[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Re: Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:27

Ja, daar stopte de scheermachine ermee :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:52

Mijn paard ziet er 's winters ook zo uit als die van _Kiki_
Je kunt haar ribben dan ook heel goed zien,terwijl ze een dikke ruwvoerbuik heeft en verder ook niet te dun is :n

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:01

Airborn, daar heb je idd gelijk in :)

_kiki_, op de laatste foto ziet het er weer anders uit, nu zou ik haar een score van 3 geven :j

Blijft lastig die paarden :D

hier de merrie, foto's vanmiddag gemaakt, Wat zouden jullie haar geven?
Zelf zou ik haar een score van 4,5 geven.

Afbeelding
Afbeelding

http://i1102.photobucket.com/albums/g44 ... AG0159.jpg

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:08

Hihi, das wel een mooi voorbeeld van een 4,5 denk ik idd :P Hoewel een 5 ook nog zou kunnen, weet niet hoeveel moeite je moet doen om dr ribben te kunnen voelen?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:12

Nou dat viel me nog behoorlijk mee moet ik eerlijk zeggen, Je moet wel wat druk zetten maar het is nog wel te voelen. Heb ook weleens paarden gezien die gewoon echte vetbulten hadden en je de ribben gewoon echt niet kon voelen ;( :=

SalliBalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 01:42

Leuke topic..
Hoe vinden jullie udessa eruit zien?
Ze is een kwpn tuiger van 10 jaar (dochter van Manno)..ik krijg altijd complimentjes dat ze zo mooi glimt :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 02:03

Voor het bepalen van de BCS maak ik persoonlijk liever gebruik van de (Duitse) methode van Stephanie Schramme met een schaalverdeling van 9.
http://www.bodyconditionscore.de/

Daarnaast is de BCS ook moeilijk nauwkeurig te bepalen aan de hand van een paar foto's.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 02:24

Guinevere schreef:
Mijn beoordeling:
Voorkant mooi op gewicht (3); geen flubber aan de manenkam en duidelijke overgang naar de schouder.
Midden iets te dik (4); helling van de rug is goed en ribben zijn goed voelbaar, maar vetophoping voelbaar achter de schouder en buikje is iets te prominent.
Achterhand net iets te dik (3,5); geen appelvorming, maar billen zijn iets te vol van achteren gezien en een kleine vetophoping is voelbaar tussen de heupen en de staart, heupen zelf goed voelbaar.
Totaal: 3,5

Dat buikje iets te prominent.... het gaat juist niet om de buik. Deze krijg je gewoon bij ruwvoer etc. dat hoort, dat is niet te dik, ik kan bij die van jou zelfs de ribben zien, dus ik zou zelfs eerder wat naar beneden gaan. En is de voorkant misschien meer tussen de 2 en de 3 dan?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 04:03

Focussed schreef:
Ympi: Ewpa is een manier om energie in uit te drukken. Hetzelfde als calorieën bij mensen dus.

Je rekent het uit voor je paard als volgt:
Basisbehoefte voor een paard is: 0,0084 per kg lichaamsgewicht. Bij een te dik paard doe je niet het huidige lichaamsgewicht maar het ideale lichaamsgewicht. Mijn paard weegt bijv. 450 kg en ik reken het uit op 420 kg.
Dus 0,0084 x 420 = 3,52. (Dit is hetzelfde als ca 2000 kcal bij mensen)

Voor paarden die in training staan is de behoefte: 0,011 of 0,020 afhankelijk van hoe zwaar je traint. (0,011 is normale training en 0,020 is zware training).

Hier is een tabel met de EwPa per ruwvoeder (gras, hooi, kuil en een paar merken ruwvoeder)
http://www.hartog-lucerne.nl/upload/fil ... uwvoer.pdf

Ik voer bijv. middelgrof voordroog, dat is ca 0,64 EwPa per kg droge stof.
Het voordroog is niet alleen droge stof, ongeveer 30% is water. Dus het aantal kilo's wat je voert doe je x 0,7 en dan heb je het droge stof.

Hooi is ca 80% (dus x 0,8) en kuil is 60 % (x 0,6).

Heb ik het nu een beetje duidelijk uitgelegd :P ?

En zo werkt verbranding dus niet helaas haha. Je lichaam bepaalt waar het het vet verbrand en opslaat. Je kunt dit niet beinvloeden. Spieren
trainen op een bepaalde plek werkt alleen voor de spieropbouw en niet voor de vetverbranding op die plaats.

Dit vind ik dus echt interessant! Waar vind je een EwPa waarde voor bijv. mais of gerst? En bietenpulp?

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 05:13

Maartje, ze staat daar een beetje naar links gebogen, maar normaal zie je de ribben niet al kan je ze wel voelen. Kijk maar naar de foto in beweging ... daar is geen rib te zien.

Als je haar in het echt ziet is ze echt een beetje te dik, maar dat vind ik voor zo'n oudje fijner dan ondergewicht.

@momo_lover, dank je! :o Mooie tinkers heb jij zeg! Zo van de foto zou ik de score alleen omkeren (dus 1e een 3 en de 2e een 3,5), maar ik vind het moeilijk om zo vanaf de foto te beoordelen. Bij Tessa kan je bijvoorbeeld echt een vetophoping voelen achter de schouder die je op de foto niet makkelijk ziet.

Somebitch die ziet er zo op de foto prima uit.

Kiki, niet echt veel te dun, maar ik zou het wel in de gaten houden. Wij hadden ook een oudje die er in de winter zo uitzag maar in de zomer was ze altijd perfect op gewicht. Behalve bij de ribben op de eerste foto's ziet ze er gewoon goed uit.

Diaz, die is opgeknapt zeg!

Udessa is moooi! <3 Heerlijk zo'n koffievos met mooie hoge sokken!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:29

Safiera, de gemiddelde waardes kun je vinden in het voedingstabellenboekje ;), maar als je het echt precies wilt weten, kun je het beste een voedingswaardetest uit laten voeren door het BLGG.
Dat is eigenlijk sowieso wel aan te raden voor paardenhouders, dan weet je precies wat je voert.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:21

Ik heb mijn Miep vanmorgen ook maar eens gescoord en op de foto gezet :Y) Ze heeft een zware winter gehad, lange tijd fiks aan de antibiotica gezeten en was op een gegeven moment echt te mager en compleet spierloos. Maar nu ze weer goed in haar vel steekt komen de spieren én de spekkies ook weer hard terug. Heel erg fijn om te zien dat ze inmiddels weer goed genoeg in haar vel steekt om voedingsstoffen op te slaan ipv te gebruiken om overeind te blijven, maar nu oppassen dat ze niet te dik wordt :=

Afbeelding

Afbeelding

Voorhand: nek is vet-loos, flubbert niks, begint een kammetje op te komen van spier. Vóór de schouder zit ook niks, mooie hoek van nek naar schouder. Ik zou zeggen 2-3.
Middenstuk: tja :7 Achter de schouderbladen flinke vetbult, ribben aardig makkelijk voelbaar maar niet zichtbaar. Bolle buik van het 24/7 ruwvoer, die vertekent flink. Ik zou haar hier een 4 geven.
Achterhand: Mooi rond aflopend in achteraanzicht, naar binnen gevormd rond de heupen aan de zijkanten. Geen vetophopingen langs de staart, "dakje"-vorm te zien aan de bovenrand van opzij, spieren goed zichtbaar (IRL beter dan op foto }:0 ). Hier geef ik haar weer een 2-3.

Al met al: gemiddeld een 3 dus prima zo, niet vetter worden, en verder gaan met spieren opbouwen :Y) Gelukkig was de DA het daar mee eens, die vond haar perfect op gewicht zo :)

SalliBalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:32

Guinevere schreef:
Udessa is moooi! <3 Heerlijk zo'n koffievos met mooie hoge sokken!

Dank je wel :D ben ook echt verliefd op me paard..kan uren naar haar kijken <3

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:24

aaahh wat gaat het topic hard! ik heb vandaag mijn Znedje op de foto gezet voor jullie. tevens een foto van een dik half jaar terug. in de tussentijd is Zneddie door omstandigheden aan de anabole steroïden geweest, en intensiever in training gezet en gehouden. als ik de foto's zo naast elkaar zie ben ik érg tevreden, hij is echt meer mans geworden.
ik heb hem op de 9 punten gescoord ipv op 5. ten eerste omdat ik dat nauwkeuriger vind en ten tweede omdat bij Zneddie de verschillen heel erg groot zijn.

de foto's:

Afbeelding

vandaag:
Afbeelding

ik heb hem op zijn hals een 2 gegeven. er zit amper spek op. God zij dank wel eindelijk een mooie kap, maar da's zo goed als allemaal spier. het verloop van zijn hals naar schouder heeft van mij ook een 2 gekregen, er zit wel iets aan vet maar nauwelijks, ook dit is met name spier. de schouderpunt ligt vrijwel direct onder de huid. hier dus ook geen overtollig vet. voor de schouderpunt dus ook een 2.

maar dan... achter de schouder heeft hij een lekker vetpocketje. hierop scoort hij een 4. op de ribben idem dito. als hij buigt voel ik op de lange kant zijn ribben goed (de korte kant is dan heerlijk om in te graaien, lekker kwabbig), als hij recht staat nét. hier dus ook een 4 op.
zijn rug is weer eerder aan de iele kant. God zij dank ook hier eindelijk iets meer vulling dan voorheen, graatje steekt niet meer zo overdreven uit maar echt 'vol' is het voor een Welsh A zeker ook niet. op de rug krijgt hij een 2,5. de graat ligt direct onder de huid en er aan langs nauwelijks vet, wel spier.

dan het achterstuk. het heupbot (bekkenbot) ligt direct onder de huid en is goed voelbaar. daarop een 2. zijn kont is mooi rond C vormig met weinig vet bovenop, wel gevuld. van mij een 3. het staartbot is goed voelbaar, ook hier is hij wel gevuld, twee kleine pancakes, hier ook 3.

alles bij elkaar scoort hij 24,5 : 9 = 2,7. Daar ben ik erg tevreden mee, vooral omdat ik altijd teveel naar zijn pocketjes keek en hem daarom al snel te dik vond. over het algeheel valt dat dus heel erg mee. ik ben benieuwd wat jullie van hem vinden. Zelf ben ik blij met hoe hij ontwikkeld is, hij was altijd een erge schriele garnaal. moet ik wel toegeven dat de anabole steroïden hem een goeie zet gegeven hebben.

fidjike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:32

hej, mijn pony heeft de laatste weken nogal pech gehad. ze had iets aan de lever ik denk dat ze nu tussen de 2 en 3 zit ! de veearts zei dat het door het hooi komt , we hebben echt heel slecht hooi gehad met heel erg veel zand in enz...
ze had eerder al koliek gehad , en nu dat probleem met de lever heeft ervoor gezorgd dat ze mager was geworden aan haar flanken . ze krijgt nu een lange kuur met medicamenten. heb ook gehoord dat er mensen zijn die zeggen dat slobber ook wel goed is !
groetjes /3

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:10

Die van mij heeft iets te veel overwaarde :')
Zit in 4 gok ik
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2929_n.jpg

Afbeelding

Hij is moeilijk op gewicht te houden, komt mede omdat z'n maag en darmen niet goed werken, door een koliek operatie. Door veel, heel veel beweging blijft hij redelijk op gewicht... Veel minder kan hij qua voeding intake ook niet krijgen, omdat hij dan voedingstoffen tekort komt en dan weer te snel afvalt.
Dus ik hou hem liever iets dikker, dan veel dunner. Dat is hij ook geweest...
Vlak na z'n operatie:
Toen zat die op de 1... heel misschien 2

Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 08:52

@ C_alsemgeest, denk het ook ja, hihi! doordat ie zo glanst lijkt het ook meer. hij is in ieder geval goed gevuld zo op het oog. maar goed van achter de computer is het lastig er echt veel over te zeggen. dat de onderste foto niet veel verder komt dan een klein ééntje is idd wel duidelijk. een 2 haalt ie daarop niet, als je nagaat dat bijv. endurancepaarden (dus slanke sportconditie) een 2 krijgen algemeen bekeken. een 2 haalt hij wat mij betreft op de onderste foto niet.

vwb de bovenste foto, hij staat er wat klein op maar het middenstuk oogt rijk gevuld, ook naar de ruggegraat toe. hals lijkt niet erg vet, en van de achterhand is niet echt veel te zeggen. ik zet 'm op basis van wat je er zo van lijkt te zien een 3,5/ 4.

@ fidjike, sneu voor je pony, dat soort dingen. ingevallen flanken echter, hoeven geen probleem te zijn. dit geeft aan dat er weinig ruwvoer (vulling, iig) in de darmen van je pony zit. ingevallen flanken zeggen NIETS over de vetscore van een paard! wat het dus wel zegt is dat het paard in de dag (dagen) ervoor niet genoeg gegeten heeft om mooi gevuld te blijven.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:15

Misschien wel leuk om te zien, ik heb haar nooit gescoord, maar wel hele verschillen.
Mijn ervaring is wel dat ze blijvend een dikke kam heeft bijvoorbeeld.

Een 5...
Afbeelding

Een 3, naar mijn idee gezond gewicht.
Afbeelding

Dit vind ik een tikkie te slank..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

3,5 denk ik.
Afbeelding

Afbeelding

En een actuele foto. Ze staat chronisch op dieet, maar het blijft lastig met zo'n pony..
Afbeelding

R0oszs

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:52

Wat een onwijs leuke pony Dyonne! Ik vind hem op de 2e foto het mooist in gewicht. Op de 4e foto lijkt ze ook wel mooi maar op de 5e foto lijkt ze weer te schraal doordat je de ribben ziet.

Ik vind persoonlijk dat je niet de ribben hoort te zien maar echt alleen moet voelen.

Hoe komt er zoveel verschil in het gewicht? Gewoon een vraagje :)

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:13

Leuk topic! Ik heb het ook uitgeprobeerd en kom op een gemiddelde score van 2,5 uit, perfecte score dus. Gaat om een vierjarige, dus als ze spieren krijgt wordt ze voor 't oog nog wat mooier.

Het is lastig te zien vanaf de foto maar krijg wel het idee dat mensen over het algemeen hun paard te laag scoren, en dus paard dunner inschatten dan dat hij eigenlijk is...

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:01

Oej, mijn paard is toch wel een beetje te dik.
Afbeelding (hele oncharmante foto)

Manenkam, 4
Geen kap, wel heen-en-weer schudbaar
Nek-schouderlijn: 4
Je kan de schouder voelen, maar er zit wel wat vet voor de schouder
Ruggengraat: 3,5
Echt een dakjesmodel, maar wel een ieniemienie beetje vet ernaast
Zijkant: 4
Laatste ribben zijn te voelen. Zou nog wel iets vanaf kunnen en mogen. Achter de schouder zit flink wat vet.
Kont: 3,5
Geen dakjesmodel, maar meer een C vorm. Wel een beetje vet, maar het is volgens mij ook haar bouw. Ze zou hier wel iets meer bespiering mogen, maar toch netjes. Aanzet van staartwortel is netjes. Geen vetophoping.

Voor (Manenkam+nek)=4
Midden (Rugggengraat+zij)=3,75
Achter (Kont)=3,5

Maakt een totaal van 3,75.
Het valt me op dat het vrij redelijk is verdeeld over de kritieke punten.
Ik vind het wel moeilijk om zelf in te schatten hoeveel punten iets waard is. Dus: Wat denken jullie er zo van? Hoger of lager scoren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:04

Als ik die hierboven zie lijkt het me toch wel wat meer dan 3,75 :o

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:11

Zoals ik al zei, oncharmante foto :P (horizon zit ook niet recht, ze lijkt nu nogal overbouwd :P)
Ik vind het heel moeilijk om in te schatten, dus misschien zit ik er inderdaad wel helemaal naast.
Mijn beschrijving klopt wel, dus misschien dat iemand aan de hand daarvan en de foto nog wat kan scoren? Ik heb helaas geen andere, duidelijker foto. Ga ik binnenkort eens maken en dan plaatst ik hem wel weer :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:12

die vind zelfs ik veel te vet.. terwijl ik van ronde paarden houdt :=

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 20:52

Oef die zou ik 4,75 schatten eerder! Heb je anders misschien meer foto's?

Dyonne: wat een ontzettend leuk paard!! Ik vind hem op z'n mooist op de foto's "tikkie te slank" persoonlijk, maar ik hou eerder van wat schraal dan van mollig namelijk :p

Merrieveulen: jij hebt ook al zon leuke pony!! Vind hem al goed afgevallen zeg! Mooi gewicht zo.