E-nummers, melasse, dierlijke afvaltproducten en spelt??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

omaas

Re: E-nummers, melasse, dierlijke afvaltproducten en spelt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:41

Maris schreef:
Om Vit C toe tevoegen kan je ipv sinaasappelsap Clown natuurlijk ook rozebottel geven...... 100 % natuurlijk en vol met oa vit C.

Paarden hebben geen vitamine c nodig, die maken ze zelf aan. De mens en de cavia kunnen dit alleen niet!
Weer een zorg minder of dit nu natuurlijk is of niet! *LOL*

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:44

Thats_Me schreef:
Je moet vaak wel voer verhitten om schadelijke stoffen er uit te halen. Helemaal als je er granen in hebt zitten. Of neem nou soja, ook een veelgebruikt product in de petfood industrie. Als je sojabonen gebruikt moet dat wel verhit worden aangezien je anders zo'n groot risico loopt (c.a. 90%) op een salmonella besmetting Lachen

Een grotere denkfout kan een mens niet maken.
Voeding hoeft helemaal niet verhit te worden, graan ook niet. Alleen moeten dan echt zuivere producten gebruikt worden en daar zit nou juist het probleem bij de doorsnee voederfabrikant.

Ik weet van een vriendin dat ze veel met sojabonen werkt, maar zij eet puur en alleen rauwkost. Dus ook daarvoor gaat die regel niet op. Overigens kan zij je erg veel leren over voeding, specifiek over de meerwaarde van rauwkost Knipoog

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:02

Ik ga er wel even wetenschappelijkebronnen bijhalen, dan zie je dat het geen grote denkfout is maar gewoon waarheid Lachen

Alleen moet ik nu gaan dus dat moet nog even een paar daagjes wachten Lachen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:53

omaas schreef:
Maris schreef:
Om Vit C toe tevoegen kan je ipv sinaasappelsap Clown natuurlijk ook rozebottel geven...... 100 % natuurlijk en vol met oa vit C.

Paarden hebben geen vitamine c nodig, die maken ze zelf aan. De mens en de cavia kunnen dit alleen niet!
Weer een zorg minder of dit nu natuurlijk is of niet! *LOL*

Wist ik al Knipoog Maar paarden met een lage weerstand kan je er misschien wel mee helpen. En ook oudere paarden schijnen meer vit C nodig te hebben.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:15

Thats_Me schreef:
Ik ga er wel even wetenschappelijkebronnen bijhalen, dan zie je dat het geen grote denkfout is maar gewoon waarheid Lachen

Alleen moet ik nu gaan dus dat moet nog even een paar daagjes wachten Lachen

Heeft niets met wetenschap te maken. Je kunt met allemaal bronnen aankomen, maar ik heb net een weekend rauwkost eten achter de rug. Lekker joh... 's ochtends vers gemalen geweekte granen met water Vingers aflikken Clown Maar: niet verhit, weinig verlies aan vitaminen en mineralen, zuivere producten.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:21

Gatverdamme doe mij maar een lekkere boterham met kaas Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 08:05

Ik lust geen kaas op brood.
Haha!

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 08:28

Aimee schreef:
Thats_Me schreef:
Je moet vaak wel voer verhitten om schadelijke stoffen er uit te halen. Helemaal als je er granen in hebt zitten. Of neem nou soja, ook een veelgebruikt product in de petfood industrie. Als je sojabonen gebruikt moet dat wel verhit worden aangezien je anders zo'n groot risico loopt (c.a. 90%) op een salmonella besmetting Lachen

Een grotere denkfout kan een mens niet maken.
Voeding hoeft helemaal niet verhit te worden, graan ook niet. Alleen moeten dan echt zuivere producten gebruikt worden en daar zit nou juist het probleem bij de doorsnee voederfabrikant.

Ik weet van een vriendin dat ze veel met sojabonen werkt, maar zij eet puur en alleen rauwkost. Dus ook daarvoor gaat die regel niet op. Overigens kan zij je erg veel leren over voeding, specifiek over de meerwaarde van rauwkost Knipoog

En zij denkt dat die sojabonen zuiver, puur natuur zijn? De meeste sojabonen op de markt zijn genetisch gemanipuleerd! Wat voor effect het heeft op het lichaam op lange duur is nog niet bekend. Verhitten heeft effect op de voedingswaarde, dat weet tegen woordig iedereen.
Kijk, je kan proberen om een zo goed mogelijk menu voor jouw paard samen te stellen. Wanneer je echt zeker van je zaak wilt zijn, moet je het zelf gaan verbouwen.
Door alles over één kant te scheren ben je niet objectief genoeg en kan je blind en doof zijn voor nuttige informatie.
De discussie is begonnen met de bewering dat alle E-nummer kunstmatig zijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:05

omaas schreef:
En zij denkt dat die sojabonen zuiver, puur natuur zijn? De meeste sojabonen op de markt zijn genetisch gemanipuleerd! Wat voor effect het heeft op het lichaam op lange duur is nog niet bekend. Verhitten heeft effect op de voedingswaarde, dat weet tegen woordig iedereen.
Kijk, je kan proberen om een zo goed mogelijk menu voor jouw paard samen te stellen. Wanneer je echt zeker van je zaak wilt zijn, moet je het zelf gaan verbouwen.
Door alles over één kant te scheren ben je niet objectief genoeg en kan je blind en doof zijn voor nuttige informatie.

Zoals ik al zei: ze werkt puur met zuivere producten. Uiteraard schaft zij geen genetisch gemanipuleerde sojabonen aan. Ja, die zijn ook nog verkrijgbaar. Maar dan moet je niet naar de AH gaan Knipoog

Ik vind het wel weer typisch. Ik kijk verder dan mijn neus lang is en vervolgens ben ik degene die alles over één kant scheert Koe Clown

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:24

Dus welk paardenvoer is nu zonder e-nummers en melasse ?
- Dodson & Horrell
- St Hippolyt
- Equifyt
- Marstall

Nog meer ?
En bovenstaand voer is dan weer wel aan alle kanten verhit, gepoft, gestoomd etc. Nu zijn er mensen die dan zeggen dat door alle warmte alle voedingsstoffen er ook uit zijn. Beter verteerbaar misschien. Maar paarden kunnen toch ook goed kauwen en zo de granen beter verteerbaar maken ?)
Dat onbewerkte granen gezonder ( levend ---> stop het in de grond en er groeit een plantje uit ) zijn.
Hoe denken jullie daar over ?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:29

Niet alles van D&H en Marstall is volgens mij melasse vrij?

Aimee schreef:
omaas schreef:

Zoals ik al zei: ze werkt puur met zuivere producten. Uiteraard schaft zij geen genetisch gemanipuleerde sojabonen aan. Ja, die zijn ook nog verkrijgbaar. Maar dan moet je niet naar de AH gaan Knipoog

Ik vind het wel weer typisch. Ik kijk verder dan mijn neus lang is en vervolgens ben ik degene die alles over één kant scheert Koe Clown

Die vriendin doet zeker aan het raw-food principe?
Die mensen die daarbij zweren zullen heus niet gemanipuleerd voedsel gebruiken. Ze zijn erg streng in de leer, als je je tenminste echt aan het idee houdt.

Ik vind het goed om bewust met eten om te gaan, maar de documentaire die ik heb gezien heb over die vrouw met haar zoontje die daar aan deden. Vond ik echt te ver doorslaan. Ik vraag me ook af of het echt gezond is. Groente is heel belangrijk en ik geloof ook dat puur natuur veel gezonder is dan gespoten oliebol e.d., maar ik vond ze er echt ongezond uitzien.

Anyway.

Ik denk dat het moeilijk is om te voeren zonder toevoegingen, manipulaties e.d.. Je komt moeilijk onder de grote producenten vandaan. Of je moet zelf je granen gaan verbouwen Clown Ik denk dat je ook niet onder een vitamine preperaat uitkomt. Aangezien het hooi hier niet geweldig is.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:14

Dat bedoel ik!
Het is heel goed bewust te zijn, maar het kan ook doorslaan. De lucht die je ademt is al niet zuiver meer. Je ontkomt er niet helemaal aan.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:15

Maris schreef:
Nog meer ?
En bovenstaand voer is dan weer wel aan alle kanten verhit, gepoft, gestoomd etc. Nu zijn er mensen die dan zeggen dat door alle warmte alle voedingsstoffen er ook uit zijn. Beter verteerbaar misschien. Maar paarden kunnen toch ook goed kauwen en zo de granen beter verteerbaar maken ?)
Dat onbewerkte granen gezonder ( levend ---> stop het in de grond en er groeit een plantje uit ) zijn.
Hoe denken jullie daar over ?

Nee nee... onbewerkte granen kan een paard niets mee, net als een mens. Maar geplette en geweekte granen, of zelfs ontkiemde granen, kunnen wel verteerd worden. Bij de ontkiemde granen ben je ook gelijk van je zetmeelprobleem af Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:29

Knoffer schreef:
Die vriendin doet zeker aan het raw-food principe?
Die mensen die daarbij zweren zullen heus niet gemanipuleerd voedsel gebruiken. Ze zijn erg streng in de leer, als je je tenminste echt aan het idee houdt.

Ik vind het goed om bewust met eten om te gaan, maar de documentaire die ik heb gezien heb over die vrouw met haar zoontje die daar aan deden. Vond ik echt te ver doorslaan. Ik vraag me ook af of het echt gezond is. Groente is heel belangrijk en ik geloof ook dat puur natuur veel gezonder is dan gespoten oliebol e.d., maar ik vond ze er echt ongezond uitzien.

Anyway.

Ik denk dat het moeilijk is om te voeren zonder toevoegingen, manipulaties e.d.. Je komt moeilijk onder de grote producenten vandaan. Of je moet zelf je granen gaan verbouwen Clown Ik denk dat je ook niet onder een vitamine preperaat uitkomt. Aangezien het hooi hier niet geweldig is.

Dat klopt. Die vriendin leeft volledig op rauwkost.
Ik heb daar geen documentaire over gezien Ik kom ermee in aanraking omdat mijn moeder jaren alleen rauwkost heeft gegeten en dat nu grotendeels nog doet. De genoemde vriendin kennen we ook doordat zij cursussen rauwkost "koken" geeft. Zij laat daarbij op fantastische wijze zien dat je nergens op hoeft in te leveren. Ze maakt zelfs chocolade kogels gevuld met marsepein, rauw Haha! Vingers aflikken Na een weekend zo eten, voel je je daadwerkelijk fitter in het lijf en helderder in de kop. Zelfs mijn vriend had een voldaan gevoel, terwijl hij een echte vleeseter is. Hij kookt graag en zat qua smaakideeën echt helemaal op één lijn, erg grappig Lachen
Binnen het rauwkost eten zijn verschillende stromingen. De ene extremer dan de andere, de ene vanuit een "leer", de andere vanuit een gezondsheidsoverweging. Ze houden zich allemaal aan alleen het eten van rauwkost.
Er zijn in Nederland een paar stromingen waar ik zelf echt bij uit de buurt zou blijven Ja

Ik denk inderdaad ook dat het extreem lastig is om onder preparaten uit te komen Ja Zeker omdat je dan alles zelf moet gaan mengen en dan kom je toch ook weer in de knoop met de voedingswaardes.
Je zou eens kunnen informeren naar de Hugho kruidenmix, die schijnt vrij te zijn van preparaten.
Genetisch gemanipuleerd voedsel is wel te ontwijken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:35

Maar Aimee, een paard kauwt toch op die onbewerkte granen en plet ze op die manier zelf ......

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 13:40

Maris schreef:
Maar Aimee, een paard kauwt toch op die onbewerkte granen en plet ze op die manier zelf ......

Helaas werkt het niet zo. Wel eens de mest bekeken van paarden die een onbewerkte granenmix kregen? Zitten de granen nog in gehele vorm in. Vogels zijn er blij mee, die eten de granen er tussenuit. Maar als je vogels wil voeren, hoeft dat spul niet eerst door je paard heen Haha!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:00

Aimee schreef:
Maris schreef:

Helaas werkt het niet zo. Wel eens de mest bekeken van paarden die een onbewerkte granenmix kregen? Zitten de granen nog in gehele vorm in. Vogels zijn er blij mee, die eten de granen er tussenuit. Maar als je vogels wil voeren, hoeft dat spul niet eerst door je paard heen Haha!

haha, nee dan kan je ze beter gelijk voeren. Maar in de mest van mijn paard was van de zomer, toen ik hem onbewerkte granen gaf, geen graantje meer te vinden hoor. Dus kennelijk kauwde hij er goed op !

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:27

onverteerde granen ed treft je toch alleen aan in mest als er problemen zijn met kiezen/tanden???.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:29

Vlinder32 schreef:
onverteerde granen ed treft je toch alleen aan in mest als er problemen zijn met kiezen/tanden???.

Nee hoor, ook als paarden minder goed kauwen omdat ze bijvoorbeeld te gulzig zijn.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:30

Aimee schreef:
Dat klopt. Die vriendin leeft volledig op rauwkost.
Ik heb daar geen documentaire over gezien Ik kom ermee in aanraking omdat mijn moeder jaren alleen rauwkost heeft gegeten en dat nu grotendeels nog doet. De genoemde vriendin kennen we ook doordat zij cursussen rauwkost "koken" geeft. Zij laat daarbij op fantastische wijze zien dat je nergens op hoeft in te leveren. Ze maakt zelfs chocolade kogels gevuld met marsepein, rauw Haha! Vingers aflikken Na een weekend zo eten, voel je je daadwerkelijk fitter in het lijf en helderder in de kop. Zelfs mijn vriend had een voldaan gevoel, terwijl hij een echte vleeseter is. Hij kookt graag en zat qua smaakideeën echt helemaal op één lijn, erg grappig Lachen
Binnen het rauwkost eten zijn verschillende stromingen. De ene extremer dan de andere, de ene vanuit een "leer", de andere vanuit een gezondsheidsoverweging. Ze houden zich allemaal aan alleen het eten van rauwkost.
Er zijn in Nederland een paar stromingen waar ik zelf echt bij uit de buurt zou blijven Ja

Ah. Een hele strenge extreme stroming zeker. Als mensen heel erg ver daarin gaan vind ik het een beetje sekte-achtig worden Tong uitsteken

In Amsterdam zit volgens mij een restaurant dat een hele menukaart heeft met alleen maar met rauwkost bereiden gerechten. Ben er wel benieuwd naar of het echt zo fantastisch lekker en gevarieerd is. Ik hou erg van groente en ben juist niet een echte vleeseter (ik houd erg van een goed stuk vlees, maar ben nogal kieskeurig), maar toch zou ik het nooit volhouden voor een lange tijd. Zou andere lekkere dingetjes teveel missen denk ik.

Die documentaire was volgens mij van de VPRO. Die vrouw en haar zoontje die de hoofdrol in die docu hebben, waren bij De Wereld Draait Door geweest.
Gevonden: http://weblogs.vpro.nl/villa-achterwerk ... -bekijken/

Aimee schreef:
Ik denk inderdaad ook dat het extreem lastig is om onder preparaten uit te komen Ja Zeker omdat je dan alles zelf moet gaan mengen en dan kom je toch ook weer in de knoop met de voedingswaardes.
Je zou eens kunnen informeren naar de Hugho kruidenmix, die schijnt vrij te zijn van preparaten.
Genetisch gemanipuleerd voedsel is wel te ontwijken.

Weet jij welke paardenvoeders ongemanipuleerde ingredienten gebruiken? Die Hugho kruidenmix bijvoorbeeld?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:10

ik voer nu een week voer van Marstall,bevalt supergoed en zit al die troep niet in

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:20

Knoffer schreef:
Ah. Een hele strenge extreme stroming zeker. Als mensen heel erg ver daarin gaan vind ik het een beetje sekte-achtig worden Tong uitsteken

In Amsterdam zit volgens mij een restaurant dat een hele menukaart heeft met alleen maar met rauwkost bereiden gerechten. Ben er wel benieuwd naar of het echt zo fantastisch lekker en gevarieerd is. Ik hou erg van groente en ben juist niet een echte vleeseter (ik houd erg van een goed stuk vlees, maar ben nogal kieskeurig), maar toch zou ik het nooit volhouden voor een lange tijd. Zou andere lekkere dingetjes teveel missen denk ik.

Die documentaire was volgens mij van de VPRO. Die vrouw en haar zoontje die de hoofdrol in die docu hebben, waren bij De Wereld Draait Door geweest.
Gevonden: http://weblogs.vpro.nl/villa-achterwerk ... -bekijken/

Och hemel... Die moeder uit de documentaire ken ik Ja
Arm kind Bloos

Dat rauwkostrestaurant in Amsterdam is erg leuk. Helaas hebben ze het concept wat veranderd en daardoor is de kwaliteit van omlaag gegaan.

Knoffer schreef:
Weet jij welke paardenvoeders ongemanipuleerde ingredienten gebruiken? Die Hugho kruidenmix bijvoorbeeld?

Die Hugho Kruidenmix inderdaad, maar daar heb ik geen ervaring mee. Dat is gewoon de belofte die zij maken.
Dodson & Horrell en St. Hippolyt bevatten ook geen GGO, wel synthetische vitaminen en mineralen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:00

Aimee schreef:
Och hemel... Die moeder uit de documentaire ken ik Ja
Arm kind Bloos

Dat rauwkostrestaurant in Amsterdam is erg leuk. Helaas hebben ze het concept wat veranderd en daardoor is de kwaliteit van omlaag gegaan.

Dat je haar kent Haha!

Jammer dat de kwaliteit naar beneden is gegaan, daar draait het toch eigelijk om lijkt me.

Aimee schreef:
Die Hugho Kruidenmix inderdaad, maar daar heb ik geen ervaring mee. Dat is gewoon de belofte die zij maken.
Dodson & Horrell en St. Hippolyt bevatten ook geen GGO, wel synthetische vitaminen en mineralen.

Oke,ty Lachen

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:00

Ik zit er ook aan te denken om mijn paarden voer te geven zonder troep. Als ik nu zie hoeveel ik voor een zak basisbrok (op een al heel erg goedkoop adres ) betaal sla ik stijl achterover van de prijsstijgingen. Vroeger was gewoon brok de goedkoopste en simpelste oplossing maar nu begint het toch weer meer te kriebelen om ook mijn paarden natuurlijk te gaan voeren. Ik ga in ieder geval een keer kijken bij de molen tegenover en als die meer granen hebben dan ga ik denk ik daar op over.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:49

dorientjuh schreef:
Ben het op zich met je post eens, behalve met dit: de granenmengsels. In de natuur eten paarden nauwelijks granen en al helemaal geen granenmengsels (die tegenwoordig ook nog eens gekweekt worden op flink bemest land).

Granen bestaan uit zetmeel en zetmeel wordt omgezet in suikers. Het paard heeft grofgezegd twee soorten micro-organismen: een soort om suikers te verteren en een soort om ruwvoer (cellullose en hemicellullose) te verteren. Om suikers te verteren heeft het paard meer micro-organismen nodig dan dat deze heeft. De micro-organismen die het paard heeft om ruwvoer te verteren kunnen hiervoor niet gebruikt. Deze worden beschadigd waardoor het ruwvoer niet goed meer kan worden verteerd. In plaats daarvan worden er micro-organismen aangemaakt die alleen suikers en dus geen ruwvoer kunnen verteren. De micro-organismen die zorgen voor de vertering van ruwvoer, zorgen ook voor de vitaminen die een paard nodig heeft. Door de komst van de micro-organismen van suikers zijn de micro-organismen voor de vertering van ruwvoer dus beschadigd en in aantallen verminderd. Hierdoor wordt het paard afhankelijk van krachtvoer.

Interessant.. Waarom willen wij dan granen voeren? Is een goed ruwvoer aangevuld met een kruidenmengsel (?) niet veel natuurlijker en dus voldoende voor een paard wat geen zwaar werk hoeft te verrichten?

Ik ben zelf ook zoekende met mijn drachtige recreatietinker en wil graag terug naar wat ze van oorsprong zou eten..