Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:13

Tosadog schreef:
Nounounou..1 ding moet ik PAVO nageven: de PR machine draait hard en op alle fronten.. ;)

*vind ik leuk :j

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:30

Nou, ik heb eigenlijk wel 1 vraag die ik graag beantwoord wil zien. In de tekst over Care4life vond ik oa. dit advies:

"Bij minder dan 1 kg per dag adviseren wij aanvullende vitaminen en mineralen in de vorm van Pavo VitalComplete of Pavo SummerFit".

Hoe kun je nou een melassevrij voer gaan ontwikkelen, bedoeld voor paarden die aanleg hebben voor stofwisselingsziekten of deze al hebben, en ga je zeggen dat PavoSummerfit als aanvulling gegeven dient te worden om aan de benodigde vitaminen te komen als je minder dan 1 kg. per dag voert? Summerfit koeken zijn juist heel erg slecht voor paarden die stofwisselingsproblemen hebben, vanwege het hoge suikergehalte... :o

Dit snap ik dus niet. :o

Ik heb zelf die Summerfit koeken ooit gegeven maar ben ermee gestopt, mijn paardjes reageerden er beslist niet goed op.

Jannepauli

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:32

Scherp opgemerkt Tosadog!

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:10

Jannepauli, gelukkig dat je het met me eens bent, ik heb het een paar keer moeten lezen maar het staat er toch echt.. :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:04

Scherp inderdaad.
Voer maar iets van 200gram per pony (NSPS) dus kon niet eens in de buurt van een kilo.
Summerfit koeken begin ik niet aan, is gelijk de hele staart net een ontplofte egel :\

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:21

Hoi Tosadog, scherp opgemerkt ;)
We hebben je opmerking meteen opgepakt. Het is sowieso niet bij minder dan 1kg, maar bij minder dan de aanbevolen hoeveelheid (dus 170gr per 100kg lichaamsgewicht)... Voor een volwassen paard van 600kg is dat dan inderdaad bij minder dan 1kg. Hebben we verduidelijkt!

We gaven de VitalComplete èn de SummerFit aan als aanvulling bij een lager dan geadviseerde dosering van de C4L. Dit voer is nl niet alleen bedoeld voor 'probleem'paarden, maar voor alle paarden waar je de gezondheid van wilt ondersteunen. Alleen door het lage S&Z is het juist en vooral ook geschikt voor die paarden die wel moeite of problemen hebben met suikers.

Afhankelijk van je voorkeur en wat het paard wel of niet kan hebben kun je dan dus aanvullen met VitalComplete of SummerFit (en dan dus halve dosis ivm combi met C4L).
Bijv bij een paard (600kg) en je zou ipv een hele een halve kg geven dan kun je dat aanvullen met een halve dosis VitCom (5,5gr S+Z) of een halve SFkoek (21,5gr S+Z)
Ter vergelijk, in een kg hooi zit tussen de 70 en 130gr suiker..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:33

In hooi zitten natuurlijke suikers, dat is wel wat anders dan wat in VC of SF zit.
Ik had ook graag VC willen geven. Helaas ging mijn paard er binnen 2 weken van schuren (lees: ontplofte egel staart) en toen ik er mee stopte was het schuren klaar. Dus ik zou het 'probleem'paarden niet adviseren..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:44

Maar goed, die suiker in het hooi/gras/kuil is het "normale" rantsoen. Betekend niet dat je ze nog iets met 30% suiker+zetmeel erbij extra moet geven :+

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:44

Zou dit voer ook geschikt zijn voor een pony die vermoedelijk een maagzweer heeft (pony die we hebben opgevangen en veel tekort is gekomen). Het zou fijn zijn om haar wat aanvullend voer te kunnen geven maar na de muesli die ik nu geef (natural balance van Havens) gaat ze meteen luchtzuigen. Dit voer is dus duidelijk niet geschikt voor haar en ik ben dan ook opzoek naar iets dat meer geschikt is voor haar.

Pony staat trouwens 24/7 buiten (nu in de paddock) met andere paarden en met semi onbeperkt ruwvoer in slowfeeders.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:45

Zou zeggen: kijk even op de site van Care4Life!

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:10

Ik vind het een beetje jammer dat ik als "leek" deze constatering doe in het voorlichtingsverhaal van fabrikant en voer-team (zeg ik dat goed? :D )
Voorbeeld: ik moet echt heel erg oppassen met wat ik een paar van mijn paardjes voer. Had ik nu dit advies klakkeloos opgevolgd, dan had ik mijn dieren, die zo min mogelijk suiker binnen moeten krijgen, aan de ene kant netjes een "suikerarm" voer gegeven maar ter aanvulling een suikerbom, want zo stond het er wel.

Ik vind het wel fijn dat Pavo GT de nuancering hierin heeft aangebracht, maar toch, als leek kun je dit er zelf vaak niet meteen uithalen en terwijl je dan denkt het beste voor je dier(en) te doen, doe je juist het tegenovergestelde.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:11

Tosadog,
Hier heb je helemaal gelijk in, en dit komt helaas veel vaker voor, niet alleen qua voer bijvoorbeeld.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:54

Nou.. ik heb een winkel gevonden die het sinds vandaag verkoopt!!
Welkoop doet nogsteeds vaag over of het nu wel of niet kunnen bestellen!!

Meteen de winkel gebeld en 3 zakken apart laten zetten!
2 voor me zus.. dus.. Voorlopig kan ik vooruit!!

Maar summerfit ga ik niet geven.. dan word ze een beetje druk!!

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:02

jolanda20 schreef:
Nou.. ik heb een winkel gevonden die het sinds vandaag verkoopt!!
Welkoop doet nogsteeds vaag over of het nu wel of niet kunnen bestellen!!

Meteen de winkel gebeld en 3 zakken apart laten zetten!
2 voor me zus.. dus.. Voorlopig kan ik vooruit!!

Maar summerfit ga ik niet geven.. dan word ze een beetje druk!!

Ik werk zelf in de Welkoop, en er was idd nog wat onduidelijkheid over.
Vanaf a.s. maandag (19 nov.) is het voor alle Boerenbond en Welkoop winkels bestelbaar.
Dan is het afhankelijk wanneer ze de besteldagen hebben enzo, en óf ze het opnemen in het assortiment,
wanneer het dan in de winkel ligt.
Maar vanaf dan is het bestelbaar (let op: alleen 15 kg verpakking, 3 kg helaas niet via de organisatie,
mogelijk dat winkels hun eigen oplossingen gaan zoeken).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:06

Ik ga zaterdag een zak halen. Ben erg benieuwd. Nu geef ik een halve schep natures best om de glucosamine door te mengen.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:44

Swift schreef:
Zou dit voer ook geschikt zijn voor een pony die vermoedelijk een maagzweer heeft (pony die we hebben opgevangen en veel tekort is gekomen). Het zou fijn zijn om haar wat aanvullend voer te kunnen geven maar na de muesli die ik nu geef (natural balance van Havens) gaat ze meteen luchtzuigen. Dit voer is dus duidelijk niet geschikt voor haar en ik ben dan ook opzoek naar iets dat meer geschikt is voor haar.

Pony staat trouwens 24/7 buiten (nu in de paddock) met andere paarden en met semi onbeperkt ruwvoer in slowfeeders.

Niet doen Swift. Uitsluitend hooi/gras geven voor dit jonge ding met vermoedelijk een maagzweer.

Mocht je alleen hooi geven dan kan het zijn dat je een tekort aan vitamine E zou kunnen hebben, dat loopt terug in hooi. Pas bij een hooianalyse weet je het zeker trouwens.

Wil je toch iets aanvullends geven voor mineralen/vitaminen, kijk dan eens bij EquilifeF4F. Maar eigenlijk zou je dan toch eerst zeker moeten weten of er een tekort is, dus onderzoek doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:47

@swift: als je een maagzweer vermoed (of iig een geïrriteerde maag/darm-wand kun je dat best meteen goed aanpakken. Voer doet daar niets aan nl.
Vraag aan je DA een maagwandbeschermer/maagzuurremmer (omeprazol) en geef daarna een kuur Pronutrin of Maagcompositum. Verder weinig krachtvoer met suiker/zetmeel erin.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:07

[***] schreef:
Calcium 1.3% en Fosfor 0.4%, is bij mij een verhouding van 3/1 ipv 2/1 zoals zou moeten ...

Volwassen paarden verdragen een ratio van max 6/1.
Het ideaal is 2:1, dat klopt.

En verder klopt het wel wat Jannepauli opmerkt over het ruwvoer: schijnt dat mede daarom Metazoa ook aardig wat ca bevat.
In de UK is het net andersom en voegt Forageplus daarom bewust fosfor toe aan haar mineraalmixen.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:10

Jannepauli schreef:
Het vetaandeel in dit voer is vrij hoog - mogelijk dat men die keus gemaakt heeft om als alternatieve energieleverancier te fungeren ( ipv suikers/zetmeel).Hoe dan ook: de gezondheid van een paard wordt niet alleen optimaal van voer - beweging is essentieel en dát houdt een paard in combinatie met goed voer gezond. Wordt je paard snel te dik of te heet, laat 'm dan harder werken. Met een voer alleen lukt het niet.

Ja, dat viel me ook al op.
En ik lees toch ook berichten dat dat een risco kan zijn voor IR paarden.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:15

Zammie schreef:
Zijn er ook "testers" die normaal jeuk krijgen van Pavovoer?

En aangezien Pavo hier zelf ook reageert..Zit er een zoetstof in, dus geen suiker, maar iets anders om het voer zoeter te maken?
Dit omdat dat ook in de dieetmix van Subli zit..

Weet jij welke zoetstof dat is in de Subli?
Ik vind het altijd al wat zoetig ruiken, dacht dat dat kwam door het Johannesbrood.
Niet dus?

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:26

Jannepauli schreef:
Het verbaast mij helemaal niet dat paarden zich fitter en vrolijker voelen op dit voer - er zit immers geen overdosis koolhydraten ( granen) in! Hoewel khd (omgezet in de stofwisseling naar glucose) zeker nodig is, kan een teveel allerlei 'bijwerkingen' hebben - ik denk dat het khd-aandeel in dit voer goed afgestemd is op de doelgroep.

Als ik de prijs vergelijk met de voeders die ik uit het buitenland laat aanslepen ( en dan nog vaak extra supplementen moet toevoegen) dan vind ik dit helemaal in orde.

Ik heb nog wel een andere vraag voor het Pavo-team: er blijkt toch wat 'onrust' te zijn over het langdurig voeren van kruiden. Nu heb ik zelf al in een eerdere post daarop gereageerd , maar heb nog geen reactie gezien van Pavo zelf. Ik ben benieuwd hoe jullie daar tegenover staan.

Ik ook niet.
Mooie gehaltes per kg aan koper en zink, natrium en vit e, stukken hoger dan wat je vaak tegen komt.
Vind het in die zin alleen al onderscheidend.
Ook fijn dat er niet erg veel mangaan in zit, had liever het ijzer nog lager gezien.

Ben wel benieuwd naar welke organische vormen van de mineralen en spoorelementen er in C4L zitten.
En vit E oxideert snel, wat zorgt ervoor dat die gehaltes stabiel blijven? Het is neem ik aan syntetisch vitE?

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:28

Pavo_GT schreef:
Je kunt dit voer ook eigenlijk niet beschouwen als een krachtvoer zoals we dat begrip nu kennen, meer een gezondheidsmix of een gezondheidsondersteundend 'supplement'. Juist omdat er dus helemaal geen granen in zitten en dus een laag zuiker & zetmeelgehalte heeft. Het energiegehalte dat het nu heeft komt vooral uit de vezels en omega 3- en 6 vetzuren.
.

Hoe wordt voorkomen dat die vetzuren oxideren?
En hoe is de verhouding 3/6?

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:41

Jannepauli schreef:
De meest bekende oorzaken van bloedarmoede zijn tekort aan ijzer en aan Vitamine B12. Verder zijn er nog tientallen andere oorzaken die allemaal weinig met voeding te maken hebben.
Als je bloedonderzoek hebt laten doen, heeft je DA dan geen voorstel gedaan?

Bij mensen is een tekort aan ijzer in het dieet aangetoond als een oorzaak van bloedarmoede.
Bij paarden is dat niet het geval. Mede omdat in hun dieet meer, maar dan ook meer dan genoeg ijzer voorkomt.
Koper speelt daarentegen wel een rol: dit spoorelement krijgen veel paarden in onvoldoende mate binnen en koper is wel van belang bij de opname van ijzer.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:49

Ik moet toch echt even kwijt dat ik jaloers ben op hoeveel sommige mensen hier afweten van paardenvoer! Ik probeer zoveel mogelijk te lezen, maar leer hier toch nog elke keer nieuwe dingen..

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:01

Maris schreef:
Er zitten maar kleine hoeveelheden sporenelementen in !
B.v. : Zink 24 mg,dat is echt heeeeeel weinig. Zeker omdat in het meeste hooi al geen genoeg zink zit.

Nee, 240mg en dat is relatief hoog.
Net als koper: 40 mg per kg.

Ik heb net voor de gein willekeurige voeders van Pavo en Havens nagekeken op hun koper gehalte: dat varieerde van 17 tot 25, de meeste zaten rond de 20. Dus, ook weer relatief hoog gehalte en dat vind ik erg positief, omdat met name deze twee spoorelementen (naast selenium) te weing in de meeste rantsoenen voorkomen.