Zomereczeem opgelost door voeding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Zomereczeem opgelost door voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:11

madeliefjes, ik denk ook dat idd die overvoering meespeelt
maar die typische enmerken zoals dikkere/harde manenkam , die is regelmatig niet te zien
die van mij heeft er met veel weidegang meer last van , maar heeft geen dikkere/verharde manenkam
of vet opslag op de buiknaad , nooit gehad ook

het blijft gewoon moeilijk omdat er zoveel variatie is binnen het kopje zomereczeem ,

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:37

ik ben het er helemala mee eens dat voeding een hoop kan doen. wel wil ik even reageren op het deel insuline resistentie en sobere rassen icm zomereczeem. ik heb een sober ras (tinker) die GEEN insuline resistentie heeft (is getest), NIET te dik is (eerder te dun, maar nu iig in goede conditie) en die toch echt zomereczeem heeft... ik geef wel gewoon gras. verder krijgt ze weinig krachtvoer, en heeft ze wel een deken om.

droppie<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:49

die van mij krijgen ook geen kracht voer maar die hoeven ook niet super hard te werken !
maar geenmkrachtvoer werkt zeker wel !!!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:52

Ik zit ook even met mijn handen in het haar wat betreft mijn eczemer....
Gister haal ik hem van het land, helemaal opengebeten door weidegenootje, ook een eczemer. BALEN, hij heeft het nu veel erger dan voorgaande jaren, dan was het wat korstig, wel met een deken op, prima onder controle te houden, maar nu is het opeens echt geexplodeert! Arm paard.

Ik heb hem een paar maanden op een oud bollenveld laten lopen, daar haalde ik hem ook met een kapotte droge huid vanaf, had ie ook zo'n jeuk, dat allemaal weer onder contole, en dus nu dit weer. En het leek juist zo goed te gaan met hem, hij had dus nog steeds geen last, vorig jaar al in april last, maar nu niets, ik had hem een ontgiftings kuur gegeven en probiotica kuur, en omega olie voor de droge huid, en hij deed het onwijs goed, en nu opeens zit ie onder!

Ik denk maar weer aan de probiotica, en ik ga brandnetels voeren, 's nachts buiten met deken op, tussen stroomdraadjes dat hij niet kan schuren, we hebben ze al uit elkaar gehaald op het land.
Stoppen met biks, dat kreeg hij vanwege de olie die eroverheen ging.

Weet iemand of brood kwaad kan? Biologisch Dynamisch brood?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:04

Nou bij mijn paard is het toch echt een overgevoelige reactie van de knutten. Hij heeft deze winter normaal hooi gehad, de twee helft zelfs 'magerder' hooi, geen krachtvoer, voldoende vitamines/mineralen/sporenelementen, hij is eerder aan de dunne kant. Binnen een week alleen overdag op het weiland staan heeft hij al jeuk ontwikkeld, maar één dag met deken op en nergens last meer van.

Conclusie: geen teveel aan afvalstoffen, voldoende vit/min/sp.elem, zonder krachtvoer etc en toch jeuk. Dan ligt het volgens mij toch echt alleen aan die knutten.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:08

madamX schreef:
De mugjes spelen ook een rol, dat klopt. Maar gek genoeg vraagt niemand zich af waarom die mugjes nu bepaald op dát stukje weiland voorkomen, en juist alleen maar op dát paard..... Mugjes komen alleen op paarden die een bepaalde smaak/geur aan het bloed hebben, en hoe zou dát nu komen....? En ja, ook het weiland speelt een rol qua vegetatie en vochtigheid.

Hoe zou je zo precies weten dat die knutten alleen op één paard gaan zitten? Mijn paard heeft dus ook ZE en ik heb nog nooit een mugje bij hem gezien, toch heeft hij het. Naar mijn mening ligt het grotendeels aan die muggetjes (immers, anders hadden ze het ook 's winters gehad), door andere factoren reageren de paarden heftiger of minder heftig op die knutten. Ik heb alles op alles gezet en toch had hij het binnen een week. Of mijne is een uitzondering...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:16

tries en fafa;
als brood goed was voor paarden dan had je wel paardenbrood voor ze kunnen kopen.
es een keer een plakje kan geen kwaad maar het is en blijft mensenvoer....

gras kan een trigger zijn,maar hoeft dus niet zo te zijn
het kan wel verergeren,helemaal als ze dan ook nog te zwaar zijn.

die van mij staat nog lange niet in het gras maar had toch al jeuk.
1 dag toen het regende zonder deken resulteerde in jeuk en een flinke eczeemplek op zijn hals.

schraal voeren is wel heel goed.
maar wel vitamines/mineralen geven want schraal voeren betekend minder vitamines/mineralen en die zal je toch echt moeten aanvullen ;)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:59

Die mugjes gaan heus niet alleen op het exceempaard zitten en ze zitten ook zeker niet alleen op dat stuk land waar dat paard loopt.
Ze zitten echt overal, tenminste hier wel. Als het een beetje warm is en niet al teveel wind dan smoort het er hier overal van. En ze zitten ook massaal op mijn niet-exceempaard die overigens precies hetzelfde te eten krijgt als de excemers maar nergens last van heeft. Die is overigens altijd veel te dik en vreet zich helemaal klem aan alles wat los en vast zit, maar die heeft nog nooit jeuk gehad. Dus die vlieger gaat ook niet helemaal op.
Kunstmest doen we ook nooit op de wei.

Het maakt bij mijn excemers niet uit of ze nu alleen hooi eten of ook een schepje bix of musli, ze jeuken zich kapot omdat die vliegjes op hun zitten. Ik heb alles al geprobeerd ook verschillend voer en alleen hooi en in een zandbak enz..
Als ik ze echt exceemvrij wil houden dan moeten ze 24 uur per dag op stal met de deuren dicht en een dek om, maar ja, dat is ook weer zielig. Maar dan hebben ze dus geen jeuk, omdat die vliegjes niet in de stal zijn.
Het zal best dat sommige paarden met ander voer minder jeuk hebben maar dat geldt zeker niet voor alle exceempaarden!

scientifica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:51

Ik ken een pony met ZE die echt hypergevoelig is. Zij krijgt nu voornamelijk muesli en geen sportbrok meer, wel kuil. Dat werkt redelijk, icm poetsen met zo'n rubberen poetshandschoen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:43

Tries_en_Faf schreef:
Weet iemand of brood kwaad kan? Biologisch Dynamisch brood?

lijkt mij niet echt een goed idee. is veel zetmeel, en imo is zetmeel ook een trigger...

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:26

Okai, hij krijgt z'n olie op een stukkie brood, nouja, een sneetje per dag moet geen kwaad kunnen.

Biks stop ik ook maar mee, wat geven jullie als je wel krachtvoer geeft?

Fafnir is trouwens niet te dik.

Musli geef ik liever niet, ivm dat hij daar weer heet van wordt, dat is ook nog een probleem met hem.
En dan maakt het niet veel uit of er haver in zit, maar haver geef ik liefst helemaal niet.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:29

@ Tries_en_Faf: ik heb deze winter Equine Sensitive van D&H gegeven als 'krachtvoer', komende winter wil ik overstappen op Agrobs natuurmuesli.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:37

Ik voer de Nova-mix van Mijten. Maar daar schijn je niet zo makkelijk aan te komen in Nederland?

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:44

Ik ga nu vitamine brokjes van Pavo geven, verder geen krachtvoer, ik wil hem stro gaan voeren, en kuilhooi wat hij nu ook al krijgt.

Een kuurtje met brandnetel, en hij staat nu 's nachts buiten zodat hij niet kan schuren. Het is nu wel rustiger, er zitten nu korstjes in zijn manen, de plekken zijn dicht, en vanmiddag stond hij na het rijden even in zijn stalletje en hij schuurde niet.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:47

Ik heb het boek ook.

Mijn paard staat helemaal ingepakt.
En geef haar knoflook snippers door haar bix.
En tot nu toe schuurd ze niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:48

Knutten zie ik ook rond mijn paard wat geen zomerexceem heeft, echt weer een stuk minder rond mijn pony, die ook geen ZE heeft.

Mijn stalhouder voert haar paarden via het eerder genoemde 'dieet' van een natuurlijke hoefsmid. Veel (kleine porties) hooi, brandnetels en spelt volgens mij ook. Het is bedoelt om het lichaam te 'ontgiften' om het zo maar even te noemen. Tot nu staan twee paarden zonder deken, eentje met. Geen enkele heeft tot nu toe geschuurd terwijl voorheen de manenkammen werden opengeschuurd.

Alleen veroorzaakt door knutten geloof ik dus niet meer.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:51

ik dacht dat mijn paard ook ZE had,vorig jaar de hele zomer met deken opgestaan....

gevoelig voor Kuilvoer was ze ook, dus vanaf afgelopen winter alleen nog hooi en eiwitarm voer, buiten met een graaskorf om en tot mijn verrassing is ze nog steeds niet aan het schuren :n

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:18

Jilly_Hayco schreef:
Ik voer de Nova-mix van Mijten. Maar daar schijn je niet zo makkelijk aan te komen in Nederland?

bij de boerenbond/welkoop hebben ze Mijten in het assortiment

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:32

loezoe:
is vast niet bij elke winkel zo,hier verkopen ze namelijk alleen maar subli

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:03

Zijn die Pavo summerfit koeken dat niets? Als je ze een halve per dag geeft, er zitten volgens mij weinig eiwit en suiker in maar wel de benodigde vitamines. Of heb ik het fout?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:47

Volgens mij moest je daarmee oppassen, omdat ze heeeeel erg 'machtig' zijn. Weet het niet zeker hoor, maar dat is mij verteld.

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:22

Hmmmm....ik heb pavo (Groomingteam) gebeld en deze vertelde mij dat onze pony:

3 uur per dag weidegang op vet gras
2 plakjes hooi per dag
wordt 6 keer in de week bereden (niet intensief, meisje is 12 jaar)
Zomereczeem heeft
Kleine D-pony
Ze is een volslanke pony.

het beste deze pavo summerfitkoeken zou passen omdat in ons gras al eiwit en fructaan (suikers) genoeg zitten. Ze krijgt maar een halve per dag.

De reden waarom in belde omdat ik twijfelde om deze koeken te nemen of nature's best.

Ben ik fout geinformeerd dan?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:51

1 pavokoek staat voor 3 kilo biks heb ik gelezen..dat vind ik toch aardig pittig.

maar een halve p/dag is toch 1 1/2 kilo biks

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:48

Ik heb dit dieet strak gevolgd in de winter en het voorjaar van 2008. Nog voor dat mijn paard ook maar 1 spriet gras gezien had begon ze alweer te schuren. Echter denk ik dat voeding wel zeker kan helpen! Sinds ik biergist geef heeft mijn paard praktisch geen last meer en kan zonder deken. Ik moet hier echter wel op tijd mee beginnen. Dit jaar was ik te laat. Het komt ook precies want niet alle merken biergist slaan aan. Of ze nu een stofje tekort komt wat in biergist zit of dat ze minder aantrekkelijk wordt voor vliegen door de biergist? Ik weet het niet, maar ben blij dat het helpt.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 02:04

casanova schreef:
1 pavokoek staat voor 3 kilo biks heb ik gelezen..dat vind ik toch aardig pittig.

maar een halve p/dag is toch 1 1/2 kilo biks

De hoeveelheid vit. en min. van 1 blok staat gelijk aan de vit. en min. van 2 kg krachtvoer (iig in de tijd dat ik ze gaf). Die van mij kregen ook een halve blok per dag maar ze staan nu op nova van Mijten.