Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
annepanne schreef:Mijn paard krijgt twee handen luzerne per dag, weinig dus. Maak me er niet zo druk om en anders kan ik altijd over op Compact gras, nadeel is alleen dat dat slecht los uit de verpakking te krijgen is.
MssMaris schreef:*ziet voor zich hoe zilfstar in de bakjes loopt te kwatten*
Tinkels schreef:jullie voeren allemaal vrij veel luzerne:
Voergezond schreef mij dit:
Luzerne wordt op enkele stallen voor 100% gebruikt als ruwvoer.
Andere fabrikanten die ook ‘kruidenbrokken’ maken en/of supplementen, net als wij dat doen, gebruiken luzerne als ‘drager’, omdat wij de enige zijn die speciale machines hebben ontwikkelt waardoor zij geen grassen als ‘drager’ kunnen gebruiken.
Al met al zou men dus zeggen dat luzerne een goed voedermiddel is.
Hier hebben we ons natuurlijk ook over gebogen, maar kwamen tot de conclusie dat dit niet helemaal juist is; anders hadden wij ook wel supplementen/voeders gemaakt op basis van luzerne, wat overigens veel makkelijker en goedkoper is.
Een duik in de geschiedenis leert ons waarom het niet verstandig is luzerne continu en/of in grote hoeveelheden te voeren; alleen het feit al dat vrij in de natuur levende paarden nooit de beschikking hebben over een continu aanbod van luzerne wekt al argwaan. Luzerne is té ‘rijk’ en combineert niet goed met andere kruiden; supplementen met kruiden op basis van luzerne werken niet of geven in elk geval niet het gewenst effect.
Legers, die afkangelijk waren van paarden, deden altijd hun best om de paarden in topconditie te houden; zij hadden speciale afdelingen die over de paardenvoeding gingen. Geen enkel leger (terug te vinden in de vele verslagen die geschreven zijn) voerde luzerne als hoofdbestanddeel, juist omdat dan vele zaken uit hun verband getrokken werden. Wel gaf men de paarden af en toe een hand vol luzerne, om aan te sterken. Luzerne werd omschreven als veroorzaker van verschillende kwalen, o.a. koliek, hoefbevangenheid, eiwitvergiftigingen, huidklachten, etc.
We weten dat de meningen over luzerne (en ook over andere voedingsmiddelen) verdeeld zijn, maar we hechten vrij veel waarde aan de meningen van ‘gebruikerservaringen’ waaronder dus ook de verschillende legers, die afhankelijk waren van paarden (in tegenstelling tot vandaag de dag, waar het paard gezien wordt als hobbydier). Luzerne gebruiken wij dan ook totaal niet, in geen enkel product.
Wou het toch even plaatsen ter info.