[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 21:47

Ribben mag je ook best zien, afhankelijk van hoe het paard voor de rest is.

Heeft hij een 3 op nek, 0 op buik en 5 op billen dan is hij alsnog 2,7 totaal en dus prima ondanks dat hij geen vet heeft op de middenhand...

xTesske: Heb je wat betere foto's ? Dan wil ik ook wel eens proberen te scoren..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:52

xTesske: te smal zou ik zeker niet zeggen van je laatste foto's. En komt dat grote hoofd niet ook door de lens van de camera?

Maar heb je profiel even gespiekt. Je fjord is gewoon niet zo heel breed gebouwd geloof ik, en dat kun je natuurlijk niet veranderen door haar te laten aankomen.
Vind in je profiel je fjord op de meeste foto's gewoon mooi qua gewicht. En dan het slankere nog het beste.
De foto waar bij staat '5/6 jaar' is de enige die ik wat (te) dik vind.

En voel je alsjeblieft niet aangevallen, ik zeg wel 'ik vind'. Zo vind ik mijn eigen pony ook te dik. En dat heeft natuurlijk niks met niet lief en leuk te maken :)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:05

ik zal kijken of ik deze week betere foto's kan maken

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:11

tesske: gewicht moet je bekijken per dier en niet per ras natuurlijk. Als je paard qua schouders gewoon niet zo breed is, dan is ze gewoon smal en moet je niet proberen haar door voer breder te krijgen. Ik ga met mn voorgangers mee: van de winter nette score, billen niet rond maar ook niet echt ingevallen, nek en schouder netjes, rug ietsje aan de dunne kant, maar dat kan ook door bespiering komen. Algemeen daar een 2,5-3, nette score dus.
De zomer fotos zijn idd slecht te beoordelen, maar ik zie iig flinke vet pockets op de billen, een hele vette schouder en nek (het ribbeld zelfs als ze dr hals opzij buigt, dat is meestal een heel slecht teken) en ik vraag me ten zeerste af of je dr ribben nog zonder veel moeite kan voelen. Ik zou haar op deze fotos dus een 4, misschien zelfs 4,5 scoren.

Nog ff over het "smal voor een fjord": helaas zijn echt heel HEEL veel fjorden veel te dik. Dus nog afgezien van onderlinge verschillen, is het beeld wat men heeft bij een gezond gewicht voor een fjord net zo scheef als bij bv shetlanders. Trek van het gemiddelde beeld wat mensen hebben bij een gezonde fjord een dikke 50 kg af, en ik denk dat je dan ongeveer op een fatsoenlijke conditie score begint te komen.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:27

Hmm maar ben het toch niet eens hoor met jullie vond haar in de winter niet fijn op gewicht, veelste mager.
Ik vind het nu goed misschien een iets te bolle buik. De ribbels zijn trouwens door haar eczeem dan is haar huid nogal raar

Jodi93Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:33

Wat vinden jullie van mijn fjordje

Ik geef hem een 4 omdat ik er helaas nu al meer dan een maand niks mee kan doen behalve wandelen (we hebben droes op stal)

Afbeelding

Afbeelding

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:43

Jodi, niet de meest duidelijke fotos, maar je kan er wel het een en ander op zien: Om te beginnen de bobbel boven de staart, duidelijk voorbeeld van een vet pocket. Ook bij de schouder kun je zien dat de nek echt recht overgaat in de schouder, zonder een duidelijke lijn er tussen. Zeer grote kans dat dat is opgevuld met vet, ook de achterkant van de schouder zie je geen belijning. De nek zelf is heel zwaar en vol, ik vermoed dat dit een paard is wat van zichzelf een vrij brede nek heeft qua bouw, maar dan nog vind ik de nek ook wel heel erg zwaar en er lijkt echt een rand onder de manenkam te zitten. Ribben duidelijk niet te zien, voelen moet je zelf wat over zeggen.
Ik zou deze fjord toch wel een 4,5 scoren denk ik.
Wel mooi om deze fjord na de vorige te zien: deze heeft duidelijk een bredere bouw van zichzelf, meer hals, bredere schouders. En daardoor geef ik hem vrijwel dezelfde score als de vorige fjord, ondanks dat hij veel breder lijkt. Dat is waar het verschil in bouw naar voren komt.

Tesske, als je het topic deels had doorgelezen, had je gezien hoe we de fotos hier beoordelen. Je had dan ook zelf al kunnen bedenken hoe we jou fotos zouden bekijken en beoordelen. Ik vind het dan ook heel jammer dat je de fotos hier plaatst, maar vervolgens ons "commetaar" afwijst. Als je heel graag wil horen dat je het goed doet en ze er nu zoveel beter uit ziet, moet ik je teleur stellen, van de geplaatste fotos af vond ik haar in de winter er beter uit zien. Ze miste toen bespiering waardoor ze wat body mist, maar mager lijkt ze op die foto niet. Op de nieuwe fotos lijkt ze echt te dik, ik kan er weinig anders van maken. Misschien dat duidelijkere fotos een ander beeld geven.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:50

Wat vinden jullie van mijn shet? :)

Afbeelding
Afbeelding
(Zit wat slecht in de vacht, heeft het wat zwaar gehad)

Jodi93Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:54

dankje airborn nou moet ik zeggen meneer is 3 jaar en bijna 1,50 m dus hij is wel huge en dik maar ben aan het inrijden zal binnekort is nieuwe foto's maken miss dat je dan al verschil ziet

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:56

kan alleen maar beter worden dus! Spier er bij, vet er af, hihi. Ik zou zeggen, suc6 met inrijden, en verder lekker lange stukken met'm wandelen :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:22

xTesske schreef:
Hmm maar ben het toch niet eens hoor met jullie vond haar in de winter niet fijn op gewicht, veelste mager.
Ik vind het nu goed misschien een iets te bolle buik. De ribbels zijn trouwens door haar eczeem dan is haar huid nogal raar

Als je fjord breder wil krijgen is het een stuk beter om dit door middel van training te doen. Die van mij was vroeger ook heel smal, maar is ineens heel erg breed geworden.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:01

Jammer dat de manen ervoor hangen, maar hij ziet er echt keurig uit! (de shet)
netjes!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 20:40

Wil jullie toch wel deze foto laten zien :D

Dit was Naomi vlak voor ze bevangen werd (en volgens DAa 100kg te dik) :o :\
Afbeelding

En dit is haar vandaag (21-6) :D (kijk vooral hoe die vetkwabbel op de nek geslonken is :oo )
Afbeelding

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:43

Ziet er al een stuk beter uit

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:45

Gaat al de goede kant op Focussed!

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:25

Hoop dat jullie genoeg hebben aan 1 foto.
Welke score zouden jullie hem geven:

Afbeelding

Hij is 1.79 :)

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:44

Ik vind hem voor het mooie net iets té dun. Mager 2tje, zie hem liever iets voller denk ik!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 00:23

Floor, hele mooie conditie! Mist op de rug en de kont nog wat aan bespiering, hij is misschien iets aan de schrale kant, maar niet veel.
Kont zo van de foto een 2-2,5, middenstuk een 2, schouder een 3 en de nek/hals ook een nette 2,5-3, Kom ik uit op een 2,5 totaal, wat een nette score is.
Dit is wat mij betreft typisch een paard waarbij de voorste helft van het paard en de achterste helft heel anders ogen, waardoor het lastig is om een goede balans te vinden. Juist omdat hij zo groot is, wil je voorkomen dat zn benen teveel belast worden, je wil hem dus niet te zwaar hebben. Als je zijn kont en middenstuk beter gevuld wil zien, zonder dat zn voorhand te vet word, zul je dus echt uitgebalanceerd moeten voeren, en vooral heel goed trainen: spieren kweken, en zo voeren dat het ook mogelijk is om spieren te kweken, maar zo dat hij niet echt vetter word.

Wat mij betreft dus een mooie conditie, schitterend paard! Denk dat heel veel mensen hem te dun zouden scoren omdat ze teveel op de ribben focussen en dat zwaarder laten wegen dan de schouder en hals die wel mooi vol en bespierd zijn.

Hij heeft trouwens ook een hele nette buikvulling op deze foto imo: geen grasbuik, maar ook geen opgetrokken buik, gewoon netjes gevuld.

edit: ff in je profiel gespiekt: hij is 8? Dan zal hij nu klaar zijn met groeien en wat meer gaan uitzwaren. Zou me niets verbazen als hij met een goede training toch best wat spieren aan zet en zo voor het oog al veel gevulder word zonder vetter te worden.

(offtopic, maar wat oogt hij onwijs vriendelijk en open, echt mijn type paard om te zien!)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 00:39

Lynn_x schreef:
Jammer dat de manen ervoor hangen, maar hij ziet er echt keurig uit! (de shet)
netjes!

Dankje! :D

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:57

Over die van floor nog:

Ik denk dat ie idd ook nog bespiering mist, maar dat hij wel iets meer vetjes nodig heeft om ook te gaan verbranden, zo zal die met hardere training voor meer bespiering nog schraler worden.

Mijne is ook heel slank (staat paar pagina's terug). Niet dun (je ziet de ribben niet) maar ze heeft nergens vet. Ik voer haar ook iets bij, omdat ik merk bij zwaardere trainingen dat ze gewoon heel erg afvalt. Ik was bijvoorbeeld naar trainingsweek geweest, en toen ik terugkwam zag je wel ribben.

Ik merk overigens wel dat ze nu echt superfit is. Vorig jaar was ze echt wel 70 kilo zwaarder, ik dacht vooral dat het babyvet was (ze was 4/5) en dat dat wel weg zou trekken. Ze was toen heel vaak wat sloom. Nu ze echt mooi op gewicht is is ze echt superfit!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:20

Daarom zeg ik ook met uitgebalanseert voer ;) Als je het voer goed doet, dan word hij met mer trainen als het goed is niet dunner. Maar dat is wel lastig te bereiken voer technisch hoor :)

Lynn, leuk om te lezen dat je qua fitheid zn verschil merkt! Zal voor jou vast ook fijn zijn!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 16:02

Floor:
Ik vind jouw paard een 2 !
Maar zie ze liever iets schaler als te dik!

focussed : wat is ze afgevallen zeg, super!
ze ziet er goed uit.
ik denk dat ze nu op een 3,5 zit!

Ben er erg slecht in hoor.

peeps:
peeps is 1 juni hoefbevangen geworden, krijgt sindsdien 2x per dag hooi(heb zelf liever meerdere keren een klein portie maar dit is niet mogelijk) heeft nu nog weinig beweging, bij beide voorbenen is het hoefbeen verzakt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SalliBalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:12

Ben benieuwd hoe jullie mijn paard vinden?
Ik heb haar nu 3 weken en ze was iets te dik. We hebben haar voer wat aangepast en ze wordt nu veel meer bereden.

Afbeelding
Hier had ik haar net een paar dagen

Foto's onder met 2 weken
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:56

Gefeliciteerd met je nieuwe paard! Heb je ook een foto waar je paard goed van opzij op staat, zonder zadel?
Dat scoort een stuk makkelijker. Al is mijn eerste indruk van de foto's dat ze toch al ietwat slanker is geworden (met name vetbult bij staartaanzet?).

SalliBalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:02

Safiera schreef:
Gefeliciteerd met je nieuwe paard! Heb je ook een foto waar je paard goed van opzij op staat, zonder zadel?
Dat scoort een stuk makkelijker. Al is mijn eerste indruk van de foto's dat ze toch al ietwat slanker is geworden (met name vetbult bij staartaanzet?).

Afbeelding

Dat bult bij haar kont had ik ook gezien.. ze heeft geen mooie ronde kont.
Misschien komt dat nog? Ik heb haar nog maar net.