Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
russel schreef:Dat is jouw ervaringDe paarden vinden hooi lekkerder dan pulp, mijn paard bv vind het vies maar bij gebrek eten ze natuurlijk alles, zeker als je het smakelijk gaat maken met een beetje muesli. Maar dan ben je mee tijd kwijt.
Johanna59 schreef:flyer schreef:Juist in verband met die geestelijke en lichamelijke gezondheid vraag ik me dus af of deze paardjes ook in de
wei komen?
Is een mini-paardje dan niet zielig? Zo ver doorgefokt.
Alleen omdat mensen dit mooi en leuk vinden.
Had hij in de natuur geleefd, dan was hij gauw dood geweest.
Kaisa schreef:russel schreef:Dat is jouw ervaringDe paarden vinden hooi lekkerder dan pulp, mijn paard bv vind het vies maar bij gebrek eten ze natuurlijk alles, zeker als je het smakelijk gaat maken met een beetje muesli. Maar dan ben je mee tijd kwijt.Zelf merk ik dat mijn paard het hooi laat liggen voor de bietenpulp
![]()
Want ja, mijn paard krijgt nog steeds hooi. Zat me net te bedenken dat ik zelf mijn voerschema van nu nog niet verteld heb.
Op dit moment (buiten het showseizoen), krijgt mijn paard bietenpulp aangevuld met perfomix, compact gras en een halve summerkoek. Daarnaast krijgt ze nu ook +/- een kwart plak hooi puur voor het knabbelen omdat ze in een soort van paddock staat. Deze maaltijd krijgt ze 2 keer per dag. Moet er wel bij vertellen, dat hooi eet ze zeer weinig van. En niet omdat het slecht is dat zeker niet, want de paarden van mn pa eten het zo op.
Libera schreef:Ik vind het ook een beetje krom om dit de "Amerikaanse manier van voeren" te gaan noemen...
Ten eerste, zo voert lang niet iedereen, sterker nog, de meeste mensen doen het heel anders.
Ten tweede, een wedstrijd= show, dus een showpaard= wedstrijdpaard.
Je scheert een beetje alles over een kam dus. Meeste paarden hier in Californie krijgen alfalfa, oathay (haverstro) of gras hooi. Dus ook alle wedstrijdpaarden
Heb een tijdje op een arabieren stoeterij gewerkt hier, waar ze ook halter paarden hadden. (Wat jij een "showpaard" noemt).
Deze paarden krijgen ook gewoon hooi, maar meestal weinig tot geen krachtvoer.
Ze staan coninue onder lampen (om de vacht kort te houden), en in het show seizoen gebruiken ze "sweats". Dit zijn lappen neopreen die om de hals worden gewikkeld om het dunner te laten lijken, doordat het warm word en "uitzweet". Best sneu, als het zo'n 45 graden is hier... Ze mogen nooit naar buiten, en krijgen weinig beweging. Het enige wat ze hoeven te kennen is immers het "mooi staan" voor de jury (dat word er met een zweep ingeslagen hier)
Ik vind halter echt een van de meest verschrikkelijke dingen die je een paard aan kunt doen, helemaal als je dan ook nog eens geen hooi voert
russel schreef:Kaisa schreef:Dus ze krijgen tussen de shows door wel hooi? Maar omdat ze niet gewend zijn het te eten, eten ze er ook niet echt van. Mijn shet kwam van de wei en toen ik hem kocht, ging hij s'avonds op stal, maar het hooi at hij de eerste 2 weken niet, een paar hapjes, maar hij vond het maar niets....hij was het niet gewend, nu eet hij alles, maakt niet uit, hooi, kuil, voordroog.Dat is jouw ervaringZelf merk ik dat mijn paard het hooi laat liggen voor de bietenpulp
![]()
Want ja, mijn paard krijgt nog steeds hooi. Zat me net te bedenken dat ik zelf mijn voerschema van nu nog niet verteld heb.
Op dit moment (buiten het showseizoen), krijgt mijn paard bietenpulp aangevuld met perfomix, compact gras en een halve summerkoek. Daarnaast krijgt ze nu ook +/- een kwart plak hooi puur voor het knabbelen omdat ze in een soort van paddock staat. Deze maaltijd krijgt ze 2 keer per dag. Moet er wel bij vertellen, dat hooi eet ze zeer weinig van. En niet omdat het slecht is dat zeker niet, want de paarden van mn pa eten het zo op.
Johanna59 schreef:Dat zou dus betekenen, dat je een paard alleen maar op de manier kan houden die jij prefereert?
Echt klinkklare onzin. Jij vindt het zielig. Je weet helemaal niet wat paarden vinden. Mensen denken dat te weten.
Je weet niet eens wat je eigen soortgenoten vinden. Ik tenminste niet. Daar moet ik om vragen. En als ik geen antwoord krijg dan weet ik nog niets.
dorientjuh schreef:anneliesdj schreef:Dat is niet waarHet energiegehalte neemt langzaam af, idd niet veel maar scheelt toch weer wat, bovendien zit er ook behoorlijk verschil tussen kuil/voordroog/hooi en kwaliteit van die kuil/voordroog/hooi.
Kun je dat onderbouwen met bijvoorbeeld onderzoeksresultaten?Bij mijn weten kan dat namelijk niet maar ik leer graag bij.
Citaat:Maar hoezo is een showpaard anders als een rijpaard? Beiden hebben dezelfde maag, darmen en sprijsverteringsysteem! Ik zelf ben het dan dus ook echt niet eens met dit soort voer praktijken en snap ook niet helemaal het nut van dit topic?
WildWings schreef:Takke schreef:Dit is niet helemaal correct maar er is in de laatste 2 weken voor een show wel een aanpassing in de hoeveelheid water. Gedurende deze 2 weken krijgen ze maximaal 3 tot 4 liter water per dag en dit is afhankelijk van het weer. En nee dit is niet zielig aangezien ze meestal niet eens alles opdrinken. Vergeet niet dat de pulp/zemelen mix ook meer dan genoeg water bevat.
Een stalpaard (ik heb het nu niet over een mini, heb even gemist of dit over paarden, ponies of mini's gaat) drinkt geloof ik toch gerust zo'n 30-35 liter per dag, minstens. Tenzij er dus minstens zo'n 30 liter vocht in jouw pulp/zemelen mix zit, krijgt het paard dan dus echt onvoldoende vocht binnen.
anneliesdj schreef:Wat kan niet? Dat er verschil zit in kwaliteit?
Ik heb het geleerd in de opleiding paardenhouderij, neem aan dat ze daar geen onzin verkopen, maar heb de boeken nog wel liggen dus zou het wel op kunnen zoeken, hoewel daar wel geen onderzoeksresultaten bij zullen staan.
Charaz schreef:Ongelofelijk! Dat er mensen zijn die het uiterlijk van hun paard boven gezondheid stellen.
Echt erg triest dat het beest geen fatsoenlijk voor schema heeft.