Pavo nieuw voer SpeediBeet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HeroMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:18

Citaat:
Verder zet ik de slobber ook altijd voor ik ga lessen klaar, dus 2 uur weken is geen probleem als ik iets anders moet inweken.

Precies zo doe ik het ook.

Silence

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:36

Ik moet wel zeggen dat silence slobber absoluut niet lekker vind.
Speedibeet gaat er wel in dus voor hem een goed alternatief voor 1-2 x per week.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:52

Vandaag een roze emmer gekocht, omdat ik het eerst wilde proberen. Onze oudere merrie mag nog wel wat aankomen en als ik iets door haar voer doe, laat ze het liggen, dus wilde het zo proberen.

Heb alles er doorheen gedaan en het bovenop de compact gras gelegd. Ze at het goed. De d-pony en shet zelfde gegeven, maar iets minder. Die aten het ook goed.

Morgen de andere helft van zakje 1, want ben rustig begonnen en dan vd week maar een grote zak halen. Lijkt me prima als extra maaltijd als we er zelf zijn, het welt prima en zo krijg ik toch de extra's binnen. Helaas dan wel maar 1x daags, maar beter dan voor 2x daags klaarzetten en het niet wordt opgegeten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 09:19

Mijn paarden krijgen het 1 x daags en ben er zeer tevreden over.
Onze C pony die vaak platte mest had blijft nu constanter van mest
Mijn jonge rijpaard die schraal bleef op de bovenlijn is nu mooier geworden.
Mijn IR merrie krijgt een betere buik ervan. Niet zo Opgeblazen.
En ons minipaard vindt het heerlijk.
Ze krijgen alle wat muesli erdoor en een compleet vit/min supplement ;-) omdat ze heel weinig krachtvoer krijgen wil ik die behoeftes afdekken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:46

De roze emmer is ook ideaal voor het weken van de grasbrok en het blijft lekker lang warm in de emmer iets wat ook wel fijn is. :j

Maar ik ga de speedibeet niet meer voeren.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:47

Nou met de roze emmer bereiken ze dan toch iets!
Reclame voor Pavo.
Zeg eerlijk liep liep voorheen met een.grote boog om Pavo heen.
Maar ze zijn goed bezig die mensen van PAVO.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:18

Marcella schreef:
De roze emmer is ook ideaal voor het weken van de grasbrok en het blijft lekker lang warm in de emmer iets wat ook wel fijn is. :j

Maar ik ga de speedibeet niet meer voeren.

Heb je daar ook een reden voor?

Zinzi_jewel, dat is zo. Ik zei in de winkel al; Lekker reclame maken als je die emmer hebt staan. Ze zeiden wel meteen dat het wel een normaal goede emmer is voor die 3 euro, dus ik dacht ach.......Wilde niet meteen een grote zak. Deksel past vast ook op andere emmer en gister heb ik er koud water op gegooid toen ik net op stal kwam en zonder deksel laten staan. Is prima geweekt.

Ik ga het een tijdje gebruiken omdat het voor ons wel voordelen heeft met name voor de oudere merrie. Ben benieuwd hoe ik er over een maandje tegenaan kijk bijv.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:44

Ja hij bleef toch iets nattige mest houden en heb daarbij een fjord die heel gevoelig is voor een scheef calcium/fosfor verhouding. En hij is niet mager meer en nu gewoon perfect op gewicht.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:21

De emmer is top, Speedibeet zelf vind geen enkel paard hier lekker..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:37

@Marcella, oke. Ik hoop idd dat de positieve dingen die ze beloven ook uitkomen voor de oude merrie. Mijn d-pony en shet geef ik wat voor het idee en om wat doorheen te doen.
Helaas eten ze het niet erg goed, maar denk dat het ook komt door de vit etc die ik er doorheen doe. Ik kijk nog even hoe en wat.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:39

Speedibeet is een kwestie van wennen. net als slobber. die van mij vond het allebei niks, maar begint het inmiddels (na een maand) beter te eten.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:43

Ik ben ook fan van de roze emmers, maar niet om mijn paard eruit te laten eten. De onderkant vind ik te smal. Ik krijg al claustrofobie als ik ernaar kijk :D. Een bouwemmer is toch net een tikkie breder.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:47

Ik gebruik de emmer ook niet als voerbak. Ik geef het eten of in een lage flexibele emmer, of in een voerbak die ik aan de stalwand hang. Andere emmers/bakken gaan uiteindelijk stuk. Over de SB ben ik nog steeds tevreden :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:49

Ik vind de emmers top! maar maak alleen de slobber e.d. erin. heb er 1 waar ik speedibeet in heb zitten als opslag (gewoon ongeweekt dus) en 1 waarin ik een schep seniores priores mee naar huis neem, het smorgens thuis meng, en het savonds mee naar stal neem. is handig voor in de auto aangezien ze goed afsluiten.

Hij krijgt gewoon alles in zijn voerbak. voer dus niks in emmers ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:58

Geef het ook niet uit die emmer. Laat het weken in een emmer die ik voor me heb en dan in hun voerbak. Is nog niet de manier, omdat ik hun vit en supplementen erdoor wil mengen, maar is nog even kijken. Vandaag aten ze het niet, heb ik er nog wat compact gras door gedaan, aten ze dat er tussen uit. Vervolgens de sb met alles op hun hooi gegooid en dat leek er wel in te gaan.
Die van ons eten al eventjes zonder muesli en ''lekkere'' dingen, dus wil niet weer iets erdoor gaan doe om het smakelijker te maken eigenlijk.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:23

Mijn Shetlander verdwijnt in de emmer :D Doe er lucerne en een basisbrok doorheen. Het is een lastige eter maar zo gaat het al een hele tijd goed. Hij heeft geen diarree meer gehad, ook niet vorige week toen ze een nieuw stuk weide kregen met vers gras! Nu hopen dat die hangbuik verdwijnt en hij bovenop wat voller gaat worden..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:10

Heb twee emmers besteld. Vind het wel handig voor in de auto. Kan ik op mijn werk er heet water bij doen en kan het op de terugreis netjes weken en dan is het ook wel weer afgekoeld als ik op stal aankom :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:30

Keet schreef:
Heb twee emmers besteld. Vind het wel handig voor in de auto. Kan ik op mijn werk er heet water bij doen en kan het op de terugreis netjes weken en dan is het ook wel weer afgekoeld als ik op stal aankom :)

Wat een fijne emmers zeg :D Heerlijk voor in de auto, want er komt geen geur vanaf en als ik eens vol in de ankers moet dan zit niet mijn hele auto onder de smurrie.

Poownie at vol overgave zijn emmer leeg :) dus denk dat hij het wel lust :D
Eens kijken of dit fijn ingebruik blijft :)

Biene1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:39

Ik geef de SpeediBeet aan mijn oude welsh A pony om aan te komen. Ik ben er alleen net mee gestart en ik weet nog niet goed hoe veel ik hem moet geven. Ik dacht zelf aan 200 gram per dag. Kan ik hem dit in 1x geven of zal ik hem dit in twee keer geven? En is 200 gram genoeg om hem aan te laten komen? Hij is voor het eerst deze winter erg afgevallen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:13

Ik denk dat het er heel erg aan ligt of je pony nog goed hooi kan eten of niet..

Biene1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:13

Ja dit kan hij wel. Hij eet alleen niet veel hooi en dit kun je ook wel merken aan het feit dat hij dus zo is afgevallen. In het voorjaar en zomer als hij op het weiland staat is hij wel goed op gewicht.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:21

Als hij zijn hooi niet goed eet zou ik veel meer bietenpulp geven, liefst meerdere keren per dag. Seniores Priores is eigenlijk dan nog geschikter.

Biene1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:33

Ik heb nu net een zak speedibeet gekocht dus die wil ik eerst opvoeren en kijken hoe hij het daar op doet. Ik heb de mogelijkheid om hem twee keer per dag te voeren, welke hoeveelheid kan ik hem in die twee keer voeren? Ik heb echt geen idee en dit is de eerste keer dat ik bietenpulp gebruik. Oh en verder krijgt hij 2x per dag pavo condition met hartog luzerne.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:41

Hoeveel weegt een welsh A pony ongeveer? 250kg?

In principe moet hij dan minimaal 2.5kg ruwvoer binnen krijgen. Om dan ook nog rekening te houden met de Ca-P verhouding is het van belang om gebalanceerd te voeren.

Enig idee hoeveel hooi hij nu nog eet? Als hij eigenlijk geen hooi meer eet, dan zou ik naast de 2x pavo condition met luzerne nog dit voeren: ½kg zemelen, 1.5kg speedibeet en ¼kg luzerne. En dan minimaal 250gr condition.

De exacte voedingswaarde (excl. de condition) zijn dan:
2.25 kg voer
1596 VEP
34.3 g/kg Ca
17.25 g/kg P
9.27 g/gkg Mg (wat relatief aan de lage kant is, maar ik kreeg het niet hoger. Ik kan geen voedingsmiddel vinden dat ten opzichte van P hoog in Mg is)
22.7 g/kg suiker
125 g/kg zetmeel

Wel onbeperkt hooi blijven aanbieden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 00:44

Ik heb een pony van 36 een klein welshje,Ze mist aardig wat tanden en krijgt hooi slecht weg.Ik week een halve kilo bietenpulp en doe dat portie in tweeên en doe per portie 2 scheppen senioren voeding van cavalor er bij.Dik zal ik ze niet noemen,maar ze heeft een licht vetlaagje en je ziet geen ribben of iets uitsteken en dat was van de zomer nog wel toen ze alleen gras en musli kreeg.