Actuele prijs hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Actuele prijs hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 10:04

Hier komen echt mega ladingen van het land op dit moment, ik ga de prijzen een beetje in de gaten houden, op dit moment hebben we mega zware rondballen hooi ( zonder plastic dus) voor 10 euro, vorige week stonden de buren voor de deur die nu hooien en ze hebben zoveel teveel ,dat ze vroegen of wij rondballen willen kopen, voor 30 euro de rondbal.. speciaal paardengras ingezaaide wei.
En gisteravond telefoon van iemand waar we nog weleens kleine baaltjes kopen, dat ie met 20 baaltjes zat en dat we ze gratis mochten ophalen..

Ik geloof dat we een goed hooi jaar gaan hebben :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 10:55

Bij jou in Duitsland is het geloof ik altijd wel weer goedkoper dan hier.
Maar er is nu zeker geen te kort aan gras en dus hooi omdat de droogte gelukkig niet is doorgezet.
Voor een volgende snede is het natuurlijk wel weer afwachten.

Ons gras ligt er ook af sinds vrijdag ochtend. Gaat denk ik morgen in de grote balen plastic.
Ze hadden hier eerder aangegeven dat het weekend en maandag best veel bewolking zou zijn en donderdag alweer regen.
Maar ondertussen is het al heel zonnig geweest en de regen pas zondag voorspeld.
Het zou eigenlijk nu al in plastic kunnen want het knispert al helemaal, maar een dag meer mag ook :)

Wij voeren het voor ons zelf en met 2 paarden gaat het niet schimmelen, zo droog hebben we het altijd.
Ja het is zeker nog voordroog, maar zo droog als hooi en ruikt ook nooit naar voordroog.
Ik ga er weer blij mee zijn.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:58

Voordroog is hier toch altijd duurder, waarom zou dat goedkoper zijn? Is hetzelfde proces + nog in plastic draaien, wat ook weer duurder geworden is.

Hier betaald ik voor hooi versus voordroog, door dezelfde pres gehaald, dus even zwaar, kwam het op hooi(werd per ton berekend) op een 26 euro voor een grote lange baal en in plastic was het 35 euro(echt de grote balen van 1,80m allemaal) idem met kleine baaltjes, hooi vind je hier voor 3 euro met hopen, in plastic gaat dat toch al vlug naar 5+ euro.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 13:19

tengeltje11 schreef:
Voordroog is hier toch altijd duurder, waarom zou dat goedkoper zijn? Is hetzelfde proces + nog in plastic draaien, wat ook weer duurder geworden is.

Hier betaald ik voor hooi versus voordroog, door dezelfde pres gehaald, dus even zwaar, kwam het op hooi(werd per ton berekend) op een 26 euro voor een grote lange baal en in plastic was het 35 euro(echt de grote balen van 1,80m allemaal) idem met kleine baaltjes, hooi vind je hier voor 3 euro met hopen, in plastic gaat dat toch al vlug naar 5+ euro.

Hier is plastic altijd goedkoper. De kwaliteit is vaak (niet altijd!) minder dan hooi en het hoeft minder lang te drogen dus het is makkelijker te maken. Als het niet lang genoeg achter elkaar droog is voor hooi, kun je wel voordroog maken.

Een grote baal voordroog kost hier rond de 45,- een zelfde grote baal hooi kost al snel 60,- of meer

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 13:22

Hier is voordroog over het algemeen ook goedkoper als droog hooi.

Je zou inderdaad andersom verwachten maar hooi kost wel meer arbeid (ligt over het algemeen langer, vaker keren etc.)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 13:26

Iemand enig idee wat de ton prijzen hooi momenteel een beetje doen.
Ik betaal momenteel €70 per baal hooi bij de boer en stro €60.
Stro is er overal wel echt doorheen dus ben nu aan de laatste baal bezig.
Bij een fouragehandel in de buurt hebben ze wel nog zitten en daar is het nu €70.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 13:29

Voordroog is vaak wel zwaarder, dus dat zou de gelijke of hogere prijs wel rechtvaardigen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 14:12

pillow schreef:
Ik vind 5 euro van het land best veel. Hier in de buurt kun je ze voor 3,50 van het land halen.

Sannum schreef:
pluisje88 schreef:

Weet je wat de loonwerker en de diesel voor het schudden nu kosten? ;(

Ligt eraan wat je laat doen. Maaien zal €100-€150 zijn. Schudden en harken zelf gok ik? Dus alleen diesel en persen €0,90 per baal?

Hoe kom je aan dat bedrag voor het harken en schudden? Loonbedrijven vragen gewoon uurloon van €50 tot €70,- per uur voor hun werk. Plus BTW. En als je pech hebt een brandstof toeslag.

Ik heb nu zelf alle machines, maar niet erg breed. Mijn man was bijna 5 uur bezig om 2,2ha te maaien. Ik de eerste dagen 1,5 uur om het hele perceel goed te schudden. Gister 1,5 uur en vandaag 2x 45 minuten. En dan zitten we op de derde dag schudden. Woensdag, donderdag en vrijdagochtend komen er nog bij en vrijdagmiddag harken met de acrobaat. Dat zijn heel wat uurtjes werk. Het loonbedrijf kan het misschien een stuk sneller maar moet er wel 6 dagen voor heen rijden. Die reistijd rekenen ze ook.

De trekker zit nu nog een kwart tank in. 3/4 leeggereden tot nu toe. Denk dat hij wel bijgevuld moet worden voor we alles van het land hebben.

En de perskosten zitten straks waarschijnlijk ook ergens tussen de 70 cent en 1 euro per pakje. (Zonder btw, is hobbyboer)

En dan heb ik nog niet de kosten voor 2 nieuwe tanden voor de schudder en 4 nieuwe bandjes en het slijpen van de messen van de maaier heeft mijn man zelf gedaan, net als het aanpassen van de armen van de hef omdat er te veel speling op zat.

Wij waren echt veel beter af toen er voor ons werd gemaaid en geschud en ik alleen de perskosten had.

Als ik alles in de kleine pakjes zou doen komen er denk ik nog geen 500 pakjes vanaf. Ben benieuwd wat straks de totale kosten zijn van deze oogst.

Als het hooi nu even goedkoop is als vorig jaar dan levert degene die het hooi maakt in. Want zowel de eigen dieselkosten als de perskosten zullen hoger uitvallen.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 15:05

Misschien was ik niet duidelijk. Ik bedoelde; harken en schudden doe je zelf?

Met alle respect, 5 uur doen over 2 bunder maaien.. dan gaat het inderdaad wel geld kosten ja. Had het laten maaien, hebben wij ook gedaan. Voor die oppervlakte had mij dat €70 gekost.
Je kunt voor heel veel dingen gewoon prijzen afspreken, en onderhandelen!

En vraag anders een boer uit de buurt, zijn er zat die het ook ff willen maaien.

De diesel, 10 liter per uur. 5,5 uur maaien 10 uur schudden/harken ongeveer is 15,5 uur x €2,-= €300 aan diesel ongeveer. Persen €1,- per baal. Totaal €800,- kosten. Dan nog wat materiaal €100,-. €900/500= Kostprijs van €1,80 per baaltje. Heel vlug gerekend. Geef jezelf dan nog eens een uurloon van €15, 20 uur werk totaal met laden etc dan komt er €0,60 per baaltje bij op. €2,40 kostprijs incl je eigen uren vergoed.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 17:57

Veel trekkers redden het niet meer op 10 liter per uur, enkel de kleintjes die er weer langer over doen, het is meestal 15-20 wat tegenwoordig genoemd wordt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 18:36

Sannum schreef:

Met alle respect, 5 uur doen over 2 bunder maaien.. dan gaat het inderdaad wel geld kosten ja. Had het laten maaien, hebben wij ook gedaan. Voor die oppervlakte had mij dat €70 gekost.

En vraag anders een boer uit de buurt, zijn er zat die het ook ff willen maaien.

De diesel, 10 liter per uur. 5,5 uur maaien 10 uur schudden/harken ongeveer is 15,5 uur x €2,-= €300 aan diesel ongeveer. Persen €1,- per baal. Totaal €800,- kosten. Dan nog wat materiaal €100,-. €900/500= Kostprijs van €1,80 per baaltje. Heel vlug gerekend. Geef jezelf dan nog eens een uurloon van €15, 20 uur werk totaal met laden etc dan komt er €0,60 per baaltje bij op. €2,40 kostprijs incl je eigen uren vergoed.

Woon jij in een derde wereldland ofzo _O- als je met 70 euro per uur wilt uitkomen voor een loonwerker miet hè echt je best doen. En eigenlijk hoor je bij het berekenen van de kosten de kosten van het bemesten ook nog mee te rekenen. Hooi ligt 6 dagen op het land hier. Dus maaien op dag 1, 6 dagen schudden en balen op dag 8. Dus 8 dagen lang kosten, en man uren niet te vergeten. Eerste en laatste dag loonwerker en zelf 6 dagen schudden. Je maakt mij niet wijs dat je uitkomt met de kosten die jij hier schetst…

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 18:41

Balen op dag 8?
Ik heb vaak kleine pakjes gehad maar maaien telde we als dag 1 en dan dag 5/ 6 de pak ik kan prima.

Kosten voor bemesten? Daar krijg je geld voor.

Hier word nu gemaaid en gedraaid gratis in ruil voor het mest er op rijden.
Dus alleen het pakken en eventueel wikkelen kost ons geld.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 18:45

pluisje88 schreef:
Sannum schreef:

Woon jij in een derde wereldland ofzo _O- als je met 70 euro per uur wilt uitkomen voor een loonwerker miet hè echt je best doen. En eigenlijk hoor je bij het berekenen van de kosten de kosten van het bemesten ook nog mee te rekenen. Hooi ligt 6 dagen op het land hier. Dus maaien op dag 1, 6 dagen schudden en balen op dag 8. Dus 8 dagen lang kosten, en man uren niet te vergeten. Eerste en laatste dag loonwerker en zelf 6 dagen schudden. Je maakt mij niet wijs dat je uitkomt met de kosten die jij hier schetst…

En jij in de Efteling? De eerste keer dat wij betalen voor bemesten moet nog komen. Corrigeer mijn berekening eens dan? Sterker nog, ik heb €15 per uur gerekend voor schudden en harken. Echter geef ik dat mezelf niet aangezien het eigen is, en liggen de kosten zelfs nog lager :D

En ik woon zelfs om de hoek!

Nogmaals, prima dat er geld verdiend wordt!! Echt!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:01

Bemesten krijg je betaald? Nou echt niet dus? Ze krijgen er gewoon een rekening voor van de loonwerker. Zoals gezegd het is van en voor mijn staleigenaar en ik krijg er zelf geen euro van mee. Ik voer zelf geen kleine baaltjes van deze snede omdat ik het niet te betalen vind. Mijn paarden eten een baaltje per dag per paard. Dat gaat serieus in de papieren dus ik voer grote balen. Gelukkig kan dat hier. We hebben in de voor-reservering al ruim 340 balen in reservering staan dus blijkbaar zijn er genoeg mensen die het wel willen en kunnen betalen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:04

Dan laten ze zich oplichten :D

Nu heb ik wel eens vaker dat de loonwerkers zich krom lachen bij onwetende paarden mensjes.

Of het moet zo ontiegelijk raar ingedeeld zijn dat ze geen meters kunnen maken. Zoals met van die friemel stukjes bij pp. Dan kan ik me wel voorstellen dat er betaald moet worden.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:07

Bemesten is hier met klein landje ook gratis hoor. Krijg dan zelf weer korting op werkzaamheden als ze keer mest mogen rijden

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:08

DuoPenotti schreef:
Dan laten ze zich oplichten :D

Nu heb ik wel eens vaker dat de loonwerkers zich krom lachen bij onwetende paarden mensjes.

Of het moet zo ontiegelijk raar ingedeeld zijn dat ze geen meters kunnen maken. Zoals met van die friemel stukjes bij pp. Dan kan ik me wel voorstellen dat er betaald moet worden.

Dit dus.. of het wordt jou verteld om de kosten per maand te verantwoorden ofzo.
Wat is dan volgens jou de kostprijs voor 1 baaltje? En de loonwerker betaal je volgens jou per uur. Ook met persen? Dus per baal en per uur?

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:10

Tenzij je een paar honderd kg kas bedoeld? Maar dat denk ik niet aangezien je zegt dat ze het via loonwerker krijgen

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:14

Wij strooien kunstmest en die is ontzettend duur! (We lagen aan 1200 euro kunstmest voor op 5,5h, niet overdreven bemest), als het echt op te maaien is, rijden ze hier na elke keer maaien nieuwe kunstmest rond, dan kan kom je vlug al aan serieuze extra kosten per baaltje. Giermest wordt hier zelden uitgereden op maailand, is zo goed als altijd kunstmest.

De kosten voor baaltjes zijn hier 0,80 euro/ stuk om te persen. Maaien en keren doen we zelf.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:18

ik zat toevallig net te kijken naar hooi.
maar van vorig jaar begint op 3 euro per pakje tot ongevee 4,50.
van dit jaar zie ik prijzen van 5 euro staan.
dat is hooi.
voordroog grote pakken zitten op 45-55 euro.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:23

Kunstmest zie ik hier dan weer erg weinig. Dat is inderdaad wel duur.
Hier in de regio ziek ik vooral veel injecteren.
Ook dat zie ik bij de biljartlaken hier tegenover ons dat wel 6 keer, of vaker, gemaaid word en ingekuild.
Echt ingekuild dus, niet de in plastic maar echt in de kuil.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:34

Ff snel op mp gekeken. Hier in de regio €3,50, dit weekend van het land halen.

Maar goed, iedereen moet het zelf weten wat ze willen (niet kunnen!) betalen. Wij hooien zelf, hebben regelmatig met loonwerker te maken en kopen daarnaast +/- 30 ton hooi per jaar bij. Ik weet wat alles kost, heel goed zelfs. En daarom, voor de 3e keer, helemaal prima dat er geld verdiend wordt! Maar niet zeggen dat het amper kostendekkend is. (Tenzij er dus uitsluitend met kunstmest bemest wordt, wat ik me bijna niet voor kan stellen)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:48

@Sannum, bij ons is dat echt zo hoor, dan er voor elke snede met kunstmest rondgereden wordt….

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 08:43

Onze buren zijn 2 jaar geleden aardig beetgenomen door de plaatselijke loonwerker. Ruim 2 hectare gras, op steenworp afstand van de loonwerker, dus de aanrijtijd was amper 5 minuten heen en terug voor hem. Zij kochten altijd grote balen in, ruim 50.- p.st. Konden het gras van onze buurman gratis krijgen, moesten alleen zelf de loonwerker betalen. De loonwerker beweerde dat hij 2x daags kwam schudden ( was niet waar kwam maar 1x) en dat hij per keer ruim 1.5 uur bezig was. Klopte ook niet. De 2e snee was drama, hij beweerde dat er minstens net zo veel balen af gingen komen als bij de 1ste snee, dus ze durfden de gok wel te nemen op zijn woord, had ze nog gewaarschuwd dat er bijna geen gras stond, wel wat lange halmen maar de onderlaag was door de droogte en hitte achter gebleven. De 2e snee was drama er kwam 3/4 minder af. Kosten waren volgens de loonwerker gelijk als aan de 1ste snee. Alles bij elkaar hadden ze dus weinig winst behaald op deze manier. Iets van 1 euro per baal goedkoper plus dat ze meer werk hadden dan als ze het gewoon inkochten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:30

DuoPenotti schreef:
Balen op dag 8?
Ik heb vaak kleine pakjes gehad maar maaien telde we als dag 1 en dan dag 5/ 6 de pak ik kan prima.

Kosten voor bemesten? Daar krijg je geld voor.

Hier word nu gemaaid en gedraaid gratis in ruil voor het mest er op rijden.
Dus alleen het pakken en eventueel wikkelen kost ons geld.

Die regeling hadden we tot 2 jaar terug ook. Maar de boer wilde er vanaf. Het moest altijd als hij het ook druk had net kuilen en ons kand vonden zijn hulpen ook te bewerkelijk met te veel greppels etc.

De vergoeding voor de mest weegt nu niet op tegen de kosten voir ons. Laten maaien heb ik overwogen. Dat is eenmalig en met breed materiaal binnen een uur wel klaar. Maar het 2x per dag schudden gaat echt in de papieren lopen. Veel kleinere loonbedrijven doen ook alleen het maaien en harken en adviseren zelf te schudden. Daar hebben ze geen tijd voor/zin in.

En er wordt genoemd dat er genoeg mensen wel willen schudden voor een habbekrats, maar dat valt tegen hoor. De meesten werken overdag. En wij hadden regelmatig gedoe gehad over hoe vaak en hoe laat schudden, omdat onze ideeën over hoe droog iets moet zijn wel eens verschillen. Dus het is ook fijn om daar zeggenschap over te hebben.

Het is al een gedoe om kleine pakjes te maken en voldoende hulp te krijgen om die ook van het land te halen.
Vorig jaar met 6 personen en 2 karren 220 pakjes hooi van het land gehaald en naar zolder getild in ongeveer 2,5 a 3 uur inclusief drinkpauze. Maar het is lastig voldoende "vrijwilligers" te vinden onder de stalgenoten want het is zwaar werk en vaak andere "verplichtingen"

Ik heb een stuk minder werk en stress van voordroog.
Voor voordroog kan ik toe met 1 dag maaien en 3 a 4 dagen schudden. Afhankelijk van hoe dik het ligt 1 of 2x per dag. Dan harken en het loonbedrijf perst en wikkelt en komt ze tegen uurtarief op de plek zetten. Kostprijs voor alleen het loonbedrijf zat vorig jaar op ongeveer 22/23 euro per grote ronde baal exclusief de btw.
Dan komen de rest van de kosten die wij zelf maken er nog bovenop.

Midibaaltjes waren iets van 11 of 12 euro exclusief BTW en hebben we om kosten te besparen zelf van het land gehaald en gestapeld. Dat voert stuk duurder dan eigen hooi of eigen grote voordroogbalen.

We gaan dit jaar alle kosten op een rijtje zetten per snee en omrekenen naar kosten per baal of pakje hooi.