Psylliumzaad: wie, wat, waar en hoeveel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Re: Psylliumzaad: wie, wat, waar en hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:25

Ik denk dat het is omdat 1 ervan al even aan de diarree was en een flinke opgezette buik had.Was er op tijd bij zeg maar :-)
Gelukkig!
Die pot appelmoes ga ik zeker proberen, bedankt!

Taniya: jou dosis is voor een volwassen paard?

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:36

Ja is voor volwassen paard.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:06

Zou je het ook door de slobber kunnen geven? Want de mijne eet zo ontiegelijk slecht. Brok met lijnzaadolie eet hij zelfs niet :=

Ik weet eigenlijk ook nog niet eens of hij wel slobber lust }:0

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:04

Taniya schreef:
Is wel heel erg veel normaal van de zaden geef je 7-8 dagen 30-50 gram per dag dit kan om de 4 weken. Uiteraard eerst weken.

Ik heb het ook gegeven en op de verpakking stond toen 100 gram per dag per paard.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:06

Piaffe schreef:
Zou je het ook door de slobber kunnen geven? Want de mijne eet zo ontiegelijk slecht. Brok met lijnzaadolie eet hij zelfs niet :=

Ik weet eigenlijk ook nog niet eens of hij wel slobber lust }:0

Ja, kan ook. Met de zaadjes gaat dat beter dan met de vezels want die zetten meteen uit in het vocht van de slobber. Als je vezels er door gebruikt doe er dan extra water bij.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:02

singasong schreef:
Taniya schreef:
Is wel heel erg veel normaal van de zaden geef je 7-8 dagen 30-50 gram per dag dit kan om de 4 weken. Uiteraard eerst weken.

Ik heb het ook gegeven en op de verpakking stond toen 100 gram per dag per paard.

Het vlozaad wat ik heb staat echt deze hoeveelheid op .

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:14

Blijkbaar is de hoeveelheid die je moet voeren per merk verschillend?!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:04

Ik heb nu twee verschillende merken geprobeerd, en beiden met 45 gram per dag. Geen verschil in zandafvoer trouwens, komt lekker eruit!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:21

Breghje: Vind jij nog altijd zand in de mest? Zelfs nu nog, nu je dagelijks psyllium geeft?
Ik heb 2 balletjes van de poep van Indiana in een emmer staan met water. Gisteravond ben ik met de psyllium husk begonnen, 2 eetlepels, want ze staat als een varken te wroeten op zoek naar eikels. Ik word er helemaal nerveus van.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:41

Bij jou zijn het eikels Romeorowan?! Hier zijn het de blaadjes van de bomen. Ben ook al met een husk-kuur begonnen. Vorig jaar maakte ik me er nog druk om en probeerde op alle mogelijke manieren die blaadjes weg te krijgen (met een bladblazer, aanharken) maar ik doe het dit jaar niet. Dan maar een extra zandkuur, scheelt mij een heleboel werk ;-)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:41

romeorowan schreef:
Breghje: Vind jij nog altijd zand in de mest? Zelfs nu nog, nu je dagelijks psyllium geeft?
Ik heb 2 balletjes van de poep van Indiana in een emmer staan met water. Gisteravond ben ik met de psyllium husk begonnen, 2 eetlepels, want ze staat als een varken te wroeten op zoek naar eikels. Ik word er helemaal nerveus van.

Helaas wel ja. Ik heb een notiore zandvreetster he, vergeet dat niet. En nu het gras niet meer groeit ben ik ook heeeeel blij dat ze vanaf as maandag in de nacht weer op stal gaat. Scheelt in elk geval meer dan de helft van de tijd van zandvreten. Als ik dan de paaltjes voor de stripbegrazing verzet dan is ze daar nog even mee bezig, en met haar kuil. Anders is alles zo op en dan gaat ze staan klauwen. En dat met 3 eetlepels zeewier...... dus ik ben bang dat dat bij mijn knol ook niet helpt. ...
Echt, ik ga goudvissen steeeeds leuker vinden..... :P

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:46

singasong schreef:
Bij jou zijn het eikels Romeorowan?! Hier zijn het de blaadjes van de bomen. Ben ook al met een husk-kuur begonnen. Vorig jaar maakte ik me er nog druk om en probeerde op alle mogelijke manieren die blaadjes weg te krijgen (met een bladblazer, aanharken) maar ik doe het dit jaar niet. Dan maar een extra zandkuur, scheelt mij een heleboel werk ;-)

Takken, bast en bladeren horen bij het normale menu, dus je kan het idd lekker los laten. Eikeltjes zijn wel licht giftig en in heeel grote hoeveelheden ga je dat merken (waaraan weet ik even zo snel niet meer) maar de bladeren kunnen geen kwaad, daar zit looizuur in (eik) wat ze heel erg lekker vinden. Bregh houd de bomen bij haar wei ook netjes kort, en snoeit momenteel behoorlijk als ze aan het halster mee mag hihihihi.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:58

Breghje schreef:
Takken, bast en bladeren horen bij het normale menu, dus je kan het idd lekker los laten. Eikeltjes zijn wel licht giftig en in heeel grote hoeveelheden ga je dat merken (waaraan weet ik even zo snel niet meer) maar de bladeren kunnen geen kwaad, daar zit looizuur in (eik) wat ze heel erg lekker vinden. Bregh houd de bomen bij haar wei ook netjes kort, en snoeit momenteel behoorlijk als ze aan het halster mee mag hihihihi.

Tuurlijk zijn blaadjes goed voor ze ;) Vind het alleen jammer dat er zoveel zand aan kleeft. Niek laat de meeste blaadjes met zand wel liggen maar Nappie is net een vuilnisbak, die eet alles :+

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:29

singasong schreef:
Breghje schreef:

Tuurlijk zijn blaadjes goed voor ze ;) Vind het alleen jammer dat er zoveel zand aan kleeft. Niek laat de meeste blaadjes met zand wel liggen maar Nappie is net een vuilnisbak, die eet alles :+

Ik laat Bregh ook zoveel mogelijk van de boom zelf eten hihihi! In haar wei valt het tot nu toe mee, maar idd... zand zou verboden moeten worden!!! :D

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:23

Ik heb de paddock een maand of 2 dichtgehouden, grote stukken zeil erin gelegd om zoveel mogelijk eikels op te vangen.
Nu zijn de eikels van de bomen, heb ik de hele paddock aangeharkt, geen armen meer over.
Paarden er weer in en wat doen ze direct met de bovenlip wroeten in de grond op zoek naar eikeltjes.
Ik word er gek van :(

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:35

Ha ha, you can't stop nature!
Hier ook echte zandwroeters. Lang leve de psyllium zaad schiletjes...
Geef ze ook altijd het snoeiafval, lekker knabbelen en spelen. Zal zo eens wat wilgetakken gaan knippen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:42

ik ga ook de husk proberen,die breghje ook gebruikt, je kan het dan dus door het droge voer gewoon geven? en wat is slim? hoelang volhouden?ik las iets over beginnen met 3 weken en dan 1 week per maand?
Laatst bijgewerkt door Bonny4life op 25-10-09 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:42

ohja ik voer ook linosan en dat blijf ik ook doen, is ook voor het zand, zou dat elkaar niet tegenwerken? iemand tips?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:12

Ik zou het niet tegelijk voeren. Waar koop jij die Linosan?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:16

bij homeovet.nl, kan ik dan bv. met die kuur van de husk, stoppen met linosan, en na die kuur weer verder gaan met de linosan tot de volgende kuur? linosan voer ik dagelijks.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:20

Bonny4life schreef:
bij homeovet.nl, kan ik dan bv. met die kuur van de husk, stoppen met linosan, en na die kuur weer verder gaan met de linosan tot de volgende kuur? linosan voer ik dagelijks.

Volgens Linosan voert dit het zand ook af dus ik denk dat je dan niet hoeft te beginnen met 3 wk. achter elkaar de husk te geven. Heb je wel het idee dat de Linosan helpt? Heb het zelf ook heel lang gevoerd totdat ik het niet meer kon krijgen. Vond het zelf wel fijn spul. Het werkt beter dan gewone lijnzaad omdat bij Linosan de slijmlaag pas in de darmen ontstaat en bij gekookte lijnzaad het slijm voordat het in de darmen komt al bijna is verdwenen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:18

ik heb het idee dat het wel helpt ja!

alleen ik wil er nog iets extra's bij doen, 1 keer per maand, dus dan zou de kuur husk eens per maand voldoende zijn? en dan die periode even geen linosan?
ze krijgt wel zand binnen dat zie ik. de tests vallen nog mee..zit wel iets in, maar de husk zijn de schillen toch? zijn die dan wel net zo goed als de korrel zeg maar? of is dit domme vraag?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:22

Husk is de vezel en de andere het hele zaadje.
Husk schijnt het beste te zijn om het zand af te voeren.

Ik zou zelf geen Linosan tergelijker tijd geven als ik husk geef.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:24

nee idd dat ga ik ook niet doen, ga wel de husk bestellen,
dan ga ik het maar zo proberen, 3 weken linosan, 1 week husk enz..

enne husk kan dus gewoon droog?
bedankt allemaal trouwens, ben heel wat wijzer geworden!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:03

Bonny4life schreef:
nee idd dat ga ik ook niet doen, ga wel de husk bestellen,
dan ga ik het maar zo proberen, 3 weken linosan, 1 week husk enz..

enne husk kan dus gewoon droog?
bedankt allemaal trouwens, ben heel wat wijzer geworden!

Is zou het absoluut niet droog voeren :n