Amerikaanse manier voor het voeren van show minipaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:24

Moderatoropmerking:
Graag ontopic blijven, het gaat hier om het voeren van show minipaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:34

Met bietenpulp hoeven ze hun kiezen niet te gebruiken, lijkt mij slecht voor het gebit. Bietenpulp hoeft nauwelijks gekauwd te worden, de stukjes zijn zo klein. Ze krijgen een hoop vocht binnen, maar uiteindelijk is de hoeveelheid vezel een stuk minder dan hooi en gras.

Als je steeds kleine porties hooi voert en goed hooi waar ze geen hooibuik van krijgen, want er is nl wel degelijk een hoop verschil in kwaliteit, dan zal de speekselvorming op gang blijven, immers hooi is droog, dan hebben ze uiteindelijk meer voeding binnen dan een handje muesli. Muesli is granen, totaal anders dan gedroogt vers gras. Speekselvorming en kauwbeweging is al een deel van de vertering en doet ook iets in de hersenen. Pulp geeft niet de zelfde kauwbeweging al grof langstelig hooi.

Ik vind het gemakzucht. Voer 5 a 6 keer een halveltje hooi en weeg het totaal af per etmaal en verdeel het. De paarden vinden hooi lekkerder dan pulp, mijn paard bv vind het vies maar bij gebrek eten ze natuurlijk alles, zeker als je het smakelijk gaat maken met een beetje muesli. Maar dan ben je mee tijd kwijt.

Dat showpaarden anders in conditie zijn dan recreatie, ben ik helemaal mee eens. Maar je moet er wat meer voor doen en dat is je voerbeleid aanpassen. Je kunt ook zorgen dat de dieren voor hun show al ruim genoeg hebben gegeten. Maar met hooi zullen ze ongetwijfeld ook meer mesten en dat is natuurlijk ook ongewenst.

Ook sportpaarden moeten geen hooibuik hebben vlak voor de proef en dat wordt ook ondervangen door vroeg te voeren en net genoeg en na de proef verder te laten eten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:37

het zou niet mijn manier van voeren zijn....
ik vind hooi z'on beetje het belangrijkste voer voor een paard.

Mijn paarden krijgen trouwens dagelijks geweekte ongemelasseerde pulp.
Maar ook hooi.

ik begrijp wel waarom er zoveel bietenulp ingaat....dat voorkomt maagzweren.
En een paard wat niet voldoende ruwvoer krijgt heeft een grote kans op maagzweren.

maar om te beweren dat ze op pulp lang kauwen?
Die van mij hebben het binnen tien minuten op,en dan zitten er nog zonnebloempitjes door en lucernebrokjes en zemelen.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 10:41

russel schreef:
De paarden vinden hooi lekkerder dan pulp, mijn paard bv vind het vies maar bij gebrek eten ze natuurlijk alles, zeker als je het smakelijk gaat maken met een beetje muesli. Maar dan ben je mee tijd kwijt.
Dat is jouw ervaring ;) Zelf merk ik dat mijn paard het hooi laat liggen voor de bietenpulp :j
Want ja, mijn paard krijgt nog steeds hooi. Zat me net te bedenken dat ik zelf mijn voerschema van nu nog niet verteld heb.
Op dit moment (buiten het showseizoen), krijgt mijn paard bietenpulp aangevuld met perfomix, compact gras en een halve summerkoek. Daarnaast krijgt ze nu ook +/- een kwart plak hooi puur voor het knabbelen omdat ze in een soort van paddock staat. Deze maaltijd krijgt ze 2 keer per dag. Moet er wel bij vertellen, dat hooi eet ze zeer weinig van. En niet omdat het slecht is dat zeker niet, want de paarden van mn pa eten het zo op. :)

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:43

Johanna59 schreef:
flyer schreef:
Juist in verband met die geestelijke en lichamelijke gezondheid vraag ik me dus af of deze paardjes ook in de
wei komen?

Is een mini-paardje dan niet zielig? Zo ver doorgefokt.
Alleen omdat mensen dit mooi en leuk vinden.
Had hij in de natuur geleefd, dan was hij gauw dood geweest.

Niet mee eens vrees ik. Fallabella's komen ook voor hé.
En ik zie dan ook geen verschil met de gefokte 'overbouwde 'sterke quarters, de veel te fijne arabieren die ze uit hun 'natuurlijke habitat' halen en ga zo maar door.

Elk paard dat nu leeft is 'veredelt' door ons. Net zoals honden, katten, koeien,... maar de levenswijze is aangepast. Ik heb ook mini's en ik vind ze allesbehalve zielig. Had vroeger rijpaarden ook dus ik kan vergelijken. Een mini is echt zoals een groot paard hoor, niet meer en niet minder. Behalve dan de eetverhoudingen zijn anders, maar karakter en temprament, vergis je daar niet in hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:45

Kaisa schreef:
russel schreef:
De paarden vinden hooi lekkerder dan pulp, mijn paard bv vind het vies maar bij gebrek eten ze natuurlijk alles, zeker als je het smakelijk gaat maken met een beetje muesli. Maar dan ben je mee tijd kwijt.
Dat is jouw ervaring ;) Zelf merk ik dat mijn paard het hooi laat liggen voor de bietenpulp :j
Want ja, mijn paard krijgt nog steeds hooi. Zat me net te bedenken dat ik zelf mijn voerschema van nu nog niet verteld heb.
Op dit moment (buiten het showseizoen), krijgt mijn paard bietenpulp aangevuld met perfomix, compact gras en een halve summerkoek. Daarnaast krijgt ze nu ook +/- een kwart plak hooi puur voor het knabbelen omdat ze in een soort van paddock staat. Deze maaltijd krijgt ze 2 keer per dag. Moet er wel bij vertellen, dat hooi eet ze zeer weinig van. En niet omdat het slecht is dat zeker niet, want de paarden van mn pa eten het zo op. :)

Dus ze krijgen tussen de shows door wel hooi? Maar omdat ze niet gewend zijn het te eten, eten ze er ook niet echt van. Mijn shet kwam van de wei en toen ik hem kocht, ging hij s'avonds op stal, maar het hooi at hij de eerste 2 weken niet, een paar hapjes, maar hij vond het maar niets....hij was het niet gewend, nu eet hij alles, maakt niet uit, hooi, kuil, voordroog.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:48

Libera schreef:
Ik vind het ook een beetje krom om dit de "Amerikaanse manier van voeren" te gaan noemen...

Ten eerste, zo voert lang niet iedereen, sterker nog, de meeste mensen doen het heel anders.
Ten tweede, een wedstrijd= show, dus een showpaard= wedstrijdpaard.
Je scheert een beetje alles over een kam dus. Meeste paarden hier in Californie krijgen alfalfa, oathay (haverstro) of gras hooi. Dus ook alle wedstrijdpaarden ;)

Heb een tijdje op een arabieren stoeterij gewerkt hier, waar ze ook halter paarden hadden. (Wat jij een "showpaard" noemt).
Deze paarden krijgen ook gewoon hooi, maar meestal weinig tot geen krachtvoer.
Ze staan coninue onder lampen (om de vacht kort te houden), en in het show seizoen gebruiken ze "sweats". Dit zijn lappen neopreen die om de hals worden gewikkeld om het dunner te laten lijken, doordat het warm word en "uitzweet". Best sneu, als het zo'n 45 graden is hier... Ze mogen nooit naar buiten, en krijgen weinig beweging. Het enige wat ze hoeven te kennen is immers het "mooi staan" voor de jury (dat word er met een zweep ingeslagen hier ;))
Ik vind halter echt een van de meest verschrikkelijke dingen die je een paard aan kunt doen, helemaal als je dan ook nog eens geen hooi voert :\

Met de zweep ingeslagen!! Schandalig!!

Dat hoeft toch helemaal niet om de paardjes goed te leren staan! Ik leer Aero dit aan de hand van belonen en snoepjes. En als ik how zeg moet hij stil staan en moet het mogelijk zijn om aan zijn voetjes te komen zodat hij ze goed plaatst. Ben zelf nog maar beginner op de shows, maar met de zweep slaan?? Echt schandalig en het bewijst dat deze mensen oogkleppen ophebben voor de manier van de training. Gelduld en beloningen, dat is de oplossing! Geloof ik steenvast in, slaan = mishandeling!

Ben ik zelf héél zwart-wit over. Ze moeten niet over je lopen ok, maar zo'n dieren met de zweep leren goed te staan, laag hoor echt.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 10:49

russel schreef:
Kaisa schreef:
Dus ze krijgen tussen de shows door wel hooi? Maar omdat ze niet gewend zijn het te eten, eten ze er ook niet echt van. Mijn shet kwam van de wei en toen ik hem kocht, ging hij s'avonds op stal, maar het hooi at hij de eerste 2 weken niet, een paar hapjes, maar hij vond het maar niets....hij was het niet gewend, nu eet hij alles, maakt niet uit, hooi, kuil, voordroog.

Mijn merrie is het zeker gewend, aangezien ze eerder wel gewoon op hooi stond ;)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:50

Tuurlijk Russel, zelf de mijne dagelijks hooi tot de dag voor de show zelf ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:50

Maar mijn voordroog eten ze ook veel liever dan het gewone droge hooi, zeker nu het al een paar maanden oud is...droger, minder geurig en ik denk ook minder smakelijk.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:52

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:54

By the way:

wie wil, ik heb ooit een clinic bij stal Hazelberg gevolgd over het showen van mini's. Dan zie je met je eigen ogen hoe zij het doen (en dat zijn er echt die ervaring hebben) en hun paardjes komen ook nog buiten hoor. Geen 24 uur per dag stal, en ze hebben water onbeperkt. Hooi wordt wel vervangen bij de showpaardjes door bietenpulp en luzerne. Moet eerlijk zeggen, die paarden zagen er goed uit, mooi, en lang niet ongelukkig!

Maar ik voer zelf zo niet. Ik geef massa's hooi aan het ene paardje waar ik zelf af en toe eens mee show. Maar dat is omdat die zelf zo moeilijk gewicht bijkomt dus ik probeer hem een beetje te trainen voor meer spieren en ik geef hem echt massa's eten.
Trouwens, hij weegt 75,5 cm hoog, 4 jarige hengst, doodkalm (echt nie normaal), krijgt 2 kg korrels voor sportpaarden, krijgt een 1/4 emmer luzerne, onbeperkt hooi en ik ben met bietenpulp sinds kort begonnen want ik krijg hem echt niet dikker. Hij gaat overdag buiten en 's nachts binnen. Nou jullie... ik ben zeker dat ik de uitzondering op de regel heb staan...

Dus mijn conclussie: per paardje is het echt anders hoor.

Het ene paard is anders van gestel dan het andere. Heeft niets met de soort te maken. Mensen zijn uiteindelijk toch ook zo?
Laatst bijgewerkt door Dorien1 op 04-02-10 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Eponastable

Re: Amerikaanse manier voor het voeren van show minipaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:55

Volgens mij hangt het van paard tot paard af é Dorien ;)
Als je er een nerveus beestje tussen lopen hebt dat de hele dag crosst van links naar rechts zal die ook slanker staan.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:57

Haha, een nerveuse heb ik inderdaad ook staan. Mijn merrie Angel, die moet in april bevallen en je ziet amper buik. Ze blijft mooi haar figuur behouden.

Terwijl mijn 2 andere paardjes echt ontploffen, die krijgen minder eten dan Aero en Angel. En ze zijn véél dikker ;-)

Hopelijk worden jullie allemaal iets liever tegen elkaar nu. Gewoon mijn punt: kijk per paardje en wat je ermee wilt doen en hou ze gelukkig! En volgens mij worden ze heus niet allemaal serieus ongelukkig van het dieet dat jullie beschrijven. Beste voorbeeld, ik blijf erbij, stal hazelberg.

Maar mijn Aero zou met lieve oogjes naar mij kijken en ik zou smelten en hem toch hooi geven :D Ik ben zo slecht in minder eten geven...

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:00

Ik heb het ook, Orion die is zenuwachtiger dan Frost en Frost die loopt nu lekker te genieten van een mooie hooibuik :D
Hij wordt ook niet getraind op dit ogenblik... beestje geniet ervan :D

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:01

Ze kunnen toch echt zo enorm verschillen hé.

Oh ja, ik geef nog lijnzaad en vitaminen van Pavo ook aan onze paardjes. Dus tekort hebben ze hier wel niet, terwijl Aero geen gram wilt bijkomen...en hij is tijdig ontwormd voor de volgende vraag al te beantwoorden :D

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:03

Ik heb zelf ook minipaardjes wel niet voor de show maar loop wel keuringen met ze af dus weet hoe het werkt.
Mijn mini's eten ook niet veel hooi en neit omdat ze het niet lekker vinden maar ze hebben gauw genoeg.
De show paardjes zien er altijd netjes gevoed en verzorgd uit als dit niet gebeurd haal je ook geen resultaat.

Er zijn mensen die denken dat een paard altijd eten voor zijn voeten moet hebben maar daar krijg je luien paarden van, ik heb zelf al 23 jaar paarden van verschillende rassen en ze krijgen zeker geen 24 uur per dag eten maar ze zien er super uit en bijna nooit klachten kwa darmen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:10

ik ben eerlijk gezegt sinds het benefietweekend waar veel amerikaantjes aanwezig waren totaal genezen van het idee dat het een leuke bezigheid is.

Ik moet zeggen dat ik het bij het nmprs een heel andere sfeer vind en de mensen ook wat ,, gezonder " met hun dieren omgaan.

Dit bericht komt uit amerika zo te lezen, daar gaan ze helaas wel vaker ziekelijk met hun dieren om.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:36

mvdbijl: jammer dat de benefietshow je zo tegengevallen is, maar het blijft natuurlijk zo dat niet iedereen de zelfde dingen leuk vind. Maar om dan meteen te zeggen dat wij niet gezond met onze paardjes bezig zijn... .

Voor mij geld n.l. het omgekeerde, ik vind het showen weer veel leuker dan het NMPRS gebeuren. Ik vind premiekeuringen zeker nuttig voor de fokkerij maar vind de shows van de ICAMH en de MHCE veel leuker, het bied meer mogelijkheden.

De manier van voeren, zonder of met weinig hooi is dan wel niet heel natuurlijk maar is de manier hoe met veel andere sportpaarden wordt omgegaan dat wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:41

Johanna59 schreef:
Dat zou dus betekenen, dat je een paard alleen maar op de manier kan houden die jij prefereert?
Echt klinkklare onzin. Jij vindt het zielig. Je weet helemaal niet wat paarden vinden. Mensen denken dat te weten.
Je weet niet eens wat je eigen soortgenoten vinden. Ik tenminste niet. Daar moet ik om vragen. En als ik geen antwoord krijg dan weet ik nog niets.

Sorry, zou je misschien mij geen woorden in de mond willen leggen die ik nooit gezegd heb? Dat is een beetje een onprettige manier van discussie voeren ;) Ik zeg alleen dat het in het kader van dierenwelzijn het paard eigenlijk onbeperkt ruwvoer zou moeten hebben of in ieder geval minstens 16 uur per dag zou moeten kauwen/eten, en dat wanneer mensen dat beperken, om welke reden dat ook, er een grotere kans is op lichamelijke gebreken. Wetenschappelijk gezien, en dan kan je proberen recht te praten wat krom is, door met argumenten te komen als 'ze zien er goed uit' of 'maar hij voelt zich goed' of 'mijn paarden hebben nooit wat en die krijgen ook nooit hooi' maar zo kan je alles recht praten. Niet iedereen die rookt sterft aan longkanker. Niet iedereen die rookt sterft jong, er zijn zat opa's of oma's die tot op hun laatste dag een sigaretje roken ergens in de 90. En die er niet beroerd uitzien voor hun leeftijd. Dus roken is helemaal niet slecht? Jawel, dat is wetenschappelijk toch echt wel aangetoond...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:59

Ik voer mijn minipaarden in het showseizoen ook grotendeels zoals Takke, Sharani en Kaisa maar wel dagelijks een paar keer een kleine portie hooi erbij, ook tijdens de show weekends. Juist op stress momenten (lange reizen, vreemde stallen) wil ik dat ze regelmatig wat hooi te knabbelen hebben.
Thuis gaan ze ook allemaal dagelijks de wei op tijdens het showseizoen maar verschillend qua tijd. Vooral jonge hengsten laat ik 's ochtends en 's avonds een tijd samen buiten lopen, die zijn toch meer aan het spelen dan aan het eten. Merries spelen nu eenmaal wat minder en lopen daardoor minder lang op de wei en wat meer in de paddock. Het belangrijkste vind ik het sociale contact en vrije beweging in de tijd, het showseizoen is mentaal ook best pittig met regelmatig lange reizen (tot wel 10 uur of langer onderweg en steeds andere stallen voor een weekend) en je merkt het echt wanneer ze wat meer vrije tijd nodig hebben.
Qua eettijd zijn ze hier toch best een tijd bezig met hun emmers voer. Zo'n emmer met bietenpulp en mix e.d. daar doen ze een paar uur over, ze schrokken het niet weg zoals een groot paard een schep brok binnen een paar minuten op heeft. Met warm weer in de zomer verdeel ik het zelfs over meer porties, dan vind ik het natte voer niet zo fris als het lang ligt in de bak.

Buiten het showseizoen, dus zo na half september (na het EK) t/m januari/februari wordt de training afgebouwd, gaan ze langer de wei op en krijgen ze minder krachtvoer en meer hooi.
De winter is echt een rustperiode voor hen en zeker de jonge showpaardjes kunnen dat prima hebben.

Mijn fokmerries krijgen gewoon onbeperkt hooi en dan heb ik het dus over 1 á 1,5 plak per dag wat ze in de wintertijd (weinig of niet op het gras) op een dag weg krijgen.
Even ter verduidelijking van de hoeveelheid die bij die kleintjes onbeperkt is ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:44

dorientjuh schreef:
anneliesdj schreef:
Dat is niet waar ;) Het energiegehalte neemt langzaam af, idd niet veel maar scheelt toch weer wat, bovendien zit er ook behoorlijk verschil tussen kuil/voordroog/hooi en kwaliteit van die kuil/voordroog/hooi.

Kun je dat onderbouwen met bijvoorbeeld onderzoeksresultaten? :) Bij mijn weten kan dat namelijk niet maar ik leer graag bij. :)

Wat kan niet? Dat er verschil zit in kwaliteit?
Ik heb het geleerd in de opleiding paardenhouderij, neem aan dat ze daar geen onzin verkopen, maar heb de boeken nog wel liggen dus zou het wel op kunnen zoeken, hoewel daar wel geen onderzoeksresultaten bij zullen staan.

Citaat:
Maar hoezo is een showpaard anders als een rijpaard? Beiden hebben dezelfde maag, darmen en sprijsverteringsysteem! Ik zelf ben het dan dus ook echt niet eens met dit soort voer praktijken en snap ook niet helemaal het nut van dit topic?

Waarom voer jij je sportpaard wel bix en muesli en krijgt een shet alleen gras en hooi?
Een sportpaard en een shet hebben toch ook hetzelfde spijsverteringssysteem, waarom daar dan anders voeren?

Niet alleen mini's krijgen een bepaald dieet, springpaarden krijgen ook een dieet, dressuurpaarden ook alleen wordt dat als normaal gezien omdat iedereen het zo doet. Een eventingpaard moet weer een andere prestatie leveren dus die krijgt weer een ander dieet, net als een renpaard of het paard van een veedrijver in australie.
Ander werk = andere voedingsbehoefte.

WildWings schreef:
Takke schreef:
Dit is niet helemaal correct maar er is in de laatste 2 weken voor een show wel een aanpassing in de hoeveelheid water. Gedurende deze 2 weken krijgen ze maximaal 3 tot 4 liter water per dag en dit is afhankelijk van het weer. En nee dit is niet zielig aangezien ze meestal niet eens alles opdrinken. Vergeet niet dat de pulp/zemelen mix ook meer dan genoeg water bevat.

Een stalpaard (ik heb het nu niet over een mini, heb even gemist of dit over paarden, ponies of mini's gaat) drinkt geloof ik toch gerust zo'n 30-35 liter per dag, minstens. Tenzij er dus minstens zo'n 30 liter vocht in jouw pulp/zemelen mix zit, krijgt het paard dan dus echt onvoldoende vocht binnen.

Jij denkt dat een mini van 150 kg net zoveel water drinkt als een rijpaard van 600 kg?

Ik heb zelf 2 mini's gehad en zij hebben door omstandigheden ook weleens op stal gestaan, ze kregen dan onbeperkt water maar toch werd er niet meer dan 20-25 liter maximaal gedronken door beide pony's samen, ze kregen verder hooi en wogen tussen 150-200 kg.
Als we dan eens uitgaan van 10 liter voor een showmini, ze voert minimaal 4 liter bij de bietenpulp en daarnaast krijgen ze nog 4 liter gewoon, komen ze dus hooguit 2-3 liter tekort, als ze al tekort komen aangezien zij zegt dat ze niet eens alles opdrinken.
Drink jij elke dag je 2 liter water? Schijn je ook nodig te hebben, toch zijn er veel mensen die daar ook niet aan komen.

Wat overigens niet wil zeggen dat ik het eens ben met beperkt water geven, zie het nut er totaal niet van en als een paard minder krijgt dan hij eigelijk zou willen vind ik het grenzen aan mishandeling.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 04-02-10 13:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:49

Ongelofelijk! Dat er mensen zijn die het uiterlijk van hun paard boven gezondheid stellen.
Echt erg triest dat het beest geen fatsoenlijk voor schema heeft.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:57

anneliesdj schreef:
Wat kan niet? Dat er verschil zit in kwaliteit?
Ik heb het geleerd in de opleiding paardenhouderij, neem aan dat ze daar geen onzin verkopen, maar heb de boeken nog wel liggen dus zou het wel op kunnen zoeken, hoewel daar wel geen onderzoeksresultaten bij zullen staan.

Ja dat bedoelde ik inderdaad. :) Ik zou graag willen weten waar het vandaan komt, maar misschien kan dit beter verder per pb. :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:58

Charaz schreef:
Ongelofelijk! Dat er mensen zijn die het uiterlijk van hun paard boven gezondheid stellen.
Echt erg triest dat het beest geen fatsoenlijk voor schema heeft.

Dit vind ik erg kort door de bocht.

Wie zegt dat onze paardjes niet gezond zijn? En ik denk dat wij behoorlijk goed nadenken over hoe wij onze paardjes voeren. En zoals al meerdere keren wordt gezegd zijn ze zeker het grootste gedeelte van de dag met hun eten bezig, ik denk zelfs langer dan het gemiddelde sportpaard.