Lijnzaad, hoe zit het nou?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:00

nee en het is nog goed voor t veteringstelsel ook :) ik heb het pas ook nog gekocht!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:26

suus_ schreef:
nee en het is nog goed voor t veteringstelsel ook :) ik heb het pas ook nog gekocht!

Maar een kuur van max. een maand en dan ook een maand pauze, anders is het wel schadelijk!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:59

Adil18 schreef:
suus_ schreef:

Maar een kuur van max. een maand en dan ook een maand pauze, anders is het wel schadelijk!

Waarom is het dan schadelijk?
Ik geef ook lijnzaadbrokken. Ongeveer 3 handjes per dag.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:19

Ik kijk straks even op de verpakking. Onze DA heeft ons dit ook gezegd, en ook wel waarom...Maar eerlijk gezged...eh....ik weet het niet precies meer...

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:41

Op advies van de veearts krijgt mij pony ook lijnzaadkorrels, 3 eetlepels per dag. Ik mag het het hele jaar door geven, alleen als ze op de graswei staat hoef ik het niet te geven. Over schadelijkheid is niks gezegd.

Verder geef ik zelf zonnebloemolie bij, dan stromen de darmen goed door.

Rachel_x

Re: Lijnzaad, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:37

Mijn (vz)pony is erg gevoelig voor (zand)koliek. Ze heeft in 2 jaar tijd al zon 5x koliek gehad.
1,5 week geleden had ze het weer. Volgens de dierenarts was het toen een lichte vorm van koliek.

De dierenarts zei dat er zand in de mest zat, en daarom hebben we een zand-weg kuur gekocht, en moesten we lijnzaad gaan geven.

Ik heb gisteren lijnzaad gekocht, maar iedereen zegt weer wat anders over de bereidingsweize.

De dierenarts; een beetje lijnzaad, daar kokend water over gooien en laten afkoelen. Dit een week of 2.
De verkoopster in dierenwinkel; elke dag 1/2 eetlepels en daar kokend water over gooien. En voor altijd blijven geven.
Ook op bokt lees ik verschillende verhalen.

Wat is nu het beste voor de pony? Oohja, ik kan zelf maar 3/4 x per week op stal komen. De eigenaar zelf gaat het niet voeren

Ps. kan ik er gewoon kokend water over heen gooien ipv koken? Mijn ouders zijn er niet echt over te spreken als ik in de keuken aan de gang moet :=

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:27

Ik zou er toch voor kiezen om het te koken. Als je de afzuiger aan zet ruik je het bijna niet. En als je daarna de pan met heet water uitspoelt is het ook zo uit de pan. En als je dan bijv voor 2 dagen tegelijk kookt. Kun jij zelf geven en als je de dag erna niet kan dan kun je het op stal laten staan zodat de eigenaar van stal het over het voer kan doen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 15:28

Rachel_x schreef:
Mijn (vz)pony is erg gevoelig voor (zand)koliek. Ze heeft in 2 jaar tijd al zon 5x koliek gehad.
1,5 week geleden had ze het weer. Volgens de dierenarts was het toen een lichte vorm van koliek.

De dierenarts zei dat er zand in de mest zat, en daarom hebben we een zand-weg kuur gekocht, en moesten we lijnzaad gaan geven.

Ik heb gisteren lijnzaad gekocht, maar iedereen zegt weer wat anders over de bereidingsweize.

De dierenarts; een beetje lijnzaad, daar kokend water over gooien en laten afkoelen. Dit een week of 2.
De verkoopster in dierenwinkel; elke dag 1/2 eetlepels en daar kokend water over gooien. En voor altijd blijven geven.
Ook op bokt lees ik verschillende verhalen.

Wat is nu het beste voor de pony? Oohja, ik kan zelf maar 3/4 x per week op stal komen. De eigenaar zelf gaat het niet voeren

Ps. kan ik er gewoon kokend water over heen gooien ipv koken? Mijn ouders zijn er niet echt over te spreken als ik in de keuken aan de gang moet :=

[VSW] Lijnzaad, hoe bereiden?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:02

EsBianc schreef:
Op advies van de veearts krijgt mij pony ook lijnzaadkorrels, 3 eetlepels per dag. Ik mag het het hele jaar door geven, alleen als ze op de graswei staat hoef ik het niet te geven. Over schadelijkheid is niks gezegd.

Verder geef ik zelf zonnebloemolie bij, dan stromen de darmen goed door.

Ik heb vandaag even op de pot gekeken waar de schalen van het zaad in zit (dit is tot poedervorm vermalen, moet je een halve liter water op schenken (op 25 mg) en 20 tot 30 minuten latebn staan) en hier staat duidelijk op dat het niet meer dan 25 mg per dag per paard mag zijn en dat het zaad niet bedoeld is om te voeren op lange termijn maar dat het als kuur van max. 30 dagen ingezet moet worden (en volgens onze DA dan 30 dagen rust). Er staat niet op waarom, maar dat vraag ik de DA de volgende keer dat ik haar spreek!

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 08:26

Adil18 schreef:
Ik heb vandaag even op de pot gekeken waar de schalen van het zaad in zit (dit is tot poedervorm vermalen, moet je een halve liter water op schenken (op 25 mg) en 20 tot 30 minuten latebn staan) en hier staat duidelijk op dat het niet meer dan 25 mg per dag per paard mag zijn en dat het zaad niet bedoeld is om te voeren op lange termijn maar dat het als kuur van max. 30 dagen ingezet moet worden (en volgens onze DA dan 30 dagen rust). Er staat niet op waarom, maar dat vraag ik de DA de volgende keer dat ik haar spreek!

Wat ik geef is iets anders. Zijn kant en klare korrels, die je zo droog kunt voeren, hoeft geen water meer bij. Ziet er uit als gewone brok.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:43

Kan je het ook gewoon 1 a 2 x in de week geven? Ik wil het gewoon geven omdat het dus goed is voor de darmen (mijn pony heeft slechtwerkende darmen) en voor de vacht. En dat ik dat dan gewoon blijf doen? Tot de zak op is?

Quartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 07:52

Ik geef gewoon Linosan (gele lijnzaad). Dit hoef je niet te koken en het werkt echt goed. Ik had eerst ook altijd dat andere lijnzaad wat je moest koken ivm giftige stoffen, maar dat is zo'n geklieder. Ik heb die brokjes (lijnzaad granulaat ofzoiets) ook wel eens geprobeerd, maar die van mij wil het niet eten.
Ik koop Linosan altijd bij de paardenshop en het kost daar 7,50 per kilo. Homeovet verkoopt het ook.

Viktorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:51

Van mijn dierenarts (faculteit Utrecht) kan ik hem gewoon 100 gr donkerbruin lijnzaad elke dag puur geven. Dus geen geklieder met koken! Hij krijgt het maar paar keer per week

Jessica1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:17

MaartPaard schreef:
Kan je het ook gewoon 1 a 2 x in de week geven? Ik wil het gewoon geven omdat het dus goed is voor de darmen (mijn pony heeft slechtwerkende darmen) en voor de vacht. En dat ik dat dan gewoon blijf doen? Tot de zak op is?

Ik geef het een paar keer per week als extra. De ene keer zo en de andere x doe ik er gekookt water overheen en dan laat ik het even staan.
Ik doe het zo al jaren en dit bevalt prima. Voor de vacht en voor de darmen.