[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:11

Wees er maar zeker van dat ze van het gras nu ook nog gewoon lekker aankomen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 16:46

Niet doen hoor. Het gras is door de warmte en droge periode van de afgelopen tijd mega gesuikerd. Dan komen ze super aan.

Ik bouw altijd een kriebel uurtje in op de tijd dat ik er ben. Dan zet ik ze van de wei. Mogen ze samen kriebelen. Ondertussen doe ik mijn klusjes of kriebel ik mee.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 11:59

Heeft hier iemand tips voor een fijn supplement voor extra spieropbouw voor een paard met overgewicht?
Zijn uiteraard ook bezig met training, maar zou graag wat extra willen ondersteunen.
Ze krijgt nu vitbalix, grasbrok en Glucobalance.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 12:07

Eiwitpoeder :) ik geef erwteneiwit van bulk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 12:50

Rijst- of erwteneiwit inderdaad, muscle impuls is een fijn supplement voor de spieren.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:26

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 08:42

Hoi hoi,

Ik kom mij ook weer eens melden. Helaas een hele slechte winter gehad waarbij ik mij bijna kon melden in het topic voor magere paarden... Gaat het nu alweer stukken beter. Zelfs dat mijn pony alweer dikker wordt.
Nu hoeft ze niet te dik te worden natuurlijk dus wil ik dat voorkomen.:)

Sinds we verhuisd zijn gaat het stukken beter met dat ze aangekomen is. Nu houden zo. Helaas staat ze nu van 8u tot 8u op het land, ze staat op een pp waarbij het hek naar het land open staat dus kan hier vrij weinig tegen doen. Graasmakser blijft gewoonweg niet zitten, van alles geprobeerd. Gras is zeker niet hoog meer.

Nu krijgt ze een halve schep subli ponybrok en 2 handjes lucerne. En supplementen voor haar spieren/pezen/gewrichten. Maar merk dat er toch nog vrij veel in de ponybrok zit.

Het is nu alleen zo dat ze vrij weinig doet aan bewegen. Ze beweegt in de paddock wel maar ik kan haar niet rijden. We zijn wel nu sinds kort lekker bezig met grondwerk en loswerken en trainen vanaf de grond. De basis hoe ze haar lichaam goed gebruikt.

Ik zit eraan te denken om haar voor nu met het weide seizoen op pavo vital te zetten met een schep lucerne, vanwege de supplementen. Alleen dan ben ik bang dat ze net wat energie gaat missen voor het grondwerk. Zeker ook met de wat warmere dagen.

Iemand nog eventueel tips? :) Bij mij is cavalor en pavo het makkelijkst te krijgen. Subli ook nog wel.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 09:12

Wat voor grondwerk doe je dat ze daar extra energie voor nodig zou hebben?
De meeste paarden functioneren prima op alleen een vitaminebrokje.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:35

JudithO schreef:
Wat voor grondwerk doe je dat ze daar extra energie voor nodig zou hebben?
De meeste paarden functioneren prima op alleen een vitaminebrokje.

Dankjewel! Het is echt basiswerl dus ze moet wel goed haar lijf en spieren/gewrichten gebruiken.

Maar dan ga ik inderdaad lekker over op een balancer en lucerne. Ze krijgt onbeperkt hooi ook.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:43

Dan zou ik het daar inderdaad bij laten. Overvoeren doe je al snel :)
En mocht ze toch een gebrek aan energie krijgen, dan kun je er altijd nog wat anders bij gaan voeren.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:22

SunnyHorse schreef:

Overigens is de thinline ook enorm makkelijk zelf te maken als je een beetje handig bent maar dát terzijde :D[/quote]

Dit ga ik idd proberen -:)[/quote]
Hoe dan
Heb je tips materialen en patronen

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 21:55

We zaten hier even in een dip. Paard liep voor mijn gevoel al een poosje niet 100% rad. Dus hup, naar de kliniek gegaan. Daar zeiden ze, hij is te dik, dus bevangen. Foto's gemaakt, niks op te zien. Alleen een wat dunne zool. Ijzers met zooltjes er onder gezet en ik moest maar gewoon door rijden. Hij moest minstens 100 tot 150kg afvallen :wow:
Maar ergens zat het mij niet helemaal lekker, dus paar weken later naar een andere kliniek voor second opinion. Blijkt hij gewoon in beide voorbenen in het hoefgewricht, atrose te hebben. Ingespoten en weer rustig aan doen. Dus tja, dan gaat het afvallen ook niet zo hard. Maar in de 2e kliniek ook even gewogen. Hij weegt precies 600kg, je kan zijn ribben ook gewoon makkelijk voelen. De da daar snapte ook echt niet waarom hij zoveel zou moeten afvallen, dan hou ik geen paard meer over >;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 21:58

Pally schreef:
We zaten hier even in een dip. Paard liep voor mijn gevoel al een poosje niet 100% rad. Dus hup, naar de kliniek gegaan. Daar zeiden ze, hij is te dik, dus bevangen. Foto's gemaakt, niks op te zien. Alleen een wat dunne zool. Ijzers met zooltjes er onder gezet en ik moest maar gewoon door rijden. Hij moest minstens 100 tot 150kg afvallen :wow:
Maar ergens zat het mij niet helemaal lekker, dus paar weken later naar een andere kliniek voor second opinion. Blijkt hij gewoon in beide voorbenen in het hoefgewricht, atrose te hebben. Ingespoten en weer rustig aan doen. Dus tja, dan gaat het afvallen ook niet zo hard. Maar in de 2e kliniek ook even gewogen. Hij weegt precies 600kg, je kan zijn ribben ook gewoon makkelijk voelen. De da daar snapte ook echt niet waarom hij zoveel zou moeten afvallen, dan hou ik geen paard meer over >;)

Wat een bizar verhaal joh…
Hebben ze in die eerste kliniek ook verder helemaal geen kreupelheidsonderzoek gedaan en uitverdoofd?
Goed dat je verder hebt gezocht, sterkte ermee!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 23:04

Sommige veeartsen kijken gewoon echt niet verder dan het plaatje dat ze willen zien. Goed dat je verder hebt gekeken hoor. Paard boft met zo'n baas.

Hier ook wat trubbles. Pony loopt raar stijf op het harde. Maar niet altijd. Veearts zei zit in de bovenlijn. Osteopaat zegt ja heup niet goed maar z'n thermografie zegt warme voeten, dus toch richting hoefbevangen. Veearts zegt weer, niks van te merken. Geen reactie op knijptest, geen harde hals.

We zijn wel 3 dagen daarna van stal gewisseld. Ben van kort gestessed gras nu naar vrij lang gegaan. En in de kudde, dus ze heeft veel minder tijd om te eten. Plus elke dag paar uurtjes op stal. Dat is nu 4 dagen geleden. En Nu stapt ze ook al 2 dagen weer goed op het harde. Maar goed dat hebben we ook eerder gehad. In de bak en op het land zie je er ook niks aan.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:07

Nouvel schreef:
Pally schreef:

Wat een bizar verhaal joh…
Hebben ze in die eerste kliniek ook verder helemaal geen kreupelheidsonderzoek gedaan en uitverdoofd?
Goed dat je verder hebt gezocht, sterkte ermee!

Jawel. Ze hebben hem op het harde en zachte laten lopen. Buigproeven gedaan (en toen liep hij echt niet goed), uitverdoofd en weer op het harde lopen. Maar hij had schijnbaar het beeld van te dik al vast staan. Dus het was hoe dan ook bevangen volgens de da. Nou is mijn paard ook wel aan de dikke kant, anders zat ik ook niet in dit topic, maar geen 100 tot 150kg!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:12

Heb je toevallig een foto ? Ik ben wel heel benieuwd naar het beeld als de dierenarts zegt dat er zoveel af mag

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:30

Wat een raar verhaal Pally. En wat fijn dat je toch verder bent gaan zoeken, nu kun je tenminste wat voor hem doen voor de langere termijn. En dan gaat het afvallen vanzelf wel weer komen.

Hier gaan we ook weer de verkeerde kant op, vorig jaar is ze heel goed afgevallen naar een net ( nog iets te dik maar acceptabel) gewicht. Inmiddels staat ze alweer 5,5 maand op boxrust en wordt ze steeds weer dikker. De eerste maanden mocht ze helemaal niets, ze heeft 15 weken volledig op stal gestaan. Ze heeft een deel daarvan op vlas gestaan, dat hielp tegen de kilo's. Maar daar zijn haar hoeven zo slecht van geworden dat ze weer naar stro moest. Ze krijgt graszaadhooi, in hooinetten. Verdeeld over 3 beurten, ze staat ook gerust een paar uur zonder hooi.
En nu mogen we heel langzaam weer wat opbouwen, ze mag alleen gecontroleerd bewegen. Ik stap 2x per dag, we zitten nu op 15 minuten per keer en we mogen per week met 6 minuten opbouwen. Dus ik stap elke dag 1 minuut langer. Om haar toch wat langer uit haar stal te hebben, graas ik met haar. Sinds afgelopen weekend doen we dat met graasmasker. Dat is 's-morgens 20 minuten en 's-middags 40-50 minuten. Ik snap dat ik dat beter niet kan doen, maar het is de enige manier waarop ik haar in ieder geval per dag wat meer uit haar stal te hebben. Ze kan niet op een paddock, er staat te weinig gras op de landjes om haar daar rustig voor een langere periode te hebben. Ik hoop dat ik haar nu stabiel kan houden omdat we steeds iets meer mogen stappen, maar ik baal zo dat alles wat we vorig jaar zijn afgevallen er bijna weer aan zit.

Nog even volhouden tot we weer echt aan de slag mogen, ik weet gelukkig dat ze vorig jaar netjes is afgevallen dus dat gaat vast weer lukken. Voor nu maar even de prioriteit op beter worden maar |(

Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:42

In het gras zit veel suiker momenteel, vanwege de droogte en de regenval van gisteren. Dat kan dus serieus gevaarlijk zijn. Balen dat je geen paddock hebt. Is een stukje afzetten en daar hooi geven geen optie?

Hier gaat het nog steeds goed, ondanks de blessure. We stappen 2-3x per week ongeveer een half uurtje, dus daar moet hij het niet van hebben. Ik heb het idee dat het tracksysteem werkt. We hebben zo'n 300 meter track, met daarover verspreid 8 voerplekken. Ik gebruik er elke keer maar 4 of 5 en elke keer andere, zodat ze gaan zoeken naar de netten. Ik voer nu een afgewogen hoeveelheid hooi 2x per dag, maar ik wil naar 1x per dag voeren met dezelfde hoeveelheid. Om te voorkomen dat ze te lang zonder staan ga ik weer stro bij geven, zodat ze kunnen blijven knabbelen.

Ik heb nog een restpartijtje hooi en vanaf volgende maand heb ik een vaste partij hooi voor een heel jaar. Dus dan ga ik een uitgebreide test doen (vanavond monsters nemen, dus volgende week heb ik wel de uitslag).

Alleen de shet is nog te dik, maar die komt van 24/7 gras en moet nog af gaan vallen :D
Mijn haflinger heeft wel wat spekkies, maar niet in de gevarenzone. De dierenarts was zeer tevreden over het management en vond dit voor deze tijd van het jaar heel acceptabel. Fijn om te horen :j

Afbeelding

Afbeelding

En dit is mijn jonge merrie. Ook een sober dier, maar doet het goed op dit management zonder tekort te komen.
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:51

Die van mij is ook te vet maar daar voel je de ribben ook :+ dus t is niet zo zwart wit.

Sterkte met je paard!

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:07

@daihyo, helaas is paddock met hooi geen optie. Ze mag alleen los als ze absoluut rustig blijft. Rustig gaat ze niet blijven op een paddock, omkopen met het allerlekkerste op aarde is het enige wat daar in zal helpen.

Gelukkig is het gras waar we grazen op een dijk, dat is niet kort en niet dor geweest. Dus hopelijk helpt dat mee met een lager suikergehalte. Ze snackt ook lekker van het riet(en dat valt niet mee met een graasmasker op) en distels en ander onkruid.
Het is een beetje roeien met de riemen die ik heb ben ik bang voor nu.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 14:20

Dat zal zeker schelen. Hoe uitgebloeider, hoe minder het gevaar.
Een graasmasker zal ook zeker schelen :j
Het is zoals het is inderdaad. Hopelijk blijft de schade beperkt :j
Geef je al glucobalance bij? Dat kan ook schelen.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 18:25

SunnyHorse schreef:

Overigens is de thinline ook enorm makkelijk zelf te maken als je een beetje handig bent maar dát terzijde :D[/quote]

Dit ga ik idd proberen -:)[/quote]
Is het gelukt om hem zelf temaken
Ben benieuwd

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 18:39

Sinds gister hier de thinline ben nog niet helemaal tevreden, mevrouw eet ong 5 kilo weg in ong 3 uur. En dan zit het in een hooinet met 3x3 maas en de thinline om.

Ik had ook een hooinet hangen met 2x2 maas ga rond 8 uur kijken wat ze daar van op heeft en anders toch maar weer dubbele hooinetten doen.

Had een beetje gehoopt dat ze met ong 10 kilo wel de hele middag en nacht mee deed met de thinline om.

Voor degene die al langer de thinline gebruiken, gebruiken jullie de originele zip-ties of tyraps?

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 15:27

Een kuddegenootje sloopte elke keer die 'dure' tiewrap eraf (de thinline blijft hier dus vrij lang goed ondanks dat deze steeds losgerukt en half opgegeten werd) dus ik wou graag tiewrap met platte kop ivm scherpe randjes bij normale tiewrap.
Bijna onmogelijk te vinden die platte tie wraps maar bij allekabels hadden ze deze. Ondertussen kan ik ze op de nederlandse site niet meer vinden. Hier staan ze wel nog ophttps://www.allekabels.be/delock/6335 ... stuks.html
En ik kan je verzekeren dat deze ook aan de 'slappe' kant zijn en dus sneller breken dan het masker zelf. 2 keer gebeurd. De delock tie wraps zijn ook minder dik dan de originele bij het masker. Nu de thinline even niet in gebruik.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:40

Oh super dank je wel ga ik die even bestellen. Ik heb nu die slappe tijdelijke dingen erom met wat ductape. Voor nu houd dat ook wel maar is natuurlijk niet echt de goede oplossing