Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MightyJoe

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 13:53

Daar zat ik ook aan te denken. Ik heb nog vitalbix staan.. Op alleen vitalbix kreeg hij dunne mest. Alleen vind ik het zo lastig uit te rekenen hoeveel hij precies moet hebben naast de Gastro. Ik zal even kijken of dat gaat lukken. Bedankt voor de tip :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 17:21

Mijn paard stond op 1,5 kg gastro en kwam niks tekort hoor :)

Nu staat hij op een vitaminebrokje en een handje gastro ivm een peesblessure waardoor er geen energie in mag.

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:18

Zinzi_jewel schreef:
Ik wilde wel graag weten wat minimaal nodig is om aan de vit/min behoeften te komen
Want ben beetje beu om telkens van alles te moeten toevoegen

Het ligt natuurlijk ook een beetje aan de grootte/gewicht van het paard en het werk wat hij doet..

Die van mij staat volop in training, is >1.73 hoog en lichamelijk ook nog erg aan het ontwikkelen vanwege de leeftijd (5 jaar). Ik geef haar nu 2 kg per dag Gastro en daarnaast 1/4 Pavo topsport en 1/2 kg rijstzemelen voor het aanzetten in gewicht. Hier doet ze het goed op. Als ze minder in het werk staat haal ik de topsport eraf.

Ik heb zelf ooit eens berekend hoeveel vitamine en mineralen ze nodig heeft via de waarden die op voervergelijk staan. Dit (+ iets extra) houd ik altijd aan als ik overstap op nieuwe brok/muesli. Ik maak dan een berekeningetje om te bekijken hoeveel ik daarvan moet geven om er aan te voldoen. Op die manier weeg ik ook af welk merk/type vergelijkbaar voer etc. voordeliger is voor mij.

Misschien is dat ook een idee voor anderen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 09:43

Die van mij eet nu de Fibre force op is 2 x 3/4e schep gastro
Gras en 3 flinke hooi netten hooi
Kijken hoe 't gaat

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:16

Ik val even binnen! :)
Ik ga mijn paard op gastro+ zetten om te kijken of dit maakt dat haar -voor mijn gevoel- maagklachten wat afnemen. Ik las in de folder dat je het de eerste periode moet geven zonder ander voer ernaast en daarna terug kan schalen naar een combinatie. Is het wel de bedoeling dat je het dan blijft voeren naast de gewone basisbrok?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:58

Ik heb een keer nadat het heel lang goed ging op de gastro het afbgebouwd en mijn paard weer volledig terug op het voer van stal. Binnen 2 welen ging het bij die van mij alweer mis. Hij ging weer veel meer stressen en daardoor werden zijn maag/buik klachten weer erger. Nu krijgt hij 2 keer een halve schep gastro en ik voer zelf 1 schep droge slobber gemengt met luzerne. Dit gaat nu gewoon prima.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:05

Kijk, ga ik dat even overleggen met de stalbazen. :j
Geef je daarbij ook nog gewone brok?

Want ik wil haar nu op 2kg gastro per dag zetten, daarbij krijgt ze elke dag nog een bak luzerne en na inspanning krijgt ze een mengseltje van lijnzaad, lijnzaadolie, slobber en equi total balance.
Uiteindelijk wil ik dat ideaal gezien afbouwen naar 1kg gastro en 1 kg gewone brok.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:11

Het dieet van die van mij is 4 maal daags een grote berg kuil (hij staat bijna nooit zonder) In de ochtend om half 8 een halve schep Gastro+ en in de avond rond 5 uur een halve schep gastro+.
1 maal daags wanneer ik kom krijgt hij Slobber van havens (droog gevoert) gemengd met de luzerne Mix van havens. Hier doe ik mijn kruiden en supplementen door (word een soort eigen muslie bijna)

Dat gaat bij die van mij goed verder krijgt hij geen andere brokken.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:14

Dankjewel voor je antwoord! Ik ga eens kijken hoe ze het hierop doet en dan ook maar eens een eigen brouwsel produceren! :))

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:17

Die van mij ben ik begonnen met 2 x 3/4e gastro
En half Fibre force
Omdat ze Fibre force gewoon was

Normaal kun je alleen gastro geven en evt havens mix ( lucerne erbij)
Maar hoeft niet perse
Later mag je evt je oude voer weer toevoegen maar 1 maaltijd volledig gastro

Mijne nu volledig op gastro
Geen Fibre force meer
Wel mash 1 keer daags om artrose supplement door te doen

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 21:01

Vandaag de eerste dag dat ze het gekregen heeft en ik merk nu al verschil (hopen dat dat geen toeval is.. :') )! Geen schoppen meer tijdens het zadelen en aansingelen, geen heen en weer draaien, alleen nog wat zuur kijken.. Maar dat is merrie-eigen. Ik was binnen een paar minuten klaar met zadelen.. :oo

Maar even kijken hoe lang ik het volledig blijf voeren en dan kijken of ik iets terug kan voeren naar basisbrok gecombineerd met gastro. :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:19

Vorig jaar januari ben ik na een jaar gestopt met Gastro. Mijn paard ging er ontzettend goed op (1,2 kilo per dag), maar raakte helaas hb waardoor ik noodgedwongen over ben gestapt op vitalbix. Nadat mijn paard nog een tweede keer HB werd is hij inmiddels bij Laarakker onder behandeling, waar bleek dat er het van binnen echt niet goed is door de gevolgen van (fructaan/kuil/suikers/zetmeel) hb + medicatie. Hier is oa zijn mest en al het voer behandeld en bleek dat de vitalbix een totaal slechte match is. Werkt in zijn geval averechts zelfs.. neemt het totaal niet op.
Inmiddels duidelijk welke organen niet goed zijn en nu gericht behandelen. Ik kreeg het advies om hem op Gastro te zetten (ondanks dat hij nu winterbevangen is) en heeft de nodige medicatie mee.
Ik heb hem nu 4x in de week op 600gr gastro. Gelukkig eet hij het nog steeds met smaak en hoop ik dat het gaat bijdragen aan zijn herstel. Over 3-5 weken ga ik opnieuw de mest + voer laten onderzoeken en ben ik erg benieuwd wat er dan uit komt mbt de gastro.
Dus ik kom weer meelezen en ervaringen delen in dit topic :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 01:43

Ik weet natuurlijk te weinig van de problemen en wat zij zijn tegen gekomen, maar vind het toch een soort tegenstrijdig advies ergens. Gastro+ zit meen ik ook boven de 20% suiker en zetmeel. Het is een soort lucerne brokje waar natrium bicarbonaat, calciumcarbonaat, magnesium en een probiotica zijn toegevoegd. In principe zou je dat zelf kunnen toevoegen aan losse lucerne.

Waarom krijgt hij het maar 4x per week en niet meerdere keren per dag een kleine portie?

Vitalbix zal niet voor ieder paard werken. Maar dat ligt aan zoveel meer. Dan moet je echt eerst een ruwvoeranalyse hebben en bij gras eten een bodem analyse. Dan moet je weten hoeveel vrije beweging het paard krijgt, hoeveel sociaal contact hij heeft, hoeveel werk hij moet doen en wat voor werk.

Ik ben bij veel dingen wel voor de principes van Laarakker, maar het beoordelen van het paard en de adviezen vallen me vaak toch erg tegen.

Ben zeker benieuwd wat ze over 3-5 weken vinden en wat je vooral zelf ziet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 06:37

Ja, ik vind dat suiker/zetmeel percentage ook hoog. Mijn paard is ook ir dus ik vond het doodeng om twee jaar geleden uberhaupt ermee te beginnen. Op elke vorm van lucerne gaat hij vreselijk slecht, behalve van de gastro en ook bij vitalbix ging dat goed. Met Gastro heeft hij er overigens nog nooit zo goed bij gestaan in de tijd dat hij daar op stond.

Overigens is hij een drie kwart jaar super goed op vitalbix gegaan. Het ligt ook niet aan de brok an sich, het ligt aan de problemen van m die mijn paard nu heeft waardoor hij de vitamine en mineralen er niet uithaalt. Aan de buitenkant dacht ik dat het wel goed ging qua glans. Maar kwam er bv vorige week achter dat hij zn eigen mest ook at. Is vaak toch ook al een teken dat ze iets missen. Wellicht als hij weer fit is dat het wel werkt, zou maar zo kunnen.

Ik voerde al een aantal dingen los bij omdat die niet of niet voldoende in vitalbix zitten, bijvoorbeeld een toxinebinder en magnesium. Maar oa die toxinebinder bleek hij ook niet op te nemen. De magnesium werkt dan weer wel. Dus willekeurig los bijvoeren werkt ook niet altijd, daarom ben ik ook zo benieuwd wat er uit de nieuwe meting komt.

Hij kreeg hiervoor 2x daags 600gr omdat het gevoerd werd en nu maar 4x in de week omdat ik zelf moet voeren. ;) belangrijker vind ik dat hij continu ruwvoer krijgt.

Ik heb pas een week ervaring met Laarakker, dus ik er nog niet echt over oordelen of het me wel of niet bevalt. Wel kom ik al een jaar regulier niet verder, waar zij vanuit de holistische hoek nu wel een heel duidelijk antwoord hebben waarmee voor mij de puzzelstukjes op de plaats vallen. Dat was voor mij doorslaggevend genoeg om hem daar te laten behandelen. :)

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:12

Hebben hier mensen ervaring met het stoppen van het voeren van de Gastro?

Ik geef een kilo per dag, en dat ging heel goed in combinatie met equilin, luzerne, bietenpulp en bergwiesen mash.

Hij werd me alleen ff iets te fris onder het zadel, dus heb ik de Gastro geminderd. De volgende dag meteen weer water langs de billen. Toen dacht ik, ik stop even helemaal met krachtvoer maar toen raakte hij erger aan de diarree dan eerder.. Zouden ze 'verslaafd' kunnen raken aan de toevoegingen die er in zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:15

Ja ik :)

Ik voerde naar alle tevredenheid Gastro. Maar deze zomer kreeg mijn paard een peesblessure en kwam gedwongen op rust te staan. Het is een sensibele heethoofd van zichzelf dus op brok laten was geen optie. Ik heb een poosje niks gegeven maar na ook dunnere mest en zelfs koliek aanval toch verder gekeken. Hij staat nu op Marstall Faser Light geschikt voor paarden die niet of licht werken. Zit vol met probiatica en veel vitamines. Hij doet het er echt super op! Zo goed dat nu hij weer in het werk staat ik het nog steeds voer en alleen voor eventueel extra energie wat gastro bijgeef maar wel in combi met de faser light.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:29

Bedankt voor je reactie :)

Wat voor problemen had jouw paard dan voordat je de Gastro ging voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:05

Vooral darmklachten, dunne mest. Ook helemaal onderozcht toen in kliniek.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:15

Ah, dat probleem heb ik ook. Alles laten onderzoeken, alles goed ook het bloed. Maar hij blijft mestwater en wisselend dunne en normale mest houden. Elke keer als ik denk de oorzaak gevonden te hebben begint het weer.. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:19

Ja dat was hier ook onderzoeken waren goed. Maar ik voer nu dus naar tevredenheid faser Light.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:23

Misschien ook eens verder kijken voor een 2nd opinion? Zo kwam ik er in elk geval achter waar de oorzaak zat.

Sta er toch van te kijken hoe paardlief me als een spiegel tegemoed glanst. Toch weer meer dan met de vitalbix. Zijn mest is ook beter geworden. Nu de rest van de darmproblemen nog onder controle krijgen.

Ondanks dat hij niet getraind wordt, totaal geen bommetje of energie teveel.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:30

Ja, ik heb zitten kijken naar holistische dierenartsen maar ik kan er geen vinden hier in de buurt. Ik ben helaas niet in de gelegenheid om met mijn paard ergens naartoe te gaan, dat maakt het lastig.

Sinds ik de Equilin voer ziet hij er ook top uit, hij glanst flink, het is een schimmel dus dat zegt heel wat. Alleen nog steeds soms uit het niets buikpijn en diarree..

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:13

Mijn paard krijgt ook Gastro met daarnaast nog luzerne met supplementen. Zodra ik de Gastro stop en alleen ander voer blijf geven krijgt hij toch vrij snel last van zijn maag. Pijn reactie en hij word er zelfs helemaal gestrest van in zijn hoofd. Is dan ook niet meer normaal te rijden.
Hij krijgt maar 2 halve scheppen Gastro en 2 scheppen luzerne op een dag.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:34

Was het bij jouw paard voordat je Gastro ging voeren net zo erg als wanneer je nu stopt?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:41

xLindy91 schreef:
Was het bij jouw paard voordat je Gastro ging voeren net zo erg als wanneer je nu stopt?

Ja zelfde gedrag, meek wel nog verschil in wat voor voer hij krijgt ipv de gastro. Maar hij was daarvoor ook al heftig en pijnlijk op de maag en na stoppen ook.