Magere merrie gered met slecht gebit wat te voeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennasilver

Re: Magere merrie gered met slecht gebit wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 03:05

He 2nc ik geef haar 3 keer per dag hooi, grasmix en een paar luzerne brokjes. En al 3,5 weken laat ze zowat alles staan. Als ik het door haar keel kon duwen zou ik het doen, maar dat gaat niet. Ik geeft haar 2 uren de tijd er wat van te eten voordat ik biks geef. De rancho' hier zijn niet te vergelijken met de manege's in Nederland veel paardeneigenaars zien het nut niet in van hooi. Het is standaard je paard 4 tot 6 kilo krachtvoer te geven. Ik probeer mensen altijd om te praten over te gaan op volledig hooi.

Ik ben het helemaal met je eens dat ze ruwvoer moet hebben daar ga ik voor.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 03:14

Jennasilver schreef:
He 2nc ik geef haar 3 keer per dag hooi, grasmix en een paar luzerne brokjes. En al 3,5 weken laat ze zowat alles staan. Als ik het door haar keel kon duwen zou ik het doen, maar dat gaat niet. Ik geeft haar 2 uren de tijd er wat van te eten voordat ik biks geef. De rancho' hier zijn niet te vergelijken met de manege's in Nederland veel paardeneigenaars zien het nut niet in van hooi. Het is standaard je paard 4 tot 6 kilo krachtvoer te geven. Ik probeer mensen altijd om te praten over te gaan op volledig hooi.

Ik ben het helemaal met je eens dat ze ruwvoer moet hebben daar ga ik voor.

Ik herken dit, die beesten krijgen me toch een kilo's melasse te eten per dag....
En maar klagen dat hij heet is :+

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 07:18

Ik zou je toch aanraden om een dierenarts te laten komen en om wat pijnstillers te vragen. Als ze zolang pijn hebben gehad blijven ze voorzichtig met eten. Wat bij mij ook geholpen heeft is een hooinetje want de "kleine prins" at nl niet van de vloer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:49

Jennasilver schreef:
Hoi Iedereen

Ik ben zwaar gefrustreerd. De merrie laat bijna alles staan. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik weet dat het niet goed is als ze alleen maar brokjes krijgt maar na 3 weken laat ze nog net zoveel hooi staan als in het begin. Ze kauwt ietjes beter en eet zeker 3 hooisprietjes in 2 uren.
Ik heb haar brokken samen met luzernebrokken laten weken ze laat alles staan. Luzerne brokjes geweekt geven laat ze staan. Hooi en grasmix eet ze een handje van en de rest kan je al raden laat ze staan.
Ik verwacht niet dat ze meteen aankomt en alles kan eten, maar er zit geen vooruitgang in.
Van Muesli is ze ook niet kapot maar eet ze toch een kleine hoeveelheid van. Ik blijf haar hooi, grasmix en muesli aanbieden maar het heeft geen zin ( tot nu dan).
Ze krijgt 6 keer per dag voer 3 keer hooi en na de hooi 3 keer basisbrok 1.2 kilo en 100 gram meusli.
Ik ben harstikke moe ben de hele dag bezig met haar.
Wie heeft er nog goede ideeen?

klinkt mij alsof ze een flinke maagzweer heeften daarom dus niet goed wil eten.
ik zou sowieso nog een arts laten kijken of het in haar mond wel ghoed zit en kijken of je iets van pijnstiller geven kunt of een medicijn tegen maagpijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:03

Ik zou er ook eens een DA bijhalen.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een paard 3 weken zijn eten laat staan door het vijlen van het gebit. Je hebthet nu lang genoeg zelf geprobeerd, tijd voor een DA zou ik zeggen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:15

Nou ja dat was mijn idee ook, begin te denken dat het niet alleen aan die gevijlde tanden ligt, geen paard moet daar zolang nog last van hebben lijkt mij.

Ik heb de indruk dat er nog iets meer speelt.
Is de DA al langs geweest?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:19

TS: als je merrie zo weinig eet en zoveel laat staan, heeft ze dan ondertussen geen maagzweren waardoor ze niet meer of weinig wil eten...

(appel)azijn wekt de eetlust op, maar is niet ideaal bij maagzweren.
anijs wakkert ook de eetlust wat op, dus met bv Gaviscon heb je 2 vliegen in 1 klap. het geeft verlichting bij brandend maagzuur en de anijs stimuleert de eetlust wat. 20ml voor het aanbieden van krachtvoer...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:23

jennasilver...staat de merrie alleen?
mocht dat zo zijn,dan kan het ook nog best zo zijn dat ze misschien wel gaat eten als er een ander paard bij komt.

xlifelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:00

Jennasilver schreef:
xlifelover schreef:
Ik val maar even met de deur naarbinnen.
Ik heb niet een zeer goede indruk van wat hier aan de hand is,
maar wanneer ik denk aan een mager paardje met een slecht gebit, kan ik wel enkele oplossingen bedenken.

Oke, oke, ieder paardje heeft verschillende voedingsstoffen nodig, maar veel kun je toch verwerken in slobber, en als ze lang knabbelt op haar hooi maakt dat niet erg veel uit, zolang ze zich maar niet verslikt.

Het klinkt verder misschien heel vreemd, maar wanneer je er nog wat voor over hebt om haar met iets te verwennen kun je natuurlijk altijd met een staafmixer een appeltje of worteltje pureren en die door het voedsel van dit merrietje doen.

Ik zal me verder buiten het onderwerp houden want ik heb het idee dat ik niet goed genoeg op de hoogte ben van de problemen van deze merrie. :o

Ze eet totaal geen hooi, sinds ik haar heb heeft ze eergisteren voor het eerst een beetje hooi gegeten.
Je tip van de staafmixer vind ik super ga haar strakjes meteen een gepureerde wortel geven.

Mooizo .
Ik ben blij dat ik in ieder geval een klein beetje bij heb kunnen dragen aan de hulp van de merrie !

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 20:36

Ik schrijf later wat uitgebreider. Ze heeft net een beetje grasmix en hooi gegeten ik schat zo'n 200 gram. Ik durf bijna niet te hopen dat ze langzaam aan gaat beginnen eindelijk wat hooi te eten. Eergisteren had ze voor haar doen ook heel wat hooi gegeten. Ik heb Pavo summerfit koek gekocht en verkruimeld voor haar gelukkig vond ze die wel lekker. Ik las dat veel bokker hun paarden dit geven dus dacht dat het geen kwaad kon.

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:56

Een paar dingen die ik altijd deed bij de paarden die ik op nam en erg vermagerd waren zijn

Banaan
Sla olie 2x 1 eetlepen ( dit 1 week dan 1 week 2 eetlepes en zo kun je zelfs opbouwen tot 4 eetlepels per x)
Maismeel
Zemelen
Slobber (senioren )
Basis brokken en dan weken

Wat je kan doen heb ik ooit gedaan was wortel en appels met olie door de blender en dan bij het basis brok gooien
je zou dit dus ook kunnen proberen met hooi/luzerne maar of dat het lukt met garantie dat je machine het overleefdt weet ik niet

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 13:12

Het gaat de goed kant op, ik heb gisteren met de mixer wortel gemalen en daar grasmix bij gedaan ze heeft het helemaal opgesmuld, helaas maakte mijn mixer meteen rare geluiden dus denk niet dat ik het een tweede keer moet proberen. S'avonds heeft ze 200 gram luzerne brokjes gegeten en vannacht was haar hooi op!!!!! Yessssss het was niet veel maar toch.
Vanmorgen heeft ze 400 gram luzernebrok gekregen samen met haar muesli en dat heeft ze ook op.
Haar basisbrok eet ze wel altijd op 3 keer dag.
De verkoopster van paardenvoer gaat voor mij Subli Seniores Priores bestellen het duurt wel even tot juli.
De hoefsmit is gisteren geweest ijzers weggehaald en lange hoeven bijgewerkt. Ze loopt een beetje gevoelig maar niet op eieren. Hij vond dat ze er een stuk beter uitzag.
Over de dierenarts laten komen daar wacht ik nog even mee ik heb niet het idee dat ze constant hevige pijn heeft, denk wel dat het kauwen een probleem is en dat ze daarom op en af beter en slechter eet.
De dierenarts kan daar niks doen en waarschijnlijk hebben ze niet eens de medicatie voor een paard met eventuele maagproblemen. Ze eet haar basisbrok 3 per dag op dus denk ook niet dat ze maagproblemen heeft. Ze maakt geen zieke, of zwakke indruk ze heeft juist meer energie en heeft zin om bij je te komen en mee te lopen. Mijn gezin zegt dat ze wat is aangekomen, maar ik kan het zelf moeilijk beoordelen ik zie haar maar 10 keer dag.

Ellepel ze staat samen met mijn ander paard een ruin. Ze eet ook niet als ze hem niet ziet dus ik zet ze naast elkaar en dan haar in de stal en de ruin buiten.

Petisparis wat is Gaviscon?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:41

gaviscon is een middel tegen brandend maagzuur.
kan soms wel helpen als je ze daarvan geeft,mocht ze namelijk wel last hebben van de maag dan brengt dat tot rust.
hier staat wel info:
http://www.gaviscon.nl/pages/view.php?page_id=4

maar ze eet in elk geval wel weer wat,dus het gaat de goede kant op :)

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 14:37

OOh het is eigenlijk voor mensen, ja die hebben we wel in de apotheek.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:11

ellepel heeft al geantwoord zie ik...

ow rauwe wortels mixen zou de mijne ookniet halen denk ik. veel eenvoudiger is een rasp en de wortels raspen. als je een fijne hebt, krijg je ook semi pap, heb je een groffere dan wordt alles "droger"

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 20:10

Ze heeft weer 200 gram luzernebrokjes en 200gram hooi op ben zo blij.
Hoe staan de verhoudingen krachtvoer tegenover hooi. Als ze per dag 600gram luzernebrok eet en 500 gram hooi hoeveel minder kan de krachtvoer dan?
Die wortels raspen lijken mij een veel beter idee.
( die wil ik zo snel mogelijk afbouwen)

Amber3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:25

Zoals eerder genoemd Seniores Priores van Subli maar ik weet niet of dit op Aruba te krijgen is... Werkt echt super!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 23:08

He Amber ik heb daar naar geinformeerd moet nog horen of het besteld kan worden, waarschijnlijk wel. Helaas duurt het tot juli voordat het hier is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:44

kun je wel zemelen en lijnzaad krijgen daar?

xlifelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:52

Ik ben blij dat het beter gaat!
Jammer dat je mixer moeite heeft met de worteltjes.
Je kunt voor een verwenbeurt anders misschien een appel in blokjes snijden en die mixen,
hopelijk gaat dat beter.

Andere soorten groente en fruit kunnen ook gepureerd/gemixt worden.
Verder kan ik niet echt iets slimmers bedenken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:57

Of geweekte wiesencobs? Krijgt ze ruwvoer binnen en het is gemakkelijk te eten.

Ik moet nu wel aan het verhaal van een vriendin denken (kaat_e hier op bokt).

Haar paard at dan niet, dan een beetje, dan niet, dan weer een tijdje wel en dan maar op en af.

Bleek dat ze maagzweren had dus eten = pijn.

Misschien iets om te laten nakijken?

Oplossing voor de wortel: koken!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:09

Duurt het zo lang voordat er weer een vracht naar Aruba gaat?! Ik dacht dat er iedereen maand een ging. Ga ik toch even voor je bellen, en ik zou eventueel meerdere zakken voer bestellen als ik jou was.

* gebeld. Elke week gaat er inderdaad een vracht van hier naar de eilanden, maar het duurt wel 5/6 weken voordat de schepen daar zijn. Dus als je vandaag nog besteld via internet (email heb je pb) dan heb je het inderdaad pas in Juli.

En er word niet veel hooi gevoerd daar op de eilanden omdat er simpelweg niet aan te komen is en bijna onbetaalbaar voor de mensen. Vandaar dat ze zoveel brok krijgen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:16

Jennasilver schreef:
Hoe staan de verhoudingen krachtvoer tegenover hooi. Als ze per dag 600gram luzernebrok eet en 500 gram hooi hoeveel minder kan de krachtvoer dan?

fijn dat ze toch al iets meer begint te eten

ik denk niet dat je al in de positie zit dat je voer kan minderen... een paard van 600kg dient een 10-12kilo (gedroogd) voer binnen te krijgen waarvan max een 25% uit krachtvoer bestaan.
Maar aangezien je merrie nog geen 3-4 kilo op een dag eet, zou ik nog niks minderen/weglaten...
wortels bevatten vnl water dus als je een kilo wortels zou geven telt dit maar als een 200gram...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:21

Je kan toch simpel nameten of ze is aangekomen. Gewoon een touwtje om haar lichaam en een plakkertje er op en dan later weer nameten. Je weet dan niet hoeveel precies maar je weet altijd meer dan nu ;-)

HendrikusM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:55

Jennasilver schreef:

500 gram hooi dat geef ik mijn cavia, dat moet minimaal 5 kg. per dag worden.