vraagje m.b.t te veel zand binnen krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:25

Mijn paarden staan in een kaal weiland. Ik heb wel een bestraat stuk voor de stal. Hier voer ik in grote tonnen hooi bij. In de tijd dat de wei kaal is geef ik mijn merrie preventief een paar keer per week gekookt lijnzaad door de slobber. Zo eet ze het prima. Want het blijft een vieze smurrie!

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:51

Onze pony's staan 's winters ook altijd in de paddock(met zand). Ze krijgen eens per week een flinke scheut(5 paarden 300ml) lijnzaadolie over hun voer nadat er eentje lichte zandkoliek gehad heeft. Ze hebben er nu geen last meer van.

Lijnzaadolie is glad, en zorgt ervoor dat zand de maag uit kan glijden...

Verder krijgen ze op betonnen platen hun hooi, zodat daar geen zand doorheen kan komen.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:55

Bonny4life schreef:
als je likstenen buiten hangt blijven ze met regen dan goed of gaan ze dan smelten? ik wil er misschie wat in de paddock hangen..

Ze blijven prima hoor, er zal wel iets vanaf gaan, maar we hebben geen last van extreem 'smelten'

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:25

fienaaa schreef:
Onze pony's staan 's winters ook altijd in de paddock(met zand). Ze krijgen eens per week een flinke scheut(5 paarden 300ml) lijnzaadolie over hun voer nadat er eentje lichte zandkoliek gehad heeft. Ze hebben er nu geen last meer van.

Lijnzaadolie is glad, en zorgt ervoor dat zand de maag uit kan glijden...

Verder krijgen ze op betonnen platen hun hooi, zodat daar geen zand doorheen kan komen.

Olie neemt geen zand mee, het zand bezinkt in de darmlussen en daar komt geen olie. Het enige dat zand meeneemt is Sandclear, lijnzaad gekookt en andere zandweg middelen, omdat dat stevig slijm heeft, een klont wordt of een gelei die het zand de darm uit duwen. Plus blijft het zand niet in de maag, maar in de darmen hangen. ;)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:30

Klopt Breghje.

Ik zit te denken om mijn pony ook te checken op zandeten. Dit wilde ik ook dmv zo'n mestonderzoek doen, dus mest opvangen en in een emmer/vaas vermengen met water om te kijken hoeveel zand er uit komt.
Maar wanneer is het teveel zand? En ik las in dit topic dat er , ook wanneer er geen zand uit komt, er best nog heel veel zand in de pony kan zitten.. dan heb je er eigenlijk dus niks aan.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:08

Geel lijnzaad is beter als gewoon lijnzaad of lijnzaadolie voor zandeters. Kleefkruid (kan je gewoon plukken of kopen bij een drogist) is ook héél goed voor zand af te drijven en word ook veel beter gegeten door paarden als het vlozaad dat in sand-clear zit.

Bonny4life

Re: vraagje m.b.t te veel zand binnen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 22:43

kan je dat ook in combinatie voeren?
ik voer prefentief de hele paddockperiode geel lijnzaad.

Roodvos

Re: vraagje m.b.t te veel zand binnen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:45

Hoeveel mestballen lossen jullie op in water? Dat is me nooit echt duidelijk geworden. Maakt natuurlijk wel uit of je een theelepel vindt van 3 vijgen of van de hele hoop.