Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jennasilver schreef:He 2nc ik geef haar 3 keer per dag hooi, grasmix en een paar luzerne brokjes. En al 3,5 weken laat ze zowat alles staan. Als ik het door haar keel kon duwen zou ik het doen, maar dat gaat niet. Ik geeft haar 2 uren de tijd er wat van te eten voordat ik biks geef. De rancho' hier zijn niet te vergelijken met de manege's in Nederland veel paardeneigenaars zien het nut niet in van hooi. Het is standaard je paard 4 tot 6 kilo krachtvoer te geven. Ik probeer mensen altijd om te praten over te gaan op volledig hooi.
Ik ben het helemaal met je eens dat ze ruwvoer moet hebben daar ga ik voor.
Jennasilver schreef:Hoi Iedereen
Ik ben zwaar gefrustreerd. De merrie laat bijna alles staan. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik weet dat het niet goed is als ze alleen maar brokjes krijgt maar na 3 weken laat ze nog net zoveel hooi staan als in het begin. Ze kauwt ietjes beter en eet zeker 3 hooisprietjes in 2 uren.
Ik heb haar brokken samen met luzernebrokken laten weken ze laat alles staan. Luzerne brokjes geweekt geven laat ze staan. Hooi en grasmix eet ze een handje van en de rest kan je al raden laat ze staan.
Ik verwacht niet dat ze meteen aankomt en alles kan eten, maar er zit geen vooruitgang in.
Van Muesli is ze ook niet kapot maar eet ze toch een kleine hoeveelheid van. Ik blijf haar hooi, grasmix en muesli aanbieden maar het heeft geen zin ( tot nu dan).
Ze krijgt 6 keer per dag voer 3 keer hooi en na de hooi 3 keer basisbrok 1.2 kilo en 100 gram meusli.
Ik ben harstikke moe ben de hele dag bezig met haar.
Wie heeft er nog goede ideeen?
Jennasilver schreef:xlifelover schreef:Ik val maar even met de deur naarbinnen.
Ik heb niet een zeer goede indruk van wat hier aan de hand is,
maar wanneer ik denk aan een mager paardje met een slecht gebit, kan ik wel enkele oplossingen bedenken.
Oke, oke, ieder paardje heeft verschillende voedingsstoffen nodig, maar veel kun je toch verwerken in slobber, en als ze lang knabbelt op haar hooi maakt dat niet erg veel uit, zolang ze zich maar niet verslikt.
Het klinkt verder misschien heel vreemd, maar wanneer je er nog wat voor over hebt om haar met iets te verwennen kun je natuurlijk altijd met een staafmixer een appeltje of worteltje pureren en die door het voedsel van dit merrietje doen.
Ik zal me verder buiten het onderwerp houden want ik heb het idee dat ik niet goed genoeg op de hoogte ben van de problemen van deze merrie.
Ze eet totaal geen hooi, sinds ik haar heb heeft ze eergisteren voor het eerst een beetje hooi gegeten.
Je tip van de staafmixer vind ik super ga haar strakjes meteen een gepureerde wortel geven.
Jennasilver schreef:Ze heeft weer 200 gram luzernebrokjes en 200gram hooi op ben zo blij.
Hoe staan de verhoudingen krachtvoer tegenover hooi. Als ze per dag 600gram luzernebrok eet en 500 gram hooi hoeveel minder kan de krachtvoer dan?
Die wortels raspen lijken mij een veel beter idee.
( die wil ik zo snel mogelijk afbouwen)
Jennasilver schreef:Ze heeft weer 200 gram luzernebrokjes en 200gram hooi op ben zo blij.
Hoe staan de verhoudingen krachtvoer tegenover hooi. Als ze per dag 600gram luzernebrok eet en 500 gram hooi hoeveel minder kan de krachtvoer dan?
Die wortels raspen lijken mij een veel beter idee.
( die wil ik zo snel mogelijk afbouwen)