Onderzoek beste merkvoer voor pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:02

onderzoek_ schreef:
Vragen
1. Welk merkvoer krijgt jou paard of pony?
- Pavo
- Havens
- Hippostar
- Cavalor
- Anders Dodson and Horrell

2. Vind je dat er op een stal de keuze moet zijn tussen sportbrok en basisbrok?
- Ja, ieder paard is anders en staat anders in het werk, je moet de voeding aanpassen op het dier.
- Nee

3. Vind je dat een stal naast brok ook iets extra's aan moet bieden zoals: (meerdere antwoorden mogelijk)
- Muesli
- Haver
- Wortels
- Appels
- Eventueel een volledig supplement voor dieren die niet de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van het voer krijgen, omdat ze bijvoorbeeld op dieet staan of gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.

Waar gaat jou keuze naar uit?
- Vlas
- Stro
- Houtkrullen
- Strokorrels

Jullie zouden mij er enorm mee helpen om je mening te geven op bovenstaande vragen.
Alle andere ideeën, opmerkingen en tips over pensionstallen zijn welkom!

Mijn paarden staan thuis en het grote voordeel is dat je dan zelf meer beslissingen kunt nemen. Ik weet niet hoe het met pensionklanten is, maar ik zou dan liever een box huren en dan zelf het voer enzo inkopen, omdat mijn pony's niet zomaar alles kunnen eten enzo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:04

Ik vind het prettig als je een keuze kan maken tussen sport en onderhoudsbrok.
Verder ook prettig als je een keuze kan maken tussen hooi en voordroog.

Recent een gebitsbehandeling laten doen bij mijn paard door de DA. Die vertelde dat uit onderzoek is gebleken dat bij paarden in het wild gebitsproblemen vrijwel niet voorkomen. Dat komt doordat ze de hele dag kauwen, waarbij hun rantsoen uit alleen ruwvoer bestaat. Stalpaarden krijgen vaak te weinig ruwvoer en te zacht voer, waardoor de tanden te weinig slijten en ze tandsteen ontwikkelen. Het zou dus mooi zijn als paarden op stal veel ruwvoer krijgen aangeboden en granen waarop ze echt goed moeten kauwen, liefst verdeeld over de gehele dag in meerdere voerbeurten, zodat ze de hele dag kauwen. Dat zou natuurlijk het mooiste zijn.

Capricornia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:09

Ik sta met mijn paard op een zeer luxe sport stal, hier kan van alles aan vloerbedekking geregeld worden, hij staat nu op vlas, omdat hij te veel stro eet, maar stro is ook mogelijk. Onze stal heeft sportbrok van Masters, maar ook basisbrok, sportmuesli, structuurmuesli, kruidenmuesli, lucerne voor door het voer, granenmix, en slobber. Ook wordt er door de stal per week goede kwaliteit peen ingekocht die de pensionklanten zelf kunnen pakken. Veel pensionklanten kiezen er ook nog voor om zelf bij te voeren, die hebben dan een goed afsluitbare ton netjes in de zadelkamer staan. Het enigste minpunt van deze stal is dat er maar 2 x ruwvoer gevoerd wordt. om 7.30 en om 21.00 uur, er worden dan wel grote hoeveelheden gevoerd maar dat is dan vrij snel op. Ik zou zeker aanraden om de paarden minimaal 3x per dag ruwvoer te voeren. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:26

Liefst hooi of goed gedroogd kuil in 3 voerbeurten waarbij iedere keer eerst hooi gevoerd wordt en vervolgens brok. De paardenmaag is er niet op berekent om krachtvoer op een lege maag te ontvangen. Kans op een maagzweer neemt hierdoor sterk toe.

Helaas houden ze dit schema bij ons op de stalling niet aan. Ik meng altijd een vlinke hand luzerne door mijn krachtvoer heen, zodat het paard alsnog lang moet kouwen en de darmen langzaam op gang kunnen komen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:21

- Pavo
- Anders namelijk: wat ik zelf nog dagelijks bij voer: Subli Zonder

- Ja

3. Vind je dat een stal naast brok ook iets extra's aan moet bieden zoals: (meerdere antwoorden mogelijk)
- Muesli

- Stro

Andere aandachtspunten: geeft de stalhouder medicijnen bij de voeding op DA voorschrift, geeft de stalhouder voedingssupplementen bij op verzoek eigenaar, hoe vaak moet er gevoerd worden (krachtvoer en ruwvoer), wel of geen weidegang.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:28

1. Havens
2. Ja
3. Ja in ieder geval musli
4. vlas

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:40

iris_regtien schreef:
Ik sta met mijn paard op een zeer luxe sport stal, hier kan van alles aan vloerbedekking geregeld worden, hij staat nu op vlas, omdat hij te veel stro eet, maar stro is ook mogelijk. Onze stal heeft sportbrok van Masters, maar ook basisbrok, sportmuesli, structuurmuesli, kruidenmuesli, lucerne voor door het voer, granenmix, en slobber. Ook wordt er door de stal per week goede kwaliteit peen ingekocht die de pensionklanten zelf kunnen pakken. Veel pensionklanten kiezen er ook nog voor om zelf bij te voeren, die hebben dan een goed afsluitbare ton netjes in de zadelkamer staan. Het enigste minpunt van deze stal is dat er maar 2 x ruwvoer gevoerd wordt. om 7.30 en om 21.00 uur, er worden dan wel grote hoeveelheden gevoerd maar dat is dan vrij snel op. Ik zou zeker aanraden om de paarden minimaal 3x per dag ruwvoer te voeren. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Jeetje op een luxe sportstal maar 2 keer hooi?! Wat slecht...
Bij ons voeren ze 3 keer hooi en zou liever nog 4 keer zien of 5

Villanelle

Re: Onderzoek beste merkvoer voor pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:00

Dodson & Horrel, Leisure mix (muesli)

Ja

Muesli

vlas, maar dan wel altijd hooi oid om op te knabbelen erbij.

esmee_stip

Re: Onderzoek beste merkvoer voor pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:33

Vragen
1. Pavo of subli

2. Ja!

3. Ja, haver lijkt me handig omdat dat tegelijk met ander krachtvoer aangeboden kan worden. Wortels lijkt me ook makkelijk. Muesli zou ik zelf willen uitzoeken.

4. Stro

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:54

onderzoek_ schreef:
Vragen
- Havens
- Ja

- Muesli
- Stro