Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 18:01

MoniqueB schreef:
Caballos schreef:
Wat zo jammer is bij D&H is dat er weinig gehaltes bekend zijn, zo staat nergens de hoeveelheid suiker/zetmeel..............

Low calorie, low starch, high fibre
Low in sugar
With added biotin & antioxidants
With added yeast, MSM & herbs
Enriched with vitamins and minerals
Contains a blend of short chop fibre and a unique 'Nutri-Nut'
Feeding guidelines: The quantity of Safe & Sound needed to meet your horse or pony's optimum vitamin and mineral requirements is 300g/100kg bodyweight (e.g. 500kg horse = 2 1/2 Stubbs scoops (1.5kg) per day). If feeding less than the recommended daily amount, add Daily Vits & Mins or Ultimate Balancer
Analytical Constituents:

Est. Digestible Energy 8.5 MJ/kg
Crude Protein 8.0%
Crude Oils and Fats 4.0%
Crude Fibre 23.0%
Crude Ash 10.0%
Copper 55 mg/kg
Sodium 0.5%
Lysine 3 g/kg
Starch 5.0%
Sugar 5.0%
Biotin 10 mg/kg
Vitamin A 14,000 iu/kg
Vitamin D 2,000 iu/kg
Vitamin E 200 mg/kg
Vitamin C 160 mg/kg
Mixed tocopherols/E306 60mg/kg
Rosemary extract 110mg/kg

Ik ben zeer tevreden over Safe and Sound. Mijn paard krijgt nu (naast ruwvoer) ruim een jaar alleen dit (wel de aanbevolen hoeveelheid verspreid over verschillende voerbeurten) en ziet er beter uit dan ooit. Wat ik prettig vind is dat het lekker volumineus is. Je paard krijgt er lekker veel van in zijn bak en is er een tijdje zoet mee. Mooie vacht betere hoeven en adhd vrij. (ook nu zij ivm flinke wond boxrust heeft)

Starch en Sugar zijn dus de zetmeel en suikers. totaal 10% hetgeen Voergezond er ook in heeft. Dat is bijna het laagste wat je met gras en kruiden erin kan bereiken.
Wat zijn verder de ingredienten ervan?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:09

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 18:17

Voor de volledigheid zal ik hier de ingredienten dan even plakken van Safe and Sound:

Haverdoppen, tarwe, tarwedoppen, vol vette sojameel, plantaardige olie, vol vette lijnzaad, granen stro, gehakseld gras, gehakseld granenstro, gras, suikerriet melasse, ongemelasseerde suikerbiet, kalksteen, dicalcium fosfaat, zout, Calcineerde Magnesite, Yea-Sacc, vruchten en kruiden.

Aan granen tel ik haver en tarwe en soja (tot meel vermalen). En daar hebben we ook de melasse weer :j

Let wel: Ieder moet zijn eigen keus maken. Ik ga niemand iets voorschrijven. Maar omdat dit topic door steeds meer mensen gelezen worden en mijn vraag vooral is om ZONDER melasse te voeren, wil ik graag volledig openheid van wat waar in zit. Vandaar dat ik die melasse toch steeds even laat zien als dat erin zit. Want het zit er vaker in je denkt.

Nog even een weetje over melasse en waarom ik het niet wil voeren:

Melasse
Melasse is een zegen voor de voederfabrikant: Het is goedkoop, paarden vinden het lekker, je kan een hogere energiewaarde op de zak noteren, het is plakkerig en daardoor geschikt om brokjes in elkaar te lijmen, en het stof blijft aan de melasse plakken waardoor het product minder stoffig lijkt.

Melasse is voor paarden een ramp: Het heeft een hoge glycemische index en vormt daardoor een hoge belasting voor de koolhydraatstofwisseling, het werkt insulineresistentie in de hand, het bevordert hoefbevangenheid, het is veel te gemakkelijk verteerbaar waardoor er vlak na de maaltijd al weer honger ontstaat.

Het is moeilijk om krachtvoer te vinden dat geen melasse bevat: plakt het een beetje of heeft het een zoetig smaakje? Dan zit er melasse in...

Splinter

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:20

O trouwens ik zag formula for feet nog niet genoemd, dat is een brokje die een rantsoen van ruwvoer aanvult :j Iets duurder in gebruik dan HH

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 18:43

Even een opsomming van wat we tot nu toe weten:

Bevat Melasse
Pavo Natures Best: bevat Rietmelasse, suiker 25 gram, zetmeel 240 gram
D&H Safe and Sound: bevat suikerrietmelasse en enkele granen (wel weinig) zetmeel en suiker totaal 100 gram

Zonder Melasse, wel granen
Marstal Naturell: geen melasse, wel mais (35%), gerst (30%) en spelt. suikers en zetmeel niet aangegeven, alleen als energie 13,00 MJ wat dus onduidelijk is
Subli Zonder: Geen melasse en haver, maar onduidelijk welke ingredienten wel (op de site) bevat zetmeel 360 gram

Zonder Melasse, Zonder granen (laag zetmeel en suikergehalte)
Voergezond: geen melasse, geen granen etc, alleen gras en kruiden, suikers en zetmeel totaal 100 gram
Agrobs Wiesencobs: geen melasse, geen granene, alleen gras en kruiden, suikers en zetmeel totaal 53 gram

Overigen (met onduidelijkheden)
Pavo Podo Suplly: bevat Rietmelasse, en is een supplement vandaar de lage gehalte aan zetmeel en suiker (totaal 7%), geen compleet voer volgens fabrikant zelf, maar een aanvullend voeder.
Equifirst Linamix: bestaat denk ik uit vooral lijnzaad, melasse onbekend. Betwijfel of dit een volledig voer is of een supplement. Waarden onbekend
Mijten: melasse onbekend, wel granen. Afhankelijk van soort 385 gr of 330 gr zetmeel en suikers totaal

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:03

Heel interessant topic dit. Ben ook al eventjes op zoek naar iets wat ik mijn beestjes bij kan voeren. Momenteel staan ze alleen op gras en hooi en daar doen ze het goed op, maar vooral mijn shet heeft nogal eens wat dus zoek iets waar zo min mogelijk suiker en andere troep in zit, maar toch vitamines en mineralen. Ik neig nu ook naar het voer van voergezond. Dat spreekt me tot nu toe het meeste aan. Denk dat ik daar een proefverpakking van ga bestellen.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:17

Ik geef mijn paard nu al een tijd Healthy Herbs van Voergezond en hij doet het er super op. Ook hij krijgt iets omdat de anderen wat krijgen; hij krijgt de Weidebrok, die gebruik ik ook gelijk als beloning tijdens het werk. Deze brokjes zijn wat groter qua formaat, waardoor hij nog beter moet kauwen. En idd mooi lippenstiftje op ;-). Overigens zijn de andere soorten nu ook in het grotere formaat te verkrijgen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:29

Zilfstar schreef:
KenJeMe schreef:
Misschien is een muesli of brok van equifirst iets? Bv de linamix

Kom niet op hun website. Wat zijn de Verkooppunten in Nederland?

Hulshorst Avo

Mijn probleempaard deed het daar erg goed op. Verder geen gras of kuil maar hooi, en geen wortels appels brood. (gaf bij mijn paard allemaal problemen :+ )

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:49

ik denk wel dat in de safe en sound van D&H alleen tarwe zit en dat met de haver en tarwe doppen het "kaf" bedoeld wordt en niet de graankorrel, maar goed nog steeds graan dus...

en Mijten bevat dacht ik gemiddeld zo'n 2% melasse uitgezonderd van de novamix denk ik dan. Maar op foto kijkt die nog redelijk veel maïs te bevatten...

Equifirst linamix is een aanvullend voeder zoals de meeste biks en muesli's, geen supplement

equifyt zou ook muesli's zijn, dus granen, maar geen melasse. Maar nu vertelde mij de verdeler van agrobs me dat ze een keer gebeld had met de producent en dat die had toegegeven een minimale hoeveelheid melasse te gebruiken om hun luzerne en vitaminebrokje te persen, want dat brok maken zonder melasse onbegonnen werk was...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 20:57

petitparis schreef:
equifyt zou ook muesli's zijn, dus granen, maar geen melasse. Maar nu vertelde mij de verdeler van agrobs me dat ze een keer gebeld had met de producent en dat die had toegegeven een minimale hoeveelheid melasse te gebruiken om hun luzerne en vitaminebrokje te persen, want dat brok maken zonder melasse onbegonnen werk was...

Er zijn nu dus wel technieken om dat zonder melasse voor elkaar te krijgen. Maar meeste fabrikanten hebben idd de juiste spullen niet (Arobs en Voergezond dus wel)

Equifyt:

bijv Red Horse bevat:
Spelt - Maïsvlokken - Gerstvlokken - Tarwevlokken - Lijnzaadolie - Zout - Vitamine & mineralenkorrel
Er staat zonder melasse, maar is dus met de hierboven gequote tekst een vraagteken of dat zo is.
En hier staat wel 13% celstof vermeld en de eiwitten, maar weer geen suikers/zetmeel en geen energiewaarde.
Terwijl dat er toch echt in moet zitten gezien de granen....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:03

ik zal anders aan stalgenootje eens vragen of ze de labels wil bijhouden, misschien dat het wel op de zakken staat...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:04

Maar wat is nou wel goed dan, welk voer?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:05

volgens mij zit in Marstall vito ook geen graan en geen melasse...

de S&S bevat qua percentage dus evenveel suikers met de melasse die er in zit als de brok van voergezond zonder melasse?

Dooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:06

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 21:07

marleen_usar schreef:
Maar wat is nou wel goed dan, welk voer?

Dat is aan jou om zelf te bepalen. Net wat je zelf wilt voeren. Ik ga momenteel voor de Voergezond, omdat daar dus geen melasse in zit en geen granen. alleen grassen en kruiden en de van nature voorkoemden suikers en zetmeel.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:09

Van der weiden staat er bij als leverancier, heb vaker een ........... eind gereden ook voor Jan Doedel.Er staat geen nummer bij, dus morgen zoek ik dat op en dan bel ik eerst.Mr Ed heeft ook nooit iets wat ik wil, terwijl het dan wel op de site staat das echt ergelijk.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 21:18

Nouvel schreef:
volgens mij zit in Marstall vito ook geen graan en geen melasse...

de S&S bevat qua percentage dus evenveel suikers met de melasse die er in zit als de brok van voergezond zonder melasse?

Wat betreft de S&S:
Lage calorien, Lage zeetmeelgehalte en hoog vezelgehalte.
Wel toegevoegde anti-occidanten
En idd ook 10% suiker en zetmeel (5 om 5 %) net als voergezond.

Wat betreft de Vito kan ik dit vinden bij Marstall op de site:

Ingrediënten: 1e snede gras van permanent grasland gedroogd en gepelleteerd (46% ), brokken van de gehele maïsplant (27% ), Kanne Tierpellets (4% ), lucerne hooi (4% ), raapolie, geraffineerd (4% ), appelpulp (4% ), wortelvlokken (3% ), bietenpulp (2% ), knoflookvlokken (1% ), calciumcarbonaat (1% ), natriumchloride (0,5% ), biergist (0,5% )

Veel gras-pellets dus (benieuwd hoe ze die persen, ga ik verder onderzoeken op de site) en dan iets dat Kannen Tierpellets heet, dus ook iets in brokvorm voor dieren. Verder lucerne en bietenpulp vallen mij op. Geen melasse hierin te zien. Wel brokken van de gehele maisplant... of daar dan ook maiskorrels bij zitten is me wat onduidelijk :D

Waarden:
Zetmeel 6,8% (is dus 68 gram)
Suikers (restsuiker) 3,9% dus 39 gram.
Totaal is dat 10,7%. Vrij laag dus en heeft een energiewaarde van 11 MJ.
Celstof is 19% (ter vergelijk bij Voergezond is dat bijv 29%)

OK, heb een site gevonden over Kanne Tierpellets. In Duits maar toch:

Ergänzungsfuttermittel für alle Tierarten mit Enzym Fermentgetreide®

Zusammensetzung: Brötchen, Brot, Kuchen, Roggenkleie, WeizenkleieEnzym Fermentgetreide®
(Vollkornbrot, Weizen, Roggen, Hafer, Wasser, Salz)durch Wärmeprozesse aufgeschlossen, michsauer vergoren.

Oftewel: brood, brood, koek, rogge-spul, volkorenbrood, gluten (denk ik) haver, zout,

Inhaltsstoffe lt. Herstellerangabe:

- Rohprotein 11,8 %
- Rohfett 8,6 %
- Rohfaser 1,0 %
- Rohasche 2,5 %
- Lysin 0,23 %
- Methionin 0,14 %
- Phosphor 0,24 %
- Calcium 0,07 %
- Natrium 0,53 %
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 10-08-11 21:23, in het totaal 3 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 21:19

marleen_usar schreef:
Van der weiden staat er bij als leverancier, heb vaker een ........... eind gereden ook voor Jan Doedel.Er staat geen nummer bij, dus morgen zoek ik dat op en dan bel ik eerst.Mr Ed heeft ook nooit iets wat ik wil, terwijl het dan wel op de site staat das echt ergelijk.

Voor welk voer bedoel je nu?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:20

Hugho

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 21:29

Heb even de site van Hugho bekeken en die kan ook niet ontbreken hier zodat men een goede afweging kan maken:

Hugho Kruidenmix en kruidenbrok bevat:

Tarwezemelen, Gerst, Haver blank, Haver zwart, Mais, Luzerne, Grasbrok, Kruiden, Brandnetel, Zeewier.

Waarden:
Celstof 14%
Suikers (natuurlijk) 4%
Suiker en zetmeel 24%

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 21:37

Er werd mij als tip nog de Havens Natural Balance opgegeven.
Hier alvast de waarden:

zetmeel 36,7% (dat is dus 367 gram van de 1000)
suikers 2,8%

Havens zelf zegt:
melassevrij en zonder toegevoegde suikers Want ook de vitaminen-mineralenkorrel is geheel zonder melasse geproduceerd!
Hierdoor ideaal voor paarden die gevoelig zijn voor suikers, melasse en hoefbevangenheid
Zonder Haver, met spelt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:39

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 21:47

Nouvel schreef:
cavalor heeft ook een nieuwe muesli, die ook suikerarm zou moeten zijn, geloof dat daar uiteindelijk 21% in zit...

http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... rsele-laga

Die zoeken we ook even op:

Zetmeel en suikers idd 21%
Helaas wordt niet duidelijk wat er precies in zit. Ze noemen:
een weldoend kruidenmengsel op basis van brandnetel, gember en viooltjeskruid
rijk aan ruwe vezels en vet
gecombineerd gegeven met grofstengelig droog hooi. Zeker geen kuilvoer noch jong gras meevoeren!

Ze hebben ook de original variant.
Hier is zetmeel en suikers 25,5%
Het bevat Struconcept, waarbij verschillende gras- en luzernesoorten zorgen voor een aanvoer van ruwe celstof die de darmflora stimuleert. Pro-Yeast en een uitgebreid gamma van kruiden, zoals tijm, look en eucalyptus hebben op hun beurt een positief effect op vertering, weerstand en ademhaling.
Maar er staat niet duidelijk bij of en zo ja, wat er dan nog meer in zit.

Persoonlijk vind ik de verlaging van de suikers tegenvallen tov het original spul, en men zegt dan dat het beter is bij IR gevoelige paarden...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:07

petitparis schreef:
en Mijten bevat dacht ik gemiddeld zo'n 2% melasse uitgezonderd van de novamix denk ik dan. Maar op foto kijkt die nog redelijk veel maïs te bevatten...

..

mijten hebben allemaal geloof ik rond de 2,5 % melasse inderdaad. nova mix bevat geen melasse zeggen ze.

TS ik ben benieuwd of je het 'ideale' voer vind wat ook nog eens makkelijk aan te komen is een een redelijke prijs heeft.
ik zou ook best naar iets anders over willen stappen, maar naast dat ik door de bomen het bos niet meer zie, houdt ook het bestellen van voer mij tegen. ik wil het gewoon ergens in de buurt kunnen bestellen en ophalen.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:08

Zilfstar schreef:
petitparis schreef:

Er zijn nu dus wel technieken om dat zonder melasse voor elkaar te krijgen. Maar meeste fabrikanten hebben idd de juiste spullen niet (Arobs en Voergezond dus wel)

Equifyt:

bijv Red Horse bevat:
Spelt - Maïsvlokken - Gerstvlokken - Tarwevlokken - Lijnzaadolie - Zout - Vitamine & mineralenkorrel
Er staat zonder melasse, maar is dus met de hierboven gequote tekst een vraagteken of dat zo is.
En hier staat wel 13% celstof vermeld en de eiwitten, maar weer geen suikers/zetmeel en geen energiewaarde.
Terwijl dat er toch echt in moet zitten gezien de granen....

Sinds 1 jaar wordt er voor het persen van de vitaminebrokjes GEEN melasse meer gebruikt.
Inderdaad andere techniek, ook dit is bij Equifyt veranderd.
Voor die tijd stond er ook op melasse-arm maar nu is het echt melasse vrij.