Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 19:54

Ik voer nu al een klein jaartje Pavo en dat gaat eigenlijk bij alle 4 de paarden goed. Fijn, want het is niet heel prijzig en makkelijk verkrijgbaar.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 21:53

Ik ben net over gegaan op Florian, tot nu toe mega tevreden.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 22:19

Samantha89 schreef:
Heeft iemand hier misschien de vitalbix senior + muesli uit geprobeerd? Of een proefzakje meegenomen bij horse event? Ik wist dat ze iets op de planning hadden staan toen ik een paar maanden geleden vroeg of dat hun ook niet met een senioren muesli op de markt konden komen, en toen werd er gezegd dat ze met iets bezig waren maar nog niet konden zeggen wat.
Nu was ik aan het googlen op senioren muesli(ik heb de Agrobs alpengrun muesli en daar gaat hij goed op, maar dat gaat allemaal op bestelling, en soms grijp ik er net naast of duurt het nog een week voordat het binnen is bij de voerleverancier en vitalbix hebben hun standaard in het assortiment) en ik zag dus voorbij komen dat vitalbix dus op de markt komt met een senior+ muesli, maar dat het nog gelanceerd moet worden. Weet iemand hier misschien al een datum wanneer ze dat voer gaan lanceren? Ik kan er verder niks over vinden op hun site. Alleen uitleg over de senior+.

Mijn senior vond het heel lekker! Volgens mij heb ik nog een proefzakje liggen, mocht je het willen proberen! Woon in Friesland maar kan het natuurlijk ook opsturen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 10:30

Princesj schreef:

Mag ik vragen wat je eerst voerde?

Ik ben nu langzaam de overstap aan het maken van vitalbix naar florian. Ben gisteren pas begonnen ik kan dus nog niks zeggen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 11:08

Princesj schreef:

Ik hoor ook veel goede dingen over Florian, maar hier nergens te krijgen helaas. Ik voer nu de anti itch van fibra met dezelfde ruwvoer erdoor.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 23:31

Is er iemand hier die masters vit crix geeft en me kan vertellen of er luzerne in zit?
Ik lees op allerlei sides wel hoeveel vitamine en mineralen er in zit en hoeveel je er van geeft, maar lees geen toevoegingen, als bijv luzerne of timotee, misschien lijnzaad?
Ik heb deze balancer nog nooit gebruikt maar wat prijs betreft en hoe weinig je voert met wel goede verhoudingen, spreekt hij me wel aan. Maar moet even zeker weten of er geen luzerne in zit. Want ik heb een fjord die er enorm ziek van kan worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 07:42

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 09:15

Ja die heb gezien inderdaad. Zal even een mail sturen naar ze. Dank je wel

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 09:47

Ik heb wel eens een foto gekregen van het label voor een rantsoenanalyse, er zit wel luzerne in. Daarnaast vind ik persoonlijk de genoemde aanbevolen dosering erg krap, als je daarnaast geen andere voeders naast gebruikt met toegevoegde vitaminen/mineralen. Bij 600kg paard die op B-M niveau gereden wordt zou je 110g moeten geven, en dan nog is selenium/vitE aan de krappe kant.

Afbeelding

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:05

Oh super nikki!
Mmm, ben toch niet zo blij met wat ik lees, gaat hem voor mijn paard niet worden.

Valt niet mee om een goede balancer te vinden die ook nog eens betaalbaar is. Tot nu toe vind ik dan metazoa nog het beste wat betreft prijs en kwaliteit.
Voor mijn paarden. Had ook naar marstall force gekeken, die vond ik ook wel oke, alleen wel weer erg hoog ijzer.
De pure balance die ik gaf was ik erg blij mee, maar als je 2 fjorden en een shet hebt die het eten dan ben je in 2 weken door een zak van 40,95 heen en dus wel een duur geintje. Vandaar dat ik iets anders zoek. Oerbalans gaat hem helaas niet meer worden.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:13

Ik heb zelf in de brokken ook luzerne zitten, maar juist voor dit soort situaties (allergieën/intoleranties) de MultiVit gemaakt. Misschien is dat wat? Ik weet niet hoe die zich prijstechnisch verhoudt met Metazoa, maar als je even een pbtje stuurt met de hoeveelheden die je nu daarvan gebruikt kan ik het even voor je uitrekenen. Ik krijg de 1kg potjes deze week weer binnen.
https://equi-xcel.nl/product/health/multivit-daily/

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:42

uudje schreef:
Oh super nikki!
Mmm, ben toch niet zo blij met wat ik lees, gaat hem voor mijn paard niet worden.

Valt niet mee om een goede balancer te vinden die ook nog eens betaalbaar is. Tot nu toe vind ik dan metazoa nog het beste wat betreft prijs en kwaliteit.
Voor mijn paarden. Had ook naar marstall force gekeken, die vond ik ook wel oke, alleen wel weer erg hoog ijzer.
De pure balance die ik gaf was ik erg blij mee, maar als je 2 fjorden en een shet hebt die het eten dan ben je in 2 weken door een zak van 40,95 heen en dus wel een duur geintje. Vandaar dat ik iets anders zoek. Oerbalans gaat hem helaas niet meer worden.

En de Florian Balancers (ViMi Care of ViMi Proteïn)? Daar zit ook geen lucerne in, wel andere hulp en bouwstoffen. Qua hoeveelheid ook relatief weinig van voeren en goede prijs/kwaliteit verhouding.

Bestellen kan online of via een Florian dealer.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 10:46

Oh ja florian! Die was ik helemaal vergeten! Heb ooit eens telefonisch contact gehad met hun. Was ook wel een fijne uitleg die ik kreeg. Ga er nog even naar kijken. Dank je wel!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:02

Agrobs is ook zonder luzerne.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:35

Agrobs is niet echt een balancer wat ik zoek. Maar bedankt voor het meedenken

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 11:36

Agrobs Naturmineral, Seniormineral en Weidemineral zijn balancers en luzernevrij.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 12:22

Ik heb besloten metazoa een kans te geven. Zit verder geen meuk in, en hoor er van mensen die ik ken toch wel veel positieve reacties over. Ik ga dan denk ik de timothee bestellen, luzerne spreekt dan voor zich dat ik die niet kies En constant esparcette voeren weet ik eigenlijk niet wat dat gaat doen op langere termijn, omdat het toch familie van luzerne is. En timothee hebben ze ook al in hun ruwvoermix, dus dat is bekend.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:18

Ik zou graag jullie mening willen, ik zit namelijk te twijfelen om nu over te stappen van balancer.
M'n friese ruin krijgt al een tijdje de balancer van Horseadds en doet het daar goed op. Alleen heeft hij de laatste maanden dunne mest en ben ik aan het uitzoeken waar dat vandaan komt.

Nu heeft Horseadds de prijzen natuurlijk gewijzigd waardoor een zak balancer binnen een jaar €12,- duurder is geworden.
De volgende producten vind ik interessant: de Florian ViMi Care, de Agrobs Naturmineral en de Metazoa BalanceFit Timothee.
Qua verkrijgbaarheid is de Metazoa het handigst, want die kan ik bij de lokale Welkoop halen. Maar ik lees hier in het topic nog wel eens dat de paarden er ril/druk van worden en dat is niet gewenst.
Ik ben fan van de Agrobs producten, dus dat zou een logische keuze zijn, maar ik lees hier ook positieve berichten over Florian. Die balancer is gunstig qua prijs en hun visie past wel bij me.

Vandaar dat ik niet weet wat ik moet doen en ik jullie om hulp vraag. Ik heb nog voor 1 of 2 dagen voorraad...dus er is wel een beetje haast bij :')

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 15:14

Mijn ervaring (dus geen algemene waarheid) met zowel Metazoa als Florian is dat mijn paard op de Metazoa slechte mest en veel honger kreeg. Ik kon er bijna niet tegenop voeren en de mest werd natter en plakkeriger. Uiteindelijk overgestapt naar Florian en daar werd ze direct beter op.

Ik ben er niet over uit waar ze nu slechter van werd, maar voor mij is dat ook niet zo belangrijk. Florian is gelukkig bij mij in het dorp verkrijgbaar, dus ook wel een makkelijke keuze. Alhoewel Metazoa ook makkelijk verkrijgbaar is in de omgeving.

Daarnaast voer ik ook de Slow Fit bij van Florian. Ik geef van zowel deze als de balancer de minimale hoeveelheid om aan de waarden te voldoen, maar dat is voor mijn paard meer dan voldoende. Glimt je tegemoet en meer dan voldoende energie (twijfel zelfs om over te stappen op Care Fit ipv de Slow Fit.)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 15:26

Tatyana, de laatste tijd krijg ik soms het compliment dat m'n ruin er zo goed uit ziet, dus daar maak ik me geen zorgen over. Wel over die dunne mest, zelfs na een kuur om z'n darmflora te verbeteren geeft niet het (voor mij) gewenste resultaat.
Een balancer kiezen waar ik van lees dat de mest slechter wordt, dat schiet dan niet op natuurlijk :')
Volgende week komt de DA langs om te kijken of we samen kunnen achterhalen wat er aan de hand is, dus ik ben er mee bezig.

Ook daarom een beetje twijfel, is het nu wel het juiste moment om te gaan wisselen. Seizoensovergang en mindere mest, is dit wel de beste timing om over te stappen...buiten het feit dat ik niet weet welk product ik moet kopen.
Ik neig naar de Florian, maar ik twijfel nog even verder.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 15:37

Nadia schreef:
Tatyana, de laatste tijd krijg ik soms het compliment dat m'n ruin er zo goed uit ziet, dus daar maak ik me geen zorgen over. Wel over die dunne mest, zelfs na een kuur om z'n darmflora te verbeteren geeft niet het (voor mij) gewenste resultaat.
Een balancer kiezen waar ik van lees dat de mest slechter wordt, dat schiet dan niet op natuurlijk :')
Volgende week komt de DA langs om te kijken of we samen kunnen achterhalen wat er aan de hand is, dus ik ben er mee bezig.

Ook daarom een beetje twijfel, is het nu wel het juiste moment om te gaan wisselen. Seizoensovergang en mindere mest, is dit wel de beste timing om over te stappen...buiten het feit dat ik niet weet welk product ik moet kopen.
Ik neig naar de Florian, maar ik twijfel nog even verder.

Het gekke was dat mijn paard er verder echt meer dan ok uitzag op Metazoa, alleen dus de mest en de honger. Dat is bij ons dus wel significant verbeterd na de overgang. Maar ik durf niet te zeggen dat het alleen de Metazoa was. Wij staan op een Manege/Pensionstal, dus ruwvoer is wel wisselend en niet te testen (3 grote balen voordroog per dag minimaal, van verschillende partijen) en ze krijgt ook zo links en rechts nog wel eens wat toegestopt.
Maar toch is de platte mest en de erge honger wel weggegaan na de overgang, dus wellicht een optie om te proberen.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 16:38

Tatyana schreef:
Het gekke was dat mijn paard er verder echt meer dan ok uitzag op Metazoa, alleen dus de mest en de honger. Dat is bij ons dus wel significant verbeterd na de overgang. Maar ik durf niet te zeggen dat het alleen de Metazoa was. Wij staan op een Manege/Pensionstal, dus ruwvoer is wel wisselend en niet te testen (3 grote balen voordroog per dag minimaal, van verschillende partijen) en ze krijgt ook zo links en rechts nog wel eens wat toegestopt.
Maar toch is de platte mest en de erge honger wel weggegaan na de overgang, dus wellicht een optie om te proberen.

Die honger ken ik wel, die is er altijd. De paarden staan nog 24/7 buiten en ondanks dat is het nooit genoeg eten. Maar dat heeft meneer altijd wel gehad, hij eet altijd vol overgave z'n eten op...tenzij hij ziek is, dan eet hij niet.

Ik denk dat ik de Florian ga proberen, daar neig ik het meest naar.
Bedankt voor je verhaal.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 16:42

Hier idd dunne mest en ze gingen zand eten. Hartog balancer hetzelfde. Pavo gaat wel goed

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 17:15

Ik heb uuren gebruikt met mijn vriend ChatGPT om over balancers te praten. Hij zegt dat ik of hartog moet blijven voeren of overstappen op Lexa Derma. Die zijn de enige met genoeg vitamine e en magnesium en zonder luzerne.

Is er meer mensen waar de paarden begin te jeuken op Hartog?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 17:38

Hier fan van Agrobs. Ik voer wel de seniormineral omdat daar de gehaltes iets hoger zijn en zowel de senioren als mijn jonge merrie het daar heel goed op doen. Mijn merrie is heel gevoelig op de darmen, dus daar merk ik meteen dat het mis is.

Voor de zomermaanden was de Florian ViMi Protein ook heel fijn, maar nu ze de winter in gaan heb ik ze liever weer op Agrobs.
Ik voerde mijn ruin overigens de naturmineral voorheen. Daar heeft hij het jaren super op gedaan. Met Vitalbix hebben ze allemaal zand gelikt en mijn merrie mestwater. Op metazoa werd mijn ruin knetter. Heel schrikkerig. Dat heb ik daarna nooit meer durven voeren :=