Geplaatst: 28-07-09 23:23
Poeh, het begint me nou allemaal een beetje te duizelen... bedankt Breghje en Suzan voor de link Ik zal eens kijken voor die koeken bij de voerboer, mijn paard lust gelukkig vrij makkelijk van alles en die koeken vind ik erg handig. Overigens breek ik een halve koek in 4 stukjes, het is zo net of hij een groot formaat brokjes eet. Hij eet het netjes op hoor, zonder te knoeien (wat hij met zijn muesli wel doet)
Verder nog iets over kuil... daar krijgt hij inderdaad rare bulten van, en nu ik erover nadenk was in de weken dat hij kuil kreeg de jeuk ook erger. Nu heeft hij inmiddels hooi En wanneer de koeken op zijn ga ik eens een paar maanden kijken wat er gebeurt als ik die niet meer voer. Kan ik ondertussen mooi nadenken over wat dan wel handig is om te geven.
Nouvel
Geplaatst: 28-07-09 23:31
mijn paard kreeg vorig jaar zomer vaak een hele koek per dag, omdat ze praktisch geen krachtvoer kreeg vanwege blessure. nu staat ze volledig in het werk, maar voer ik heel veel ruwvoer nog en weinig krachtvoer, nu krijgt ze een halve koek per dag. gelukkig geen schuur-/jeukproblemen...
Wilawander
Geplaatst: 29-07-09 16:45
Mijn mini is na een overdosering Phenylbutazon door de DA erg ziek geweest. Ik heb vor hem de pavo koeken gehaald omdat hij niks meer wilde eten (maagbloedingen) en dat luste hij wel. Sinds 4 weken schuurt hij enorm en ik zit nu te dubben, komt het van de afvalstoffen die eruit moeten of door de koeken?
Inmiddels zijn z'n knielange manen er zo ongeveer af en heb ik ze er maar helemaal afgeschoren....
Jongens, waar hebben we het over. Een koek weegt 83 gram. 30% suiker, dat betekend 24.9 gram suiker. Een suikerklontje van normaal formaat weegt 4.5 gram. Dat betekend dat je 5.5 suikerklontje aan je paard voert. Dat is minder suiker als in 1 glas cola.
Koper
Geplaatst: 29-07-09 16:58
Barvrouwke schreef:
Jongens, waar hebben we het over. Een koek weegt 83 gram.
Hoe kunnen 6 koeken dan een kilo wegen
Barvrouwke
Geplaatst: 29-07-09 17:20
hestejente schreef:
Barvrouwke schreef:
Jongens, waar hebben we het over. Een koek weegt 83 gram.
Hoe kunnen 6 koeken dan een kilo wegen
Owh.. solly, verkeerd gelezen. Een halve koek staat gelijk aan een glas cola.
en voor sommige mensen iseen glas cola ook al teveel suiker dus waarom niet voor sommige paarden ook?
zorro
Geplaatst: 29-07-09 18:04
Ik voer de koeken ook, en heb er goede ervaringen mee. Mijn pony is heel jeuk gevoelig, maar dit gaat juist heel goed dit jaar (mede dankzij een spuit van de DA hoor!) Mijn fjord krijgt 1 koek per dag, mijn shetlander een halve. Ze krijgen er een hapje muesli bij, mijn shet krijgt 1/3 van een voerschep en mijn fjord de rest. 1x per week krijgen ze in plaats van muesli een beetje slobber. Voor de rest enkel hooi of kuil.
Mijn shetlander is heel gevoelig voor hoefbevanging, maar ik vind het suikergehalte in een halve koek te verwaarlozen, en ik merk dat ze het er goed op doen, dus in mijn geval geen klachten
vorame
Geplaatst: 29-07-09 18:05
Evelli schreef:
en voor sommige mensen iseen glas cola ook al teveel suiker dus waarom niet voor sommige paarden ook?
Dat een mens over het algemeen wel wat lichter is dan een pony of een paard.
ach gemiddelde minishetlander weegt 150 kilo vind het verschil verwaarloosbaar bij grotere paarden is het verschil groter en dan snap ik jouw beredeniring wel
vorame
Geplaatst: 29-07-09 18:09
150 kg is al snel ongeveer 2 mensen. En dan heb je het inderdaad over het allerkleinste ras.
Keet
Geplaatst: 29-07-09 18:11
maar goed de ene zal er gevoeliger voor zijn als de ander. Zie bij mijn ene merrie (151 kilo) duidelijk verschil bij mét pavokoek en zónder pavokoek als ik haar pavokoek geef schuurt ze haar staart kaal geef ik haar geen koek, dan laat ze haar staart heel voor mij is het duidelijk
vorame
Geplaatst: 29-07-09 18:16
Natuurlijk zal het per paard verschillen. Maar om dan de hele pavo koek te bestempelen als ondeuglijk? Dan kun je bijvoorbeeld ook aardbeien bestempelen als slecht fruit, er bestaan ook mensen die er niet tegen kunnen.
Ik zeg ook niet dat de pavo koek slecht is, maar wel dat er veel paarden niet tegen kunnen
vorame
Geplaatst: 29-07-09 18:20
Persoonlijk denk ik niet veel, maar enkele.
MDJ
Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-09 18:21
Ik heb ook weer een doos pavo koeken gehaald, ik week ze in warm water (een halve ) en tot nu toe nog geen jeuk.. maar dit is pas dag 2 of 3 dat ik ze weer voer
Feit blijft wel staan dat er vergeleken met andere merken waar onder Marstall er veel meer suiker inzit dan noodzakelijk is. En waarom zou je uberhaupt zoveel suiker in je paard willen hébben? Alle suikers die ze nodig hebben kunnen ze uit gras halen, voor de rest hebben ze niets nodig. Plus maken paarden heel veel van hun vitamines zelf aan.....
Marietje1990
Geplaatst: 29-07-09 18:43
Ik voer mijn pony ook de koeken in de zomer. Hij krijgt een halve koek per dag (soms na een training een hele), maar heb nog nooit ergens last van gehad. Als ik mijn paardje het een poos niet voer, merk ik dat zijn glans op zijn vacht weg gaat en soms lijkt het dat hij een slechter humeur heeft. Ik ben er dus wel van overtuigd dat de pony iets mist, wanneer hij alleen maar gras krijgt.
Krachtvoer voeren is er voor mij niet bij, omdat de pony al het eiwit opslaat. De koeken waren voor mij dus de geschikte oplossing.
Dok12
Geplaatst: 29-07-09 20:18
Ik wilde de koeken een jaar geleden ook geven, maar mijn haffie moest er niets van weten. Nu nog steeds niet trouwens Ik geef nu formula4feet, hier doet hij het erg goed op en er zit nagenoeg geen suiker in (en toch lust ie het graag ). Ik vind de brokjes makkelijk te geven, tis niet op basis van granen (maar bladgroente/lucerne) en speciaal voor paarden die snel hoefbevangen raken (of het al zijn). Qua vitaminen en mineralen een aanvulling op het ruwvoer. Tot nu toe lijkt hij niets tekort te komen...
ColourFocus
Geplaatst: 29-07-09 20:24
en te veel suiker of over gevoeligheid van suiker KAN gevaarlijke concenkwenties hebben dat de kleine bloedvaten in de hoef gaan afsterven (verstoppen) en dan kan het hoefbeen gaan kantelen (hoefbevangenheid)
ik heb foto's voor bij de uitleg als jullie die eventuweel willen hebben
bijna, het suiker en zetmeel dat niet verteerd wordt door de darmflora worden omgezet in giftige stoffen die in de bloedbaan terecht komen. In de hoeven zitten heel veel haarvaten, daar richten de giftige stoffen ernstige schade aan en raakt de boel ontstoken -> met als resultaat hoefbevangenheid.
l;opt over ge giftige stoffen, ik heb hier ernorm veel over geleerd in mijn stage, ik las voor de zekerheid het nog even terug, maar ik miste een klein stukje
YamaDeva
Geplaatst: 02-08-09 13:49
Even over al die berekeningen: Gewicht zegt niet alles - er zijn mensen die aan 1 pinda hartstikke dood gaan enne, 1 slok cola doet het hem al bij mij hoor!! Red Bull hoef ik alleen maar te ruiken... Het ene lichaam kan meer onzuiverheid hanteren dan het andere. Maar dat terzijde...
Nog wat alternatieven in vitaminen/mineralen toegift. In gras/hooi zouden alle mineralen moeten zitten (behalve natrium maar daar heb je liksteen voor). Mijn merrie ging op haar vorige stal ook zandlikken, ondanks de onbeperkte ruwvoergift en himalayaliksteen. Ze is erg gevoelig voor suikers en melasse, dus wilde iets wat volledig suikervrij was. Ik heb toen een eetlepel Sanofor Veendrenkstof over haar voer gedaan. (kort door de bocht is dit humus/vergane plantenmateriaal - bevat veel vitaminen en mineralen). Op hondenfora lees je heel enthousiaste ervaringen hiermee, het is ook geschikt voor paarden maar veel minder bekend. Ziet er uit als ranzige zwarte drab, maar werkte wel bij ons. Ze heeft het een maand of twee met smaak gegeten en likte geen zand meer. Opeens wou ze het niet meer eten, zandlikken is ook niet teruggekomen.
Ursonne van Dr. Schaette bevat ook heel veel vitaminen en mineralen, alleen dat zou ik eerder inzetten als kuur, dus bijv. 1x voorjaar en 1x najaar een periode van drie weken voeren ofzo. Ben geen voorstander van standaard overvoeren: slik zelf ook geen vitaminepillen - als er een tekort ontstaat, moet ik mijn basisvoeding aanpassen - geen Big Mac met Centrum mineralenpil, maar groenten uit eigen tuin of natuurwinkel. Werkt op lange termijn veel beter . Maar dat zijn keuzes die ieder voor zich moet maken.
ik heb ruim een jaar pavo Sommerfit/Aura gevoeerd aan mijn ijslanders en shetten. 1 ijslander en 1 shet kregen er jeuk van. Ben sinds een jaar overgestapt op de Weide- en Stalkoeken van Marstall en heb geen jeukende paarden meer