[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:59

Ik plaatste net al een topic maar toen zag ik dit topic. Dus ik plaats mijn vraag ook even hier :

Graag had ik van jullie wat tips ontvangen ivm voeding:
Ik ben in het bezit van een tweejarige ruin die november vorig jaar getroffen werd door een zware infectie, en die hem bijna fataal werd. Hierdoor raakte hij bevangen en hierbovenop kwam hij nog met 2 peesblessures vooraan te staan.
Zijn herstel verloopt echter vlot. En sinds een week mag hij ook weer naar buiten, zij het wel op een klein afgezet stukje land. Dit zodat niet gaat rennen. Hij moet namelijk zijn pezen zoveel mogelijk sparen.

Echter door zijn ziekte is hij heel wat kilo’s kwijt en heeft hij ook niet de kans gekregen om door te groeien.
Ik heb hem op advies van de DA intertijd volledig van de korrel moeten afhalen ( bevangenheid) . Hij heeft wel onbeperkte toegang tot hooi gekregen altijd. Ook het gras doet hem wel goed. Hij krijgt al een kleine grasbuik.
Maar hij is gewoon nog veel te mager : je ziet zijn ribben, zijn heupen steken erdoor..Ook in omvang heeft hij meer weg van een jaarling dan een twenter. Hij raakt niet uit zijn vacht, zijn vacht is dof,..

Er moet iets gebeuren…

Voor hij ziek werd kreeg hij de juniorix van Cavalor. Ik was zeer tevreden over deze mengeling en hij deed het hier zeer goed op.
Pavo Podo Grow gaf ik eerst, maar dit werd ten zeerste afgeraden door mijn DA.

Hoe zouden jullie hem voeren? Wat zouden jullie voeren? Hoe zouden jullie opbouwen? Er wel rekening mee houdend natuurlijk dat hij gevoelig is voor bevangenheid…

Op dit ogenblik bouwen wij de weidegang rustig op. Hij gaat deze week van 8 – 15h naar buiten, volgende week zal dat een ganse dag worden.
Volgende week komt ook de DA langs voor de maandelijkse check up, als zijn pezen het goed doen, krijgt hij een groter stuk weiland en komt er een vriend of meerdere vriendjes bij hem te staan.

Anoniem

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:02

Staat hij nu nog helemaal alleen dan? Ik heb ook zo'n merrie ( foto;s pagina 28) maar die komt nu echt goed uit haar vacht. Anders even een vitaminestoot geven. Dat helpt voor het ontharen. Je kan Lucerne en grasmix geven met een beetje zonnebloemolie.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:21

Hij staat deze week inderdaad nog alleen. Ik vind dit zelf ook niet ideaal hoor, en hij is dit zelf niet gewend want heeft altijd in gemengde opfok gelopen.
Maar volgende week komt mijn DA en als alles goed is met de pezen mag hij op een grotere weide met een pony/paard erbij.

Vitaminestoot lees ik ook vaak hier. Is dat bij de apotheek te verkrijgen? Met mijn oudere paard heb ik namelijk dergelijke dingen nog niet hoeven te gebruiken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:22

Vitaminestoot kun je bij ruitersportzaken kopen. Ongeveer 8 euro voor 1 spuit. Bij mijn paard heeft het geholpen. de volgende dag was ze aan het verharen en is nu bijna helemaal uit haar wintervacht.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:38

Ik voer mijn 6-jarige fries x new forest de coldmix van besterly, dit omdat hij nogal druk werd van ander voer. en dan gekke fratsen ging uithalen (ervandoor gaan) helemaal flippen etc. Nu gaat het weer een stuk beter, niet te sloom, niet te heet.
Ook is die snel dikker geworden (zoekt even foto's van toen en nu)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z384BMNJ.jpg
toen die nogal dunnetjes was.
http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-ERNHUFBV.jpg

http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-ZZIY3XCU.jpg (ik stond er nogal stom op)
http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-N8YI8WXB.jpg
dit was 1mei, dus erg recent.

ik ben dus erg tevreden over het voer.
(hij heeft de hele dag gras te eten (staat op het land) en krijgt dus apart bijgevoerd, 2x per dag een schep coldmix) en ook krijgt hij extra kuil). ruwvoer krijgt hij dus ook voldoende.

gegevens van het voer.
http://www.besterlypaardenvoeders.nl/index_1024.asp

(en sorry, heb totaal geen ervaring met hoefbevangenheid, weet alleen dat het vaak is als ze te dik zijn of erg gevoelig voor eiwitten, zoals ook veel koudbloedrassen zijn) Weet niet op welke gegevens ik moet letten voor hoefbevangenheid.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:05

Vuyatela, er is ook krachtvoer dat laag is in suikers. Marstall en ook Dodson& horell hebben zo'n variant en vast nog wel meer merken.
Bietenpulp is een goede dikmaker. Maar de meningen zijn hierover verdeeld. De een zegt dat er nog veel suikers inzitten. De ander zegt juist dat er niet veel suiker in zit .......
In engeland wordt het echter wel aangeraden voor hoefbevangen paarden dacht ik ( misschien even googlen op beet pulp ).

Lucerne en olie zijn ook dikmakers.
Bij bietenpulp moet je nog wel aanvullend vit en min geven, die zitten niet veel in bietenpulp.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:41

Voor mijn 5 jarige KWPN'r (volbloed moeder) van bijna 1m 75 heb ik nu ander voer gehaald om naast zijn gewone RV en KV te geven. Build en Glow van D&H. Ik ben vandaag begonnen met opbouwen en ben benieuwd hoe hij het erop gaat doen.
Uiteindelijk mag hij max. 200 gram per 100 kg lichaamsgewicht hebben, maar het is even kijken hoeveel hij nodig gaat hebben.

Dit ben ik gaan voeren omdat hij van het RV en de pulp wel ietsje een hangbuik krijgt, maar op de zijkanten komt verder niks.

Naast dit geconcentreerde voeder (in volpension) krijgt hij:
2 x p.d. max. 1.5 schep Pavo sportbrok
2 a 3 x p.d. RV (kuil)
+/- om de dag 200 gram bietenpulp + zemelen
omega olie
zeewier (algehele conditie)
brandnetel (tegen infectieziekten)
schep Daily Plus
brood en fruit

staat van 09.00u - 16.00u op de wei
wordt 4 a 5 x pw getraind, hangt er vanaf...
staat op stro

Ik vind het voer van D&H best prijzig, maar mijn paarden hebben het er altijd nog het beste op gedaan...helaas ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:12

Noon, dus hij krijgt nu 3 kg krachtvoer en dan nog het D&H tot iets van 1,5 kg erbij ? ---> best veel !?!
Ik neem aan dat je ook eerst meer of beter ruwvoer hebt geprobeerd ?
Lucerne ook al geprobeerd ?

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:35

Maris schreef:
Noon, dus hij krijgt nu 3 kg krachtvoer en dan nog het D&H tot iets van 1,5 kg erbij ? ---> best veel !?!
Ik neem aan dat je ook eerst meer of beter ruwvoer hebt geprobeerd ?
Lucerne ook al geprobeerd ?

Ja zoals ik al zei krijgt hij alleen maar een hangbuik van het ruwvoer en dit krijgt hij al zoveel als hij op kan. Over het algemeen is het ook goede kwaliteit. Met lucerne zit je weer met de schreve Ca/F verhouding en hij krijgt ook al pulp (en zemelen om dat weer recht te trekken.) Omdat dit wel weer aardig goed is in de Daily Plus krijgt hij dat erbij. Het D&H voer is ook niet echt een KV maar meer een supplement in de vorm van kleine brokjes. Hierbij gaat het ook echt om de vitaminen en mineralen wat hij kennelijk tekort komt door zn huidige voer.

Waarom ik voor D&H heb gekozen is omdat hij in volpension staat en ik hem dus naast zn standaard (2) voerbeurten, 1 keer extra kan voeren. Van dit voer hoef ik hem niet veel extra te voeren en het kan in 1 voerbeurt.

Edit:
Hij krijgt dit nu nog niet...tegen de tijd dat het opgebouwd is word hij 5 x p.w getraind. En dit voer zorgt niet voor meer energie. Daar heeft hij genoeg aan m.b.v. de hoeveelheid sportbrok

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:20

Hallo Allemaal,

Ik ben opzoek naar iemand die zich kan vinden in mijn verhaal en dit zelfde heeft mee gemaakt een misschien mij een oplossing kan geven.

Ik heb een ruin van 7 jaar oud,ik rijd hem nu in het Z1. Alleen kan ik mijn paard met niks op gewicht houden. Het is een paard wat bruist van de energie.S'ochtends vroeg stapt hij ons al wakker dat hij uit stal wil en stuiterd dan op stal al zodat hij lekker naar buiten kan. Nadat hij een beste bult goede kuil heeft gehad en een kilo sport brok en een halve kilo merrie brok mag hij lekker naar buiten.

Daar loopt hij de hele dag heen en weer,staat geen moment stil.In de bak krijgt hij hele dag door ook kuil.
En met mooi weer lopen ze in het land. S''middags train ik hem aan de longe een kwartiertje ong,met pessoa om zn rug spiertjes los te houden.Dan krijgt hij weer een kilo.En savonds rijd ik hem.

Savonds krijgt hij weer een kilo en een bult kuil.

Mijn paard is een ontzettende drift kikker erg heet onder het zadel,dus echt meer kan hij niet hebben dan ontploft hij. We hebben al van alles gehad slobber, mais enz enz...

maar nog niets kunnen vinden waarvan we echt zeggen,ja nu word hij dikker.
De spieren zitten er wel mooi op maar geen grammetje vet!!!!

Help wie heeft er nuttige tips!!!

groeten robin

even ter op vulling.Mijn paard heeft 100% geen wormen of ergens anders last van.en Hij glimt volgens mij nog meer als salinero.Als jullie hem willen zien neem dna eens een kijkje op hyves daar staat hij als profiel foto robin-wembley

groetjes
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 12-05-10 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten samengevoegd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:42

Waarom dan 3,5 kg krachtvoer ( als jij al zoveel energie heeft ) ?
Altijd eerst beginnen met meer ruwvoer om een paard dikker te krijgen. Of ruwvoer van betere kwaliteit , lucerne bijvoorbeeld staat bekend als dikmaker.
Pulp is ook een dikmaker ( dan wel krachtvoer minderen ).
Ook olieproducten zijn dikmakers ( gewoon lijnzaadolie of zo iets als omega 369 van Subli in meer vaste vorm ).

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:07

zodra ik minder in kracht voer gaat het helemaal berg afwaards.Dat valt hij helemaal in.De luzerne kunnen we nog proberen idd. Hij krijgt over zn brok zonnebloem olie en de kuil die we hebben houd hem op het gewicht wat hij nu heeft.Maar het moet en kan gewoon meer hij houd niks over.Nu is zijn bouw ook wel zo maar mijn paard zie je nooit dik.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:40

Ik zou me kunnen voorstellen dat je paard niet voldoende opneemt uit het voer dat je geeft ???! Zoveel krachtvoer zou hij normaal niet nodig hebben ( denk ik ).
Misschien is opkikker van NAF een aanrader --> dat bevat darmbacterieen en zorgt ervoor dat voer veel beter benut wordt. Sommige paarden ( bij wie de darmen niet goed werken ) worden daardoor een stuk dikker. Je kan dan minderen met krachtvoer.
Lucerne en/of pulp staan beide ook echt bekend als dikmakers. Compact gras van Hartog is ook een voorbeeld van rijker ruwvoer en zet bij sommige paarden ook goed aan.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:17

@ Wembleyk
Ik heb ook een jong paardje (bijna 6), hij is nog net een pony, maar wil absoluut niet dik worden en werd heel erg heet van brok en dynamix (gewone basisbrok) Zemelen at hij niet, en olie wil die ook niet over zijn voer. Toen zijn we ander voer gaan proberen maar daarr werd die nog drukker van, en nog dunner (hij was echt heel erg schraal, iedereen zeiken enzo, terwijl ik maar 3 a 4x per week reed, omdat die al zo dun was) ook reed ik niet erg intensief, ik rijd op L niveau, en een beetje langs de weg, beetje springen en gewoon een keer alleen maar stappen ongeveer.
Toen ben ik hem Coldmix van besterly gaan voeren, nu is hij heerlijk voorwaarts maar niet TE druk, hij loopt lekker, en heeft lekkere kont gekregen (niet meer zo ingevallen) ook heeft hij niet lekkere spekjes op zijn ribben. Een veel mooier paardje nu in 4 weken. Ben erg tevreden over het voer. De prijs valt volgens mij ook nog mee, niet veel duurder dan een gewone zak basisbrok.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:37

wembley, ik zou het als ik jou was ook eens proberen met een toevoeging van ander/rijker ruwvoer, zoals inderdaad bijv. lucerne...
met compactgras heb ik ook goede ervaringen dat ze er mooi van aanzetten...

mijn merrie gaat op 't moment super, nu zijn we alleen met 'r op vakantie en wil ze slecht eten... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 23:10

Ik heb goed nieuws! Mijn merrie die ik nu bijna 7 maanden heb wilde nooit hooi eten en ik was altijd maar bezig met lucerne en grasmix enzo maar....

Nadat ze 9 dagen geleden koliek had durfde ik niets anders meer dan hooi te geven. Ze viel gelijk weer wat af maar nu komt het... Ze eet nu hooi en kuil en goed nog ook!

Ze is nog steeds te mager maar nu ze goed ruwvoer krijgt heb ik weer hoop dat het nu eindelijk gaat lukken om haar goed op gewicht te krijgen.

Sinds de koliek durf ik haar niet meer 24/7 op het land te zetten ( het land waar zij staat is op 15min van stal af zonder toezicht) dus nu staat ze overdags op het land en snachts op stal. Ze krijgt bijna onbeperkt hooi of kuil ( ligt er maar net aan wat ik kan pakken) en overdag dus gras en een kwartje basisbrok met een scheutje zonnebloemolie op een dag.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:16

weet iemand trouwens een bietenpulp die geen melassen en zo min mogelijk suikers bevat is voor een stalgenootje van me. momenteel voer ik ook haar paard bietenpulp met 3% melasse, maar daar wil ze helemaal vanaf ivm gallen en dikke benen? nu heb ik naar de Equifit Zupa zitten kijken en de Senior Priories van Subli.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:24

Ik heb begrepen dat om de bietenpulp tot brokjes te kunnen persen er altijd wat melasse nodig is ......
Equifyt zupa vind mijn paard duidelijk lekkerder als alleen pulp ( +grasbrok en lijnzaad ). Maar eigenlijk vind ik dat een beetje verdacht ..

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:13

Ja, daar had ik ook mn twijfels over...maar wat betreft die melasse, dat voor het samenpersen dat wist ik. maar kennelijk is aan deze bietenpulp 3% extra melasse toegevoegd...

anne_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:46

hallo,

ik heb een driejarige merrie die niet dik wil worden.
ze krijgt nu merriebrok en geplette mais 2x per dag, en ze loopt per dag 3 uurtjes in de wei en ze staat op stal in de krullen daarbij krijgt ze ook 3 x per dag hooi.

nog tips?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:27

als ze op stal niet op stro staat zou ik haar nog meer hooi proberen te voeren of anders een plak stro erbij, zodat ze kan blijven knabbelen...

verder kun je proberen als extra naast het hooi wat rijker ruwvoer te geven zoals lucerne en/compactgras.
ook wat olie door het voer geven kan helpen om wat aan te zetten...

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 13:37

Ik heb een 4 jarige merrie die ik nu 2 maanden heb en ze is sinds 3 maanden zadelmak.
Ze staat nu op een pensionstal waar ze regelmatig op de wei kan en 2x per dag mengeling krijgt en genoeg hooi.
Ze is nog redelijk overbouwd en ze zal dus waarschijnlijk nog wel een stukje groeien.
Ze is niet echt te dun heeft een mooi buikje (ook niet te dik) maar je kan haar ribben wel zien en ze is ook best wel afgevallen.
Kan ik haar best bijjvoederen met slobber of een voedingsupplement zodat haar groei zeker niet belemmerd wordt of is dit niet nodig?

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:39

Ik heb een 6 jarige ruin die maar niet ''voller'' wil worden. Hij hoeft niet dik te worden maar wat voller mag hij wel worden.
Rijd hem dressuur en springen. Krijgt veel kuilvoer en hij krijgt biks. Hij eet goed is energie vol.
Iemand een idee waar ik hem wat ''voller'' mee krijg? Maar moet niet iets hebben waar hij dan ook weer energie van krijgt want dat heeft hij genoeg van zichzelf.

Wildflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 08:43

Ik negeer even de grote rode en zwarte letters....

Maar mijn paard was altijd al wat lastig op gewicht te houden. Hij is nu net verhuist naar een andere stal waar hij hele dagen buiten kan staan in de wei omdat hij op stal waar er veel gebeurt langzaam maar zeker ging weven. Alleen hij weeft niet meer maar hij is zienderogen afgevallen.

Hij kreeg 2 kilo basisbrok, 4x hooi/kuil en na arbeid een halve schep Lucerne en een halve schep meusli. Daar deed hij het goed op.

Hij krijgt nu 2 kilo Pianissimo van Pavo, hier gaat ze 2 scheppen Lucerne bijvoeren, 2 of 3x hooi (hele dag dus in de wei) en na arbeid voer ik hem 1 kilo slobber met 0,5 kilo meusli (en extra supplementen). Hij staat er nu een halve week dus ook nog niet erg lang maar wat zou ik nog kunnen doen om hem zsm weer op gewicht te krijgen?
Hij is ook gelijk ontwormd op zijn nieuwe stal dus daar zou het ook niet aan moeten liggen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:28

wat je aangeeft, de pianissimo met lucerne en goed hooi lijkt me een prima start om hem voller te krijgen, ik zou het even aankijken nu...