Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_in_Balance

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:16

En Zilfstar? Wat is de conclusie? :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 09:59

Experiment is nog lopende :D
Gisteren om 23:00 uur waren alle 4 de bakjes kruimelig tot stoffig. Hoe minder water hoe meer het in brokvorm bleef "hangen".
Kon bij alle 4 geen bal ervan draaien, bleef maar weinig aan elkaar plakken. Vond de 2 met speeksel wel iets plakkeriger voor mijn gevoel.
Heb bij alle 4 de helft stevig aangedrukt en de rest los gelaten.

Net even gekeken, alle 4 zijn ze wat gedroogder dan gisteren. Het losse spul valt echt zo uit elkaar tot een stof. De vaste gedeelten zijn nog steeds vochtig. Ben daarvan benieuwd hoe het opdroogt (klont, los, vast...)

Tot nu toe zou ik niet zien hoe hiervan een klont te maken is. Maar we zullen zien.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:00

Tja je moet van luzerne gewoon niet teveel geven door die scheve ca/p verhouding.. Maar zoals wij het zullen geven zal dat niet meer dan 1 a 1,5 kg per dag zijn. Ik had Hartog toevallig ook gemaild voor de samenstellingen van de luzernes (brok en mix dan wel) maar ze was de bijlage vergeten in voegen. Zodra ik die heb mail ik ze ook ff door naar voervergelijk.

Spannend Zilf!
Enige wat ik me kan bedenken is dat van de brok de buitenkant nat wordt, de binnenkant nog gewoon brok en zo aan elkaar plakt..

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:04

leuk experiment :D
Het bakje waar je zout bij hebt toegevoegd is dus niet anders dan de anderen?
Misschien is het nog een idee om aan het eind nog een keer water toe te voegen en kijken of het dan plakkerig wordt of niet. Dat gebeurt ook in de voerbak als ze het laten liggen en later opeten.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 10:05

De brokken vallen bij aanraking echt als stof uit elkaar, ook degenen die dus minder nat geworden zijn. Het vocht verdeeld zich duidelijk door de gehele brok en dan wordt het gewoon stof. Er plakt echt niets aan elkaar. Aan mijn vingers blijft slechts een dun laagje stof plakken (aan mijn zweet zeg maar) net als bloem aan een visfilet...

Tot op dit moment zie ik geen verschil in de bakjes met en zonder zout. Heb dus alleen een verschil gemerkt met of zonder speeksel maar dan nog minimaal. Heb net wel weer wat speeksel toegevoegd bij die 2 bakjes op het aangestampte gedeelte. Idd om te kijken of dat wat doet. Het is nu afwachten tot alle vocht eruit is om te zien of er iets klontert, want dat was het idee (dat het na opdrogen een dikke klont wordt wat ze eten en vast komt te zitten)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:25

Mijn paard krijgt twee handen luzerne per dag, weinig dus. Maak me er niet zo druk om en anders kan ik altijd over op Compact gras, nadeel is alleen dat dat slecht los uit de verpakking te krijgen is.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:26

*ziet voor zich hoe zilfstar in de bakjes loopt te kwatten* :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 10:31

MssMaris schreef:

;)

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:31

annepanne schreef:
Mijn paard krijgt twee handen luzerne per dag, weinig dus. Maak me er niet zo druk om en anders kan ik altijd over op Compact gras, nadeel is alleen dat dat slecht los uit de verpakking te krijgen is.

Je moet de juiste plak kant zien te vinden ben ik achter :P Als je die hebt kan je makkelijk je platte hand tussen zo'n richel krijgen en trek je het zo uit elkaar.
goidspuw :')

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:00

MssMaris schreef:

:D :D

Top dat je zoiets uitprobeert trouwens, erg leerzaam!

Ik voer overigens ook lucerne hoor, 2 a 3 voerscheppen en daarbij 1 schep HH.
Ik hou mijn paard er beter mee op gewicht en we gaan straks weer spieren opbouwen na een hoop problemen dus dan kan hij 't ook wel gebruiken.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:23

Lucerne (alfalfa) wordt al vanaf de 13e eeuw gebruikt voor voeder voor vee, paarden enz niet als alleen ruwvoeder maar gemengd, heeft vele goede eigenschappen, rijk aan eiwit, calcium, vit in de B groep, Vit C Vit D, Vit E en Vit K.
Hiernaast wordt vooral in Amerika waar de meeste alfalfa wordt verbouwd nog ander ruwvoeder bij gegeven.
Dus klopt niet helemaal wat er gezegd wordt dat het vroeger niet gegeven werd, het is al een heel oud gewas.
Zelfs in de kruidengeneeskunde werd het gebruikt voor de spijsvertering,

Wat betreft de kruidenbrok die alleen voergezond zou maken en andere fabrikanten lucerne zoudn gebruiken als drager is niet helemaal juist, Agrobs gebruikt geen" drager" van lucerne het zijn grassen en kruiden!!
Ja en grassen en kruiden hiervan is er 1 en dat is lucerne.

Ik heb het gevoel dat negatieve info over lucerne zoals de info die ze hebben gegeven ten koste gaat van de verkoop van HH zoals een ander al zei.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:51

Zilfstar schreef:
MssMaris schreef:

;)

Hahahahah, ik dacht ook al in plaatjes :+

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:54

Tinkels schreef:
jullie voeren allemaal vrij veel luzerne:

Voergezond schreef mij dit:

Luzerne wordt op enkele stallen voor 100% gebruikt als ruwvoer.

Andere fabrikanten die ook ‘kruidenbrokken’ maken en/of supplementen, net als wij dat doen, gebruiken luzerne als ‘drager’, omdat wij de enige zijn die speciale machines hebben ontwikkelt waardoor zij geen grassen als ‘drager’ kunnen gebruiken.

Al met al zou men dus zeggen dat luzerne een goed voedermiddel is.

Hier hebben we ons natuurlijk ook over gebogen, maar kwamen tot de conclusie dat dit niet helemaal juist is; anders hadden wij ook wel supplementen/voeders gemaakt op basis van luzerne, wat overigens veel makkelijker en goedkoper is.

Een duik in de geschiedenis leert ons waarom het niet verstandig is luzerne continu en/of in grote hoeveelheden te voeren; alleen het feit al dat vrij in de natuur levende paarden nooit de beschikking hebben over een continu aanbod van luzerne wekt al argwaan. Luzerne is té ‘rijk’ en combineert niet goed met andere kruiden; supplementen met kruiden op basis van luzerne werken niet of geven in elk geval niet het gewenst effect.

Legers, die afkangelijk waren van paarden, deden altijd hun best om de paarden in topconditie te houden; zij hadden speciale afdelingen die over de paardenvoeding gingen. Geen enkel leger (terug te vinden in de vele verslagen die geschreven zijn) voerde luzerne als hoofdbestanddeel, juist omdat dan vele zaken uit hun verband getrokken werden. Wel gaf men de paarden af en toe een hand vol luzerne, om aan te sterken. Luzerne werd omschreven als veroorzaker van verschillende kwalen, o.a. koliek, hoefbevangenheid, eiwitvergiftigingen, huidklachten, etc.

We weten dat de meningen over luzerne (en ook over andere voedingsmiddelen) verdeeld zijn, maar we hechten vrij veel waarde aan de meningen van ‘gebruikerservaringen’ waaronder dus ook de verschillende legers, die afhankelijk waren van paarden (in tegenstelling tot vandaag de dag, waar het paard gezien wordt als hobbydier). Luzerne gebruiken wij dan ook totaal niet, in geen enkel product.

Wou het toch even plaatsen ter info.

Hier omschrijven ze ook dat het al een heel "oud" product is en dat het wel te gebruiken is bij paarden. Alleen door hun onderzoek staan ze zelf niet achter het gebruik er van.
Zoveel mensen, zoveel wensen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:54

Nou zilfstar, tot dusver weten we dus nog niet hoe komt dat mijn brokken plakkerig/klonterig worden whaha. Want bij jou valt het nog steeds uit elkaar en het zout maakt ook niet uit. Ik ben benieuwd wat er gebeurd als het een paar dagen blijft staan.. ik kon het bij elkaar gaan schrapen en dan werd het klonterig/plakkerig zand. Enige logica die ik erbij kan bedenken is wat jij zegt; er komt nieuw speeksel bij en toch van de liksteen.
Wat ik nog steeds wel logisch vindt; alles dat als 'plakkerig zand' achter blijft, wat toch wordt opgegeten, kan i.m.o. wel achterin die keel blijven plakken en zo slokdarmverstopping veroorzaken.. Wat denk jij?

edit: worden paarden van lucerne extra heet? Mijn paard gedraagt zich sinds 2 dagen als een idioot, heel fris en heet en voornamelijk dwars. Ik ben nog niet achter de oorzaak (lees; kou, dunne vacht, mist, donker om de bak, uittesten). Maar ik weet niet of er iets in lucerne zit wat zijn gedrag kan veroorzaken?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:59

Luzerne heeft een hoge energiewaarde dus ze kunnen er fris van worden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:02

De mest van mn paard was in het begin ook heel dun en hij heeft ook weer erg last van windjes.. kan dit ook komen van de luzerne?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:11

Die van mij kreeg alleen dunne mest van de pavo DailyPlus

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:32

Marcella schreef:
Luzerne heeft een hoge energiewaarde dus ze kunnen er fris van worden.

Wil je dit ff uitleggen? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:08

ik voer nu een tijdje equifyt,misschien leuk te lezen voor geinteresseerden dat mijn pony het er goed op doet?
Waar ik hem vorig jaar nauwelijks in galop kreeg(meneer was traag,bozig,stakerig,dun,glansde niet)
is hij nu lekker voorwaarts,actief,glanst,krijgt wat meer vulling en overall is hij vrolijker.
Hij doet het er goed op.

Ik voer de herbs,soms de zupa en sinds enkele dagen ook de aspero...heb alleen proefje hiervan,de grote zak moet ik nog kopen.
Meneer vindt het erg lekker.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:17

Goed om te horen!
Altijd fijn als je het juiste voer voor je paard hebt gevonden. :)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:30

Wat is jullie mening over het bijvoeren van wat wortels? Zeg zo'n 2 a 3 wortels per dag?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:49

annepanne schreef:
Wat is jullie mening over het bijvoeren van wat wortels? Zeg zo'n 2 a 3 wortels per dag?

dat krijgen die van mij al jaren, ze vinden het heerlijk ( ze krijgen zelfs nog meer dan 2/3 wortels)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:51

Ik hoorde dat er in de winterpenen veel suikers zitten. Mij is ook weer verteld dat ze vooral uit water bestaan..
Dus ik weet 't niet :)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:35

Ik geef alle paarden ook wat wortels, ik geloof dat natuurlijke suikers niet zo slecht zijn, mits niet al te veel..
Mijn tandarts vertelde dat na het drinken van een glas cola het 2 uur duurt voor de zuurgraad in je mond zich weer hersteld heeft, na het eten van een banaan 2 minuten!
Dus denk ik ook dat die suikers veel beter opneembaar en verwerkbaar zijn voor het lichaam, de natuur heeft het allemaal wel heel mooi gemaakt.

Ik had een zak seniores priores gehaald van Subli om te kijken of mijn hengst dat wil eten en net iets dikker mee wil worden, nu zag ik dat daar genetisch gemodificeerde voedingsstoffen in zitten, dat staat mij meteen tegen..
Zijn hier mensen die daar een mening over hebben?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:49

Volgens mij zijn de penen nog niet eens zo erg. Al hoort dat volgens mij niet tot het natuurlijk rantsoen van een paard. Maar er zitten heel snel schimmels in de penen, nog voor je het kan zien. En daar zijn de darmen van een paard erg gevoelig voor. Dus als je geen grote zak koopt en zo vers mogelijke peen geeft, kan dat niet veel kwaad denk ik (mits ie geen IR paard hebt).