En gisteravond telefoon van iemand waar we nog weleens kleine baaltjes kopen, dat ie met 20 baaltjes zat en dat we ze gratis mochten ophalen..
Ik geloof dat we een goed hooi jaar gaan hebben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tengeltje11 schreef:Voordroog is hier toch altijd duurder, waarom zou dat goedkoper zijn? Is hetzelfde proces + nog in plastic draaien, wat ook weer duurder geworden is.
Hier betaald ik voor hooi versus voordroog, door dezelfde pres gehaald, dus even zwaar, kwam het op hooi(werd per ton berekend) op een 26 euro voor een grote lange baal en in plastic was het 35 euro(echt de grote balen van 1,80m allemaal) idem met kleine baaltjes, hooi vind je hier voor 3 euro met hopen, in plastic gaat dat toch al vlug naar 5+ euro.
pillow schreef:Ik vind 5 euro van het land best veel. Hier in de buurt kun je ze voor 3,50 van het land halen.
Sannum schreef:pluisje88 schreef:
Weet je wat de loonwerker en de diesel voor het schudden nu kosten?
Ligt eraan wat je laat doen. Maaien zal €100-€150 zijn. Schudden en harken zelf gok ik? Dus alleen diesel en persen €0,90 per baal?
Sannum schreef:Misschien was ik niet duidelijk. Ik bedoelde; harken en schudden doe je zelf?
Met alle respect, 5 uur doen over 2 bunder maaien.. dan gaat het inderdaad wel geld kosten ja. Had het laten maaien, hebben wij ook gedaan. Voor die oppervlakte had mij dat €70 gekost.
Je kunt voor heel veel dingen gewoon prijzen afspreken, en onderhandelen!
En vraag anders een boer uit de buurt, zijn er zat die het ook ff willen maaien.
De diesel, 10 liter per uur. 5,5 uur maaien 10 uur schudden/harken ongeveer is 15,5 uur x €2,-= €300 aan diesel ongeveer. Persen €1,- per baal. Totaal €800,- kosten. Dan nog wat materiaal €100,-. €900/500= Kostprijs van €1,80 per baaltje. Heel vlug gerekend. Geef jezelf dan nog eens een uurloon van €15, 20 uur werk totaal met laden etc dan komt er €0,60 per baaltje bij op. €2,40 kostprijs incl je eigen uren vergoed.
pluisje88 schreef:Sannum schreef:Misschien was ik niet duidelijk. Ik bedoelde; harken en schudden doe je zelf?
Met alle respect, 5 uur doen over 2 bunder maaien.. dan gaat het inderdaad wel geld kosten ja. Had het laten maaien, hebben wij ook gedaan. Voor die oppervlakte had mij dat €70 gekost.
Je kunt voor heel veel dingen gewoon prijzen afspreken, en onderhandelen!
En vraag anders een boer uit de buurt, zijn er zat die het ook ff willen maaien.
De diesel, 10 liter per uur. 5,5 uur maaien 10 uur schudden/harken ongeveer is 15,5 uur x €2,-= €300 aan diesel ongeveer. Persen €1,- per baal. Totaal €800,- kosten. Dan nog wat materiaal €100,-. €900/500= Kostprijs van €1,80 per baaltje. Heel vlug gerekend. Geef jezelf dan nog eens een uurloon van €15, 20 uur werk totaal met laden etc dan komt er €0,60 per baaltje bij op. €2,40 kostprijs incl je eigen uren vergoed.
Woon jij in een derde wereldland ofzoals je met 70 euro per uur wilt uitkomen voor een loonwerker miet hè echt je best doen. En eigenlijk hoor je bij het berekenen van de kosten de kosten van het bemesten ook nog mee te rekenen. Hooi ligt 6 dagen op het land hier. Dus maaien op dag 1, 6 dagen schudden en balen op dag 8. Dus 8 dagen lang kosten, en man uren niet te vergeten. Eerste en laatste dag loonwerker en zelf 6 dagen schudden. Je maakt mij niet wijs dat je uitkomt met de kosten die jij hier schetst…
DuoPenotti schreef:Dan laten ze zich oplichten
Nu heb ik wel eens vaker dat de loonwerkers zich krom lachen bij onwetende paarden mensjes.
Of het moet zo ontiegelijk raar ingedeeld zijn dat ze geen meters kunnen maken. Zoals met van die friemel stukjes bij pp. Dan kan ik me wel voorstellen dat er betaald moet worden.
DuoPenotti schreef:Balen op dag 8?
Ik heb vaak kleine pakjes gehad maar maaien telde we als dag 1 en dan dag 5/ 6 de pak ik kan prima.
Kosten voor bemesten? Daar krijg je geld voor.
Hier word nu gemaaid en gedraaid gratis in ruil voor het mest er op rijden.
Dus alleen het pakken en eventueel wikkelen kost ons geld.