Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:05

Kalium (K)
-zorgt voor de druk in cellen en voor zuur-base balans
-zorgt met Na voor de prikkelgeleiding in zenuwen en spieren

Kaliumrijke voeding:
-paardenbloem
-berkebast
-eikebast
-wortelblad
-kamille
-klein hoefblad
-smeerwortel
-venkel
-weegbree
-walnootblad
-duizendblad
-brandnetel
-pepermunt

Chloor (Cl)
-helpt in stand houden van zuur-base balans
-helpt bij de uitscheiding van maagzuur
-reguleert de druk binnen en buiten de cel
-helpt de lever bij het filteren van het bloed van afvalstoffen en giffen
-houdt pezen en gewrichten elastisch

Belangrijk: in kraanwater zit chemisch chloor, wat schadelijk is voor de gezondheid. Het kan de darmflora ontregelen en het vernietigt vitamine E.

Chloorrijke voeding:
-wortels
-tarwe
-zeewier
-alle planten

Zwavel (S)
Het lichaam bestaat voor bijna een kwart uit zwavel.
Het zit in iedere cel.
-zonder zwavel geen lichaamsweefsel
-zit in: kraakbeen, collageen, insuline en 2 B-viaminen
-houdt zenuwen sterk
-helpt de lever bij de productie van gal en het onschadelijk maken van gifstoffen
-draagt bij tot de zuur-base balans

Zwavelrijke voeding:
-snijbiet
-zemelen
-granen
-iers mos
-klein hoefblad
-ogentroost
-venkelzaad
-knoflook
-brandnetel

oke als het dan niet betrouwbaar is zal ik het hierbij laten.
het boekje heet zomereczeem opgelost met voeding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:08

liedje89 schreef:
Ik wil niet heel flauw zijn hoor maar ik vind dat stuk niet bijzonder betrouwbaar. Synthetische mineralen bestaan namelijk niet. Bovendien zijn synthetische vitamines net als gewone vitamines alleen schadelijk bij overdosering. Omdat synthetische vitamines in zuivere vorm geproduceerd kunnen worden en vaak makkelijker opgenomen worden is de kans daarop vaak wel groter.

Wat ik eigenlijk mis in je verhaal zijn essenciele aminozuren. Die zijn ook nodig onder andere voor de spier opbouw (maar ook voor productie van andere eiwitten). Bij sommige dieren is een zeer opmerkelijk verschil in spier opbouw en groei te zien wanneer deze bijgevoerd worden. Ik heb eigenlijk geen idee hoe dit bij paarden werkt maar bij een koe bijv maak het zeer veel uit in melkproductie en bij vleeskuikens ook in groei.

Óke dan laat ik het hierbij zijn essenciele aminozuren hetzelfde als essenciele vetzuren?
ze staan beide genoemd bij de duodenum (twaalfvingerige darm)
Laatst bijgewerkt door lailapri op 26-11-09 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ramiro04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:09

heb nieet alles gelezen maar 5 granen mix is heel goed en is puur natuur kan dus ook niet mee gerommeld worden...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:14

lailapri schreef:
liedje89 schreef:
Ik wil niet heel flauw zijn hoor maar ik vind dat stuk niet bijzonder betrouwbaar. Synthetische mineralen bestaan namelijk niet. Bovendien zijn synthetische vitamines net als gewone vitamines alleen schadelijk bij overdosering. Omdat synthetische vitamines in zuivere vorm geproduceerd kunnen worden en vaak makkelijker opgenomen worden is de kans daarop vaak wel groter.

Wat ik eigenlijk mis in je verhaal zijn essenciele aminozuren. Die zijn ook nodig onder andere voor de spier opbouw (maar ook voor productie van andere eiwitten). Bij sommige dieren is een zeer opmerkelijk verschil in spier opbouw en groei te zien wanneer deze bijgevoerd worden. Ik heb eigenlijk geen idee hoe dit bij paarden werkt maar bij een koe bijv maak het zeer veel uit in melkproductie en bij vleeskuikens ook in groei.

Óke dan laat ik het hierbij zijn essenciele aminozuren hetzelfde als essenciele vetzuren?

Dat weet ik zo niet. Maar het is gewoon de bouwstof voor eiwitten. Maar dat kan dus veel verschil maken omdat ze die eiwitten nodig hebben om bijv. spiercellen van op te bouwen. Maar ik hoor daar bij paarden eigenlijk toch niet vaak iets over.

EDIT: even opgezocht essenciele aminozuren en essenciele vetzuren zijn niet hetzelfde. Amino zuren bevatten altijd een NH2 groep en kunnen een aminozuur/eiwit binding aangaan.
Nu ik het stuk zo lees kloppen de functies wel van de verschillende mineralen. Het is trouwens wel zo dat er soms in planten dingen zitten die bijdragen aan het opnemen van de mineralen. Maar synthetische mineralen bestaan niet in de zin dat ze geproduceerd worden met een chemisch proces in tegen stelling tot synthetische vitaminen.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 26-11-09 20:22, in het totaal 2 keer bewerkt

lailapri

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:21

staat wel heel stuk over vetzuren, dat die energie geven en niet de eiwitten wat veel mensen denken, eiwitten zijn juist voor ziekte en herstel en drachtige merrie's enzo nodig. dit boekje gaat vooral over zomereczeem en dus wat negatieve effecten kunnen hebben en wat positief.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:25

Ik het stuk dat ik even heb nagezocht staat dat essenciele vetzuren bijv nodig zijn voor het produceren van bepaalde hormonen, retina, hersenvliezen etc. Volgens mij worden ze dus niet verbrand voor de energie zeg maar. Eiwitten leveren eigenlijk ook geen energie dat klopt dan wel weer dat zijn echt bouwstoffen. Eiwitten kunnen ook niet echt worden opgeslagen zoals vetten en suikers, Wanneer zij niet worden gebruikt worden ze uitgescheiden door de urine.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:43

even een klein stukje:
een tekort aan deze vetzuren geeft verschillende problemen: o.a. huidafwijkingen, vertraagde groei, gestoorde voortplanting en slechte voederbenuttung. Ook zijn vetzuren van essentieel belang voor de vorming van hormonen, de opbouw van celmembranen en talgvet. Vetten worden ook gebruikt als energiebron...
...Door productieprocessen van olie, oa door hoge druk (biks) ontstaan transvetzuren. Deze vetzuren zijn schadelijk voor de gezondheid en worden bij de mens in verband gebracht met hart- en vaatziek, diabetes en kanker.

dan volgt er een stuk over omega 3, 6 en 9 vetzuren en dan de eiwitten met de aminozuren :D

eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren waarvan er een aantal essentieel zijn. Dat wil zeggen dat het lichaam ze zelf niet kan aanmaken en ze dus in de voeding moeten zitten. Het ontbreken van één essentieel aminozuur kan de opbouw van de andere aminozuren belemmeren. Goede plantaardige bronnen voor aminozuren zijn gras, klaver, zeewier (dit bevat wel 20 verschillende aminozuren), lijnzaad en luzerne. Hooi bevat ook eiwit, maar in mindere mate.
etc etc.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:53

Dat stukje klopt inderdaad redelijk. Maar je moet niet alleen kijken naar iets wat eiwitrijk is je moet vooral kijken welke aminozuren. Bovendien kan je aminozuren ook los bijvoeren. Die zijn dan ook natuurlijk alleen geproduceerd door bacterien (op de zelfde manier als insuline ongeveer). Er zijn trouwens ook Semi-essenciele aminozuren, die kun je volgens mij wel zelf vormen maar alleen als je bepaalde grondstoffen binnen krijgt.

Er zijn overgens slechts twee essenciele vetzuren alfa-linoleenzuur en linolzuur. Die zijn allebei te vinden in plantaardige olien (lijnzaad olie zit vrij veel in).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:02

dat laatste had ik idd ook gelezen alleen eerlijk gezegt begint het me allemaal een beetje te duizelen dus ik ga even tv kijken. Kom straks wel weer ff verder lezen, als iemand nog iets wilt weten laat maar horen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:17

Er is ook een reden waarom een echte dieetist een arts is he. Het begint mij soms ook wat te duizelen. Daarom zou ik zelf ook eerder voor een compleet supplement kiezen dan voor allles zelf samen stellen. Dat moet je imo echt niet willen als 'leek'.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:21

nee maar vind het wel interessant, altijd maar klakkeloos iets aannemen zal ook niet altijd goed zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:30

Nee er zijn natuurlijk ook genoeg fabrikanten de niet per definitie voor het beste voer gaan. Bovendien is ieder paard anders. Maar ik denk dat als je je er een beetje in verdiept hebt je een geinformeerde keus kan maken met je voer maar dat je veel meer kennis nodig hebt om het helemaal zelf samen te stellen uit compleet natuurlijke bronnen dan je als geintresseerde leek hebt. Bovendien varieren de gehaltes soms per plant, grond, jaar. Dus een natuurlijke bron is veranderlijk en dat doseerd imo toch lastiger.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:39

dat is zeker zo, maar kan me er wel wat bij voorstellen dat die synthetische vitamines enzo slecht zijn want die gaf ik altijd en nu mee gestopt. mijn pony had afgelopen jaar erge jeuk en nu een stuk minder. Had het idee dat de jeuk kwam door alle medicijnen die ze voor haar koliek had gehad (pijnstillers, parafine, darmontspanners, etc) maar heeft er de hele zomer last van gehad.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:54

met synthetisch gemaakte vitaminen heb je vaak hetzelfde probleem als met geneesmiddelen, ze bevatten een vulstof (bij mensen vaak lactose) om de dosis "hanteerbaar" en lang houdbaar te maken en om het droog te houden. om het gemakkelijk voor te stellen: een mespuntje vitaminepoeder/dag of een eetlepel vitaminepoeder. de procentuele fout op je mespuntje is neller groter en dus ook op de dosid die je je paard voert dan op een afgestreken eetlepel.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:58

das natuurlijk ook weer zo.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:03

helaas heeft alles zo z'n voor en nadelen. aan ons eigenaars om deze af te wegen en de keuze te maken wat het beste is. supplement of geen supplement of een ander merk.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:35

ramiro04 schreef:
heb nieet alles gelezen maar 5 granen mix is heel goed en is puur natuur kan dus ook niet mee gerommeld worden...

Misschien toch wel even alles lezen ;) We waren het er al aardig over eens dat granen en bix (want jawel... ook gemaakt van granen) dus juist niet is wat je wilt voeren als je 'back to basics' wilt. Graan is geen natuurlijk paardenvoer. Het is een natuurlijk product, maar da's weer wat anders...

liedje89 schreef:
Daarom zou ik zelf ook eerder voor een compleet supplement kiezen dan voor allles zelf samen stellen. Dat moet je imo echt niet willen als 'leek'.

Kijk, en da's een waar woord.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 12:12

@ Francis: ik heb de NAF net binnen gekregen. Hier staat op bij samenstelling graan(bij)producten. Wat houdt dit in dan? dan krijgt ze dus nog granen. En de melasse staat voortaan ook op de verpakking ;)

Heb gisteren de grasbrok alvast gepobeerd. We hebben het heel goed laten weken totdat het echt een beetje slobber was zeg maar. De beschrijving op de verpakking was in het duits en we snapten m niet helemaal maar er stond iets van in het begin goed mengen dus dat hebben we maar gedaan. Paardje proefde en begon met het hoofd te schudden en te smakken daarna heeft ze de bak in 1 keer leeg gegeten en uitgelikt. Heel haar snuit zat vol. Ik denk dat het dus wel gewaardeerd wordt.

Ik ben nog gebeld door Marstall en die komen volgende week op stal alles uitleggen. Wel fijn ivm dat mengen wat ik niet helemaal snap. Ze zei al wel dat de agrobs minder makkelijk uit elkaar vallen dan hun wiessencobs. Hoop dus dan ook dat ik aan de wiessencobs kan komen maar ze zou een zak voor me meenemen alvast.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:18

Hebben jullie al een natuurlijk vit , mineralen en sporenelement mengsel gevonden dat een beetje betaalbaar is toevallig ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:18

lailapri schreef:
Kaliumrijke voeding:

-klein hoefblad
-smeerwortel
[/i]

Zwavel (S)

ns
Zwavelrijke voeding:

-klein hoefblad
[/i]

Ik heb even in de quotes geknipt omdat een paar planten mij opvielen. Worden Hoefblad en Smeerwortel echt aangeraden in dat boekje?
Ik zou die planten niet geven. Smeerwortel en Hoefblad bevatten net zoals Jakobskruiskruid pyrrolizidine alkaloïden. Nu zal een hapje geen kwaad kunnen maar gezond zijn die planten niet en horen niet in een paardenwei en in paardenvoeding.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:30

Ik ben de afgelopen jaren ook steeds "natuurlijker" gaan voeren, of liever: steeds soberder. Bij alles waar ik mee te maken heb gekregen van ZME tot hoefbevangenheid tot spierproblemen; uiteindelijk kwam ik er steeds op uit dat de oorzaak ervan gezocht moest worden in krachtvoer cq granen. Mijn uitgangspunt was hetzelfde als dat van Francis: het NLse gras is te eenzijdig en daarom wilde ik graag een vitaminen/mineralenmengsel bij blijven voeren ipv krachtvoer. De suikers heb ik vervangen door vetten voor de energievoorziening. Ik ben begonnen met een mengsel van bietenpulp met Ursonne kruiden (dat leek mij de meest natuurlijke manier om vit/min binnen te krijgen), maar daar deden ze het niet zo goed op. Mijn jongste ging pica gedrag vertonen (zand happen, ijzer likken) dus toen ben ik over gegaan op het vit/min mengsel van De Groene Os in een prutje van een handjevol bietenpulp, lijnzaad en zwarte zonnebloempitten. Ze zijn wel wat aan de dikke kant, dat wel, maar eigenlijk was/ben ik daar heel tevreden over: ze zijn gezond, bewegen goed en ik heb nooit hoefproblemen. Toch ging het weer kriebelen toen ik weer verder in de materie van gezonde hoeven ben gedoken. Daar werd benadrukt dat wij geneigd zijn onze paarden te veel te voeren en dat in principe (!) hooi en/of gras alles bevat wat een paard nodig heeft. Alles wat te veel wordt gevoerd heeft zijn weerslag in de gezondheid van de voeten van het paard (wat uiteindelijk wordt veroorzaakt door een stofwisselingsprobleem). Zij presenteerden de benadering die ik toch het meest logisch vindt: laat je hooi testen en vul alleen die dingen aan die daar niet in zitten en je paard nodig wel nodig heeft. Omdat dat voor mij niet te doen is (hooi is van verschillende partijen/percelen), ga ik terugvallen op Equilin, dat is ontwikkeld aan de hand van de gegevens uit bodem-, gras- en hooionderzoek van Nederlandse weilanden.

Wat ik nu dus ga voeren is uiteraard hooi (wel nat gemaakt, anders gaan er hier twee hoesten) in fijnmazige hooinetten (mazen van 3 cm) zodat ze er zo lang mogelijk over doen en daarnaast ga ik ze Equilin voeren in een prutje van Wiesencobs. Verder hebben ze altijd beschikking over zo'n rood zout- en mineralenblok.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 10:42

Ik wil ook graag zo sober en natuurlijk mogelijk voeren maar ik heb wel de pech dat mijn paard snel te schraal is, dat maakt het nog wel wat moeilijker vind ik. Ik wil hem zeker niet teveel ballaststoffen geven maar ben toch ook altijd weer bang voor tekorten bij hem..
Hij doet het nu goed op gras(wat bijna op is nu in de wintertijd) en 4 keer per dag redelijk veel voordroog en hij krijgt een half schepje Marstall zonder per dag en na het rijden een schep Wiesencobs met Subli energiekernmix en om de dag een kopje gekookt lijnzaad nu.

Mac als ik goed begrepen heb is dat equilin geen volledig voer toch maar ook geen volledig supplement? Dat zou ik dus ook niet aandurfen om alleen te gaan voeren bij hooi :n
Het lijkt me wel een mooi supplement.Ik ben benieuwd of jouw paarden daar genoeg uit kunnen halen :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:10

EstherHegt schreef:
lailapri schreef:
Kaliumrijke voeding:

-klein hoefblad
-smeerwortel
[/i]

Zwavel (S)

ns
Zwavelrijke voeding:

-klein hoefblad
[/i]

Ik heb even in de quotes geknipt omdat een paar planten mij opvielen. Worden Hoefblad en Smeerwortel echt aangeraden in dat boekje?
Ik zou die planten niet geven. Smeerwortel en Hoefblad bevatten net zoals Jakobskruiskruid pyrrolizidine alkaloïden. Nu zal een hapje geen kwaad kunnen maar gezond zijn die planten niet en horen niet in een paardenwei en in paardenvoeding.

Ze worden niet aangeraden als voeding, want net als zuring zullen paarden het denk ik niet echt eten, maar als voorbeeld genoemd als bron val die mineralen/vitaminen of spore-elementen. Ze raden brandnetel en zeewier aan om in combinatie met zemelen en bietenpulp als soort slobber te geven met eventueel af en toe een kuur groene leem (met de nodige waarschuwingen erbij) en veen drenkstof.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:36

Ik zit ook sterk te denken hoe ik mijn voeren verbeteren kan.
Bambi is snel schraal, ze krijgt veel voer en hooi, glanst dan ook tegen je op maar zodra ze even wat meer doet dan normaal (en dat is echt niet veel!) dan valt ze enorm terug in gewicht.

Terwijl Feline wel weer dik lijkt te worden van de lucht met zo'n heerlijke plofbuik...
Moeilijk hoor!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:50

Dat verschilt ook zo enorm per paard :j Simply van mij was er ook zo eentje die mega veel nodig had.

Wat ik nu met Jeddah doe (ik voer enkel hooi, ze hebben een mineraal blok en krijgen per pony 1/4 basisbrok per 2 dagen, verder hebben ze onbeperkt tarwe of haverstro) wanneer ik die veel rij en ze niet genoeg aan alleen het hooi heeft is lucerne bijvoeren, apart aan alleen Jeddah, want de rest heeft dat niet nodig.

Ik vraag me soms ook weleens af of de paarden met een vrij dunne gladde wintervacht niet ook meer nodig hebben in de winter, als de paarden die teddyberen worden?