Ik wil duidelijkheid: ontwormen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Ik wil duidelijkheid: ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:00

Nee, daar heb je weer een bloedonderzoek voor nodig. Mij DA meldde dus ook dat je eigenlijk van 3 tot 5 dagen mest moet verzamelen en onderzoeken wil het effectief zijn. Omdat niet elke dag de eieren mee naar buiten komen.

Ik ben benieuwd volgend jaar, ik zit ernstig te twijfelen om 'm volgend jaar maar preventief met hetzelfde middel als afgelopen zomer te geven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:27

Onze dierenarts wilde het juist zo vers mogelijk, dus 's avond op schone stal gezet, 's ochtends drollen gepakt en meteen weg gebracht. Kost hier 16,50 pp, dus zou idd een duur grapje worden als je dat elke keer een paar dagen moet doen. Is heel belangrijk hoor, maar zoals iedereen al zegt is het niet waterdicht genoeg en dan vind ik het te duur.

Vroeger ontwormde we ook en zoals ik al eerder zei volgens mij zijn de problemen niet anders of erger. Toen was het elke 8 weken een ander middel tot de winter en dan weer voor ze de wei op gingen. Sowieso beetje ouderwets, omdat veel nu hele jaar op wei kunnen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:35

Dat bedoel ik ook (vers), maar voor de beste uitslag dus een aantal dagen achter elkaar. Duur grapje dus..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:00

Dit topic wordt genoemd in het BNB van oktober :)

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:16

kiki1976 schreef:
Hier in de kliniek eisen ze geen mestonderzoek voordat ze een wormenkuur meegeven. Bij sommige klinieken is dat wel zo.
Ik ontworm wel op advies van de da.

Bij ons op stal werken er meer met een mest onderzoek. ze pakken gewoon mest van de hopen die er liggen en kijken niet van welk paard het is. Want als er 1 wormen heeft is de kans groot dat de andere ook wormen heeft.
Kregen de uitslag binnen, en geen wormen(eitjes).
Een paar dagen een flinke grote spoelworm in de mest.....

Dat is dus niet waar, want ik heb deze week van onze twee paarden mest laten onderzoeken en de één had niks en de andere wel en ze lopen toch altijd bij elkaar in het land, dus nu hoeft het ene paardje geen spuit,scheelt weer.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:18

jenna schreef:
kiki1976 schreef:
Hier in de kliniek eisen ze geen mestonderzoek voordat ze een wormenkuur meegeven. Bij sommige klinieken is dat wel zo.

Bij ons op stal werken er meer met een mest onderzoek. ze pakken gewoon mest van de hopen die er liggen en kijken niet van welk paard het is. Want als er 1 wormen heeft is de kans groot dat de andere ook wormen heeft.

Dat is dus niet waar, want ik heb deze week van onze twee paarden mest laten onderzoeken en de één had niks en de andere wel en ze lopen toch altijd bij elkaar in het land, dus nu hoeft het ene paardje geen spuit,scheelt weer.

Mestonderzoek is niet betrouwbaar en de kans is dus groot dat het paard wat volgens de test geen wormen heeft, toch vol zit... Zeker omdat het met een besmet paard op de wei loopt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:16

Wilawander schreef:
Resistentie bouw je op door te onderdoseren. Ontworm je netjes en volgens een goed schema op de juiste tijden dan is er niks veiligers.
Heb de paarden hier nu 12 jaar aan huis en ontworm sindsdien volgens een vast schema. Door andere problemen ook regelmatig bloedonderzoeken gehad en nog nooit geen besmettingen gehad. Maar ben een pietje precies en houd me exact aan mijn schema.

Wilawander, zou je dat schema willen delen met ons?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:18

Ik heb de volgende van mijn DA op basis van de levenscycli van wormen :

Half feb: equimax
Half mei: equimectin
Half augustus: strongid-p
Half november: equest pramox

Je kunt ook andere merken gebruiken als de werkzame stoffen maar gelijk zijn. De pramox is alleen nuttig tussen november en januari.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:54

Focussed, november is echt te vroeg om Equest te geven. Die ingekapselde larven zijn er alleen rond dec/jan.

Voorts kun je het hele jaar Ivermectine gebruiken en 1x per jaar Moxidectine en Praziquantel.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:00

Kinke schreef:
Wilawander schreef:
Resistentie bouw je op door te onderdoseren. Ontworm je netjes en volgens een goed schema op de juiste tijden dan is er niks veiligers.
Heb de paarden hier nu 12 jaar aan huis en ontworm sindsdien volgens een vast schema. Door andere problemen ook regelmatig bloedonderzoeken gehad en nog nooit geen besmettingen gehad. Maar ben een pietje precies en houd me exact aan mijn schema.

Wilawander, zou je dat schema willen delen met ons?

Ja hoor :)

Feb: Ivermectine
April: dubbele dosering Pyrantel (lintwormen)
Juni: Ivermectine
Augustus: Ivermectine
Oktober: dubbele dosering Pyrantel
December: Moxidectine

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:01

jenna schreef:
kiki1976 schreef:

Grote kans dat deze volzit maar geen eitjes heeft uitgescheden in de mest die jij verzamelt hebt. Gebeurt erg vaak en is een groot gevaar met het modeverschijnsel mestonderzoek.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:09

Wilawander schreef:
Feb: Ivermectine
April: dubbele dosering Pyrantel (lintwormen)
Juni: Ivermectine
Augustus: Ivermectine
Oktober: dubbele dosering Pyrantel
December: Moxidectine

Waarom ontworm je 2x per jaar tegen lintwormen? De cyclus is bij deze worm is maar 1x per jaar.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:25

Singasong: bedankt voor de tip! Zal het meteen woensdag eens overleggen met de DA (die adviseert ze zelfs te geven tussen nov en feb...). En anders geef ik m gewoon 2 weken later, om precies te zijn 5 december :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:44

Beter nog eind december ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:25

Lintwormen moet in het voorjaar en het najaar bestreden worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:28

Dobel schreef:
Ik ontworm bijna nooit en pluis de mest ook wel eens uit en heb niks gevonden maarja niet alles zie je denk ik met het blote oog wellicht is daarom wel handig af en toe zon onderzoek te doen. Dus jullie doen dat dan voor 1 paard. en wat kost zoiets?

hoevaak is bijna nooit ontwormen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:54

Wilawander schreef:
Lintwormen moet in het voorjaar en het najaar bestreden worden.

Cyclus van een lintworm is 1x per jaar dus waarom zou je het dan 2x doen?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:01

Daar deze niet jaarlijks is maar half jaarlijks.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:13

Ik heb een keer een lezing bijgewoond van de GDD en daar werd mij verteld dat het maar 1x per jaar was.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:16

Vergeet de pyrantel of bendazol niet bij veulens en jaarlingen.
Dit tegen spoelworm die resistent is tegen yvermectine.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:20

ja bij jonge paarden zou ik in de zomermaanden ook Pyrantel geven ipv Ivermectine. Daarom kies ik ook voor een dubbele dosering Pyrantel ipv Praziquantel tegen lintwormen zo pak je iets meer mee in één keer

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 23:49

ik ontworm 2x per jaar. Maar dus.. wat doen de meeste bokkers.. toch (onbetrouwbaar?) mestonderzoek en aan de hand hiervan ontwormen? Wat kost dit dan? of kiezen er veel voor eigen middelen uit buitenland halen

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 08:19

Ik ontworm de merries 3-4x per jaar, geen mestonderzoeken meer.
Ieg een keer Equest Pramox, verder ivermectines van 8 euro. Dit jaar in september de Equest gegeven omdat mijn oudje die moest krijgen, om toegelaten te worden tot het rusthuis. Ik doe dan in dec de Equest Pramox en volgend jaar een paar keer ivermectine.
Ik heb 1x een spoelwormbesmetting gehad bij mijn 4-jarige toen ze veulen was en aarswormen toen ze 1,5 was. Verder in al die 24 jaren zelf nooit wormen bij mijn paardjes gezien. Mijn stalhoudster meende eens een rode bloedworm te zien bij mijn oudste merrie 16-17 jaar geleden.
Interessant onderwerp, ik lees helaas nooit zoveel over kalkcyanamide strooien als ontworming van het weiland. (is t wat voor Arie's weilanden??)
Heb het hier eens gelezen maar zelf nog nooit gedaan.