[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 19:21

Ik zie net dat die +25 euro per zak van 15 kg zal kosten? Wat bezielt pavo toch? 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 19:23

Wat voor mensen ook een interssante kan zijn :)

Ik voer sinds kort de Zero en Health mix van Action http://www.actionquality.nl/nl/assortim ... ealth-mix/

Zit 2,6% suiker en 6,6% zetmeel in en laag in energie. Kost € 16,95 voor 18 kg. Dus heel stuk beter betaalbaarder dan Pavo.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 12:13

Ja klopt! De zakken zijn echt duur.
Al verschillen ze in prijs weinig met de InShape.
Was alleen benieuwd of er al ervaring mee was hahaha

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 17:14

Dag allen, voor mij t eerste jaar met masker. Op welk punt doen jullie t masker weer af? Paard staat 7 dagen per week de hele dag v 8 tot 16/17 op de weide. Ik heb hem vanmiddag voor t eerst af gedaan omdat er in de zomerweide waar ze nu nog staan niet veel meer staat maar ben er nog niet helemaal over uit of t al wel kan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 17:21

Spenk schreef:

Ik voer sinds kort de Zero en Health mix van Action http://www.actionquality.nl/nl/assortim ... ealth-mix/

Zit 2,6% suiker en 6,6% zetmeel in en laag in energie. Kost € 16,95 voor 18 kg. Dus heel stuk beter betaalbaarder dan Pavo.

Ik kan andere specificaties niet vinden. Ben er wel benieuwd naar!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 18:18

Ik heb het masker nu ook af. Pony krijgt hem af met haar achterhoef maar is laatst ook blijven hangen en heeft hem dus helemaal kapot getrokken

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:36

https://www.equinemarkt.nl/blog/599-voe ... risch-laag

Ik las dit op de site van Pavo, heb er nu zelf een blog over geschreven. Maar de kern van het artikel is dus dat de analyses van dit jaar laten zien dat er bij veel hooi meer suikers en minder eiwit in zitten. Hebben jullie je hooi ook laten analyseren?

Ik meng nu met stro en geef ze de minimale hoeveelheid hooi die ze nodig hebben aan EWpa en droge stof. Dat vul ik aan met stro. En de eiwitten voer ik bij. Ik merk duidelijk dat als ik dag niet doe, ze hooi blijven eten en het dus snel op hebben. Met de eiwitten lassen ze weer gewoon pauzes in. Maar vind het wel een spannende wat het gaat doen qua gewicht.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:42

Mijn hooi, staan nu nog op gras en krijgen wat luzerne bij. Gaat goed zo
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:54

Dit is mijn hooi. Ik meng dus met stro en moet echt eiwit bijvoeren.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:57

Daihyo schreef:
Spenk schreef:

Ik kan andere specificaties niet vinden. Ben er wel benieuwd naar!

Het staat gewoon op de pagina maar de website doet beetje gek! Als je via home gewoon er naar toe gaat onder specials kijkt staat alles wel!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 10:55

Ja dat werkt wel. Thanx! Ziet er goed uit. Alleen eiwit is me nog iets te laag voor nu. Misschien in de toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 10:59

Ja eiwitten vul ik gewoon aan maar dat doe ik altijd :j

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 17:45

Voor degene die gluco balance geven, blijven jullie dat nu ook nog geven?

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 17:54

Yes, komt nog 20-30 minuten per dag op het gras. Daarnaast overweeg ik het ook de winter door te voeren als ook ons hooi van dit jaar zo hoog in de suikers zit. Wel met de aanbevolen stopweek ertussen.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:36

Waarmee voeren jullie eiwit bij, dan? Ik heb wel luzerne liggen maar dan zit je weer met die fosfor-calcium balans. Wel interessant om te horen dat ze met eiwit bijvoeren langer met het hooi doen. Verder krijgen ze hier alleen een balancer, en het jonkie nog wat breed&grow.
Ik heb mijn hooi (nog) niet laten analyseren maar zie wel aan de paarden hoe suikerrijk is het is... Dus ik probeer maar te rantsoeneren... Want afvallen schiet inderdaad niet echt op met dit hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:44

Ik geef gewoon erwteneiwit poeder. En heb nu een zak pavo ricebran.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 14:39

Sinds ik van stal veranderd ben, is mijn paard wat te dik en dat lijkt alles met de biks te maken te hebben. Ze krijgen voermeesters basis en dat heeft een behoorlijk hoog suikerpercentage als ik dat zo zie :')

Iemand tips voor een betere basis/sport brok? Mijn gevoel zegt Havens of Masters... Gaat echt om een brok en geen muesli.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 15:36

Dat is beide torenhoog in suiker en zetmeel.

Helemaal geen brok maar een vitaminebrok of een dieetmuesli is stuk gezonder.

Als je perse een brok wil dan is de conditionbrok van pavo het laagste in suiker van de normale brokken. De gastro brok van equifirst nog lager.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 15:46

Waarom wil je per sé brok voeren?
Ik zou gaan voor een balancer en eventueel esparcette- of luzernebrok erbij voor wat extra volume.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 16:27

Waarom ik dat zou willen... Paard staat in het werk en komt wat energie tekort met enkel ruwvoer en balancer. Op de vorige stallen was er niets aan de hand met sportbrok erbij en daar had ik hem nog niet zo in het werk staan als nu.
Laatste stal kregen ze Havens en was hij op een mooi gewicht, nu lijkt zijn buik 1 op 1 overeen te komen met de hoeveelheid brok :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 16:31

Dan zal het niet aan de suikers liggen

In de havens sportbrok zit 6,7% suiker en 28,5% zetmeel. Zetmeel wordt omgezet naar suikers dus moet je bij de suikers optellen.

In Voermeesters basis zit 7,5% suiker en 19,6% zetmeel.

Dus nee je voerde eerder veel meer suikers dan nu. Daar zal het niet aan liggen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 17:38

Aha, ik keek bij Voermeester op paardenvoer.nl en zag 75g/kg suiker en bij Masters 8.1g/kg suiker en dacht dat ik doorhad waar het vandaan kwam maar schijnbaar zijn ze gewoon een komma vergeten :')

Dan zal het waarschijnlijk het gras zijn!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 17:54

Hier gaat het gewicht nog steeds goed. Van de zomer uiteindelijk zelfs meerdere uren zonder masker kunnen staan. Ondertussen niet getest hooi, moest ineens heel rap hooi hebben. Dus dan maar op de gok. Had een netje geweekt en het water rook niet zoet (heb test baaltjes gehad, man daar lag ik zowat van om, zo zoet! En de test kwam ook torenhoog uit. Het hooi wat ik nog had en laag was getest, rook het water ook niet zoet.) En tot nu toe doet ie het er goed op, dus ik vind het ook wel best voor nu.

Vandaag ook weer eens fotos gemaakt. En even een foto van ergens in het begin van het afvallen gezocht. Hoezo hij zit smaller? Mijn heupen zijn er in elk geval héél erg blij mee! :=
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 18:26

Bielsje schreef:
Aha, ik keek bij Voermeester op paardenvoer.nl en zag 75g/kg suiker en bij Masters 8.1g/kg suiker en dacht dat ik doorhad waar het vandaan kwam maar schijnbaar zijn ze gewoon een komma vergeten :')

Of hooi. Het hooi van dit jaar is veel suikkerrijker dan normaal. Ik red het met mijn paarden nu door een deel stro bij te geven en sojaschroot voor de eiwitten.

Wat overigens best goed lijkt te gaan. Ze staan af en toe een uurtje op het gras voor de snack. De shet heeft een wormenkuur gehad en is al wat buik kwijt. Moet nog wel wat afvallen. Mijn pensionado is iets te dik, maar ben nog steeds niet ontevreden over dit management.
Afbeelding

En ook mijn twenter doet het goed zo. Krijgt wat extra breed & grow, samen met de balancer die ze allemaal krijgen.
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 18:27

Bielsje schreef:

Vergeet het hooi niet, veel hooi zit hoog in het suiker dit jaar