik vind je toon aanvallend en belerend en dat is nergens voor nodig.
Maak het niet persoonlijk als het dat niet is.

Ik gaf praktijkvoorbeelden, dat klopt. En als die praktijk tot steun kan zijn, dan is dat toch waardevol, al ontbreekt de wetenschappelijke onderbouwing wellicht.
Het derde citaat komt uit een onderzoek 'Gastric ulcers in horses', auteurs staan erbij.

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:32

Hier iemand die het voer aan het overwegen is.
Geven jullie het bij ander krachtvoer?
Of geven jullie het in plaats van krachtvoer?
Bij aanvulling dien je 1 kg per 100 kilo te geven
en als volledig krachtvoer 2 kg per 100 kilo.
Dat betekend dat ik 6 kilo/ 12 kilo moet geven.
Maar dat vind ik veel. Hoeveel geven jullie?
Ik kan ook geen emailadres vinden van cavalor om te
vragen bij welke hoeveelheid het echt gaat werken....
Iemand een idee?

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:56

De hoeveelheden voer die altijd op de achterkant staan is altijd veel te veel. Vind ik bij verschillende soorten voer van verschillende merken zo.

Ik geef het naast ander krachtvoer. Zomaar een halve kilo per dag, en alleen na het rijden naast haar andere krachtvoer.

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:04

@ Maris, Ik zie dat je een mailtje hebt gestuurd naar Cavalor. Heb je voor mij een emailadres, kan deze niet vinden...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:27

Melody94 schreef:
@ Maris, Ik zie dat je een mailtje hebt gestuurd naar Cavalor. Heb je voor mij een emailadres, kan deze niet vinden...

Kan je vinden op de engelse site van cavalor !

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 20:40

@_tarja_ Geef je dan een halve schep of echt een halve kilo per dag? Wat voor paard heb je en welke arbeid doet het paard? En welk krachtvoer geef je nog meer? Ik hoor het graag.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:11

Melody94 schreef:
@_tarja_ Geef je dan een halve schep of echt een halve kilo per dag? Wat voor paard heb je en welke arbeid doet het paard? En welk krachtvoer geef je nog meer? Ik hoor het graag.

En halve schep van een kilo maatbeker, maar dat zal misschien wel wat lichter zijn. Verder krijgt mijn pony verschillende soorten granen(zwart en blanke granen) met vitaminekorrel die er standaard in zit. Daar krijgt ze een kilo van ongeveer verdeeld over 4 voerbeurten per dag. Daarnaast nog hooi 3x per dag. Ze heeft in totaal dus 8 voermomenten met het voer na het rijden erbij. Ik geef haar steeds kleine beetjes verdeeld over de dag.
Het is een 15-jarige fjordenmerrie en ik rijd haar redelijk fanatiek dressuur op M2 niveau ongeveer. Als ik zoals nu met die hitte minder rijd of minder zwaar train, krijgt ze ook minder voer. Ook pas ik het voer aan, als ze bijvoorbeeld iets langer op de wei staat.
Daarnaast krijgt ze voor haar maag en darmen nog maagcompositum, lijnzaadbrokken en extra magnesium (dierenarts voorschrift). En geef elke dag nog een scheutje olie voor haar vacht. Na het rijden geef ik dus de fiberforce met een handje subli luzerne ( zit geen melasse in). Geef die luzerne omdat ze snel last heeft van maagzweren.

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:09

Oke bedankt. _tarja_ Ik ga dr weer verder mee...

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 01:29

Hier ook vorige week begonnen met Fiberforce, zelfs de meest kieskeurige eters hadden de bak schoon leeg, vind het zelf ook erg lekker ruiken. Voer het tekort om er al een mening over te hebben maar ben wel enthousiast. Op de Pavo Care4life gingen ze verschrikkelijk veel drinken, van vrijwel niks naar 12 liter per nacht met als gevolg drijfnatte stallen ben daarom ook direct gestopt en hup de kliko in. Op de Fiberforce blijft de waterbehoefte hetzelfde. Ben voor nu enthousiast. :D

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:02

Hier krijgen ze het al een hele tijd. Het hoefbevangen paard is genezen verklaard. Dus het zal inderdaad goed te doen zijn voor zulke paarden. Ik merk wel dat dit paard het een beetje moe gegeten is. Soms vind ik wat resten en het zijn altijd de lange korrels en wat lucerne dat hij dan laat liggen. Hij krijgt ook wel een kilo per dag, aangezien hij niet veel anders mag eten.
Het andere paardje eet het ook nog steeds en ziet er goed uit.
Ik heb de indruk dat er in de nieuwere zakken kleineren stukjes lucerne zitten ipv die lange stukken.

Ik ben er wel tevreden van. Alleen zijn die zakken suuuuper snel leeg. 2 paardjes bijna elks een kg per dag, dat is een weekje met een zak.

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:54

Ik heb het topic doorgelezen en het voer spreekt me erg aan. Ik zit alleen in dubio. Ik zoek een aanvullend voer om te geven voor na het rijden (naast de dagelijkse kracht- en ruwvoer) zonder te veel suikers maar wat wel energie en pit geeft. Ik vraag me af of hier fiberforce geschikt voor is? Iemand hier ervaringen mee? Of geeft het voer geen pit?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:17

Mag ik dan eerst vragen waarom je je paard na het rijden pit en extra energie wil geven?

sexysusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:36

YvonneAa schreef:
Ik heb het topic doorgelezen en het voer spreekt me erg aan. Ik zit alleen in dubio. Ik zoek een aanvullend voer om te geven voor na het rijden (naast de dagelijkse kracht- en ruwvoer) zonder te veel suikers maar wat wel energie en pit geeft. Ik vraag me af of hier fiberforce geschikt voor is? Iemand hier ervaringen mee? Of geeft het voer geen pit?

De fiber force is laag in energie gehalte. Wat voor krachtvoer voer je verder?

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:51

Ik heb het voer ook, voor mijn tinkie en shettie. Het is eigenlijk bedoelt voor de winter, maar geef nu al af en toe een handje. Verder gebruik ik het om te mengen met een zandkuur bijvoorbeeld. Ze vinden het heerlijk. Maar ik heb het niet gekocht om iets aan te vullen. Puur om eens wat anders te geven dan hooi waar weinig suiker etc. inzit. Verder geef ik nog geperste hooibrokken van Pre Alphin (protein light), maar daar geef ik ook maar een handje van, en dat gooi ik dan door het hooi :D wel alleen in de winter.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:24

Ik heb een zak gehad voor mijn merrie, maar ze vond het niet te vreten :) . Ze knaagde nog liever aan d'r stro dan aande fiberforce. Ik ben er maar mee gestopt.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:04

Nou onze Arabier van 3,5 en Engels volbloedje van 5 vreten het graag. Ik schrijf expres vreten want daar lijkt het op.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:15

Anoeska schreef:
Ik heb een zak gehad voor mijn merrie, maar ze vond het niet te vreten :) . Ze knaagde nog liever aan d'r stro dan aande fiberforce. Ik ben er maar mee gestopt.

Die van mij vinden het heeeerlijk, ze eten altijd alles helemaal op