Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 06:32

Weet niet of t hier mag maar ik probeer het gewoon. Mijn paard staat alweer eventjes op de hartog digest maar ik heb geregeld er een zak tussen zitten die heel erg scherp is, lijkt wel gewoon stro. Mijn paard vind de digest erg lekker maar laat nu zijn hapje staan vanwege de scherpe en harde punten. De zak is net nieuw.. :roll:

Ik heb vorig jaar de hartog senior geprobeerd maar die bevatte weer erg veel gruis en die at hij niet zo goed en de subli luzerne at hij ook niet.

Hij is een zeer kieskeurige eter. Met welke ruwvoermix hebben jullie goede ervaring?

Daihyo

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 07:34

Vitalstyle soft & fiber

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 08:22

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 08:42

Hieperdi schreef:
Weet niet of t hier mag maar ik probeer het gewoon. Mijn paard staat alweer eventjes op de hartog digest maar ik heb geregeld er een zak tussen zitten die heel erg scherp is, lijkt wel gewoon stro. Mijn paard vind de digest erg lekker maar laat nu zijn hapje staan vanwege de scherpe en harde punten. De zak is net nieuw.. :roll:

Ik heb vorig jaar de hartog senior geprobeerd maar die bevatte weer erg veel gruis en die at hij niet zo goed en de subli luzerne at hij ook niet.

Hij is een zeer kieskeurige eter. Met welke ruwvoermix hebben jullie goede ervaring?

Superfit horse Timothee. Heel zacht, klein gehakseld en ruikt heerlijk.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 08:52

ellepel schreef:
Wat raar dat je zoveel gruis in de senior had?
Die geef ik nu ook,maar alleen onder in de zak zit wat.

Welke ik heel mooi vind is die van dodson& horell de fibre up.
https://www.voervoorpaarden.nl/product/ ... BwcgfVif-8

Ruikt heerlijk,geen harde stukken er in.

Ziet er intressant uit! Alleen wel een heel stuk duurder dan hartog. Heb hier ook geen dealer in de buurt zitten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 08:52

Vindt sowieso de ruwvoer mixen vaak wisselend in t algemeen.
Laatst hadden we vitalbix was n mooie pak , daarna namen we hartog senior ook mooi spul .
Qua muesli helemaal over naar vitalstyle nu , maar voeren minder dan de aanbevolen hoeveelheid.
Dus ben aan t kijken naar balancer .
Heb er 3 op t oog , en ga daar even naar googlen en de ervaringen hier lezen .
Equilin
Oerbalans
Horseflex

Hartog valt af vanwege vele gruis
Vitalbix teveel gelezen over doffe paarden
Pavo past nu ook even niet .

Nu heb ik een paard met gevoelige darmen en soms ook kriebels manen en uier plek. Eczeem is t gelukkig niet , maar denk met betere darm weerstand dat ik n hoop kan bereiken .
Dus nu eerst detox van vital style geven erbij.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 09:37

Zinzi_jewel schreef:
Vindt sowieso de ruwvoer mixen vaak wisselend in t algemeen.
Laatst hadden we vitalbix was n mooie pak , daarna namen we hartog senior ook mooi spul .
Qua muesli helemaal over naar vitalstyle nu , maar voeren minder dan de aanbevolen hoeveelheid.
Dus ben aan t kijken naar balancer .
Heb er 3 op t oog , en ga daar even naar googlen en de ervaringen hier lezen .
Equilin
Oerbalans
Horseflex

Hartog valt af vanwege vele gruis
Vitalbix teveel gelezen over doffe paarden
Pavo past nu ook even niet .

Nu heb ik een paard met gevoelige darmen en soms ook kriebels manen en uier plek. Eczeem is t gelukkig niet , maar denk met betere darm weerstand dat ik n hoop kan bereiken .
Dus nu eerst detox van vital style geven erbij.

En de hartog comfort? Is met balancer erin. Ik vind t heel mooi voer maar ik zie het nog wel gebeuren dat die van mij het laat staan, wederom _/-\o_

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 11:39

Zinsi mag ik je een tip geven? als je toch equilin op je lijstje hebt staan om eventueel te gaan proberen zou ik daar mee beginnen, grote kans dat je dan de detox over kunt slaan. Bij mijn Freiberger met gevoelige darmen is het mestwater nl compleet weg sinds ik de basic en de balancer van equilin voer :-)
Op de oerbalans deed de mijne het overigens niet goed, ze werd er erg opgeblazen van.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 15:09

Mijn haflinger wilde wel eens af en toe een beetje schuren, aan de hals of aan de staartwortel, maar dat heeft hij nooit meer gedaan sinds hij Equilin krijgt.
En ik voer dat inmiddels 2,5 jaar.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 15:15

Hieperdi schreef:

Hier voer ik de Havens Mix bij. Daarin zijn de verhoudingen zo dat ze niets scheef trekken. Is niet te zacht maar zeker niet zo scherp als ik bij de Hartog al vaker heb gezien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 16:38

Ik voer hartog grasmix. Zachter als de luzerne en ben daarop gekomen na de digest. Maar had bij de digest nooit echr harde stukken? Vond hem alleen te duur worden toen. Nu is de grasmix ook alweer minimaal 4 euro duurder geworden.

Ac_tion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 17:02

Mijn pony's krijgen beide ook Florian vimi care, ongeveer 60 gram per dag. Ik voer het nu een week of 4, maar tot nu toe doen ze het er goed op. Daarnaast Florian Fiber oerbrok en straks als ze op de goede hoeveelheid zitten (ben aan het opbouwen met de brok) gaat er voor de jongste weer Power fit Muesli bij. Dit kreeg hij vorige winter ook voor wat extra energie maar hij heeft van de zomer zo weinig gedaan dat ik dat maar even gestopt heb :Y)

Ik twijfel nog over het toevoegen van een ruwvoermix. Deed ik voor de jongste wel tot het voorjaar, maar ik heb niet de indruk dat de ruwvoermix nou perse een groot verschil heeft gemaakt.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 19:41

Hieperdi schreef:

Ik ben om die reden overgestapt van de Hartog Digest naar de Comfort. Het werd zo grof dat mijn paard het niet meer wilde eten. De Comfort vindt ze wel lekker.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:48

Mijn haf vind de hartog digist lekker maar kreeg toch last van z’n maag. Dit ook aangegeven bij ze. Ik denk dat als meerdere het aangeven dat ze miss wel wat mee gaan doen.

Miss maken ze er pellets van net als de grasmix wn luzerne pellets

Senior mix krijgt mijn andere haf, geen problemen mee

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:02

Ik wil juist geen pellets/brokvorm voeren, daarom gaf ik de digest en geef de grasmix of luzerne en niet de brok vormen. Ze hebben ze ook gewoon beide, dus hopelijk houden ze dat zo als ze andere dingen zouden veranderen. Plus dat je die weer nat moet geven, iig 1 van de 2 maar ik durf ze beide niet droog te geven.
De digest geef ik zelf niet maar stalgenootje nog wel en haar paard voer ik aantal keer per week en herken het ook niet?

Zij is gevoelig op maag en de mijne heb ik erop gehad na 52 uur vasten wegens operatie en daarna voorzichtig opbouwen waardoor ze nog paar dagen heel beperkt toegang tot ruwvoer had, stress vanwege boxrust en allerlei andere factoren met negatief effect op de maag. :+

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:34

ik heb een tijd lang de oerbalans gevoerd. mijn paard at het prima, tot ze iets hebben veranderd aan de receptuur. Toen was het niet lekker meer. Overgegaan op de Equilin . Daar heeft ze even aan moeten wennen, maar nu eet ze het goed. ( redelijk kieskeurige merrie). Ze ziet er goed uit, doet het er ook goed op. Daarnaast krijgt ze Hartog grasmix. Ik vind luzerne vaak te hard, maar de grasmix is prima. Om te proberen heb ik een zak Vitalstyle soft & fiber gekocht. Dat is nog iets zachter als de grasmix van Hartog, met ook wat meer kruiden erdoor. Ook dat vindt ze erg smakelijk.
Ik wil dus een balancer-brok waar je maar weinig van hoeft te voeren. Een heleboel hebben als richtlijn: 100 gr per 100 kg lichaamsgewicht. Ik zit dan al gauw aan 600/650 gram en dan is je zak van 15 of 20 kg nog wel een keer leeg. Equilin is een klein maatbekertje en dan nog niet eens helemaal vol.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:37

Agrobs ook inderdaad. Daar hoef je maar heel weinig van te geven.
Ik had laatst een zak grasmix die ook heel grof was. Had zelfs twijfels of het geen luzerne was, maar het was echt de grasmix volgens de zak. De Vitalstyle soft & fiber is echt veel zachter. Hele fijne ruwvoermix. Ik wissel af, het is allemaal best duur geworden :=

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:19

Mijn paard heeft vorige week een opbouwende hoefzweer gehad, van het weekend at ze dr brokken(slobber) niet meer. Maandag geklapt en dinsdag begon ze weer te eten, maar niet van harte. Gelukkig at ze wel nog hooi en gras.

Maar nu was ik aan het testen met dr brok en muesli en de mix van supplementen, kruiden en oerbalans. De mix eet ze dus niet, hiervoor was het geen enkel probleem, wel net een nieuwe zak oerbalans open gemaakt, en nu lees ik hierboven het andere paard wat het ook niet meer eet.

Ik ga nog wel alles los testen of ze het eet, maar ga wel op zoek naar wat anders dan oerbalans, ik rook er gisteravond aan, en geur is ook wel anders dan eerder.

Vitalbix vind ik niet passend, op Horseadds deed ze het wel goed, maar daar zijn ook problemen mee. Van kramer heb ik wat geprobeerd maar ging ze niet goed op, equilin vindt ze niet lekker.
Heb nog een goed aangeschreven in poedervorm geprobeerd tussendoor maar at ze niet, stonk ook naar vis, maar weet de naam niet meer.
Agrobs is slecht verkrijgbaar hier in de omgeving en pavo werd ze nerveus op.
Pharmahorse was ook niet denderend bij dr.

Ze is 28 en wil wel dat ze alle voedingsstoffen binnenkrijgt.
Leuke puzzel weer, maar ik zie even door de bomen het bos niet meer %)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:25

Heeft ze vaker problemen met de hoeven? Zo ja, dan adviseer ik een balancer hoger in zink en koper. En liefst ook zwavel.
Tot nu toe heb ik er maar 3 gevonden. Agrobs seniormineral, Florian ViMi protein en Pure Victourious Secret balancer.
Die van Pure aten ze hier overigens ook slecht. Zit een aparte geur en smaak aan. Daarom geef ik de Agrobs. Ik bestel ‘m gewoon online. Vaak via Becidor.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:28

Daihyo schreef:
Heeft ze vaker problemen met de hoeven? Zo ja, dan adviseer ik een balancer hoger in zink en koper. En liefst ook zwavel.
Tot nu toe heb ik er maar 3 gevonden. Agrobs seniormineral, Florian ViMi protein en Pure Victourious Secret balancer.
Die van Pure aten ze hier overigens ook slecht. Zit een aparte geur en smaak aan. Daarom geef ik de Agrobs. Ik bestel ‘m gewoon online. Vaak via Becidor.

Ja hoefzweren zijn echt haar zwakke punt.
Het zou best eens de pure geweest kunnen zijn die ze niet at, maar is ook al 4 jaar geleden dus weet het echt niet meer.

Ik ga de andere 2 eens vergelijken voor mezelf, van florian zit er een verkoper hier dichtbij dus die kan ik vrij makkelijk aan komen

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:34

De voerprijzen zijn idd niet fijn…. Maar alles wordt zo duur.
Hier gebruik ik de honeychops om te mengen. Helaas is die op dus soft en Fibre gehaald. Ik geef luzerne brok voor de eiwitten en Lexa amino kruiden balancer. Ze doen het goed op Lexa en deze is prijstechnisch netjes. Nadeel van de honeychops is dat ik wel voor €130 moet bestellen ivm de bezorging.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:35

Qua slechte hoeven zijn de voeten hier goed opgeknapt van de infrarood springschoenen.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:24

Hieperdi schreef:

Ik heb dat met mijn huidige zak ook, denk dat 75% wel gewoon gegeten wordt, maar hij laat toch een deel liggen welke idd net stro is.

Vorige zak digest was gewoon normaal, dus dacht dat het een batch-probleem was, maar als ik het zo lees hebben best meer mensen hier langer last van?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:03

Ik denk toch aan batch probleem hoor, want hier niet herkenbaar. Ook niet met de zak die vorige week gehaald is

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:58

Gelukkig at mevrouw net dan wel weer dr hele voerbak leeg, nog miet vol enthousiasme en met meer muesli dan normaal om te maskeren, maar nooit verkeerd om een tweede optie achter de hand te houden