Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:34

Maris schreef:
EM mix heet tegenwoordig omega 369 mix en is een mix van verschillende olieen ( verder geen vit en min, dacht ik )

Als je zoekt op Subli EM dan vind je nog wel de pagina http://www.subli.nl/Assortiment/nl/81/E maar via het menu kom je er niet meer.
Maar die andere staat ook op de site met dezelfde info, alleen staat daar wel bij dat het verrijkt is met vit. C en E http://www.subli.nl/Supplementen/nl/114 ... 9-Mix.html
De foto onderaan ziet er in ieder geval net zo uit als de EM er uit zag, maar daar zat dus wel degelijk vit. en min. in, ik heb het vrij lang gevoerd en omdat mijn paard toen al weinig krachtvoer kreeg was ik daar juist zo blij mee, omdat ik dus een gecombineerd vit./olie preparaat had hiermee.
Maar kan me voorstellen dat wanneer mensen wel veel krachtvoer voeren en ook nog dit, dat je met toegevoegde vitamines wel een keer gaat over doceren en dat ze't daarom verandert hebben...

Vera

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:52

Ik ben net terug van Horse Wellness en heb nu een NAF suppl. in poedervorm met olie, dus net zoiets als EM denk ik.
Verder ga ik eerst de Kwikbeet opvoeren naar 1 schep ipv een halve.

En TLC van mama wil ook vast een hoop helpen ;)
Ze heeft me gewoon gemist :P

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:03

Kijk eens hoe goed mn mannetje eruit ziet (foto van vanmiddag). Een heel verschil vergeleken met de foto van 2 april 2009 op pagina 22! Hij heeft deze winter veel beter doorstaan, voor het eerst zonder deken. Hij krijgt nu sinds een maand de wiesencobs + force (+ een beetje zonnebloemolie).

Afbeelding

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:24

Hij ziet er inderdaad super uit!

Geven jullie de Force precies als op de verpakking?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:18

Volgens de verpakking zou een ''westernras'' geloof ik 80-100 gram per dag mogen hebben. Maar omdat mijn paard nog twee keer een kwart (basis sport)brok krijgt, geef ik 'm 70 gram Force per dag. :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 23:26

touchofpink schreef:
sinds kort is mijn paardje veel aan haar himalaya steen aan het likken en ze begint ineens ook aan hout te bijten. Kan het zijn dat ze toch iets te kort komt door de wiesencobs+force?

Dan is zeker mogelijk
De Himalaya likstenen bestaan voornamelijk uit zout en ze missen de zo belangrijke mineralen

Citaat:
Himalaya
Overal waar deze steen wordt aangeprezen wordt genoemd dat deze steen talrijke sporenelementen bevat, maar volgens de ingrediëntenlijst zijn de hoeveelheden dermate minimaal dat ze geen praktische bijdrage leveren in het voorzien van de mineralenbehoefte van het paard. Praktisch gezien bestaat de steen dus eigenlijk alleen maar uit NaCl, oftewel gewoon keukenzout.

Een betere keuze is een rode rockies rode KNZ liksteen

Op deze site staan de exacte verhoudingen van mineralen
http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/likstenen.htm

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 00:19

Ziet er goed uit, Toekie :D

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 13:35

unamie schreef:
touchofpink schreef:
sinds kort is mijn paardje veel aan haar himalaya steen aan het likken en ze begint ineens ook aan hout te bijten. Kan het zijn dat ze toch iets te kort komt door de wiesencobs+force?

Dan is zeker mogelijk
De Himalaya likstenen bestaan voornamelijk uit zout en ze missen de zo belangrijke mineralen

Citaat:
Himalaya
Overal waar deze steen wordt aangeprezen wordt genoemd dat deze steen talrijke sporenelementen bevat, maar volgens de ingrediëntenlijst zijn de hoeveelheden dermate minimaal dat ze geen praktische bijdrage leveren in het voorzien van de mineralenbehoefte van het paard. Praktisch gezien bestaat de steen dus eigenlijk alleen maar uit NaCl, oftewel gewoon keukenzout.

Een betere keuze is een rode rockies rode KNZ liksteen

Op deze site staan de exacte verhoudingen van mineralen
http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/likstenen.htm

Ik heb ook een rode knz liksteen zo'n grote vierkante maar die raakt ze nog niet eens aan. soms gebruikt ze m als krabpaal en heeft ze ineens een rood voorhoofd :+ verder doet ze er niks mee. Zou ik de Himalaya weg moeten halen? hij is al zo ver op dat hij binnenkort in tweeen breekt denk ik. Zal ik dan een nieuwe neerhangen? blijkbaar heeft ze er toch iets van nodig??

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:57

Hoi,

Er zijn hier best veel mensen die zijn overgestapt van krachtvoer naar alleen grasbrok voeren toch ?
En hoe ging die overgang voor jullie paarden ? Gemakkelijk ???
Op PN staat er soms dat het wel 2 jaar kan duren voordat paarden snelle koolhydraten ontwent zijn !
Ik twijfel een beetje. Mijn paard heeft gevoelige darmen, waarschijnlijk is dan minder tot geen krachtvoer veel beter. Alleen valt hij ook gemakkelijk terug in gewicht. Dus ik denk dat alleen grasbrok + een supplement niet genoeg is. Olie erbij kan natuurlijk en ook pulp ( krijgt hij er nu ook bij ).

Er zijn ook genoeg sites op internet te vinden waarop staat dat himalya-likstenen juist wel mineralen en sporenelementen bevatten . Dus welke versie waar is ??

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:30

Maris, ik heb ook zo'n dame en ben nog een beetje aan het uitzoeken. De overstap was eenvoudig, daar lag het niet aan.
De twee ponies blinken inmiddels tegen je op en zien er veel beter uit dan met krachtvoer.
De Quarter heeft meer moeite om op gewicht te blijven maar dat had ze met krachtvoer ook. Ze is ook niet zo'n eter, dat maakt het ook niet makkelijk. Alles gaat heel langzaam en in kleine dameshapjes. Dus de ponies eten het meeste van het hooi op maar ik wil haar ook niet overdag apart zetten, dat vind ik weer zielig.

Ik geef haar nu 1 gele voerschep Equicobs (kruidengrasbrok), 1 gele voerschep Kwikbeet (bietenpulp), NAF olie vitamine prep. en een klein klein scheutje olie (anders gaat ze aan de poep).
En uiteraard zo goed als onbeperkt hooi.
Ik ben nu zo'n 3 maanden bezig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:33

En Vera, heb je nu een beetje een goede combi gevonden ?
Mijn paard is 21 en ook nog eens een stuk groter ( denk ik ) als jouw paard ( dus heeft nog meer energietoevoeging nodig ) , en ik wil niet al teveel uitproberen. Plus dat ik een beetje vrees dat hij met enkel grasbrok en vit en min supplement b.v. geen genoeg hoogwaardige aminozuren binnenkrijgt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:40

Vera, is't geen idee om het hooi in fijnmazige netten te doen en dan ook echt 3cm. mazen nemen. Dan kunnen de pony's minder snel eten (sowieso gezonder). Bambi ook, maar die eet nu al langzaam dus ze kan dan langer hooi blijven eten. Meer hooi zou haar denk ik wel kunnen helpen in't beter op gewicht blijven en met zo'n 3 cm. net kun je echt onbeperkt hooi voor hun neus houden zonder dat ze zich kunnen over eten.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:47

Maris, wiesencobs hebben een normaal eiwit gehalte, daar zouden ze't in combinatie met gewoon goed hooi goed op moeten kunnen doen. Staat je paard hoog in training of is'ie in de groei, dan kun je overwegen om bijv. lucerne bij te voeren voor extra eiwitten.
Overigens heeft grootte daar niet zoveel mee te maken, als je hem gewoon de hoeveelheden voert die bij zijn gewicht/grootte horen dan moet hij daar mee uit kunnen. 't Is natuurlijk logisch dat een groot paard meer nodig heeft dan een klein paard. Geef je dus meer hooi en eventueel meer wiesencobs en op trainingsdagen wat lucerne er bij...

Wat zouten en likstenen betreft. Ik had een rode brick en een himalayasteen hangen en toch bleef Ben zwart zand likken als ik geen zeewier voerde. Dat deed hij overigens ook al toen hij nog Subli zonder kreeg dus dat staat volledig los van het wiesencobs voeren. Toen ik wat langer wiesencobs met vit/min voerde ging het trouwens wel over, de laatste twee maanden dat ik hem had was 't op en heeft' ie niet gehad en ook niet meer gelikt. Ook de rode brick was toen op dus door de vit/min. te voeren voldeed ik duidelijk wel in een behoefte, alleen duurde het wat langer voordat dat volledig aangevuld was denk ik.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:57

Hoi Francis,
Hij krijgt nu onbeperkt hooi, maar ik moet hem daarnaast echt bijvoeren om hem op gewicht te kunnen houden ( in de winter ). Geen idee of dat lukt met "alleen" grasbrok ( en vit en min en misschien pulp erbij ). Zou natuurlijk een kwestie zijn van uitproberen. Maar op dit moment zit hij niet lekker in zijn vel, dus nu durf ik het zeker niet te proberen. Hij krijgt ook al 21 jaar wel krachtvoer ......
Lucerne is helaas geen optie, daar krijgt hij mok van.
Of grasbrok idd alle aminozuren bevat in goed opneembare vorm weet ik niet ?!

En of hij alleen grasbrok eet, dat vraag ik me ook af. Misschien als hij wel moet omdat hij niets anders krijgt ?! Maar echt lekker vindt hij het niet ( ja wel, met een paar handjes muesli erdoorheen ;) )
Jullie zeggen dat de Marstall grasbrok lekkerder ruikt dan die van argrobs he ?
En komen paarden bij in gewicht van grasbrok ?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:24

Die van mij vallen er iig niet van af := :D

Inmiddels ben ik zover dat ik de Wiesencobs ook als beloning voer (en dat het ook als zodanig wordt gezien). Echt een verantwoord tussendoortje dus :D .

Als je een paard dik wilt krijgen is onbeperkt hooi idd DE manier.
Ik heb geprobeerd onbeperkt hooi te voeren in kleinmazige (3 cm) netten maar dat ging echt niet goed :oo . Ze krijgen nu dus toch weer porties en staan daardoor tussendoor wel eens een uurtje of anderhalf zonder. Niet ideaal, maar zo dik als ze zijn/waren is ook absoluut niet gezond!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:39

Mac schreef:
Die van mij vallen er iig niet van af := :D

Als je een paard dik wilt krijgen is onbeperkt hooi idd DE manier.

Helaas, mijn paard krijgt onbeperkt hooi en ik moet hem daarnaast echt bijvoeren om hem op gewicht te houden !
Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat hij ongeveer 13 kg hooi krijgt per dag ( hij weegt 700 kg ), dus niet mega mega veel, maar meer eet hij niet op.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:46

Da's flink wat idd :oo !
Het zal toch de leeftijd zijn die hem parten speelt :(:) ...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:48

ooh ik vond juist 13 kg niet mega veel ..... ik lees wel eens over paarden die zo 1 pak hooi per dag opeten !

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:29

Maris, ik zou het wel durven proberen met Wiesencobs.
Geloof da'k het al eerder verteld had maar op de pensionstal waar Ben stond zijn een aantal mensen Cobs gaan voeren nadat ik dat begonnen was te voeren. Een van de paarden die over ging was een heel oud paard, broodmager, kon z'n eten slecht binnen krijgen door een letterlijk 'aftands' gebit en hooi eten was bijna niet mogelijk. Zij is geweekte cobs gaan bijvoeren, twee keer een emmer per dag als ik 't goed heb (weet ik niet zeker hoor), je zág het paard bijna aankomen. En dat was vorig jaar winter, hij ging zonder deken naar buiten overdag, ook toen het 2 weken -15 was en ondanks dat bleef hij met de cobs aankomen.

Dat niet lekker vinden is tijdelijk. Als je er muelsi doorheen blijft doen went hij niet aan de smaak, meeste paarden moeten even wennen aan het 'suikerloos' maar zijn ze er aan gewend dan eten ze het graag. Even een weekje volhouden en kijken of hij het dan nog zo slecht eet. Er zijn er maar heel weinig die het echt niet eten.
Agrobs ken ik niet, ik weet wel dat Ben heel duidelijk voorkeur had voor de Marstall boven die van St. Hippolyt, daar zit duidelijk verschil in.

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:37

Hier was de overgang op zich geen punt, ze kregen de laatste tijd al heel weinig krachtvoer. Ik vind wel dat je ze er echt ronder mee kunt voeren. Ik ben nog wel zoekende naar een goede hoeveelheid. Ze krijgen nu twee handjes per dag en maar 40 gram force, wel onbeperkt goed hooi erbij. Ze stuiteren heel snel van teveel.....ben er nog niet achter of dat van teveel Force is of teveel cobs....? Jullie een idee? Vandaag dat ik ook benieuwd ben of jullie de aangeraden hoeveelheid Force voeren.

Ook hier geef ik een paar cobs droog als beloning! Dat vinden ze ook heerlijk!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:44

Droog doe ik niet meer. Nu twee keer een lichte slokdarmverstopping gehad bij Ben. Gimli at ze rustig maar Ben probeerde er zoveel mogelijk tegelijk in z'n mond te verzamelen voor hij slikte (paar keer wat cobs uitgestrooid op de grond zodat ze er wat voor moesten doen).

Ik voerde 1 schepje Force, de laagste geadviseerde dosis voor pony's zonder arbeid (30 of 40 gram is dat dacht ik).
Stuiteren heb ik met Ben geen last van gehad, ook niet toen ik nog meer Force gaf (in't begin gaf ik 2 schepjes per dag) en meer of minder cobs maakte ook niet uit (maar dan heb ik het bij 'meer' over hoogstens 1/3e voerschep ofzo... Veel meer zal het niet geweest zijn.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:47

Francis schreef:
Vera, is't geen idee om het hooi in fijnmazige netten te doen en dan ook echt 3cm. mazen nemen.

Ik heb het XXL hooinet met kleinste maas vanwww.hooinet.nl hangen, dat is al lekker peuteren :P

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:44

Francis schreef:
Dat niet lekker vinden is tijdelijk..

:n onze vreetzak Feline gooit de emmer nog steeds door haar box heen. Eet het niet!
Ben nu al een paar maanden verder, ze ziet er verder meer dan blakend uit dus ik maak me geen zorgen :D

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:12

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:58

Hoi Maris,

Ik geef nu ook (de hele winter al eigenlijk) de wiesencobs van agrobs, ik week ze in het water, ik heb het de naam "erwtensoep" gegeven..........
Ik meng haar eten er door en smullen maar! Heerlijk vindt ze het!
Het ruikt ook lekker.
Wel heb ik het opgebouwd, dus eerst een handje of 2 en zo steeds meer.......