voordroof of hooi ?à

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:08

Paul11 schreef:
Nogmaals, dit is veel te algemeen, je hebt ook slecht hooi.
En in een mooie droge voordroogkuil, zoals ik al eerder hebt aangegeven, bemerk je van het zuur nagenoeg niets, ook het paard niet.
De pH ( zuurgraad ) in een dergelijke kuil ligt zo'n beetje in de buurt van 4.5 tot 5.5, als je dan realiseert dat de pH in een paardenmaag daalt naar een niveau van rond de 2.5 ( en dat is echt pas zuur), dan is die verzuring vanuit het kuilvoer zeer betrekkelijk.

Ah kijk... dat is heldere info! Thanks!

simonvpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:53

Sommigen zweren bij kuilvoer, enfin ik heb ook liever gewoon hooi.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 01:39

Paul11 schreef:
Dan praten we hier inderdaad over kuilgras of z.g. warm inkuilen en niet over voordroogkuilgras, overigens een wel heel erg achterhaalde methode.
Wordt het soms ook eerst gehakseld, voordat het de bult op gaat, want dat is dan weer en andere methode.

Geen idee, zou best kunnen.
Waarom zou dat achterhaald zijn? Blijkbaar werkt het goed voor koeien en als het makkelijker/goedkoper kan zou zo'n boer dat wel doen lijkt me.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:51

Paul11 schreef:
Caballos schreef:
Het hele verhaal met die zuren, dan hoeft het al niet meer.
Waarom niet gewoon goed hooi voeren?
Ik zelf heb alleen maar ellende gezien met hooi wat in plastic heeft gezeten. Wat is er mis met gewoon goede kwaliteit hooi.

Het is zuur, te zuur voor paarden, je hebt kans op botulisme (zijn al behoorlijk wat paarden aan overleden), vaak genoeg zit er schimmel op de pakken als je ze open maakt. Dat halen ze er dan vanaf, maar de "onzichtbare" schimmel zit er nog gewoon in, en een paard is nu eenmaal erg gevoelig voor schimmels en niet gebouwd om een beetje zuur of heel zuur voedsel te verteren.

Je blijft harnekkig volhouden "hooi wat in plastic" zit, dat is geen hooi, maar kuilgras of voordroogkuilgras, hooi hoeft niet in plastic verpakt te worden
Botulisme heeft niks te maken met hooi of voordroogkuil, kan in alle twee voorkomen ook in hooi.
De schimmel op kuilgras komt omdat het plastic is beschadigd en er zuurstof bij gekomen is, dan krijgen schimmels inderdaad een kans, maar slecht gedroogd hooi geeft ook schimmelvorming en broei. Schimmelvorming komt niet door het produkt zelf, maar omdat er niet juist is ingepakt of de verpakking van het gras is beschadigd.

Citaat:
beetje zuur of heel zuur voedsel te verteren.

Lees mijn vorige post nog maar eens over die paarden maag.

Hardnekkig zal ik blijven ja.

Ik heb het over hooi, dan bedoel ik daarmee "gewone" kleine hooi baaltjes die niet ingepakt zitten in plastic.

GRAS (laten we het zo maar noemen) wat ingepakt zit in plastic noem ik voordroog, kuil.

Paul, hoe verklaar jij dan dat er een hele berg paarden zijn die het kuil niet kunnen verdragen.
Ja botulisme kan overal voorkomen ja, zowel in hooi als in voordroog. Alleen als er een dood dier in hooi zit is deze kompleet uitgedroogd. Zit het in voordroog dan heeft het een rottingsproces doorstaan.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:55

Johanna59 schreef:
Caballos schreef:
Als je "goed" voordroog wil maken moet je het hooi eigenlijk ook langer laten drogen dan 2 dagen. Maar ja de boeren vinden het wel lekker makkelijk, te nat of niet te nat we pakken het in.............

Ook voordroog heeft last van stof. Dat het stofvrij zou zijn is niet waar.

Dit wat je nu zegt, is niet waar!!! Boeren vinden het lekker makkelijk.

Goed hooi is namelijk heel erg moeilijk te maken. Het moet ten eerste een echte droge periode zijn.
Dan zit je al gauw op een week. Ook hooi gaat, als er ook maar een sprankje vocht in zit, schimmelen.
Verder is hooi gauw erg stoffig.
Echt hooien van een stuk land, lukt vaak maar één keer.
De in plastic verpakte voordroog balen, worden in principe net zo gewonnen, als hooi. Ook dit moet droog zijn.
Het is veel meer werk als het maken van gewoon hooi. En ook veel duurder. Meer machines.
Wat wel positief is, is dat er vaker "gehooid"kan worden.
Dat er meer eiwit in zit als in gewoon hooi is niet zo. Het hangt van de bemesting af, hoeveel eiwit er in hooi en voordroog balen zit.
Voordroog balen zijn stof vrij. Voor veel paarden beter dan gewoon hooi. Vooral paarden die last hebben van hun luchtwegen, kunnen
beter voordroog balen eten.
Voordroog balen zijn niet te vergelijken, met de het kuilgras, wat voor koeien gewonnen wordt. En ook dit product is nog altijd goed eten voor
paarden, mits je er rekening mee houdt, met de gift krachtvoer.

Dus hooi is erg snel stoffig. Dan nodig ik je uit om mijn hooi te komen bekijken.
Voordroog is niet stof vrij.
En dat koeien kuil goed voor paarden is......... Dan sla je echt de plank mis.

En voor de boer komt het goed uit dat hij vaker kan hooien, meer opbrengsten!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:19

Caballos, mijn paard is idd 1 van die paarden die geen ingepakt voordroog kan verdragen en wel gewoon hooi kan eten. Ik denk dat dat door het fermenteringsproces van suikers in zuren komt. Voordroog zal te zuur zijn voor zijn darmen waarschijnlijk.

Johanna59

Re: voordroof of hooi ?à

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:07

Caballos,dan moet je onze gewikkelde voordroog balen eens zien. En ruiken en laten testen door.........juist paarden.
Begrijp trouwens helemaal niet de negatieve houding die je hebt, tegenover boeren. Waarom doe je het dan gewoon niet allemaal zelf? Huur een stuk land, bemest het, huur wat machines en ga gewoon hooien. Heb je alles zelf in de hand.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:26

Maris schreef:
Caballos, mijn paard is idd 1 van die paarden die geen ingepakt voordroog kan verdragen en wel gewoon hooi kan eten. Ik denk dat dat door het fermenteringsproces van suikers in zuren komt. Voordroog zal te zuur zijn voor zijn darmen waarschijnlijk.

Mmm, als ik het verhaal van Paul lees.... wordt het kuil zuurder gemaakt door de maag dan het van zichzelf is. Hooi idem. Zowel hooi als voordroog passeren de (2de gedeelte) maag die een PH van 2 - 2.5 heeft. Als ze dan vanuit de maag richting dunne darmen doorfloepsen is het hele bupsje al aardig verzuurd door de maag zelf.
Voordroog te zuur voor zijn darmen... dat is dan onzin zeg maar.

Ik denk dat kuil-klachten ontstaan omdat paarden liever kuil eten.
Dientengevolge eten ze meer kuil per kg paardenvlees dan hooi.
Mijn paarden eten bij onbeperkt hooi danwel kuil.... 2-3 x zoveel kuil per dag dan hooi.
Dat is teveel voor hen met als gevolg de welbekende "kuilklachten".

Hetzelfde gebeurd hen bij teveel grasopname; diarree, dikke pootjes etc.etc.

Kortom, ik denk dat het product kuil niet het grootste probleem is, maar wel de hoeveelheid die naar binnen gewerkt wordt.
En ja, 2 van mijn paarden staan ook met een piep en een zucht aan de dunne... dus ja, ik ken de "kuilklachten" maar al te goed. Echter, voer ik hen beperkt kuil is dit no problemo meer.
En daarnaast krijgen ze hooi, 1e kwaliteit duits hooi.

In zware training komen mijn paarden te kort als ze onbeperkt hooi krijgen: veels te mager. Voer ik hen kuil (bij) houd ik hen perfect op gewicht.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:03

Johanna59 schreef:
Caballos,dan moet je onze gewikkelde voordroog balen eens zien. En ruiken en laten testen door.........juist paarden.
Begrijp trouwens helemaal niet de negatieve houding die je hebt, tegenover boeren. Waarom doe je het dan gewoon niet allemaal zelf? Huur een stuk land, bemest het, huur wat machines en ga gewoon hooien. Heb je alles zelf in de hand.

Helaas heb ik de ervaring dat "koeien boeren" niet gaan met paarden. Ik heb dus een negatieve ervaring met die kant van boeren. Ik heb niets tegen de boeren opzich.

Paarden eten graag wat ze lekker vinden, wil niet altijd betekenen dat dan ook het beste voor ze is.

Wel heb ik ervaren met mijn eigen paarden dat deze het vele malen beter doen op hooi en ik ben blij dat ik dat ook zelf in de hand heb.
Iedereen is vrij om te doen en laten met zijn of haar paard.
Heb al eerder gezegd "dit is mijn mening en mijn idee"

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:44

Caballos schreef:
Ik heb het over hooi, dan bedoel ik daarmee "gewone" kleine hooi baaltjes die niet ingepakt zitten in plastic.

GRAS (laten we het zo maar noemen) wat ingepakt zit in plastic noem ik voordroog, kuil.

Paul, hoe verklaar jij dan dat er een hele berg paarden zijn die het kuil niet kunnen verdragen.
Ja botulisme kan overal voorkomen ja, zowel in hooi als in voordroog. Alleen als er een dood dier in hooi zit is deze kompleet uitgedroogd. Zit het in voordroog dan heeft het een rottingsproces doorstaan.

Lees je eigen post dan nog eens goed door, je hebt het zelf regelmatig over " hooi wat in plastic ingepakt zit " en dat is waar ik op reageer, wat dat is niet correct en brengt voor veel mensen hier verwarring.

Er zijn nog veel grotere bergen paarden, die het prima doen op goede kwaliteit kuilgras.
Er zijn ook heel veel paarden die last hebben van het stof in hooi, regelmatig lees je hier, dat er veel zijn, die het hooi eerst natmaken tegen de stof vorming.
Maar ik ga me niet afzetten tegen hooi of kuil, dat moet iedereen fijn zelf bepalen, ik heb alleen duidelijk willen maken wat nou precies kuilgras, voordroogkuilgras en hooi is, omdat ik sterk de indruk kreeg dat er nogal wat verwarring over bestond.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:56

scoxxx schreef:
Maris schreef:

Mmm, als ik het verhaal van Paul lees.... wordt het kuil zuurder gemaakt door de maag dan het van zichzelf is. Hooi idem. Zowel hooi als voordroog passeren de (2de gedeelte) maag die een PH van 2 - 2.5 heeft. Als ze dan vanuit de maag richting dunne darmen doorfloepsen is het hele bupsje al aardig verzuurd door de maag zelf.
Voordroog te zuur voor zijn darmen... dat is dan onzin zeg maar.

Ik denk dat kuil-klachten ontstaan omdat paarden liever kuil eten.
Dientengevolge eten ze meer kuil per kg paardenvlees dan hooi.
Mijn paarden eten bij onbeperkt hooi danwel kuil.... 2-3 x zoveel kuil per dag dan hooi.
Dat is teveel voor hen met als gevolg de welbekende "kuilklachten".

Hetzelfde gebeurd hen bij teveel grasopname; diarree, dikke pootjes etc.etc.

Kortom, ik denk dat het product kuil niet het grootste probleem is, maar wel de hoeveelheid die naar binnen gewerkt wordt.
En ja, 2 van mijn paarden staan ook met een piep en een zucht aan de dunne... dus ja, ik ken de "kuilklachten" maar al te goed. Echter, voer ik hen beperkt kuil is dit no problemo meer.
En daarnaast krijgen ze hooi, 1e kwaliteit duits hooi.

In zware training komen mijn paarden te kort als ze onbeperkt hooi krijgen: veels te mager. Voer ik hen kuil (bij) houd ik hen perfect op gewicht.

Voor het grootste gedeelte helemaal juist, zeker dat stuk over het onstaan van de "kuilklachten" kan ik helemaal onderschrijven.
Een kleine correctie, nadat het voer enige tijd in de maag is geweest, gaat de zuurgraad weer stijgen, o.a. door het speeksel, wat bufferend werkt, als het voer de maag verlaat, is de pH terug op +/- 5

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:02

Maris schreef:

Ik denk niet dat het door de zuren komt ( in ieder geval niet bij een mooie droge voordroogkuil) en zijn wel andere oorzaken op te noemen.

1. teveel geven per keer ( paard overeet zich min of meer )
2. slecht kauwen ( te weinig speeksel vorming )
3. te schielijk eten.

b.v. om er maar een paar te noemen.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:11

Citaat:

Dat kan zijn, alleen kunnen de toxinen allang gevormd zijn en die zitten er dan nog in en die verdwijnen niet door het drogen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:24

Heb echt nooit problemen met kuil gras nu niet en vroeger ook niet...wel anders om...in t voor jaar terug in de wei en aan de race door het rijke gras....ik ken ook veel mensen die zeggen hooi te voeren ..maar in werkelijkheid geven ze kuil
wij voeren kuil in combi met haver,doen dit al errug lang en nooit problemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:41

Caballos schreef:

Wat een onzin, je hebt geen idee wat je 't over hebt.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 00:12

anneliesdj schreef:
Caballos schreef:

Nee, dat is inmiddels wel duidelijk.

Om even te preciesieren, hooi kan meestal maar een of twee keer per seizoen gewonnen worden, enerzijds doordat men het gras wat langer de tijd geeft om door te groeien, anderzijds door de weersomstandigheden en de langere droogtijd die voor hooi nodig is.
Kuilgras of voordroogkuilgras kan wel tot 4 a 5 keer per seizoen worden geoogst.
1. omdat men het gras wat jonger maait.
2. omdat het produkt sneller kan worden verpakt.
3. Snellere hergroei van het gras, omdat het gewas sneller van het land verwijderd is.

De drogestof opbrengst per ha ligt voor hooi op z'n 6000 tot 7000 kg
Voor voordroogkuil kan dat oplopen tot 10.000 - 12.000 kg per ha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 01:08

Paul11 schreef:
Om even te preciesieren, hooi kan meestal maar een of twee keer per seizoen gewonnen worden, enerzijds doordat men het gras wat langer de tijd geeft om door te groeien, anderzijds door de weersomstandigheden en de langere droogtijd die voor hooi nodig is.
Kuilgras of voordroogkuilgras kan wel tot 4 a 5 keer per seizoen worden geoogst.
3. Snellere hergroei van het gras, omdat het gewas sneller van het land verwijderd is.

Voor voordroogkuil kan dat oplopen tot 10.000 - 12.000 kg per ha

Even toegespitst op voordroog (aangezien we het over paarden hebben en niet over koeien);
1. Het jonger maaien is puur persoonlijke voorkeur, ook voordroog kan 'ouder' gras zijn en hooi kun je ook jong maaien.
2&3. Sneller verpakken/hergroei, tjah, je hebt het wel over een verschil van 2 dagen, in praktijk merk je daar nauwelijks wat van.

4 a 5 keer per seizoen is wel erg optimistisch, als je 't 3 keer kunt redden mag je blij zijn, bij ideale weersomstandigheden misschien een 4e keer.
Wel is het zo dat je bij hooi meer van het weer afhankelijk bent en dus sneller een slecht jaar hebt, een enkel buitje kan een hele oogst hooi verpesten terwijl dat voor voordroog normaal niet zo'n probleem is. Tegelijk is het wel weer zo dat wanneer je van plan bent te hooien en er komt toch een bui, je net zo makkelijk kunt besluiten er voordroog van te maken en heb je dus toch oogst.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:40

Voor voordroogkuil kan dat oplopen tot 10.000 - 12.000 kg per ha[/quote]

Dat is dus voor een boer een makkelijke keuze, het brengt meer op. En de opslag is makkelijk.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 11:42

anneliesdj schreef:
Caballos schreef:

Ik weet wel waar ik het over heb.
Verder laat ik jullie in jullie waarde, zo is het gevoel niet andersom.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:38

Zie mijn voorstaande reactie ;)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:47

Jullie vinden dat ik onzin uitkraam en niet weet waar ik het over heb?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:01

Je kunt niet 5 keer in een seizoen voordroog oogsten. (en dan heb ik het specifiek over hooi/voordroog wat geschikt is voor paarden)
De opslag is over het algemeen makkelijker ja, maar dat ligt er ook maar net aan watvoor mogelijkheden je hebt, er zijn ook genoeg mensen die voordroog niet kwijt kunnen.

Het is niet zo zwart/wit als je het schetst, voor een boer heeft alles zijn voor en nadelen. Het ligt er ook maar net aan watvoor land je hebt, of je dat tussendoor nog laat begrazen, hoe je het bemest en watvoor grasmengsel erin staat.
Afhankelijk van dat soort zaken kan het voor een boer voordeliger zijn om voor het een of ander te kiezen.
Daarnaast zei je geloof ik ook iets over kwaliteit/schimmel; boeren willen ook een goed product afleveren, bij een boer krijg je eigenlijk altijd 'garantie' zonder dat je daar naar hoeft te vragen. Is je baal niet goed dan breng je hem gewoon terug en ik heb nog nooit gehoord dat een boer daar moeilijk over deed, je krijgt gewoon een nieuwe mee.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:20

Caballos schreef:
Dat is dus voor een boer een makkelijke keuze, het brengt meer op. En de opslag is makkelijk.

Hooi-oogst hier in (dit gedeelte) van Nederland is jammerlijk mislukt. Er is hooguit 1 snee vanaf gekomen a.g.v. natte zomer. In Duitsland schijnt het hooi ook moeilijk te verkrijgen te zijn.
Ik struin heel wat verkopers/boeren af: nauwelijks/geen hooi.

Kortom, het zijn niet de boeren die het in de portemonnaie voelen, maar de paardeneigenaren zelf.

En kuilen, jeetje dat is ook een vak apart zeg! Hoeveel slechte partijen pakken kuil ik dit jaar al niet ben tegengekomen! Ongelooflijk.

Ik draag de boer op handen die jaar in jaar uit goede kwaliteit ruwvoer weet te produceren! (maar ik ken er zo weinig).

juutjeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:30

Wij hebben een koudbloed en een warmbloed op de wei staan en de warmbloed heeft duidelijk meer behoefte aan voordrooghooi in de winter..(staan op wei met schuilstal) De koudbloed maakt het niet veel uit, maar die wordt wel al dik als ie naar t voordrooghooi kijkt. Dus wij combineren het gewoon..

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:47

juutjeC schreef:
Wij hebben een koudbloed en een warmbloed op de wei staan en de warmbloed heeft duidelijk meer behoefte aan voordrooghooi in de winter..(staan op wei met schuilstal) De koudbloed maakt het niet veel uit, maar die wordt wel al dik als ie naar t voordrooghooi kijkt. Dus wij combineren het gewoon..

En opnieuw de babylonische spraakverwarring, nog een keer dan.

Hooi is gedroogd gras.
voordroog kuilgras is gedroogd gras luchtdicht verpakt en heeft een fermentatie ondergaan.

Voordrooghooi bestaat niet , het is of hooi of voordroogkuilgras. amen