Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:43

kimmie261 schreef:
grappig ook dat jullie gambit dus dik vinden ( paard nr 1 in mijn profiel) want....

Afbeelding

dit is van de paarden hier waarbij je dus wel ribben kan zien in beweging... ( wat ik dus echt vreselijk vind,maar daar is niets aan te doen,altijd al zo geweest :) )

persoonlijk vind ik dit juist een heel gezond beeld. Paarden in het wild hebben allemaal een grasbuik met aan de bovenkant ribben die je kan tellen, terwijl ze in perfecte conditie verkeren.

Zoals al eerder gezegd verschillende de meningen hierover. Afhankelijk van ras, leeftijd, inzet in de sport... Als eigenaar zou je zelf het beste moeten kunnen inschatten of je paard in goede conditie verkeerd en zich happy voelt. Helaas beschikken niet alle eigenaren dit inschattingsvermogen....

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:46

Vergeet niet de typische raseigenschappen mee te nemen in het beoordelen. Koudbloeden zoals tinkers/haflingers/fjorden/trekpaarden hebben altijd dikkere billen terwijl ze bijvoorbeeld qua vet op de ribben en op de hals perfect op gewicht zijn.

NikkivanOlst

petitparis schreef:
bij vrijheiddressuur train je idd veel spieren, maar je traint ze nooit "droog" Maar idd het is voor een stuk rasgebonden...

Niet droog zeg je?
Alsjeblieft, VD paard met droge spieren :))
Afbeelding

ellepel

het lijkt zo wel een fotoverzameltopic..is mijn paard te dik? :D
en appie dan:
Afbeelding
ik vind hem eigenlijk zo wel mooi op gewicht :j

ach ja je hebt voer en je hebt voer, en je kunt voeren of je kunt het niet denk ik maar zo
het voer van 20 jaar geleden was vele malen beter dan nu. :j
vroger had je paardenhooi en tegenwoordig is het meeste koeienhooi en dat is voor paarden nou eenmaal niet zo geschikt
Laatst bijgewerkt door ellepel op 01-02-12 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:47

Te dik is gewoon te dik hoor. Dat is niet ras afhankelijk :) Wel of ze snel te dik zijn. Je hebt sobere en minder sobere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:50

Ik kom er zowat niet tussen........

Hoe dan ook, ben het wel met Pletje eens, te dik zijn is ook voor paarden een gezondheidsrisico, en dat vind ik niet oké. Ik ga richting paard, lees later bij.

SophievdV

Re: Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:51

@Ellepel: dat is onzin, van het voer. Je hebt heel mooi droog kuil, is prima voor paarden! :j Er is tegenwoordig veel meer verschillend voer op de markt. Meer voor de eigenaar van het paard overigens...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:54

wessel is overigens nog weleens slanker geweest,dan ziet ie er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

ik vind het oerlelijk,totaal uit verhouding dat paard,maar volgens TS ws nog steeds te dik...nah laat dan maar hoor,doe mij maar wesseltje in wat rondere vorm dan :)

airborn,ik zeg alleen maar dat met alle paarden die voorbij gekomen zijn in mijn leven ik nog geen problemen heb gehad vanwege de rondere vormen die ze hebben...ik heb zelf ook wat rondere vormen,maar ben verder kern gezond,rook niet drink niet....mag toch wel hopen dat ik niet omdat ik 15 kilo te zwaar ben ineens weet ik wat voor ellenidige oude dag tegemoed ga...

ik vind zelf een verschil tussen wat overgewicht en heel erg overgewicht,mijn paarden zijn de slankste niet,ga ik ook niet beweren,wil ik ook niet hebben nl,maar zijn niet obees,wel lekker rond,gewoon zoals ík ze graag zie,en tot nog toe zijn ze kern gezond (oke gambit heeft cushing maar dat is dat paard waar je weer ribben bij kan zien en makkelijk kan voelen...dus ja..)

ik geloof er gewoon niet in dat als je paard gewoon rond is dat ie dan ineens waanzinnige gezondheidsproblemen gaat krijgen,echt niet...

lazlo vinden mensen ook te dik als ze in mij profiel kijken ( gelukkig maar want dat is zo'n slank/dun paard en ik ben niet zo van die slanke beesten,dus ik heb hem goed in zijn vlees zitten... :D ) maar ook bij laz zie je gewoon ribben als ie loopt:
Afbeelding

ik vind mijn paarden wel meevallen kwa dikte,maar vele ook niet,nou prima :) ,mogen ze vinden hoor...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:55

Wessel heeft op die foto's lege darmen, dan krijg je zo'n raar buikje. Of hij vet heeft kan je voelen op zijn ribben, hals, schouder en billen.

NikkivanOlst

Oef die magere foto's van wessel zijn ieuw := Hij is nu veel knapper :j

Ik heb echt liever een paard die gewoon netjes rond is en goed gespierd. Niet vettig of mager. Maar gewoon 'goed'.

maura

Qua gezondheid en 'op gewicht houden' nog een vraag: zou het niet gezonder zijn als het gewicht varieert met de seizoenen? Dus zorgen dat je paard met wat reserves de winter in gaat, in het voorjaar met mate weer bij laten koken, in de zomer maximaal trainen en in de herfst weer wat voller laten worden? Dan heb je een 'natuurlijke' cyclus te pakken en hoef je in een week als deze niet 's nachts wakker te liggen van de vraag of paardlief het niet koud heeft.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:00

Wessel mist daar buikvulling, lijkt mijn fjord wel na het lopen van een endurance.
Als er dan weer ruwvoer in zat, zag ze er al gauw weer prima uit!

Ludique96Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:01

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:03

Ik vind je pony er netjes op gewicht uitzien hoor :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:05

wessel at zich op de foto's dagelijks gewoon rond aan het ruwvoer hoor,hier krijgen de paarden nl 24 uur per dag ruwvoer voorgeschoteld,dus lege darmen :n ken niet...

maakt ook verder niet uit,alleen ik vind hem niet mooi zo,dus doe dan maar wat ronder ( en dus volgens de normen te dik ) :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:06

Toevallig dat ik dit nu tegenkom. Mijn shetlander is goed op gewicht, beetje ielig, maar voor een 2 jarige mag dat absoluut. Ribben zijn niet te zien, wel gewoon te voelen.
Komt de tandarts vandaag: als ik die over n jaartje zie is het vast een vetzakje! Dus ik: nee, hoezo dat?
Blijkbaar vond hij dat alle shetlanders vetzakjes waren, en hij kende ze niet als ze goed op gewicht waren. Maar zeg nou zelf, deze ziet er toch prima uit? Heb hem ook gegarandeerd dat het niet het geval zal zijn, omdat ik er zelf op let :)

Afbeelding

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:08

kimmie261 schreef:
wessel at zich op de foto's dagelijks gewoon rond aan het ruwvoer hoor,hier krijgen de paarden nl 24 uur per dag ruwvoer voorgeschoteld,dus lege darmen :n ken niet...

maakt ook verder niet uit,alleen ik vind hem niet mooi zo,dus doe dan maar wat ronder ( en dus volgens de normen te dik ) :)

Nogmaals: het vet zit op de ribben, de hals, de schouders en de billen. Dat vreemde opgetrokken buikje van Wessel heeft weinig met het vetgehalte te maken. En ik vind zo'n buik ook niet mooi hoor. Ik zou me ernstig zorgen maken als mijn paarden er zo opgetrokken bij zouden staan.

Het is een bekend gegeven dat ze zo'n buik krijgen bij lege darmen/te weinig vulling.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:09

kimmie261 schreef:

Dan is het raar dat hij zo'n strak plat buikje heeft, je zou dan toch meer buikvulling verwachten.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:10

Ik vind Silke heel mooi zo! <3

Zomer 2010, hier dachten we dat ze ziek was.. ze at bijna niks, was lusteloos en totaal geen bespiering.
Afbeelding

Dierenarts gekomen, lichamelijk niks aan de hand.. Van stal verhuist en een periode heel lang bijgevoerd.

Afgelopen zomer
Afbeelding

Afgelopen zondag
Afbeelding
Ze is goed zo, ze zit volop in de bespiering maar wil zeker niet dat ze gaat afvallen!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:12

Vind overigens inderdaad dat er teveel dikke paarden rondlopen maar als ik dan kijk wat ermee gedaan word is het niet meer dan logisch.. hoeveel paarden staan er wel niet de hele dag binnen te eten van vet kuil, stro en biks maar hoeven ondertussen misschien een halfuurtje te werken?

Kwestie van rekening houden met wat het paard op dat moment doet, loopt hij in de sport heeft hij ongetwijfeld meer nodig dan een paard wat stilstaat met een blessure.

Lynn is 1,77, die kan ik niet op een schepje per dag zetten.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:14

Pletje123 schreef:
@Ellepel: dat is onzin, van het voer. Je hebt heel mooi droog kuil, is prima voor paarden! :j Er is tegenwoordig veel meer verschillend voer op de markt. Meer voor de eigenaar van het paard overigens...

Denk dat je dat verkeerd hebt begrepen van hooi of kuil. Het gaat om het grassoort. Dat is tegenwoordig standaart heel veel engels raai en een beetje andere soorten (die juist wel goed zijn voor een paard, maar minder opbrengst geven bij melkkoeien). Dat bedoelde ellepel met beter HOOI vroeger als HOOI nu...

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:15

kimmie261 schreef:
heb hier een paar keer meegemaakt dat paarden iets kregen en daarvan echt veel afvielen en goddank hadden ze wat kilo's teveel anders waren het gratenpakhuizen geweest,dus hier gaat er geen gram vanaf :n ,maar ik heb dan ook geen enkele moeite met wat rondere beesten hoor :)

zal me een worst wezen eigenlijk hoe een ander zijn paard eruit ziet,kan me daar nog werkelijk geen seconde over druk maken :)

Maar dat kan ook anders. Paarden die (iets) te dik zijn, zullen in geval van ziekte ook meer afvallen dan paarden die goed op gewicht zijn. Dus het hoeft helemaal niet zo zijn dat het anders van die gratenpakhuizen geweest zouden zijn.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:17

Zammie schreef:
Pletje123 schreef:

Denk dat je dat verkeerd hebt begrepen van hooi of kuil. Het gaat om het grassoort. Dat is tegenwoordig standaart heel veel engels raai en een beetje andere soorten (die juist wel goed zijn voor een paard, maar minder opbrengst geven bij melkkoeien). Dat bedoelde ellepel met beter HOOI vroeger als HOOI nu...

Als je de juiste leverancier te pakken hebt, dan kan je prima aan paardenhooi of -kuil komen :j Engels raai is inderdaad niet echt geschikt voor paarden.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:18

Pletje123 schreef:
Te dik is gewoon te dik hoor. Dat is niet ras afhankelijk :) Wel of ze snel te dik zijn. Je hebt sobere en minder sobere paarden.

En belgen dan? Wat is dan "op gewicht" voor een belg?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:22

ik had toen die tijd wel andere zorgen aan mijn hoofd als wessels buikje :)

dit is een standfoto van toen:
Afbeelding

weinig om zorgen over te maken lijkt me zo...

JoycexLynn12 ziet er goed en mooi uit hoor zo :j

kiki,1 van mijn paarden is nu 2x geopereerd en weigert te eten op een andere plek als thuis,dan ben ik toch echt wel blij dat ie niet op een net aan gewicht zit maar de kilo's die hij afviel waren niet eens zo zichtbaar en ook weer makkelijk bij te voeren...

maar nogmaals,laatste waar ik me druk over maak is het gewicht van andermans paard/dier...zie zelf graag liever goed gevoerde dieren ( met dan blijkbaar dat beetje extra vetjes) als dieren die net aan zijn,maar dat is persoonlijk denk ik...