Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:29

Bij die van mij met sojaschroot gewoon normale urine ook :)

xLiez

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 10:49

Voeren jullie een ouder paard een andere balancer? Ik heb de mijne op puur g senior staan maar sinds twee weken laat hij het staan (het zijn een soort kruimels). Hij eet zijn andere brokjes er gewoon tussenuit.

Mijn pony is 23 en gaat komend jaar waarschijnlijk niet volledige dagen op het gras. Het hooi is niet getest helaas, komt van 3 verschillende percelen. Ik twijfel welke ik nu ga halen voor hem, hij stond vroeger op metazoa timothee maar kan me voorstellen dat oudere paarden andere behoeftes hebben. De agrobs heb ik ook naar gekeken maar die kan ik hier in friesland lastig aan komen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:14

Agrobs is goed te bestellen. Wellicht is dat een optie voor je.?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:23

ik heb vroeger wel naf veteranensupplement gegeven.
Deze
https://www.paardendrogist.nl/naf-veter ... ents-15~kg

Maar ik vond het poeder niet handig in het voer, en merkte weinig verschil

Je kunt ook kijken naar
Lexa senior mineraal
https://www.kifrahorse.nl/Lexa-Senior-Mineraal-9-KG-

Maar eigenlijk heb ik er weinig verschil van gemerkt en ben ik weer een gewone balancer gaan geven.
Mijn 31 jarige merrie nu krijgt dus geen balancer meer,die krijgt senioren slobberbrok, senior complete mixis van Spillers en dus beetje los eiwit en ik denk eigenlijk dat het genoeg is zo.
Oh ja vergeten, ze krijgt wel cushx kruiden van Hilton Herbs en als ze die krijgt is ze vrolijker,vlotter en heb het idee dat die wel wat doet voor haar.maar dat is geen balancer

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:47

xLiez schreef:
Voeren jullie een ouder paard een andere balancer? Ik heb de mijne op puur g senior staan maar sinds twee weken laat hij het staan (het zijn een soort kruimels). Hij eet zijn andere brokjes er gewoon tussenuit.

Mijn pony is 23 en gaat komend jaar waarschijnlijk niet volledige dagen op het gras. Het hooi is niet getest helaas, komt van 3 verschillende percelen. Ik twijfel welke ik nu ga halen voor hem, hij stond vroeger op metazoa timothee maar kan me voorstellen dat oudere paarden andere behoeftes hebben. De agrobs heb ik ook naar gekeken maar die kan ik hier in friesland lastig aan komen.

Ik voer de Agrobs seniormineral. Bevalt heel goed. Ze moesten wel even wennen aan de smaak.
Ze doen het er wel heel goed op. Ik heb zelfs mijn junior er op staan en die heeft er nog nooit zo goed uit gezien en is nog nooit zo gezond geweest als nu (wat gekwakkeld met mestwater, hoefproblemen en slechte vacht).
Deze is goed online te bestellen via Becidor of René Wielens.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:14

Dat is goed om te horen! Ik ga donderdag naar Equitana, misschien hebben ze daar wel een proefzakje. Dan kan hij het even proberen haha. Het hoeft ook niet speciaal voor senioren maar ze hebben natuurlijk wel andere voerbehoeftes. Hij krijgt wel muesli voor senioren maar niet de aanbevolen hoeveelheid ivm dik haha

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:06

xLiez schreef:

Ik weet niet waar je in Friesland woont maar bij agratotaal in berlikum kun je het bestellen. Ze bestellen om de 2 weken.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 12:07

MyWishMax schreef:
Er zijn ook zat paarden die niet heet worden van luzerne hoor. Als je een paard hebt die dat wordt is ontwijken slim, maar sowieso ontwijken omdat er enkele dieren zijn die erop reageren is zonde van een makkelijk beschikbaar voer. Want zo vaak is dat ook weer niet, het lijkt zo omdat mensen met negatieve ervaring het opschrijven. Positieve niet, want die zijn niet op zoek naar wat anders. Enige reden dat de mijne grasmix krijgt nu ipv luzerne is omdat ze de grasmix lekkerder vindt en de luzerne ook niet op voorraad was. Anders had ik ze gemengd. Hoewel ik vaak genoeg alsnog luzerne alleen koop.
Plus als je zo gaat afschrijven kan je een hele hoop balancers ook niet voeren, want ook daar zijn ervaringen mee dat paarden er gek van worden. Niet gewoon wat heet, maar echt ineens totaal anders.

Ben ik het helemaal met je eens. Veel mensen kopen een product al niet omdat ze bijv hier op bokt of ergens anders veel gelezen hebben dat paarden er bijv gek van worden. Het lijkt dan ook wel dat ze de goede berichten niet willen lezen. Of inderdaad mensen die tevreden zijn hoor je dan minder over dan de mensen die wat te klagen hebben. Ik koop een product waarvan ik op hun side lees mij bevalt en waarvan ik denk dat het bij mijn paarden past. Heb zelf al wat geprobeerd, maar veel was het dan net niet. Ik geef nu pure feed en dat bevalt prima. Maar wil niet zeggen dat dit voor ieder paard prima is. Maar ik vind het wel zonde dat je een goed product niet zou proberen, omdat andere er niet blij mee zijn.
Zo vind ik luzerne een prachtig huig product, maar heb 2 paarden waarvan er compleet opgeblazen word als ie het eet, en de ander word er echt ziek van. Dus houdt dit voor mij op. Maar wil niet zeggen dat het voor andere paarden mooi voer kan zijn. Altijd zelf naar je eigen paard kijken

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 12:12

blackstar schreef:
Hebben jullie een idee.

Mijn tinkermerrie (15 jaar)krijgt oerbalans en slueslimix van Vitalstyle. Woont in een groepsstalling heel de dag buiten met schuilstallen.
Maar ik mis de energie tijdens het rijden.
Jeuk is nu eindelijk minder. Wel afgevallen in de winter maar nu keurig op gewicht ipv wat te dik.

Heb al wat gelezen her en der in het topic maar kom er niet echt uit.
Las ook van 1 iemand die zwarte haver voor het rijden gaf. Zou dit wat zijn??? Of een ander idee. Het makkelijkste is wat geven een half uurtje voor het rijden

In oerbalans en slueslimix zit dan ook weinig energie. Dus heel gek is dat niet. Oerbalans vind ik zelf altijd een mooie balancer. Je zou misschien eens kunnen overwegen om de slueslimix te vervangen voor een andere muesli van vitalstyle waar wat meer energie in zit. En dan kan je toch gewoon de oerbalans bij blijven geven.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 12:22

NikkiB1991 schreef:
uudje schreef:
Ik vraag me soms ook af wat ze bedoelen met lichte arbeid. Is dat 2 keer per week een uur dressuur is dat 4 keer per dressuur en soms een sprongetje is dat dagelijks een buitenrit van een uur?? Ik vind dat altijd maar onduidelijk.

Doorgaans gebruiken we deze verdeling, maar daarna wordt het gemiddeld aantal minuten per dag wel nog meegewogen. Koudbloed/warmbloed/volbloed heeft ook nog enige invloed op het resultaat.
Geeft iemand geen gemiddelde arbeidsduur door, dan ga ik er vanuit dat de meeste paarden ongeveer 40 minuten per dag trainen. Dat is wat ik het meest zie/hoor bij particulier gehouden paarden.

Lichte arbeid - Recreatie (licht); Manegepaarden (lichte arbeid); Dressuur, B tot M niveau; Springsport tot 1m 30 niveau; Eventing Nationaal niveau (Licht tot Matig); Endurance (NB: meer uren)

Matige arbeid - Recreatie (Intensief); manegepaarden (intensieve arbeid); Dressuur, Z niveau en hoger; Springsport vanaf 1m 40 niveau (vaak in combinatie met 1 uur stappen); Eventing (categorie: Licht tot Matig); Draf- en rensport normaal niveau (categorie matig-zwaar)

Zware arbeid - Dressuur, Zware Tour; Springsport vanaf 1.50 internationaal; Eventing, Internationaal niveau; Draf- en rensport normaal niveau (matig-zwaar)

Zeer zware arbeid - Drafsport en rensport topniveau

Wellicht iets anders dan je zou verwachten, maar een paard heeft minder snel grote hoeveelheden krachtvoer nodig dan vaak wordt gedacht. Ze zijn vrij efficiënt qua verbruik van energie voor beweging.

Een heel kort door de bocht voorbeeld (let op, de marge op de gemiddelde behoefte is +-10%):
Een warmbloedmerrie van 600kg heeft als ze stilstaat 5.49 EWpa nodig, bij 40 minuten lichte arbeid 6.43 EWpa, en bij 40 minuten medium arbeid 6.89 EWpa.
12 kilo medium-stengelig hooi levert 6.32, dus bij lichte arbeid is een portie vitaminebrokjes al genoeg om die 0.11 te dichten. Bij medium arbeid heb je 0.57 aan te vullen, de kilo Rust en Herstel die hier genoemd werd door SansaS bevat 0.67, dus dat kan inderdaad prima passen. Maar het ruwvoer is dus wel een heel belangrijke factor om te bepalen wat je extra/aanvullend nodig hebt. En ik heb hier puur gekeken naar de energiewaarde, niet de vitaminen/mineralen.

Ik hoop dat ik iets van de onduidelijkheid weg heb kunnen nemen wat betreft hoe dit geclassificeerd wordt. De aanbeveling op de zak is echter nog steeds niet altijd passend omdat het ruwvoer zwaar meeweegt, er geen rekening wordt gehouden met de duur van de arbeid, het type paard, en of jouw paard misschien wel bij de bovenste of onderste 10% van de behoeftenorm hoort...

Top! Dank voor je duidelijke uitleg!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 16:21

Ik begrijp de inschaling van endurance in dat overzicht onder lichte arbeid niet.

Mijn pony heeft nooit zoveel energiebehoefte gehad als toen we endurance reden (trainen voor 60 km wedstrijden).
Er staat dan wel NB meer uren achter maar ik vraag me af of dat niet iets wordt onderschat hier. Als intensieve recreatie al onder matige arbeid wordt geschaard, dan kan klasse 2 endurance daar zeker ook bij en bij de hogere klasses en richting de topsport zeker nog verder opgeschaald.

Paard van mijn vriendin liep internationaal 120-160 km wedstrijden en daar werd dus ook in blokken heel flink getraind, 2,5-4 uur per keer gedurende 3-4 dagen per week. En in die tijd werd dan tussen de 20 en 40 km afgelegd per training, dus geen stap ritten, maar draven en galopperen, los van het in- en uitstappen.
Er waren trainingsweken van 120 km bij.

Dat noem ik toch geen lichte of matige arbeid meer, persoonlijk.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 16:48

Briiet schreef:
xLiez schreef:

Ik weet niet waar je in Friesland woont maar bij agratotaal in berlikum kun je het bestellen. Ze bestellen om de 2 weken.

Berlikum is helaas wel wat uit de richting haha, de pony's staan in de buurt van Heerenveen haha

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 17:09

Marije_jiplover schreef:
Ik begrijp de inschaling van endurance in dat overzicht onder lichte arbeid niet.

Mijn pony heeft nooit zoveel energiebehoefte gehad als toen we endurance reden (trainen voor 60 km wedstrijden).
Er staat dan wel NB meer uren achter maar ik vraag me af of dat niet iets wordt onderschat hier. Als intensieve recreatie al onder matige arbeid wordt geschaard, dan kan klasse 2 endurance daar zeker ook bij en bij de hogere klasses en richting de topsport zeker nog verder opgeschaald.

Paard van mijn vriendin liep internationaal 120-160 km wedstrijden en daar werd dus ook in blokken heel flink getraind, 2,5-4 uur per keer gedurende 3-4 dagen per week. En in die tijd werd dan tussen de 20 en 40 km afgelegd per training, dus geen stap ritten, maar draven en galopperen, los van het in- en uitstappen.

Nee daar zat ik ook al aan te denken. Dat is toch wel zwaar te noemen op z’n minst..
Denk ook niet dat t zo zwart wit kan zijn. Want als je op trektocht gaat en dan “” alleen maar stapt”””, maar wel 40 kilometer in de bergen daarmee aflegt.. dan is dat ook reuze pittig..

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 18:40

Dit bedoel ik dus. Wat is nu licht werk en wat niet. Want ik vind endurance toch ook best pittig. Maar opzich vond ik het wel een mooie uitleg.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 18:43

Marije_jiplover schreef:

Eens. Dat schaar ik ook onder matige of zware arbeid. Of zeer zwaar als je echt in de topsport meedraait.
Maar ook meerdere keren flinke buitenritten van een paar uur in heuvelachtig gebied is vergelijkbaar met matige of zware arbeid.
Het geeft een richtlijn. Maar het blijft altijd maatwerk.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 22:19

Heeft iemand ervaring met de complete balancer mix zero van de aveve?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 01:16

Voor mijn twenters zoek ik een fijne balancer. Beide Friese paarden. We hebben nu overmeesterd opfok, maar wellicht is er ook een goede balancer speciaal voor opgroeiend spul?
Heeft iemand ervaring?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 09:28

SunnyHorse schreef:
Voor mijn twenters zoek ik een fijne balancer. Beide Friese paarden. We hebben nu overmeesterd opfok, maar wellicht is er ook een goede balancer speciaal voor opgroeiend spul?
Heeft iemand ervaring?

Equilin grow

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 09:56

Mijn jonkies hebben altijd Equilin Grow gekregen.
Mocht je het willen proberen heb ik wel een kortingscode als je een berichtje stuur.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 10:03

Let bij jonkies wel op genoeg eiwit ook.
( weet niet of je alleen een balancer zou gaan voeren of nog wel wat erbij)

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 12:19

Heeft iemand ervaring met equilin bij mestwater/ darmproblemen? Ze zeggen nl dat het de darmen ook ondersteunt, is dat ook echt zo?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 12:31

Lastig want mestwater kan heeeeeel veel oorzaken hebben. En equilin( of welke balancer/ voeding dan ook) hoeft daar dus absoluut geen missing link in te zijn, helaas..: daar heb ik met mijn vorige ( overleden) pony jammergenoeg alle ervaringen mee

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 18:55

Equilin kan zeker helpen bij mestwater maar wat echt top helpt is pure gut van pure paardenvoeding. Wel even een zandcheck doen van te voren anders blijft je bezig natuurlijk.

Ik heb mijn paard zijn mest echt top gekregen met eerst een zandkuur en dan een vrij hoge dosis, pure gut probiotica en de balancer en basic pellets van equilin. Stalgenootje met een paard met chronisch mestwater heeft haar paard ook goed gekregen met gist (die geeft de probiotica van Iris v Gullik).

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 20:24

Dank je wel, ik zal ook eens naar probiotica kijken! Die zandkuur zijn we idd vandaag begonnen, en dan 1 gram psyllium per kg lichaamsgewicht ipv de te lage dosering die op de verpakking staat.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 22:56

Thanks voor jullie tips over de agrobs seniormineral! Ik heb op Equitana een proefzakje meegenomen en hij vind het erg lekker :D