Paard hevig van bietenpulp ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Paard hevig van bietenpulp ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:20

Suzan_bobar schreef:
Ik heb hetzelfde gehad! Bietenpulp kan heel veel suiker bevatten en daar kan je paard heel heet van worden. Je kunt haar beter op onbeperkt hooi gaan zetten en de pulp lekker laten voor wat het is! Heb ik ook gedaan en mijn paardje is er super van bijgekomen!!!

Ik voer al onbeperkt hooi, voerde me vroegah klem aan krachtvoer en zat nog met een paard waar de ribben doorheen zaten Clown
Wrangler is met Subli Seniores Priores met extra bietenpulp en wat Subli EM nu bijna dik aan het worden (echt, een wonder is geschied!) en de merrie is nu ook mooi aan het bijkomen, daar zou nog iets meer aan mogen maar het is nu iig acceptabel.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 23:18

Aah Urielle, wat fijn dat je eindelijk het ideale rantsoen te pakken hebt voor wrangler ! Haha!

Suzan_bobar: ik voer ook all onbeperkt hooi.

Ik ben nu wel te spreken over bietenpulp hoor. Volgens mij was mijn merrie wat hevig van het frisse weer & was het puur toeval dat ik toen net begon met bietenpulp bij te voeren.
Ze doet het er nu erg goed op. Ze word gelijkmatig ronder & is tijdens rijden voorwaarts zoals altijd (maar dat is haar karakter), ze is nu wel te controleren en is niet te heet.
Ik heb ook eens geproefd van mijn bietenpulp en smaak toch ook niets zoet ...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:30

madamX schreef:
scoxxx schreef:
Stel dat ik als grootverbruiker bietenpulp uit zou gaan, worst case scenario, van de stelling van MadamX: 20% suiker op halve kilo pulpbrok per dag = 500 gram, 20% = 100 gram suiker. Nou, op weidegang krijgen mijn paarden beduidend meer suikers per dag binnen Knipoog
Ook in the worst case scenario a 100 gram suiker per dag, maak ik me absoluut geen zorgen.
Kortom, het lijkt een beetje onnodige bangmakerij...

Lezen en rekenen kan je dus niet en ik vraag mij af welk graszaadmengsel jij dan hebt. Nah, ik wil het niet eens meer weten....

Haha! Haha! Haha! Daarom ben ik ook boekhouder, omdat ik zo slecht met cijfertjes ben en absoluut niet kan rekenen. Tong uitsteken
Je bezorgdheid wordt zeker op prijs gestelt MadamX, en de waarschuwingen ook. Maar ik persoonlijk denk dat een nuancering hieromtrent wel noodzakelijk is en dat jouw uitspraken een beetje richting onnodige bangmakerij neigen Knipoog zonder dat je openstaat voor het feit dat inlandse bietenpulp op max 5% suiker zit.

Hooianalyse + mijn uitmuntend rekenwerk Clown + een DA die me adviseert in deze, maakt toch dat mijn grootverbruik bietenpulp in mijn gekozen paardendieet, zeer verantwoord is.... en verre van "grote hoeveelheden suikers". Maar dan ook verre van!

Deze DA is wat genuanceerder en laat zich enkel leiden door vaststaande wetenschappelijke feiten

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 00:57

madamX schreef:
Citaat:
En het klopt ook dat veel mensen niet willen geloven dat bietenpulp een suikerbom is, omdat zij de verhalen van voerleveranciers geloven ipv onafhankelijke instanties die onderzoek gepleegd hebben. Ook kennen velen het productieproces van bietenpulp niet en wete ook niet dat de kwaliteit van de aangeleverde bieten per jaar verschilt; fabrieken rekenen met gemiddelden van suikergehalte van de pulp, onafhankelijke instanties rekenen met gemiddelden van wat pulp aan suiker bevat. Zo kan het zijn dat fabrieken beweren dat pulp max. 22% suiker bevat en dat onafhankelijk instanties (die dus de werkelijke pulp meten en niet de bieten) 75% noemen. Maar goed, het heeft geen zin om hier het productieproces te omschrijven, men wil toch alleen maar geloven wat men wil geloven.

Blijbaar wordt hier gesproken over een andere bietenpulp .
Misschien wordt bij een bepaalde bietenpulp ook melasse toegevoegd om het smakelijker te maken?

Mijn (bieten) pulp is voor de paarden absoluut onsmakelijk, zoals ik al zei het smaakt naar de versnipperde papier (celulose). Paarden spugen het ook zo uit, ze willen het niet, ze willen liefst de gewoone brook - daar zit tenminste melasse in..
Ook in de musli zit meer suiker dan in de bieten pulp , ga eens zelf testen!
Voor een suiker producent is belangrijk om zo veel mogelijk suiker van de biet uit te halen. Wat er overblijft is de pulp.
Veel suiker in de bieten pulp achter te laten is oneficient.
Suiker is de goal product, pulp is de 'afwal' , rest product.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 01:03

Nog toevoeging :
volgens mijn stalhouder was de bietenpulp vroeger wel zoet. Vroeger werd een biet in z'n geheel versnipperd en zo aan de varkens gevoerd.
Van de 'pulp' die nu verkocht wordt is de suiker uitgehaald.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:01

ik voer hier voor 8 paarden,dagelijks 7 kg bietenpulp,geweekt is dat een grote emmer per paard,nooit problemen mee.
krijgen 1 schep van 750 gr recreatie mengeling en onbeperktkuil (hooi),mineralen en vitaminen likemmer van lannoo martens en 150 gr lijnzaadkoekmeel.
geen super vette paarden,en geen heethoofden om te rijden.
heb de bietenpulp van aveve

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:14

als je zo voert heb je volgens mij nooit koliek...klopt dat?
genoeg vezels!!!
prima voerschema!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:18

Mijn paard wordt knots van bietenpulp.

Fionarood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 11:12

madamX schreef:
Wickedwyvern schreef:
Suikers ligt eraan welke bietenpulp je hebt. Het is een restproduct uit de suikerindustrie, de meeste suiker is er dus uitgehaald. In goede bietenpulp zit max. maar een procent of 5 suiker. Maar heb je 'verkeerde' pulp dan kan dit oplopen tot zeker 20%.

Het CVB komt met heel andere waarden dan dat je hier noemt (dus veel meer suiker).

Nou madamX, de tabel waarvan jij een link hebt gegeven komt anders met de zelfde percentages. In de tabel gaat het tenslotte om de samenstelling in g/kg. Er gaat 1000 gram in een kilogram. In de tabel staat er bij de verschillende soorten bietenpulp 73 t/m 223 gram dus 7,3 t/m 22,3%.

Mijn pony is insulineresistent wat zich uitte in een zeer natte stal omdat ze zoveel plaste. Sinds ze onderandere bietenpulp krijgt is haar stal droog. Ze is trouwens niet feller geworden door de bietenpulp. Helaas.

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 02:36

geerke schreef:
kun je eigenlijk zelf wel lezen?
ook als ik nu voor een tweede x schrijf dat bietenpulp word geadviseerd aan insuline resistente paarden?
hoe verklaar je dat dan?
en hoe verklaar je dat ik geen suiker proef als ik een hap pulp eet....en ik weet heel erg goed hoe iets smaakt wat zoet is....

Hahaha ik heb dus ook in de bak met pulp gezeten met mijn gezicht, na het lezen van dit verhaal....

En geloof mij lekker en zoet is anders :P

Ik train al 8 jaar renpaarden (arabieren) op bietenpulp, zemelen en haver.... En hooi natuurlijk :)
Heb geen gekke paarden (lopen wel 24/7 buiten) en heb niks te klagen over conditie of whatever, wel krijgen ze van mij 2x per jaar een ontgifting en om de 3-4 weken een NHP Arti Kuur gemengt met NHP Power Kuur om hun gewrichtsvloeistoffen mooi te houden en de spieren op te bouwen :)

taddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:27

ik volg dit even, wil mijn jonge paard misschien wat dikker voeren met bietenpulp

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:35

taddy schreef:
ik volg dit even, wil mijn jonge paard misschien wat dikker voeren met bietenpulp

Wij hebben een nieuw paard op stal en die krijgt dus gehakselde mais om op gewicht te blijven/bij te komen. Dat kreeg hij bij zijn vorige bazin en wij hebben het meteen ook besteld bij zijn vorige bazin.

Ik dacht eerst dat ze het bij een boer haalden of zo, maar dat is dus niet zo. Het zit in een plastic zak geperst. Ik moet nog eens goed op het label kijken waar het nou vandaan komt. Ik meen dat het uit Belgie komt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:01

ik vraag me af..... ik heb het idee dat mijn paard meer plast sinds hij bietenpulp krijgt. Maar waarom ?? Omdat het zo zoet is ( hij eet het echt niet op zo, er moet wat muesli doorheen --> dus of het echt zo zoet is ?) ???

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:11

Maris schreef:
ik vraag me af..... ik heb het idee dat mijn paard meer plast sinds hij bietenpulp krijgt. Maar waarom ?? Omdat het zo zoet is ( hij eet het echt niet op zo, er moet wat muesli doorheen --> dus of het echt zo zoet is ?) ???

Als de pulp geweekt is met water, is het logisch dat ie meer plast.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 10:29

Van die 1,5 liter water extra ( hij krijgt maar iets van 300 gram pulp per dag ) ? Geen idee hoor, of dat nu zoveel scheelt.
Een paard drinkt normaal al iets van 20 liter per dag, dus 1,5 liter erbij. Maakt dat zoveel verschil ???

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 19:53

Maris schreef:
Van die 1,5 liter water extra ( hij krijgt maar iets van 300 gram pulp per dag ) ? Geen idee hoor, of dat nu zoveel scheelt.
Een paard drinkt normaal al iets van 20 liter per dag, dus 1,5 liter erbij. Maakt dat zoveel verschil ???

Ik heb dat ook gemerkt bij mijn paard ! Ze plast idd meer als ze bietenpulp krijgt.

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:49

Plassen mmm, kunnen afvalstoffen zijn die mee naar buiten komen... Blijven ze dat doen? Hier nog niet gezien maar ze krijgen dat wel al een aantal jaren...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:44

Nu ik minder pulp geef plast mijn paard duidelijk minder ! Dus het heeft toch wel ergens met de pulp te maken dat hij meer plast.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:54

Weet niet of ik dit topic wel boven mag halen.
Maar ik zit echt met hetzelfde probleem. Mijn paard staat 24/7 buiten, en krijgt 's avonds wat bietenpulp met zemelen, dit omdat mijn pony (ex-HB'er) zowiezo haar pulp en zemelen moet krijgen met vitaminekorrels, want ze heeft echt te kort anders.
Ik merk dat hij steeds wild blijft, ik haal die uit de weide en die schrikt van het minste... Echt raar. Hij kan geen moment rustig zijn, springt vaak opzij en kan precies niet rustig zijn... Heb hem nu wel een tijdje niet gereden omdat het examens waren. Maar dat ligt daar niet aan lijkt mij. Hij doet het zo vaak, ook als hij gereden wordt.
Het lijkt me nu toch ook niet in zijn karakter te liggen, soms is hij zo rustig, maar plots is het precies een paniekerige pletwals.
Nog iemand die dit heeft? En hoe valt dit te verklaren? Het lijkt zoooo onwaarschijnlijk dat het van bietenpulp kan zijn.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:04

Probeer het gewoon eens uit om geen pulp te geven of de helft minder. Probeer wat oud hooi uit te halen wat je ipv de pulp voert.
Als het niet werkt, dan weet je in ieder geval dat het niet aan de pulp gelegen heeft.