23 jarige merrie vel over been - Update p.6: overleden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seraja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:51

een paardje bij ons op stal is ook heel mager. Hij is 26 bij hem zijn zijn tanden ook allemaal goed, maar kan hij het niet meer weg slikken. Je moet even kijken of je ook bolletjes gras in het land vind, want dan heb je het probleem gevonden. Misschien dat je er iets aan hebt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:42

Dorienn dat weglopen van de groep doen ze omdat ze zich dan niet lekker en zeker van zichzelf voelen. Paarden met cushing zijn vaak misselijk door de overproductie van het hormoon cortisol, ze worden eigenlijk van binnenuit vergiftigd door hun hormonenhuishouding, daardoor kunnen ze dan onzeker en knorrig en zelfs depressief zijn. In het jaar dat willy nog niet behandeld werd, stond hij heel vaak alleen en weg van de kudde, beetje zielig te zijn. Nu is hij weer veel meer onderdeel van de kudde en heeft zijn praatjes weer terug. Staat ook nog wel alleen, maar niet omdat ie zielig is.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:45

Mijne krijgt Hartog Maisbrok met Slobber!
Daar doet ze het super goed op!

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:19

Dorienn schreef:
De ontlasting is vrij normaal, enkele maanden geleden had ze diarree waardoor haar toen nog lange haar vol stront hing en ik de gelukkige was om alles uit te kuisen xd Wel vind ik haar ontlasting 'plakkerig' Bij mijn paard vallen de keutels uit elkaar als ie ze laat vallen bij haar is het meer dat ze indeuken en op elkaar liggen. Maar dat kan natuurlijk ook aan het groene gras liggen.
En ik weet niet of het er veel mee te maken heeft, maar ze laat wel vrij vaak winden.

Als je op internet kijkt blijkt dat mais een grote veroorzaker is van gaskoliek...gaf het nl. mijn paard (30)ook om aan te komen, en die werd er idd koliekerig van.

verder lijk je op de goede weg, ik gaf ook podo start en luzerne voor de eiwitten en daar kwam hij van aan.+ olie natuurlijk!

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:22

Seraja schreef:
een paardje bij ons op stal is ook heel mager. Hij is 26 bij hem zijn zijn tanden ook allemaal goed, maar kan hij het niet meer weg slikken. Je moet even kijken of je ook bolletjes gras in het land vind, want dan heb je het probleem gevonden. Misschien dat je er iets aan hebt

dan heeft hij zijn kiezen idd nog wel ,maar ze zijn dusdanig afgesleten dat het gras niet meer ertussen vermalen wordt. dan krijg je die proppen...overgaan op luzerne voor de ruwe celstof en bietenpulp.

je hooi kan je eventueel snijden met een papiersnijder en je kan hartog gras kopen....gaat per baal, maar als het vergevorderd is gaat dat ook al moeizaam, maar ze krijgen dan nog wel iets binnen

Cheveyo

Re: 23 jarige merrie vel over been

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:27

heb niet alles gelezen maar heb ook een oudje. Die doet het geweldig goed op een vol grasland. Kijk maar eens bij mijn topic over Cowgirl Taartje van 17. Zeer moeilijk op gewicht te houden maar kijk haar eens (hier hebben we wel een tijd over gedaan hoor). Maar het gras heeft haar na het afspenen een geweldige opkalefater (?) gegeven.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:31

Ik heb goeie ervaringen met St Hippolyt Vitalmuesli Beste Jahre voor het aanvoeren van magere en oudere paarden. Er zitten zeer veel vitamine en mineralen in en ze knappen er echt enorm van op.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 23:00

Hey, en wat voor advies heb je inmiddels gekregen van Marstall? Ben ik wel erg benieuwd naar... Ben zelf zeer over ze te spreken namelijk.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:57

ik zou stoppen met brood voeren dat is echt heel slecht.
verder is het gewoon moeilijk om een oudpaard weer dik te krijgen. ik heb er hier ook een staan van 23 die ook heel erg mager is, maar ik maak me geen zorgen. ze heeft de hele dag door te eten en heeft veel beweging in de wei.
een paard in gevangenschap hoeft niet dik de winter in. Ze krijgen volop te eten in de winter dus hoeven ze niet op een vetlaag te teren en warmte krijgen ze niet van vet, maar van een werkende maag, dus veel ruwvoer en weinig korte suikers( biks en maais)

die van mij is happy en ziet er verder gezond uit en daar gaat het om.
succes

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 12:02

Tamadine schreef:
Hey, en wat voor advies heb je inmiddels gekregen van Marstall? Ben ik wel erg benieuwd naar... Ben zelf zeer over ze te spreken namelijk.

zeer jammer maar ik heb ze nog niet aan de lijn gehad. Ik heb nog een mailtje gestuurd maar ze bellen niet..

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:41

mijn hafje van 28 ( heb haar in okt geadopteerd als maatje voor onze 7jr oude tinker)
begon ineens af te vallen (vermageren) heb de tandarts laten komen omdat me opviel dat ze minder goed at
ze heeft idd een zeer slecht gebit dit zouden ze kunnen verbteren maar zou wel een roesje moeten krijgen
dit kan helaas niet ivm ernstige hartklachten dus ze krijgt een aangepast dieet
musli is helemaal niet ok om te voeren want daar moeten ze harder voor malen lucerne en gewoon veulen of onderhoudsrok et geweekt of mash (slobber)

robleem is dat de dierenarts van de oude mensen waar ik har van overnam al die jaren zei ze had een moi gebit
achteraf blijkt het dus bagger haar wangen zijn van binnen kappot door de haken toen de klem erop zat oelde ik het.

jammer hel eel mensen weten dus niet dat ze iedere paar jaar het gebit moeten laten controleren bij hun paard
en mn bij oudjes ik laat oor de oudere 1x per 1 of 2 jaar komen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 19:06

inderdaad, gebit wordt ook ouder.
Mijn ouwtje had een heel diagonaal scheef en schuin gebit inmiddels. Is gelukkig wel met roesje gelukt maar aiaiai wat moeten ze daar ook van bijkomen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 12:49

sorry voor late reactie, was op vakantie

Marstall heeft eind juni gebeld. Aanrader was marstall vito, doorgaan met die olie maar geen brood meer.
Helaas vertrok ik de 2e juli op vakantie en we zagen geen gaatje meer om naar nederland te rijden om een aantal zakken te gaan halen. Ik ben van gisteren terug en ze is weer vermagerd. Het ziet er dus niet goed uit en we gaan zsm dat voeder halen maar het is hier momenteel zeer hectisch. Waarschijnlijk is ze vermagerd door de lage kwaliteit van gras, dor door de weinige regenval..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:57

Dat vermageren kan ook gewoon door haar cushings komen. Wordt ze al behandeld inmiddels??

Sterkte ermee in ieder geval.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:14

Brood is niet zo goed voor paarden met cushing, daar zit veel zetmeel in en dat kunnen ze juist moeilijk verwerken.

Mijn merrie (inmiddels overleden) met cushing had ook magere periodes, dan kreeg ze het volgende naast haar hooi:
- Subli seniores prioires (flinke schep een nacht staan weken, bevat maar 6% zetmeel)
- Subli energiekern mix (hier zit veel vet in, is een dikmaker voor paarden die weinig zetmeel/suiker verteren)
- eggersmann revital cubes
- plus een flinke scheut zonnebloemolie

Ik heb ook ooit eens contact gehad met marstall, zij vertelden mij alleen dat paarden van de Vito nauwelijks aankomen en adviseerden marstall senior en marstall vito half om half te geven. Uiteindelijk werkte bovenstaande een stuk beter om op gewicht te blijven.
Belangrijk is dat er veel vet en weinig suiker/zetmeel in je voer zit.

Van Dodson&Horrell kreeg ik het advies ERS pellets te voeren, daar zit ook een hoog gehalte vet in.

En uiteraard is de behandeling met medicatie voor de cushing heel belangrijk!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 22:26

UPDATE

enkele dagen geleden merkte ik op dat kelly (de oude merrie) het hooi niet meer kon knabbelen en er de beruchte propjes van maakte. Ik heb dan onmiddelijk de DA gebeld, normaal ging ze vrijdag komen maar uiteindelijk ging dat dan toch niet en dus is ze vandaag langs geweest.
Eerst werd er bloed genomen, we vermoeden dat ze een blaasontsteking heeft omdat ze urineert op haar benen en ze plasjes urine laat vallen van tijd tot tijd.
De dierenarts vond dat ze iets was bijgekomen maar nog altijd te mager. Maar aan de benen enzo was alles nog zeer goed voor haar leeftijd. Mevrouw draaft en galoppeert nog dus dat is nog prima.
Echter toen de mond werd opengedaan vroeg de DA hoe oud ze was. Vorige keer had ze haar op 23 geschat, nu denkt ze eerder 27 28 jaar omdat haar voortanden de wortels al blootliggen en er geen email meer over is.
Ook zijn de kiezen aan de linkerkant gelijk aan het gehemelte. Aan de rechterkant begint dit ook. Haar tanden hadden veel scherpe randjes, op sommige plaatsen was haar tandvlees ontstoken doordat er eten tussen de kiezen bleef zitten. Ze heeft een abces en een paar verwondingen door de scherpe randjes. De DA heeft er niet veel afgedaan, want anders had ze geen tanden meer.
Wel is dit tandartsbezoek niet zonder risico, want ze heeft een verdoving gekregen. De DA zei dat ze heel veel pijn had aan die kant van het abces, en daar moesten enkele scherpe randen weg, dus kelly kon sterven van haar op te jagen door de pijn ( voor ze aan de mond begon heeft ze eerst naar het hart geluisterd en kelly heeft een lekkende hartklep) door een longembolie, ofwel verdoven we haar met een redelijk veilig middel zodat ze meer comfort heeft maar kan ze door problemen met bloed morgen of overmorgen dood liggen.
Ook vermoed de dierenarts dat kelly een tumor begint te krijgen aan de kaak en er werden 2 stukken van takjes gevonden tussen de kiezen die rechtop staken, waar ze dus echt ontzettend veel pijn moet aan hebben gehad...
Erna hebben we gewacht tot ze droog was, ze was geen zweten van het middel en van tegen te werken want je laat je als oma natuurlijk niet doen door een DA ;)
Maar ze was lief, hinnikte zelfs naar de da toen die terugkwam van iets te gaan halen id auto, terwijl daarvoor ze ze pijn had gedaan.
We zullen een regendeken gaan kopen want haar vacht is niet meer waterdicht en ik heb een grote spuit besteld om haar mond om de dag mee uit te spoelen. Vanaf nu wordt ze maandelijks gecontroleerd op takjes. Ze heeft een spuit gekregen voor dat abces en we gaan wachten op het resultaat van het bloedmonster, want als ze last aan der nieren heeft zal ze andere antibiotica moeten krijgen. Nadat de verdoving was uitgewerkt hebben we haar haar brokken gegeven (vanaf nu geweekt) en heeft ze ook een snee hooi binnengewerkt.
We hebben nog geen beslissing genomen qua euthanasie.

sorry als het verhaal wat warrig is, heb de hele dag bij haar gebleven want was even binnen gekomen en mijn buurmeisje kwam me roepen dat kelly raar deed, dus ik heb haar tot nu in de gaten gehouden.

my_precious

Re: 23 jarige merrie vel over been - Update op pagina 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:29

ik lees nog steeds mee, ik vind het erg zielig voor dit paardje dat ze zoveel moet lijden en dat er steeds andere aandoeningen bijkomen.
ik hoop voor je op het beste en dat ze er bovenop komt hoor want ik zou mijn schatjes ook het liefst zo lang mogelijk bij mij willen hebben.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 08:58

fargo schreef:
Dat vermageren kan ook gewoon door haar cushings komen. Wordt ze al behandeld inmiddels??

Sterkte ermee in ieder geval.

Je geeft nog geen antwoord op de vraag of ze al behandeld wordt? Problemen met ontstekingen in de mond is echt een belangrijk bijverschijnsel van cushing namelijk. Hoop dat ze snel wat opknapt en dat het abces goed behandeld kan worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:06

wat goed dat je een deken hebt omgedaan!
dan verliest ze haar calorieen niet met die te gebruiken om warm te blijven.
Bij cushing komen inderdaad erg veel tand en kies problemen voor....en gezien haar leeftijd zou het me niets verbazen.

Kun je haar niet seniores priores geven,een soort slobber.
Dat kan ze waarschijnlijk beter eten dan hooi op het moment.
Ik denk dat je haar echt voor de winter op gewicht moet proberen te krijgen.
En misschien ook een dikkere deken op als het echt koud wordt?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 09:32

Ik heb die medicijnen nogmaals besproken met de DA en gezien haar leeftijd en andere redenen denkt ze dat dit geen goed idee is. Zelf heeft de da vroeger ook een cushingpatient gehad en ze heeft er nog een paar in de praktijk dus ze is bekend met de aandoening. Dus ik vertrouw op haar vizie.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 09:37

geerke schreef:
wat goed dat je een deken hebt omgedaan!
dan verliest ze haar calorieen niet met die te gebruiken om warm te blijven.
Bij cushing komen inderdaad erg veel tand en kies problemen voor....en gezien haar leeftijd zou het me niets verbazen.

Kun je haar niet seniores priores geven,een soort slobber.
Dat kan ze waarschijnlijk beter eten dan hooi op het moment.
Ik denk dat je haar echt voor de winter op gewicht moet proberen te krijgen.
En misschien ook een dikkere deken op als het echt koud wordt?

Het gaat een gevoerde regendeken worden voor als ze buitenstaat. In de stal als ze droog is zal ze geen koud hebben, omdat ze dik haar heeft en uit de wind staat. Dus als ze buitenkomt krijgt die deken ôp en eventueel een fleece als de nacht koud gaat worden. Ik weet niet zoveel van dekens, dus heeft iemand ervaring met een Avalanche regendeken? Ik wil van de eerste keer goed kopen, meer kosten zijn nu echt niet welkom :)
Dat voer ziet er inderdaad echt top uit, maar in belgie verkopen ze dat niet. Ik ben al in een paar winkels gaan kijken, maar het is er gewoon niet. Misschien bestaat er een belgisch merk met een gelijkwaardig product maar dat heb ik jammer genoeg nog niet gevonden.
De da had als enige opmerking op het voer dat ze nu krijgt dat ze een schep veulenvoer extra mocht krijgen.

@ myprecious: ja inderdaad jammer dat er altijd maar bijkomt. Maar zolang ze nog fit is en nog lekker de oma is die ze altijd is geweest... Dat abces zal pijn doen maar het is te verhelpen met antibiotica. Als er iets scheelt aan de nieren dan zal de situatie moeten herbekeken worden vrees ik. Want ik wil haar niet onnodig laten lijden of wachten tot ze neervalt en in paniek niet meer rechtgeraakt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:50

Hmmm, als de cushing onder controle zou zijn, dan heeft ze haar lichaam veel beter in balans en kan ze weer op gewicht komen en de ontstekingen in haar lijf bevechten. Ik vind het wel raar dat je DA dat vindt. De levenskwaliteit van een paard wordt bij behandeling toch sterk verbeterd in de meeste gevallen. Al zou je alleen maar provarium breeding gaan geven om te kijken of je haar hormonen weer wat op orde kunt krijgen, dat zou al schelen.
Paarden met cushing voelen zich over het algemeen duizelig en misselijk doordat ze door de hormonen van binnenuit worden vergiftigd. Vaak zijn ze ook wat depressief. Die zaken verdwijnen als ze behandeld worden, ze worden dan vrolijker, meer hun oude zelf en vaak weer een stuk meer vief en fit.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:54

WAt een rotnieuws zeg!
Heel veel sterkte!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 10:13

bedankt :)

@fargo: bij haar zou het mager zijn door de kapotte darmen komen en door de leeftijd, maar echt zeker weet je dat natuurlijk niet.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 22:50

En wéér een update met slecht nieuws..

Wou vandaag dr hoefjes behandelen met formol (doe ik wekelijks) en begin aan dr ene hoefje, maar opeens reageert ze vrij heftig bij het uitkrabben en zie ik daar een stukje verroest prikkeldraad in dr hoef zitten ;( Net op de slechte plaats, bij het hoefbeen. T stuk stak dr zo een 1.5 cm in, in het levend..
DA nog gekomen, alles proper gemaakt, verband errond, spuit erin, plastic zakje errond en een week hoef proper houden (stal dus). Echter als ze er morgen niet op loopt...
Pfff voel me echt rot nu.. T ging net lekker, ze at super en nu kan het zijn dat ze een spuitje moet krijgen door een stom stuk draad :\