Magnesium

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:17

voor 20 of 25 kg weet het niet precies, moest ik €12,50 voor betalen

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:58

biscaya schreef:
nacho_lein schreef:
Biscaya: welke heb jij dan van synovium? Op de pot die ik heb staat toch echt oxide :=

Das raar op aanraden van de dierenarts heb ik die van synovium hij had het over citraat? Zou oxide zelfde werking hebben dan? Ga het nakijken op pot zodra die binnen is. Wat zijn jou ervaringen met dit spul, merk je verschil in gedrag?

Heb pot inmiddels binnen is de mgnium van synovium en tot grote verbazing staat daar helemaal niet op of dit oxide is of citraat of wat dan ook. Dit merk wel echt op aanraden van dierenarts ik ga contacten met leverancier nu wil ik het weten ook. Zou de oxide net zo goed werken dan zijn we allen stuk goedkoper bij welkoop uit! Ga proberen contact te krijgen met leverancier synovium toevallig kent een stalgenoot van mij deze leverancier dus zou moeten lukken. Als je op magnesium oxide zoekt op internet zie wikkipedia dan zou je zeggen dat dit zwaar gif is wordt vooral in industrieele toepassingen gebruikt! Ga kijken of ik meer info kan krijgen. Welke heb jij dan van synovium of hebben we dezelfde...

Ik heb inderdaad de mgnium. Bij Dochorse stond magnesiumoxide. Maar volgens mij is het een mix van meerdere soorten. Ik gebruik het overigens niet voor het gedrag, maar voor de spieren :) Een maand gestopt met de magnesium en ik kon niet eens meer been aanleggen := Paard werd weer nukkig onder het rijden, en strak in haar spieren. Vandaar dat ik ook niet zo goed durf over te stappen.

In het gedrag merk je het wel degelijk als je ze er weer afhaalt. Bij sommige paarden is het aangeleerd gedrag (het stressen) en daar kan het verminderen na een kuur van een maand. Paarden die gespannen zijn door magnesium tekort krijgen hetzelfde gedrag weer wanneer er gestopt wordt met bijvoeren.

edit: de Mgnium van Synovium is via Dochorse wel goedkoper als bij je dierenarts. Scheelde bij mij €5,50 :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:50

Heb navraag gedaan bij synovium dit is hun antwoord:

We hebben in de MGnium meerder soorten/verbindingen magnesium zitten. Dit heeft inderdaad te maken dat de ene soort beter opneembaar is en de andere soort makkelijker als vrij magnesium beschikbaar is.
Er zijn vaak verschillende meningen over van de onderzoekers die hiernaar gekeken hebben. Om dit te kunnen ondervangen hebben we dus beide soorten zowel Chelaat als de Oxide vorm toegevoegd.
De beschikbare percentages magnesium blijken zeer hoog te zijn in MGnium na analyse in het laboratorium op deze manier bent u altijd verzerkerd van voldoende opname.

Beide stoffen zitten dus verwerkt in de MGnium. Ik merk ook onder de dierenartsen dat de meningen enorm verdeeld zijn zo zei vanmorgen een dierenarts tegen mij dat Magnesium alleen maar werkt bij paarden die hier een tekort aan hebben. Bij paarden die geen tekort hebben en bij wie dit toch gevoerd wordt heeft dit dan ook geen enkel nut. Bloedonderzoek is denk ik enige uitkomst of gewoon toevoegen aan voeding en kijken wat er gebeurt. Deze dierenarts adviseerde trouwens wel de duurdere versie te nemen betere op het paard afgestemde samenstelling.
Moeilijk verhaal dit ik ga beginnen met de synovium MGnium, ben ook erg benieuwd naar die van de welkoop prijstechnisch gezien wel erg aantrekkelijk natuurlijk.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:18

biscaya schreef:
Beide stoffen zitten dus verwerkt in de MGnium. Ik merk ook onder de dierenartsen dat de meningen enorm verdeeld zijn zo zei vanmorgen een dierenarts tegen mij dat Magnesium alleen maar werkt bij paarden die hier een tekort aan hebben. Bij paarden die geen tekort hebben en bij wie dit toch gevoerd wordt heeft dit dan ook geen enkel nut.

Mijn merrie had uit bloedonderzoek een prima waarde voor Magnesium, aan de lage kant, maar binnen de normen. Maar daarnaast een verhoogt melkzuur in het bloed. Daarvoor ben ik DMG bij gaan voeren. Zelf gebruik ik Magnesium om mijn normale spierspanning te verlagen. Bij mijn merrie merkte ik na 2 weken wel degelijk verschil in de normale spierspanning, maar ook het spierpijn verhaal. De DMG zorgt voor de afbraak van het melkzuur en magnesium vult daarin de DMG netjes aan. Een bloedonderzoek hoeft dus niet alles te zeggen. Mensen die de bloeduitslagen zien verbazen zich uberhaupt over het feit dat ik spiertechnisch dingen bijvoer. Overigens heeft mijn merrie erg snel de neiging tot spierbevangenheid. Sinds ik Magnesium (en DMG) voer nergens meer last van.

De paarden die er sterk in gedrag op reageren zijn volgens mij de paarden die wel een tekort hebben. Maar ook daarbij zijn de overige spierwaarden niet correct. Stress = spierspanning = verhoogt melkzuur.
Maar niet ieder paard met slechte spierwaarde heeft weer een verhoogt risico op spierbevangenheid. Oftewel, het heeft allemaal met elkaar te maken. Overigens zit er ook een hoop meningsverschil in het interpreren van de bloeduitslagen tussen dierenartsen.

PowerReiner

Re: Magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:45

Er is mij geadviseerd om magnesium bij te voeren aan mijn paard. Ik heb hem net 2 weken en ben bezig om spieren te gaan kweken aangezien hij deze totaal niet heeft. Hiervoor dus de magnesium, gewoon om een handje te helpen. Ik heb geprobeerd er zoveel mogelijk doorheen te worstelen maar vind het wel lastig om de meningen op een rijtje te krijgen.
Ik zie dat veel mensen dit bij geven omdat er werkelijk tekort is, of voor het gedrag van hun paard.

Is de versie van de Welkoop van magnesiumoxide nu wel of niet geschikt voor de bevordering van spieraangroei?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:46

Magnesium is niet voor de bevordering van spieraangroei. Is in iedergeval niet een doel wat ik al eerder gehoord heb icm magneisum bijvoeren :n

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:04

magnesium komt tussen bij de ontspanning van de spieren Calcium voor de contractie. Extra magnesium kan bij zware spiertrainingen er wel voor zorgen dat het paard geen spierkrampen krijgt en de algemene spiertonus lager blijft.
Dus magnesium is een nuttige aanvulling bij spieropbouw, maar is geen spieropbouwer. Daar heb je eiwitten voor nodig

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:11

petitparis schreef:
magnesium komt tussen bij de ontspanning van de spieren Calcium voor de contractie. Extra magnesium kan bij zware spiertrainingen er wel voor zorgen dat het paard geen spierkrampen krijgt en de algemene spiertonus lager blijft.
Dus magnesium is een nuttige aanvulling bij spieropbouw, maar is geen spieropbouwer. Daar heb je eiwitten voor nodig

Dat ga ik even navragen, denk dat ik het dan verkeerd begrepen heb, en dat ze bedoelde dat het voor de aanvulling is. Heel erg bedankt :)
Maar zou deze magnesiumoxide dan geschikt zijn daarvoor?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:15

tuurlijk, promagnor voor mensen wordt bij ons op sta look aan de renpaarden gegeven in de opbouw fase en na een ren. En dat bevat ook de oxidevorm.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:21

Top, bedankt!!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:51

belinda1986 schreef:
petitparis schreef:

Dat ga ik even navragen, denk dat ik het dan verkeerd begrepen heb, en dat ze bedoelde dat het voor de aanvulling is. Heel erg bedankt :)
Maar zou deze magnesiumoxide dan geschikt zijn daarvoor?

Volgens mijn dierenarts: is myoplast voor de spieropbouw, Selenium+ vit e onderhoud spieren en de magnesium werkt voor nervositeit/spiersspanning. Dus voor spieren opbouwen heb je inderdaad eiwitten nodig, Je moet eens kijken wat in de myoplast zit deze schijnt heel goed te werken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:52

nacho_lein schreef:
biscaya schreef:
Beide stoffen zitten dus verwerkt in de MGnium. Ik merk ook onder de dierenartsen dat de meningen enorm verdeeld zijn zo zei vanmorgen een dierenarts tegen mij dat Magnesium alleen maar werkt bij paarden die hier een tekort aan hebben. Bij paarden die geen tekort hebben en bij wie dit toch gevoerd wordt heeft dit dan ook geen enkel nut.

Mijn merrie had uit bloedonderzoek een prima waarde voor Magnesium, aan de lage kant, maar binnen de normen. Maar daarnaast een verhoogt melkzuur in het bloed. Daarvoor ben ik DMG bij gaan voeren. Zelf gebruik ik Magnesium om mijn normale spierspanning te verlagen. Bij mijn merrie merkte ik na 2 weken wel degelijk verschil in de normale spierspanning, maar ook het spierpijn verhaal. De DMG zorgt voor de afbraak van het melkzuur en magnesium vult daarin de DMG netjes aan. Een bloedonderzoek hoeft dus niet alles te zeggen. Mensen die de bloeduitslagen zien verbazen zich uberhaupt over het feit dat ik spiertechnisch dingen bijvoer. Overigens heeft mijn merrie erg snel de neiging tot spierbevangenheid. Sinds ik Magnesium (en DMG) voer nergens meer last van.

De paarden die er sterk in gedrag op reageren zijn volgens mij de paarden die wel een tekort hebben. Maar ook daarbij zijn de overige spierwaarden niet correct. Stress = spierspanning = verhoogt melkzuur. Lijkt me logisch verhaal ik ben heel benieuwd of ik verschil ga merken ben net begonnen dus zal wel aantal weken duren,
Maar niet ieder paard met slechte spierwaarde heeft weer een verhoogt risico op spierbevangenheid. Oftewel, het heeft allemaal met elkaar te maken. Overigens zit er ook een hoop meningsverschil in het interpreren van de bloeduitslagen tussen dierenartsen.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:19

biscaya schreef:
petitparis schreef:

Volgens mijn dierenarts: is myoplast voor de spieropbouw, Selenium+ vit e onderhoud spieren en de magnesium werkt voor nervositeit/spiersspanning. Dus voor spieren opbouwen heb je inderdaad eiwitten nodig, Je moet eens kijken wat in de myoplast zit deze schijnt heel goed te werken.

Kijk hierbij bij de Myoplast wel uit met de suikers :) Myoplast bestaat voor het grote deel uit suikers. Spieropbouw zit voornamelijk in het blokkade vrij krijgen, vrij houden en correct vanuit ontspanning naar aanspanning toe rijden, en vooral niet overtrainen. Myoplast is leuk en duur, totdat je stopt :n

Ik zat overigens de bloedwaarden van mijn merrie terug te kijken. Mg waarden zijn niet verandert tov een jaar terug. Merk qua spieren wel duidelijk verschil tussen wel en niet voeren. Dus blijf het wel voeren. Maar bij beide metingen zat de Calcium laag (nog wel boven de ondergrens). Iemand een idee om deze omhoog te krijgen?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:58

Geen idee eigenlijk. Yoghurt voeren?

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:21

Ikima schreef:
Blabla1980 schreef:
100 euro :')

Ik vraag me wel af of als ik nu helemaal zou stoppen of het gedrag dan net zo hard weer terugggaat naar het oude (enorm schrikkerig, vooral als ik ernaast sta)

Gewoon uitproberen, zodra het oude gedrag weer begint meteen weer magnesium.
Eerst gebruikte ik biomag van de paardendrogist, als ik daarmee stopte was ze na een week weer stresserig, als ze het dan weer krijgt is het na een paar dagen over. Nu geeft ik goedkoop magnesium oxide/oxilaat van de voerhandel en heb gemerkt dat als ik dit af en toe geef het beter werkt dan de dure.

Nou, ik zou niet stoppen; magnesium is toch wel een van de stoffen die over het algemeen ontoereikend voorkomen in het voer van onze paarden.
Je wilt denk ik graag voorkomen dat je paard magnesium gaat onttrekken uit de botten, dat is roofbouw op het skelet en niet bevordelijk voor je paard's gezondheid.
Of de oxide beter werkt dan de dure...ik denk dat het mede ermee te maken kan hebben dat je huidige dosering elementair magnesium hoger ligt dan voorheen?

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:25

nacho_lein schreef:
Kijk hierbij bij de Myoplast wel uit met de suikers :) Myoplast bestaat voor het grote deel uit suikers. Spieropbouw zit voornamelijk in het blokkade vrij krijgen, vrij houden en correct vanuit ontspanning naar aanspanning toe rijden, en vooral niet overtrainen. Myoplast is leuk en duur, totdat je stopt :n

Ik zat overigens de bloedwaarden van mijn merrie terug te kijken. Mg waarden zijn niet verandert tov een jaar terug. Merk qua spieren wel duidelijk verschil tussen wel en niet voeren. Dus blijf het wel voeren. Maar bij beide metingen zat de Calcium laag (nog wel boven de ondergrens). Iemand een idee om deze omhoog te krijgen?

Door je dieet in balans te krijgen.
Als je een ruwvoer test kunt laten doen, is dat na wat rekenwerk goed te doen.
Het gaat nl niet zozeer alleen om voldoende calcium, magnesium oid in het voer, maar ook of misschien wel vooral om de onderlinge verhoudingen tussen alle nutrienten in het voer.
En als je spieropbouw achter blijft, spelen voedingsstoffen meestal een rol inderdaad. Als je dan stopt met bij Myoplast en je paard valt terug, dan vulde Myoplast dus iets noodzakelijks aan dat je voer onvoldoende aanlevert.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 07:08

Heb zelf geen ervaring met myoplast is idd duur maar de magnesium is ook niet echt goedkoop. Heb wel eens een heel arm bespierd paard op de eiwitten gezet die je via sportschool kan verkrijgen paard deed het daar super op is helaas ook duur.

Nacho - lein, er zit ook nogal wat verschil in brok qua calcium is wel de moeite waard om te bekijken.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:25

Wat is over het algemeen de tijdsduur van het voeren voordat jullie effect merken? Ik ben het gaan voeren om m'n ruin wat relaxter te krijgen en ivm spierspanningen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:23

Izie schreef:
Wat is over het algemeen de tijdsduur van het voeren voordat jullie effect merken? Ik ben het gaan voeren om m'n ruin wat relaxter te krijgen en ivm spierspanningen.

Ik heb geen idee, geef het nu dag of 3, ze ging vandaag erg lekker maar geen idee of dat al met magnesium te maken heeft. Denk dat je eerst aantal weken moet voeren om verschil te merken mocht het aanslaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:42

Je merkt in principe al na een paar dagen verschil als je voldoende geeft.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:27

Izie schreef:

Bij mijn merrie merkte ik het al na een paar dagen, het schijnt wel dat vooral merries er goed op reageren dus misschien duurt het met jou ruin wat langer.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:41

Ikima schreef:
Izie schreef:

Bij mijn merrie merkte ik het al na een paar dagen, het schijnt wel dat vooral merries er goed op reageren dus misschien duurt het met jou ruin wat langer.

Waarom zou merrie er beter op reageren? Iets met hormoonhuishouding? Ik ben maar even begonnen met iets meer geven en bouw het dan af naar normale hoeveelheid.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:55

Ik weet ook niet waarom een merrie er beter op reageert maar dat staat er wel vaak bij vermeld, dat het vooral bij merries goed werkt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:00

Twee tot drie weken voordat je resultaat ziet!

Magnesium werkt op de lever. Het is a.h.w. een 'oppepper' voor de lever. De lever voert afvalstoffen af net als de nieren en daarom werkt het ontspannend op de spieren.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:15

Ik heb anders andere ervaringen, werkt al na een paar dagen.