Hoeveel KG brok geef jij je paard per dag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:31

Sjors schreef:
Met zijn 3e dan he ;)
Anders zouden ze denk ik ook ontploffen :')

ow okee, haha :Y)

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:43

3 kg Fibra (Fibra Paardenvoeders)
1/2 kg kentucky lite E (Havens)
klein beetje zemelen met zeewier (kan namelijk geen liksteen hebben en zweet altijd erg veel)
5 kg voor droog kuil
5 kg stro

(2 dagen en 1 dag voor de wedstrijd en wedstrijddag zelf 1 of 1,5 kg Kentucky)

7 jarige gelderse merrie, loopt Z dressuur, wordt 5 keer in de week dressuurmatig (zwaar) getraind 1 keer in de week flinke buitenrit (conditie training)

wordt makkelijk te dik en heeft van zichzelf niet heel veel energie.

_Lisanne

Re: Hoeveel KG brok geef jij je paard per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:48

3 kg biks
ruim een kilo muesli
En soort energiepoeder :')

Is een bijna 19 jarige ruin die getraind wordt op ZZ-licht niveau. Daarnaast loopt hij de hele dag buiten en is dus heel veel in beweging.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:51

xNicolx schreef:
Op dit moment krijgt ze 2 knakworsten blikjes brok per keer, dus s'ochtends en s'avonds (basisbrok).
Ik heb geen idee hoeveel dit weegt... en ik zou het graag weten wat ze nou precies nodig heeft aan KG.

Doet ze het hier goed op?? zo ja dan is dat genoeg. een paard wat weinig doet hoeft helemaal geen brok of ander krachtvoer te hebben. en zeker geen kg.
mijn paard krijgt ook 2x per dag een knakworstenblikje muesli. maar meer omdat de rest van de paarden eten krijgen en hij anders niets. maar meer dan dat heeft hij niet nodig.

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:34

Ik heb een vraagje, kom zomaar binnenvallen, maar mijn paardje krijgt 2 kg sportbrok per dag, en dan nog 's ochtends 's avonds kuil. Daarnaast krijgt hij na het rijden altijd nog een halve kilo muesli met wortels.
(Het is een bijna 4-jarige ruin, en we rijden nu ongeveer 3 keer per week en twee keer goed longeren, de andere twee dagen heeft hij vrij en komt die gewoon alleen lekker buiten.)

nu heb ik dus mijn sleutelbeentje gebroken en moeten we terug met het sportbrok, omdat hij nu dus een tijdje niet wordt gereden.. de muesli heeft hij dan uiteraard ook niet, ja op het moment dat ik weer ga longeren natuurlijk een beetje :)

maar hebben jullie een goed advies hoeveel we ervan kunnen maken?

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:40

Ga je helemaal niet meer rijden, en ook niet meer longeren? Dan zou hij eigenlijk goed kunnen leven zonder brokken. Krijgt hij trouwens echt dat natte koeienkuil? en hoevaak per dag?

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:22

Ja nou longeren wel, rijden kan de komende 3 weken niet, en om hem nu van 2 kg naar geen te doen, vind ik wel een hele grote stap laat maar zeggen! We gaan hem sowieso iets terug zetten in het voer, ook als we weer gaan rijden! Hij krijgt 's ochtends en 's avonds kuil! Ik weet niet precies wat voor? Ze worden er wel lekker vet van haha, volgens de staleigenaar!

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:26

Nee, je moet ze ook nooit in een keer van 2 kg naar niks zetten! zeker niet. Maar je kunt het natuurlijk wel afbouwen. Morgen krijgt hij dan bijvoorbeeld 1x 1kilo en 1x 3/4e kilo, die dag daarna ook, dan 2x 3/4e ook 2 dagen, dan 1x 1/2e en 1x 3/4e dan 2x 1/2e kilo, en dan nog elke keer maar een kwart of een handje. Hooi moet je wel zeker blijven gegen.
Ik zie dat je je paard bij jansen van den hout hebt gekocht. Ik hoop dat je geluk met hem hebt!:)

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:51

Neee precies! Alleen over 3 weken gaan we waarschijnlijk weer beginnen, dus dan zou die weer naar 2x 3/4e toe moeten? Dus ik weet niet of het teveel gewissel is dan!

Haha ja klopt, bedankt! We hebben er eerder een miskoop gedaan, maar wouden het toch proberen met deze, tot nu toe gaat alles goed!

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:58

Je wilt hem dan ook in minder voer zetten toch? wil je hem dan 2x 3/4e geven? Ik denk dat dat persoonlijk nog vrij veel is voor een jonkie nog niet helemaal in training, maar ik ken jou paard natuurlijk niet.
Anders kun je ook iets sneller afbouwen, dus niet 2 dagen elke keer maar de enekeer 2 dagen en dan maar 1 dag. en daarna weer rustig opvoeren.

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:07

Ja klopt! Hmmm, ja daar zit wat in! Ik wil het sowieso nog even overleggen met de staleigenaar, alleen vond ik het wel handig als ik zelf al een beetje een idee had! Ja, dat kan inderdaad ook! Dankjewel!!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:12

Sharona95 schreef:
maar hebben jullie een goed advies hoeveel we ervan kunnen maken?

Ik zou hem ook langzaam terug zetten naar een handje per keer. ben het met Amyyy eens. ik vindt ook dat hij vrij veel krijgt voor een paard wat zo weinig doet. zolang hij niet sloom en mager wordt van minder krachtvoer is het goed.
een paard wat voor recreatie gebruikt wordt kan prima op alleen goed hooi en een handje brok. moet er wel opletten dat hij genoeg vitaminen binnen krijgt. je zou hem ipv het krachtvoer, een pavo summerfit koek kunnen geven. hier zitten evenveel voedingsstoffen in als in een kg biks.
de mijne wordt recreatief gebruikt en krijgt naast hooi 2x per dag een klein blikje muesli met een vitaminenkoek.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:16

Mijn paard leeft voornamelijk op z'n voordroog en krijgt daarnaast een kwart kilo Voergezond Weidebrok Plus smorgens en savonds. dit is al sinds mei vorig jaar, laatst waren we begonnen met slobber bij te voeren voor de lekker, waarna ik een stuiterend paard kreeg die z'n energie niet kwijt kon. Voor mijn paard geen enkele vorm van krachtvoer dus :+ (voer gezond beschouw ik als vitamine brokjes)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:17

mijn paard werkt 6 dagen in de week zwaar (rijden nog geen wedstrijden, maar gaan we wel doen, maar dr training is erg zwaar) Krijgt 2 kilo basis brok, en dit vind ik eigenlijk nog erg veel. het liefst zou ik willen dat ze 1 kilo per dag krijgt maar mijn moeder beslist daar over.

Ik denk dat het gewoon een beetje proberen is, meestal krijgen paarden teveel krachtvoer omdat het heel normaal is om 4 kilo per dag te geven. Ik denk dat je laag moet beginnen, is hij futloos en moe geef je ietsjes meer, wordt hij te heet geef je minder. Als hij gaat invallen moet je juist niet meer krachtvoer geven, maar meer hooi.

@Tieme, ik geloof dat er in de pavo summerfit koek heel veel suiker/melasse zit maar dit weet ik niet zeker. Ik zou wel eens kijken op voervergelijk, daar staan ook veel goede dingen op.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:18

Sharona95: ik zou even naar je paard zelf kijken is hij al echt een paard of nog een beetje een slungel?
mijn paard kreeg ook 2 kg brok en 1 kg mails lijnzaad terwijl hij niks hoefde te doen. maar hij was nog echt een slungen en had het voor de groei echt nodig, als hij werkt krijgt hij er ongeveer 3/4 bij.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:21

Amyyy schreef:
mijn paard werkt 6 dagen in de week zwaar (rijden nog geen wedstrijden, maar gaan we wel doen, maar dr training is erg zwaar) Krijgt 2 kilo basis brok, en dit vind ik eigenlijk nog erg veel. het liefst zou ik willen dat ze 1 kilo per dag krijgt maar mijn moeder beslist daar over.

Ik denk dat het gewoon een beetje proberen is, meestal krijgen paarden teveel krachtvoer omdat het heel normaal is om 4 kilo per dag te geven. Ik denk dat je laag moet beginnen, is hij futloos en moe geef je ietsjes meer, wordt hij te heet geef je minder. Als hij gaat invallen moet je juist niet meer krachtvoer geven, maar meer hooi.

@Tieme, ik geloof dat er in de pavo summerfit koek heel veel suiker/melasse zit maar dit weet ik niet zeker. Ik zou wel eens kijken op voervergelijk, daar staan ook veel goede dingen op.

voor een zware training vindt ik 2 kg brok echt weinig, mijn pony die 6 dagen in de weer 1 uur reed en daar nog ongeveer om de dag 30 min buitenrijden kreeg 3 kg brok. die kreeg eerst maar 1,5 maarmocht wel wat actiever dus zijn we naar 2 gegaan, maar daar werd het nog niet beter van dus dan maar 3 en toen was het wel goed.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:24

Mijn paarden staan op onbeperkt ruwvoer en krijgen alleen een beetje lucerne met wat vitaminekorrel als ik er ben, verder geen krachtvoer. Een rijd ik wedstrijden mee, start nu M2 en dat gaat prima op dit voer :j

Edit; gaat om KWPN merries van 12 jaar.
Laatst bijgewerkt door Tivara op 16-02-12 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:26

ik vind 3 kilo brok op een dag echt heel erg veel, maar dat kan komen omdat ik een Arabische volbloed heb, die kunnen veel op weinig energie.
mijn E pony van 12 in volle training (L/M niveau, dressuur en springen) krijgt een halve kilo basisbrok, paar handjes granenmix met vitaminepoeder voor de hoeven met een scheutje lijnzaad, en een ruime portie voordroog. verder heeft hij wanneer hij op stal staat een pluk hooi, en stro om aan te knagen en als we ze hebben een appel, greep wortels of een gedroogd sneetje brood erbij.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:28

Zo zie je maar dat het per paard verschillend is. Met zwaar bedoel ik trouwens niet niveau z. Maar een goed uur draven en galoperen, wijken, schouderbinnenwaards, travers, middendraf, middengalop etc. en daarbij nog een half uur in en uitstappen. dus in het totaal rijden we zo ongeveer 1,5 uur. En ze heeft echt meer als zat aan 2 kilo. Op 1 kilo zou ze het ook nog goed doen denk ik zo. misschien 1,5. Ik moet wel zeggen dat ze veel buiten staat en veel hooi krijgt.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:29

_Kiki_ schreef:
Mijn paarden staan op onbeperkt ruwvoer en krijgen alleen een beetje lucerne met wat vitaminekorrel als ik er ben, verder geen krachtvoer. Een rijd ik wedstrijden mee, start nu M2 en dat gaat prima op dit voer :j

weet je het merk vitaminekorrel??
ik geef tijdelijk pavo koeken maar wil eigenlijk over op wat anders. met name om wat amyyyyy zegt, er zitten veel suikers in.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:30

Tieme schreef:
_Kiki_ schreef:

weet je het merk vitaminekorrel??
ik geef tijdelijk pavo koeken maar wil eigenlijk over op wat anders. met name om wat amyyyyy zegt, er zitten veel suikers in.

Marstall Force! :) Erg tevreden over. En niet duur, kost me €3,- per maand... :+

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:45

Focussed: Hoelang doe jij dan met z'n zak?
Op de site staat 37.- per zak ofzo? :?

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:47

Haha, €3 per maand is inderdaad helemaal niet veel! Mijn paard lust die koeken nog niet eens hihi.
Ik zit even wat op voervergelijk.nl te kijken, maar ik kan daar geen vitaminekorrels vinden? of kijk ik helemaal verkeerd?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:53

Sjors schreef:
Focussed: Hoelang doe jij dan met z'n zak?
Op de site staat 37.- per zak ofzo? :?

Ik doe met een ton een half jaar.
Je kan al een ton kopen vanaf 4 kg, die kost geloof ik 12 euro. Tot zakken van 20 kilo geloof ik.

Als je op voervergelijk zoekt op Marstall Force vind je hem wel. Ze hebben geen aparte categorie voor vitamine korrels, die staan gewoon onder overige.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:57

Ik heb een ton van 10 kg.
Mijn epony moet 40 gram per dag krijgen om alles binnen te krijgen.
Ik doe met 10 kg dus (10000/40) 250 dagen. Dus om precies te zijn ca 8 maanden.

Zo'n ton kost me 20,95 euro. 20,95/250 = 0,0838 euro per dag
Met 31 dagen kom ik dan uit op (31 x 0,0838) = €2,5978

Dus ben om precies te zijn €2,60 per maand eraan kwijt.