Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marigo schreef:Ik heb sinds kort het graasmasker van Thinline. Gat op 3 laten zetten, maar hij kan er bijna niks door krijgen. Hij drukt het gras plat. Gat groter maken? Of kwestie van wennen/oefenen? Nu is het wel dubbel frustrerend voor hem.
VNjulia schreef:Goedemorgen,
Hoe gaat het bij jullie paarden met het graasmasker en het spelen ?
Onze 2 ruinen spelen ontzettend veel en merk toch dat de mond daar een groot onderdeel van is.
Levert dit geen frustratie etc op?
Hoodie schreef:Voor wie suikerbalans wilt proberen, ik zag m met een mooie aanbieding bij HorseFitShop. Scheelt toch 25% per stuk.
Daihyo schreef:Hoodie schreef:Voor wie suikerbalans wilt proberen, ik zag m met een mooie aanbieding bij HorseFitShop. Scheelt toch 25% per stuk.
Ik geef dat nu, maar merk echt geen verschil. Glucobalance deed het beter, dus zodra deze fles op is ga ik weer glucobalance geven.
Lotlot: stoppen met de basisbrok (=suiker) en luzerne en alleen een balancer geven. Wil je meer volume toevoegen of kauwen stimuleren, kun je een ruwvoermix zonder luzerne bijgeven.
Qua balancers is de keuze reuze. Ik ben fan van Pavo Vital, Agrobs Naturmineral, Marstall Force en Oerbalans. Maar er zijn er veel meer.
En hoeveel loopt ze op de paddock? Staat ze dan alleen maar stil te eten of beweegt ze zelf ook?
De mijne is ook geblesseerd, maar op een track met veel voerpunten kan ik ze goed op gewicht houden omdat ze veel lopen. Sterker nog, de shet is er mooi van afgevallen en eindelijk op normaal gewicht.
lotlot2 schreef:Ze staat de hele dag op de wei, maar heb niet per se het idee dat ze heel veel loopt. Moet wel zeggen dat ik een groot stuk gras heb afgezet en stal is bezig met onderhoud, dus die hebben ook een stuk afgezet. Nu staat ze vooral vooraan hooi te eten en af en toe zie ik haar achter staan.
Bedankt voor je advies wbt het voeren! Ik had haar eerst ook van de lucerne gezet, maar de DA raadde aan om wel de lucerne te blijven voeren ivm haar leeftijd in combinatie met haar blessure. Dit advies wil ik ook blijven opvolgen.
Ik zal eens kijken naar de balancers die jij hebt genoemd!
Daihyo schreef:lotlot2 schreef:Ze staat de hele dag op de wei, maar heb niet per se het idee dat ze heel veel loopt. Moet wel zeggen dat ik een groot stuk gras heb afgezet en stal is bezig met onderhoud, dus die hebben ook een stuk afgezet. Nu staat ze vooral vooraan hooi te eten en af en toe zie ik haar achter staan.
Bedankt voor je advies wbt het voeren! Ik had haar eerst ook van de lucerne gezet, maar de DA raadde aan om wel de lucerne te blijven voeren ivm haar leeftijd in combinatie met haar blessure. Dit advies wil ik ook blijven opvolgen.
Ik zal eens kijken naar de balancers die jij hebt genoemd!
Weet je ook waarom luzerne zou bijdragen aan de blessure? Oprecht nieuwsgierig hoor, kan ik weer van leren. Ik ben benieuwd naar de gedachte er achter.
Is het mogelijk om op meer plekken hooi aan te bieden, bijvoorbeeld in netten? Zodat ze beweegt tussen de verschillende plekken met eten zeg maar.
Spenk schreef:Je weet dat veel dierenartsen eigenlijk weinig kaas gegegeten hebben van voeding?
Luzerne is een dikmaker en voor eiwitten is het eigenlijk minder geschikt dan kan je veel beter gericht eiwitten geven. Maar dat is niet iets wat dierenartsen echt in hun opleiding krijgen. Je kunt veel beter een voedingsexpert vragen.
Spenk schreef:Wat is dan precies je vraag? Want door luzerne te voeren hou de dikmaker in stand. Dan denk ik dat je het ook moet gaan zoeken in armer hooi en bijvoorveeld stro deels bij te voeren om daar hooi mee te vervangen. En uiteraard je basisbrok eraf. Maar luzerne vergis je niet in hoe dat aan kan zetten.
En als je paard te zwaar is komt dat een blessure ook niet ten goede.
Edit: of geef je maar een klein beetje luzerne? Dan is het natuurlijk niet zo erg! Maar dan doet het voor de eiwitten ook niet veel.
lotlot2 schreef:Spenk schreef:Wat is dan precies je vraag? Want door luzerne te voeren hou de dikmaker in stand. Dan denk ik dat je het ook moet gaan zoeken in armer hooi en bijvoorveeld stro deels bij te voeren om daar hooi mee te vervangen. En uiteraard je basisbrok eraf. Maar luzerne vergis je niet in hoe dat aan kan zetten.
En als je paard te zwaar is komt dat een blessure ook niet ten goede.
Edit: of geef je maar een klein beetje luzerne? Dan is het natuurlijk niet zo erg! Maar dan doet het voor de eiwitten ook niet veel.
Mijn vraag is of ik ipv brok, over kan gaan op een balancer ivm de suikers in de brok.
Ze krijgt al arm hooi. Stro kan helaas niet ivm gebrek aan opslagplek. Welke voedingsstoffen maakt luzerne een dikmaker?