Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:49

Dat kan niet van dat beetje metazoa komen. Leverproblemen van eiwitten kan alleen als je echt een flinke hoeveelheid voert. En dus door veel eiwit in gras, hooi en dan nog in aanvullend eiwitrijk voer.
Dan zou ik eerder kijken naar bijvoorbeeld ijzerstapeling of een verstoorde darmflora.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:55

Daihyo schreef:
Dat kan niet van dat beetje metazoa komen. Leverproblemen van eiwitten kan alleen als je echt een flinke hoeveelheid voert. En dus door veel eiwit in gras, hooi en dan nog in aanvullend eiwitrijk voer.
Dan zou ik eerder kijken naar bijvoorbeeld ijzerstapeling of een verstoorde darmflora.

Dat is ook een goede. Even iets om in gedachten te houden.. Ik zat er sowieso aan te denken om jou een berichtje te doen voor voedingsadvies aanvraag. Kreeg wel van iemand gisteren een andere naam, maar heb bij jou wel iets meer een vertrouwd gevoel. Ga ik vandaag even voor zitten!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:50

Denk ook dat dat niet kan van beetje Metazoa. Verdenk de mijne van peesprobleem door te hoge eiwit. Ze was heel schraal en ben dus fors eiwitten gaan voeren omdat ze niet goed tegen suikers kan. Ondanks dat ze nooit dik wordt staat ze wel met Graasmasker op de wei vanwege de suikers. Manenkam werd alweer hard na paar dagen paar uur gras. Zo lastig om deze op gewicht en in de bespiering te houden. Kuil of voordroog gaat ook niet, nu vanuit stal heel arm hooi, maar dat zet niet aan….

Aan overbelasting kan het niet liggen want waren nog aan het opbouwen van andere pees :(

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:54

Hoe link je een peesprobleem aan eiwitten?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:02

pantarhei schreef:
Denk ook dat dat niet kan van beetje Metazoa. Verdenk de mijne van peesprobleem door te hoge eiwit. Ze was heel schraal en ben dus fors eiwitten gaan voeren omdat ze niet goed tegen suikers kan. Ondanks dat ze nooit dik wordt staat ze wel met Graasmasker op de wei vanwege de suikers. Manenkam werd alweer hard na paar dagen paar uur gras. Zo lastig om deze op gewicht en in de bespiering te houden. Kuil of voordroog gaat ook niet, nu vanuit stal heel arm hooi, maar dat zet niet aan….

Aan overbelasting kan het niet liggen want waren nog aan het opbouwen van andere pees :(

Overbelasting vanuit compensatie kan.

Hoeft dan niet aan het voer te liggen. Maar komt echt best vaak voor.

En dat hoeft soms niet eens "links-rechts" te zijn.
Kan diagonaal zijn, en soms zelfs linksvoor op linksachter, als voorbeelden.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 13:40

Opgezocht dat een overbelaste lever een peesprobleem kan veroorzaken
Overbelasting lijkt echt uitgesloten
Ook ppid kan sneller peesprobleem veroorzaken

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 14:54

Heb je bronnen? Altijd interessant

Nonna1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 15:17

Dank jullie wel! Ik ga mij er nog meer in verdiepen

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 15:49

In dit geval checkligament en ouder paard, ik kan er niet heel veel over vinden. Zou ook aantikken of gekke spring kunnen zijn geweest
Gezien de frequentie en aard van het werk is overbelasting zeer onwaarschijnlijk

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 16:01

Sowieso is checkligament een ouder paard blessure. Vanaf 15 jaar ongeveer worden ze daar veel gevoeliger voor en bij heel veel gevallen is het zo dat als het ene checkligament geblesseerd raakt de ander volgt. Dat was wat mijn da zei, ook uit onderzoeken. Heeft niet met lever te maken, maar dat de kwaliteit van wel meer dingen in het lichaam minder wordt. Hoeven worden ook minder goed doorbloed als ik het goed begreep als ze ouder worden en dus bindweefsel kan ook wat stugger worden.

Er zijn dus meer zaken die slechter worden met leeftijd, waarbij dat vanaf 14/15 al gaat spelen, maar checkligament is juist blessure waar je bij heel veel gevallen juist beide achter elkaar ziet.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 16:30

Iemand ervaring met de Pavo easymix?
Ik heb een kwpn paard van 1.65 flinke jongen van zichzelf (brede schouders, korte benen, rond geribd). Heeft vooral in de zomer wat aanleg om te dik te worden ondanks graasmasker en beweging.

Hij is stress, jeuk,hormonaal,vlieg,hoef,luchtwegen,afweer gevoelig :') Krijgt nu halve schep nature’s best en pavo vital.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 18:08

En gewoon een sobere vitaminekorrel, liefste zonder luzerne, samen met bijvoorbeeld wat geweekte grasbrok als ie t puur niet opeet.?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 18:30

Muze schreef:
En gewoon een sobere vitaminekorrel, liefste zonder luzerne, samen met bijvoorbeeld wat geweekte grasbrok als ie t puur niet opeet.?

Grasbrok krijg ik er echt niet in. Luzerne kan hij gewoon goed tegen.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:54

Ik weet niet of het hier mag maar ik heb nog ruim 7kg Lexa Derma mineral over. Mijn merrie laat het staan.
Iemand interesse voor een klein bedrag?

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:58

plutolover schreef:
De Lucerne brokken van hartog eet hij niet.. hij vind ze niet lekker behalve als ik meng met wat anders haha

De sport fit wel eens in verleden aan m’n andere haf gegeven miss is dat Ind een optie en dan de brok variant ofzo de all sport.

Voor eiwitten geef ik nu pabo muscle build maar dat geef ik net 3 dagen

Ik weet niet of het al geopperd is, maar de Powerfit van Florian is dan wellicht ook wel wat voor je?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 10:11

Tatyana schreef:
plutolover schreef:
De Lucerne brokken van hartog eet hij niet.. hij vind ze niet lekker behalve als ik meng met wat anders haha

De sport fit wel eens in verleden aan m’n andere haf gegeven miss is dat Ind een optie en dan de brok variant ofzo de all sport.

Voor eiwitten geef ik nu pabo muscle build maar dat geef ik net 3 dagen

Ik weet niet of het al geopperd is, maar de Powerfit van Florian is dan wellicht ook wel wat voor je?

Er is geen Florian dealer in de buurt.. had er ook al naar gekeken

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 11:05

Citaat:
Citaat:

Er is geen Florian dealer in de buurt.. had er ook al naar gekeken

Jammer, ik voer zowel de balancer als de muesli en mijn paard doet het hier echt super op. Groot voordeel is dat je echt maar kleine hoeveelheden hoeft te voeren.

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 20:35

Heeft iemand tips voor een krachtvoer die luzerne vrij is? Mijn vierjarige is nu meer aan het werk en ik merk dat ze een beetje energie te kort komt voor het werk. Ze krijgt momenteel alleen een proteine balancer van Florians Horsefood, en daar ben ik super tevreden over. Maar het liefst dus nu iets erbij voor meer energie maar zonder luzerne, hier krijgt ze jeuk van namelijk. Als ik er olie in doe wil ze het niet meer eten :')

Wie heeft de tip? Ze krijgt al onbeperkt onverpakt hooi :) Gaat om een fjordje, dus sober ras.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 20:39

Kincses schreef:
Heeft iemand tips voor een krachtvoer die luzerne vrij is? Mijn vierjarige is nu meer aan het werk en ik merk dat ze een beetje energie te kort komt voor het werk. Ze krijgt momenteel alleen een proteine balancer van Florians Horsefood, en daar ben ik super tevreden over. Maar het liefst dus nu iets erbij voor meer energie maar zonder luzerne, hier krijgt ze jeuk van namelijk. Als ik er olie in doe wil ze het niet meer eten :')

Wie heeft de tip? Ze krijgt al onbeperkt onverpakt hooi :) Gaat om een fjordje, dus sober ras.

De slow fit van florian?

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 21:47

Kincses schreef:

Ik zou dan de power fit van Florian erbij pakken. Hoogwaardig in energie en zonder Lucerne.