ik heb het pas ook nog gekocht! Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Rachel_x schreef:Mijn (vz)pony is erg gevoelig voor (zand)koliek. Ze heeft in 2 jaar tijd al zon 5x koliek gehad.
1,5 week geleden had ze het weer. Volgens de dierenarts was het toen een lichte vorm van koliek.
De dierenarts zei dat er zand in de mest zat, en daarom hebben we een zand-weg kuur gekocht, en moesten we lijnzaad gaan geven.
Ik heb gisteren lijnzaad gekocht, maar iedereen zegt weer wat anders over de bereidingsweize.
De dierenarts; een beetje lijnzaad, daar kokend water over gooien en laten afkoelen. Dit een week of 2.
De verkoopster in dierenwinkel; elke dag 1/2 eetlepels en daar kokend water over gooien. En voor altijd blijven geven.
Ook op bokt lees ik verschillende verhalen.
Wat is nu het beste voor de pony? Oohja, ik kan zelf maar 3/4 x per week op stal komen. De eigenaar zelf gaat het niet voeren
Ps. kan ik er gewoon kokend water over heen gooien ipv koken? Mijn ouders zijn er niet echt over te spreken als ik in de keuken aan de gang moet
EsBianc schreef:Op advies van de veearts krijgt mij pony ook lijnzaadkorrels, 3 eetlepels per dag. Ik mag het het hele jaar door geven, alleen als ze op de graswei staat hoef ik het niet te geven. Over schadelijkheid is niks gezegd.
Verder geef ik zelf zonnebloemolie bij, dan stromen de darmen goed door.

Adil18 schreef:Ik heb vandaag even op de pot gekeken waar de schalen van het zaad in zit (dit is tot poedervorm vermalen, moet je een halve liter water op schenken (op 25 mg) en 20 tot 30 minuten latebn staan) en hier staat duidelijk op dat het niet meer dan 25 mg per dag per paard mag zijn en dat het zaad niet bedoeld is om te voeren op lange termijn maar dat het als kuur van max. 30 dagen ingezet moet worden (en volgens onze DA dan 30 dagen rust). Er staat niet op waarom, maar dat vraag ik de DA de volgende keer dat ik haar spreek!
MaartPaard schreef:Kan je het ook gewoon 1 a 2 x in de week geven? Ik wil het gewoon geven omdat het dus goed is voor de darmen (mijn pony heeft slechtwerkende darmen) en voor de vacht. En dat ik dat dan gewoon blijf doen? Tot de zak op is?