Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xLiez schreef:Voeren jullie een ouder paard een andere balancer? Ik heb de mijne op puur g senior staan maar sinds twee weken laat hij het staan (het zijn een soort kruimels). Hij eet zijn andere brokjes er gewoon tussenuit.
Mijn pony is 23 en gaat komend jaar waarschijnlijk niet volledige dagen op het gras. Het hooi is niet getest helaas, komt van 3 verschillende percelen. Ik twijfel welke ik nu ga halen voor hem, hij stond vroeger op metazoa timothee maar kan me voorstellen dat oudere paarden andere behoeftes hebben. De agrobs heb ik ook naar gekeken maar die kan ik hier in friesland lastig aan komen.
xLiez schreef:Voeren jullie een ouder paard een andere balancer? Ik heb de mijne op puur g senior staan maar sinds twee weken laat hij het staan (het zijn een soort kruimels). Hij eet zijn andere brokjes er gewoon tussenuit.
Mijn pony is 23 en gaat komend jaar waarschijnlijk niet volledige dagen op het gras. Het hooi is niet getest helaas, komt van 3 verschillende percelen. Ik twijfel welke ik nu ga halen voor hem, hij stond vroeger op metazoa timothee maar kan me voorstellen dat oudere paarden andere behoeftes hebben. De agrobs heb ik ook naar gekeken maar die kan ik hier in friesland lastig aan komen.
MyWishMax schreef:Er zijn ook zat paarden die niet heet worden van luzerne hoor. Als je een paard hebt die dat wordt is ontwijken slim, maar sowieso ontwijken omdat er enkele dieren zijn die erop reageren is zonde van een makkelijk beschikbaar voer. Want zo vaak is dat ook weer niet, het lijkt zo omdat mensen met negatieve ervaring het opschrijven. Positieve niet, want die zijn niet op zoek naar wat anders. Enige reden dat de mijne grasmix krijgt nu ipv luzerne is omdat ze de grasmix lekkerder vindt en de luzerne ook niet op voorraad was. Anders had ik ze gemengd. Hoewel ik vaak genoeg alsnog luzerne alleen koop.
Plus als je zo gaat afschrijven kan je een hele hoop balancers ook niet voeren, want ook daar zijn ervaringen mee dat paarden er gek van worden. Niet gewoon wat heet, maar echt ineens totaal anders.
blackstar schreef:Hebben jullie een idee.
Mijn tinkermerrie (15 jaar)krijgt oerbalans en slueslimix van Vitalstyle. Woont in een groepsstalling heel de dag buiten met schuilstallen.
Maar ik mis de energie tijdens het rijden.
Jeuk is nu eindelijk minder. Wel afgevallen in de winter maar nu keurig op gewicht ipv wat te dik.
Heb al wat gelezen her en der in het topic maar kom er niet echt uit.
Las ook van 1 iemand die zwarte haver voor het rijden gaf. Zou dit wat zijn??? Of een ander idee. Het makkelijkste is wat geven een half uurtje voor het rijden
NikkiB1991 schreef:uudje schreef:Ik vraag me soms ook af wat ze bedoelen met lichte arbeid. Is dat 2 keer per week een uur dressuur is dat 4 keer per dressuur en soms een sprongetje is dat dagelijks een buitenrit van een uur?? Ik vind dat altijd maar onduidelijk.
Doorgaans gebruiken we deze verdeling, maar daarna wordt het gemiddeld aantal minuten per dag wel nog meegewogen. Koudbloed/warmbloed/volbloed heeft ook nog enige invloed op het resultaat.
Geeft iemand geen gemiddelde arbeidsduur door, dan ga ik er vanuit dat de meeste paarden ongeveer 40 minuten per dag trainen. Dat is wat ik het meest zie/hoor bij particulier gehouden paarden.
Lichte arbeid - Recreatie (licht); Manegepaarden (lichte arbeid); Dressuur, B tot M niveau; Springsport tot 1m 30 niveau; Eventing Nationaal niveau (Licht tot Matig); Endurance (NB: meer uren)
Matige arbeid - Recreatie (Intensief); manegepaarden (intensieve arbeid); Dressuur, Z niveau en hoger; Springsport vanaf 1m 40 niveau (vaak in combinatie met 1 uur stappen); Eventing (categorie: Licht tot Matig); Draf- en rensport normaal niveau (categorie matig-zwaar)
Zware arbeid - Dressuur, Zware Tour; Springsport vanaf 1.50 internationaal; Eventing, Internationaal niveau; Draf- en rensport normaal niveau (matig-zwaar)
Zeer zware arbeid - Drafsport en rensport topniveau
Wellicht iets anders dan je zou verwachten, maar een paard heeft minder snel grote hoeveelheden krachtvoer nodig dan vaak wordt gedacht. Ze zijn vrij efficiënt qua verbruik van energie voor beweging.
Een heel kort door de bocht voorbeeld (let op, de marge op de gemiddelde behoefte is +-10%):
Een warmbloedmerrie van 600kg heeft als ze stilstaat 5.49 EWpa nodig, bij 40 minuten lichte arbeid 6.43 EWpa, en bij 40 minuten medium arbeid 6.89 EWpa.
12 kilo medium-stengelig hooi levert 6.32, dus bij lichte arbeid is een portie vitaminebrokjes al genoeg om die 0.11 te dichten. Bij medium arbeid heb je 0.57 aan te vullen, de kilo Rust en Herstel die hier genoemd werd door SansaS bevat 0.67, dus dat kan inderdaad prima passen. Maar het ruwvoer is dus wel een heel belangrijke factor om te bepalen wat je extra/aanvullend nodig hebt. En ik heb hier puur gekeken naar de energiewaarde, niet de vitaminen/mineralen.
Ik hoop dat ik iets van de onduidelijkheid weg heb kunnen nemen wat betreft hoe dit geclassificeerd wordt. De aanbeveling op de zak is echter nog steeds niet altijd passend omdat het ruwvoer zwaar meeweegt, er geen rekening wordt gehouden met de duur van de arbeid, het type paard, en of jouw paard misschien wel bij de bovenste of onderste 10% van de behoeftenorm hoort...
Briiet schreef:xLiez schreef:Voeren jullie een ouder paard een andere balancer? Ik heb de mijne op puur g senior staan maar sinds twee weken laat hij het staan (het zijn een soort kruimels). Hij eet zijn andere brokjes er gewoon tussenuit.
Ik weet niet waar je in Friesland woont maar bij agratotaal in berlikum kun je het bestellen. Ze bestellen om de 2 weken.
Marije_jiplover schreef:Ik begrijp de inschaling van endurance in dat overzicht onder lichte arbeid niet.
Mijn pony heeft nooit zoveel energiebehoefte gehad als toen we endurance reden (trainen voor 60 km wedstrijden).
Er staat dan wel NB meer uren achter maar ik vraag me af of dat niet iets wordt onderschat hier. Als intensieve recreatie al onder matige arbeid wordt geschaard, dan kan klasse 2 endurance daar zeker ook bij en bij de hogere klasses en richting de topsport zeker nog verder opgeschaald.
Paard van mijn vriendin liep internationaal 120-160 km wedstrijden en daar werd dus ook in blokken heel flink getraind, 2,5-4 uur per keer gedurende 3-4 dagen per week. En in die tijd werd dan tussen de 20 en 40 km afgelegd per training, dus geen stap ritten, maar draven en galopperen, los van het in- en uitstappen.
Er waren trainingsweken van 120 km bij.
Dat noem ik toch geen lichte of matige arbeid meer, persoonlijk.
Marije_jiplover schreef:Ik begrijp de inschaling van endurance in dat overzicht onder lichte arbeid niet.
Mijn pony heeft nooit zoveel energiebehoefte gehad als toen we endurance reden (trainen voor 60 km wedstrijden).
Er staat dan wel NB meer uren achter maar ik vraag me af of dat niet iets wordt onderschat hier. Als intensieve recreatie al onder matige arbeid wordt geschaard, dan kan klasse 2 endurance daar zeker ook bij en bij de hogere klasses en richting de topsport zeker nog verder opgeschaald.
Paard van mijn vriendin liep internationaal 120-160 km wedstrijden en daar werd dus ook in blokken heel flink getraind, 2,5-4 uur per keer gedurende 3-4 dagen per week. En in die tijd werd dan tussen de 20 en 40 km afgelegd per training, dus geen stap ritten, maar draven en galopperen, los van het in- en uitstappen.
Er waren trainingsweken van 120 km bij.
Dat noem ik toch geen lichte of matige arbeid meer, persoonlijk.