ervaringen met grasmaskers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: ervaringen met grasmaskers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:18

Ik heb er 1 van IR, die gebruik ik nu voor het 2e jaar en ik had hem al tweedehands van iemand overgenomen. Er zit nog geen scheurtje in, dus ik ben er heel tevreden over!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:24

Zal eerdaags toch nog maar eens gaan vergelijken. Mijn paard moet ook minder gras binnen krijgen en die doe ik nu een deel overdag en snachts op een kaal stukje met hooi, maar ookal staat ze naast de anderen ze vind het niet leuk dat ze "alleen" staat :(:)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:30

bij die van IR is het rubber dikker en harder.
Die ik nu heb zijn de rubber flubbers.De 1e dag brak gelijk het hele onderste rubberen deel af.
Nu zijn er stukjes rubber uit en bij sommige is een stukje verbinding met halster stuk.
ik vrees dat ze niet 1 eizoen meegaan.
Wil nog eens kijken bij die van IR. weet alleen niet waar ze zo'n aantal op voorraad hebben.
Zou EPJ ze ook hebben.

iemand ervaring met de graasmaskers van PKC?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:33

Geen ervaring mee, maar ze schijnen ook een heel stuk lichter te zijn dan die van IR. En steviger trouwens ook.

sanapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:34

Kunnen paarden eigenlijk ook met een gaasmasker hooi eten?
Mijn paard staat namelijk 24/7 in een paddock met onbeperkt hooi/kuil.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:04

Dat wordt wel erg lastig denk ik... Met onbeperkt hooi is ook niet zoveel mis als met onbeperkt gras. misschien kun je eens naar slowfeeders kijken? Dat zijn vaak hooinetten met fijne mazen. Dus dan moeten ze iig wel langzamer hun hooi eten.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:46

timokyana schreef:
bij die van IR is het rubber dikker en harder.
Die ik nu heb zijn de rubber flubbers.De 1e dag brak gelijk het hele onderste rubberen deel af.
Nu zijn er stukjes rubber uit en bij sommige is een stukje verbinding met halster stuk.
ik vrees dat ze niet 1 eizoen meegaan.
Wil nog eens kijken bij die van IR. weet alleen niet waar ze zo'n aantal op voorraad hebben.
Zou EPJ ze ook hebben.

iemand ervaring met de graasmaskers van PKC?

Bij de paardendrogist hebben ze die van IR, ik hoef ze ook niet meer van een ander merk hoor :n

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:55

Voor hooi zou ik idd eerder naar zo'n slowfeeder kijken :j Grasmasker lijkt me voor hooi niet ideaal.
Ik heb voor mijn merrie een Green Guard, die gaat nu aan de 2e zomer beginnen. Heb 'm dit jaar al vroeg om gedaan en heb nu een paard staan dat mooi in vorm is :j Ben er erg over te spreken. Heb ook de graaskorf van IR gebruikt, maar die vond ik te benauwd op warme dagen en haar hele kin lag open omdat ie zo schuurde.
Nu met de GG had ze de eerste paar dagen een klein schuurplekje, maar dat werd al snel eelt gelukkig.

Graasmaskers van PKC ben ik niet bekend mee.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:55

Fijn om zo ervaringen te delen met elkaar!
Scheelt toch mensen weer een aantal miskopen :-)

Ik gebruik hier trouwens voor het hooi inderdaad slowfeeders.Alleen op de weide krijgen ze de maskers om.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:05

Hooi eten gaat prima met een graasmasker! Bij ons op de paddock staan er 3 met een greenguard om en die kunnen alledrie prima hooi eten alleen wel met mate. Je moet er alleen wel op letten dat de drinkenbakken groot genoeg zijn, zo'n klein automatisch drinkenbakje gaat niet lukken met een graaskorf.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:00

Met de greenguard kunnen ze na wat oefening hooi eten inderdaad :) met die andere maskers niet dat daar veel te weinig ruimte in zit.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:45

Hier is er dus eentje die er totaal niet mee eet. We dachten wel ach ze went er wel aan, als de honger krijgt gaat ze wel eten. Niet dus... Ze is super gefrustreerd en staat in het begin te briezen en gaat serieus in een hoekje staan.
Ze probeert niet eens te eten, ze wacht net zolang tot we terug komen om hem af te halen?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:49

Focussed schreef:
Met de greenguard kunnen ze na wat oefening hooi eten inderdaad :) met die andere maskers niet dat daar veel te weinig ruimte in zit.

Ik ken wel paarden die met een zo'n ander masker (van imperal riding) kunnen eten. Als je grote maat hebt hebben ze ruimte genoeg om te kauwen. Het gaat wel in kleine hoeveelheden, maar dat is natuurlijk de bedoeling ;)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:27

S__L schreef:
Hier is er dus eentje die er totaal niet mee eet. We dachten wel ach ze went er wel aan, als de honger krijgt gaat ze wel eten. Niet dus... Ze is super gefrustreerd en staat in het begin te briezen en gaat serieus in een hoekje staan.
Ze probeert niet eens te eten, ze wacht net zolang tot we terug komen om hem af te halen?

Heb je al eens gras en hooi tussen de gaten doorgestoken onderaan? Zo snappen ze dikwijls dat ze er toch mee kunnen eten.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:36

Ik heb 2 paarden die om verschillende redenen een graasmasker op moeten.
Het is ofwel met graasmasker naarbuiten ofwel na enkele uren al naar binnen, dus heb ik gekozen voor t eerste.

Bij de ruitersportzaak hier in de buurt haalde ik dus de nylon variant op.
Na 1 week was de onderkant bij beide paarden er al volledig uitgegeten. Verder kregen zij op hun kaken schuurplekken van de gespen die op ongelukkige plaatsen zitten. En ze drinken er ook niet mee. Als ze binnenkomen 's avonds staan ze soms minutenlang te drinken. Dit vind ik niet gezond.

Via bokt leerde ik hier de greenguard kennen... Vandaag is mijn pakje geleverd en kan ik aan de testweek beginnen :)
Ik heb voor mijn warmbloedpaard een full genomen. Enkel mijn fjord, hij heeft nogal een smal hoofdje ( hoofdstel + halster is cob) heb ik de pony genomen. Full gaat zowiezo te groot zijn.
Ik hoop dat t past!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:38

Mijn paard heeft ook halster en hoofdstel maat full, maar de pony zal hij echt niet passen, dat is meer voor de shetjes. Waaarschijnlijk zal de maat paard je fjord ook prima passen. Je kan ze namelijk een beetje verbuigen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:39

Ik heb er gister een gekocht. Geen Greenguard, die vind ik niks. Maar zo'n zwarte normale.
Morgen gaat ie getest worden. :D

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:20

Mandyke schreef:
S__L schreef:

Heb je al eens gras en hooi tussen de gaten doorgestoken onderaan? Zo snappen ze dikwijls dat ze er toch mee kunnen eten.

Ja en als het dan haar neus aanraakt dan schrikt ze heel erg als het waren en gaat ze met der hoofd schudden enzo.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:11

Ik heb sinds een weekje een greenguard voor mijn paard. Het bevalt heel erg goed en mijn paard had er in het begin ook erg moeite mee :(:) Maar na een paar uur ging ze toch zoeken naar gras en ze heeft het ook gevonden *D Ben er echt super blij mee!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:27

S__L schreef:
Mandyke schreef:

Ja en als het dan haar neus aanraakt dan schrikt ze heel erg als het waren en gaat ze met der hoofd schudden enzo.

Lastig. Probeer het anders eens met schijfjes wortel ofzo, iets wat je paard echt heel lekker vindt, door de sleuven steken en nog blijven vast houden totdat ze het zelf aanneemt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:34

Nou, mijn Harry's Horse masker past niet. :+

Welke raden jullie aan voor een A-Welsh??
Die van IR heeft die veel maten?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:49

Hier ook een tevreden gebruiker van de graaskorf bij een Haflinger :j . Het is er een van IR, dus met 1 gat langs de onderkant. Helaas vonden we de pony zo zielig dat we het gat iets groter hebben gemaakt. Dat was niet zo slim :+ , want na een paar maanden was ze toch weer een stuk te zwaar. Daarom opnieuw de IR besteld, maar dit keer het gat origineel gelaten. Hoewel er nu meer gras op de weide staat, heb ik niet de indruk dat ze bijkomt. Als het té sterk werkt kan ik nog afwisselen maar helaas heb ik de indruk dat het nog niet genoeg is voor haar (ze heeft 'm 24/7 om).

Bij de IR waren schuurplekjes wel een groot probleem... Ze was het ook niet meer gewoon om uberhaupt een halster te dragen. Ik heb drie bontjes moeten maken, waarvan er nu nog eentje moet blijven zitten (aan de musketon, wat zit die slecht zeg!). Bij de nieuwe korf ontstaan langs haar mond nu ook plekjes, omdat ze meer moet duwen en proberen. Dat kijk ik nog even aan, hopelijk wordt dat snel eelt.
Super tip trouwens om die neus-gaten uit te snijden!! Daarrond wordt het zo snel vies en het zit inderdaad ook deels over de neusgaten als ze haar hoofd omhoog doet.

Zelfs met graasmasker is het hier nog nipt... Ad lib hooi is geen optie, slowfeeder ook niet omdat het andere paard dan niet genoeg eet. Ik denk er dus over om deze winter een greenguard aan te schaffen. Daarmee kan ze dan vlotter hooi eten en met dat drassige weer heb ik ook de indruk dat een GG makkelijker schoon te maken is? Dat wordt sparen dan ;-)

Een tip voor de IR waarbij wondjes bovenop de neus ontstaan: het gat zit nogal slecht, thv de neus. Wij hebben het halster iets "te groot" versteld, en daarna aan de riem tussen de kaken getrokken, zodat die lus zo ver mogelijk naar achter zat ten opzichte van de keelriem. Daarna het ter plaatse gehouden met een snelbindertje. Zo zit het gat recht voor de mond. Beetje moeilijk uitgelegd wel, zie ik :+ .

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:39

Vuyatela schreef:
Ik heb 2 paarden die om verschillende redenen een graasmasker op moeten.
Het is ofwel met graasmasker naarbuiten ofwel na enkele uren al naar binnen, dus heb ik gekozen voor t eerste.

Bij de ruitersportzaak hier in de buurt haalde ik dus de nylon variant op.
Na 1 week was de onderkant bij beide paarden er al volledig uitgegeten. Verder kregen zij op hun kaken schuurplekken van de gespen die op ongelukkige plaatsen zitten. En ze drinken er ook niet mee. Als ze binnenkomen 's avonds staan ze soms minutenlang te drinken. Dit vind ik niet gezond.

Via bokt leerde ik hier de greenguard kennen... Vandaag is mijn pakje geleverd en kan ik aan de testweek beginnen :)
Ik heb voor mijn warmbloedpaard een full genomen. Enkel mijn fjord, hij heeft nogal een smal hoofdje ( hoofdstel + halster is cob) heb ik de pony genomen. Full gaat zowiezo te groot zijn.
Ik hoop dat t past!

eerste dag op de wei met de greenguard was hier geen succes.
Mijn paard was er in geslaagd 1 van de riemen eraf te halen zodat de korf naast het halster hing te bengelen. En mijn fjord die had zijn greenguard onder zijn kin hangen.
Tja...

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:07

Ik zit in de testweek van de greengard. Mijn paard had al ervaring met andere graaskorven, maar die gingen steeds stuk, of zijn neus/kin gingen stuk.
Eerste paar dagen is prima gegaan met de greengard. Vandaag zag ik dat mijn paard een flinke schaafplek (2,5 cm doorsnee) had. Had vanmiddag al een bontje gepakt, maar wist nog niet goed hoe ik dat moest gaan bevestigen. Nu wel, dankzij dit topic +:)+ . Die tip van de tape onthoud ik ook. Vind ik ook een goede!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:13

Ik heb dus ook een testweek gehad, maar na 3 dagen ofzo wist ik al dat ik em persee wilde houden :+ Schuurplekjes heeft mijn paard er trouwens ook van, maar niet zo ernstig dat ik bontjes ben gaan plakken...
Paard eet zichtbaar een stuk minder en als ik vergelijk met 2 weken geleden weet ik zeker dat ze minder kan eten :Y)