Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NikkiB1991

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 15:17

Wat Daihyo zegt inderdaad. Het normale buiten bewegen wordt meegenomen in de onderhoudsbehoefte, en bij een zeer actieve huisvesting neem je dat apart mee. Net als wandelingen aan de hand bijvoorbeeld. Sorry, dat had ik inderdaad nog even completer kunnen uitleggen!

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 16:54

Wat ook wel een punt van aandacht is, is dat de efficiëntie van de opname vermindert als paarden wat ouder worden.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 17:28

Klopt! Daarom heb ik zelf een senioren-variant voor de (grofweg) 18-plussers. Erg blij mee :D

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 18:23

Welke senioren variant heb jij dan?

Nonna1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:25

Dit vind ik ook zo ontzettend lastig. Ponypaard (520kg) krijgt nu een vol bekertje vitalbix timothee en een heel klein beetje. Aangevuld met lijnzaadolie en ruwvoermix ook van vitalbix. Ik wil graag voeden en niet onnodig vullen met suikers. Hij staat 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer. Graag zou ik iets van eiwitten bij willen geven maar weet niet zo goed wat dan? Sojaschroot is mij aangeraden, hoe is jullie ervaring hiermee?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:36

Nonna1984 schreef:
Dit vind ik ook zo ontzettend lastig. Ponypaard (520kg) krijgt nu een vol bekertje vitalbix timothee en een heel klein beetje. Aangevuld met lijnzaadolie en ruwvoermix ook van vitalbix. Ik wil graag voeden en niet onnodig vullen met suikers. Hij staat 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer. Graag zou ik iets van eiwitten bij willen geven maar weet niet zo goed wat dan? Sojaschroot is mij aangeraden, hoe is jullie ervaring hiermee?

Spirulina tabletten? https://www.zenzicare.nl/paarden-kruide ... -tabs.html

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:38

Ik voer gewoon een luzernebrok bij.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:40

Ik voer sojaschroot en vind het wel een fijn product.
Je hoeft er niet heel veel volume van te voeren, waarmee het voor mij een beetje in verhouding blijft met de Equilin die hij ook krijgt.

Nonna1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 20:12

Daihyo schreef:

Daar worden vaak paarden wat heet van en deze heeft al genoeg temperament van zichzelf.

Nonna1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 20:13

Marije_jiplover schreef:
Ik voer sojaschroot en vind het wel een fijn product.
Je hoeft er niet heel veel volume van te voeren, waarmee het voor mij een beetje in verhouding blijft met de Equilin die hij ook krijgt.

Thnxxx, hoeveel voer je daarvan en merkte je ook verschil?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 20:26

200-300 gram sojaschroot per dag. Die van mij eet het zowel droog door de Equilin brokjes, als geweekt met wat bietenpulp en grasbrok (dat krijgt hij na arbeid nog extra).

En ja ik merk zeker verschil, we hebben momenteel erg eiwitarm ruwvoer (van eigen land van de stalling, helaas was vorig jaar niet zo'n geweldig jaar voor ruwvoer met voldoende voedingsstoffen, al ben ik allang blij dat er wel ruim voldoende ruwvoer geoogst is, maar bijvoeren is deze winter echt een must).
Met wat sojaschroot kan ik de bovenlijn goed houden, zonder wordt die bovenlijn echt te schraal.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 20:57

Hangt ook wel van je paard af.
Als ik mijn vorige ( extreem sobere, helaas overleden)pony nog had gehad zou ik idd ook voor wat sojaschroot kiezen.
Heb nu een warmbloed die wel wat meer “ kan hebben”, die ga ik overzetten op brok.
Maar: ik voer zelf en maar eenmaal daags. Hele bakken vol eet hij in 1 keer slecht op dus ik raad altijd aan daar ook wat rekening mee te houden.
Als er bijvoorbeeld twee maal daags op een stal gevoerd wordt zou ik wellicht voor wat anders gekozen hebben.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 21:31

Ik voer een halve schep pavo inshape, wat ruwvoer mix en vital. Erg tevreden, fjord doet het er goed op en is flink afgevallen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 08:50

Er zijn ook zat paarden die niet heet worden van luzerne hoor. Als je een paard hebt die dat wordt is ontwijken slim, maar sowieso ontwijken omdat er enkele dieren zijn die erop reageren is zonde van een makkelijk beschikbaar voer. Want zo vaak is dat ook weer niet, het lijkt zo omdat mensen met negatieve ervaring het opschrijven. Positieve niet, want die zijn niet op zoek naar wat anders. Enige reden dat de mijne grasmix krijgt nu ipv luzerne is omdat ze de grasmix lekkerder vindt en de luzerne ook niet op voorraad was. Anders had ik ze gemengd. Hoewel ik vaak genoeg alsnog luzerne alleen koop.
Plus als je zo gaat afschrijven kan je een hele hoop balancers ook niet voeren, want ook daar zijn ervaringen mee dat paarden er gek van worden. Niet gewoon wat heet, maar echt ineens totaal anders.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:22

Nonna1984 schreef:
Daihyo schreef:

Daar worden vaak paarden wat heet van en deze heeft al genoeg temperament van zichzelf.

Nee hoor, juist niet. Ja, er zijn paarden die er op reageren, ook bijvoorbeeld door jeuk. Maar nog veel meer paarden die het er heel goed op doen. En alles moet in balans zijn. Er is ook nog een verschil of je er 2 kg luzerne in gooit of een halve schep.
Ik los hier het liefst alles op met ruwvoer, vanwege gevoeligheden. Het hooi is zeker voor de jongste, maar ook voor de oudste net niet voldoende. De oudste krijgt 250 gram luzernebrok, de jongste 500 gram. En ik kies bewust voor brokvorm, omdat voor de jongste de luzerne te hard was qua stukjes.

Ik heb overigens ook jaren geen luzerne gegeven vanwege een jeukend paard. Maar daar zaten andere dingen scheef in de voeding, waardoor hij er op reageerde. Dat zelfde paard krijgt nu dus gewoon luzerne en reageert er niet meer op. Omdat de rest ook klopt.

Wat MWM zegt: je leest vaak de negatieve ervaringen. Maar er zijn ook genoeg positieve. In andere landen leven de paarden alleen maar op luzerne (hooi, alfalfa), omdat er geen of moeilijk grashooi te vinden is.

Hier overigens slechte ervaringen met sojaschroot. Slechte mest, mestwater, diarree, doffe vacht. En ja, dat was echt door het schroot. Toen ik dat niet meer gaf waren de problemen ook weg. Gevoelige darmen. Maar dat wil niet zeggen dat elk paard het er slecht op doet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:30

En heel eerlijk, het is ook een lekkere simpele oplossing die voor meer goed is als alleen eiwit. Het ruwvoer stuk wat jij noemt vind ik erg fijn. Zo krijgt de mijne dus luzerne en of grasbrok erbij, naast de slobber die ook een ruwvoer variant is ipv de normale slobber die ik gaf. Allemaal omdat ze stil staat ipv aan het werk is. Maar moet nu zelfs op gaan letten dat ze niet verder afvalt, blijkbaar heeft zij toch wat extra's nodig bovenop ruwvoer en balancer. Zelfs als ze stil staat := Hoewel dat apart is, want dit is de 2e keer ooit dat ze er zo uitziet rond deze tijd. De vorige keer was vorig jaar toen ze vol in het werk stond op Z niveau en nog steeds op 1/2 kilo basisbrok per dag met door mij een kilo muesli met emmer luzerne aangevuld en ruwvoer. Oke en slobber na rijden, halve schep droog per keer. Nu staat ze volledig stil (want pas sinds een week 3 keer per week erop mogen stappen maximaal 15 minuten. Wel in paddock maar daar doet ze toch niet zoveel en ze komt altijd buiten) met handje biks en voerbak vol grasmix, flinke schep ruwvoerslobber droog, balancer en nog extra veel ruwvoer. := Maar bloed en mest is helemaal goed.

Edot oh en nu ook lijnzaad erbij dagelijks

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:41

Vergeet niet wat herstel en genezing aan energie kost. En veel van het hooi van vorig jaar is arm in suiker en energie. Met een beetje geluk zit er wat eiwit in. Dus kan best hoor, dat het nu niet genoeg is.
En dan is er niks mis mee om wat extra's naast ruwvoer te geven als dat nodig is. Soms is het gewoon niet genoeg. Je zou eens kunnen kijken naar een andere slobber. Ik geef nu in de winter Marstall bergwiesenmash bij. Daar zitten net wat meer vetten en eiwitten in dan de meeste slobbers, maar zonder granen. Die van mij doen het gewoon niet zo goed op granen.
Of Coolstance Copra door je ruwvoerslobber.

En inderdaad, luzerne is een vrij simpele en goedkope oplossing om eiwitten aan te vullen. Ik ben ook blij dat ze het hier kunnen hebben. Zeker met de paint is het fijn voer. Want die heeft duidelijk meer eiwitbehoefte dan de rest.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:19

Over heet worden en Lucerne.. merk ik niks van..ik wou dat mijn haf heter werdt van Lucerne.. maar helaas haha.

Mijne krijgt ook Lucerne(brokjes) met z’n balancer.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:52

Hebben jullie een idee.

Mijn tinkermerrie (15 jaar)krijgt oerbalans en slueslimix van Vitalstyle. Woont in een groepsstalling heel de dag buiten met schuilstallen.
Maar ik mis de energie tijdens het rijden.
Jeuk is nu eindelijk minder. Wel afgevallen in de winter maar nu keurig op gewicht ipv wat te dik.

Heb al wat gelezen her en der in het topic maar kom er niet echt uit.
Las ook van 1 iemand die zwarte haver voor het rijden gaf. Zou dit wat zijn??? Of een ander idee. Het makkelijkste is wat geven een half uurtje voor het rijden

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:47

Voor je meer energie toevoegt voor het rijden is het wellicht een optie om te kijken waarom je Tinker weinig energie heeft?
Ze staat buiten in groepsstalling. Kan ze haar rust wel pakken in de kudde? Mits ze 24/7 buiten staat? De winter is namelijk best nat geweest. Kan mij voorstellen dat dat ook energie kost en ze in de groeps opstelling evt niet goed genoeg rust pakt en/of de winter toch nog vrij veel energie kost.
Mijn pony Asfaloth had in voorgaande winters nooit energie over om te trainen toen hij 24/7 buiten stond. Hij viel niet af, maar het kostte hem wel energie.
Dit is de eerste winter dat ik Asfaloth eindelijk kan trainen (2de herfst en winter dat die 's nachts op stal staat. Overdag hele dag buiten) omdat zijn energie nu niet op gaat aan het buiten leven en hij elke dag de rust kan pakken.
Ik voer in principe niks extra's bij. Hij krijgt onbeperkt hooi op stal, overdag hele dag gras en 's avonds op stal een balancer en toch genoeg energie inmiddels om lekker door te trainen.

Qua voer voor meer energie helaas geen tips, maar dit is wel wat mij te binnen schoot en wellicht goed om ook mee te nemen in je zoektocht voor meer energie tijdens het rijden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:34

Ik zou de oerbalans voor wat anders gaan wisselen.
Hoor echt best vaak dat paarden het daar toch maar zozo op doen en wat mat blijven.
Welke je dan wel moet nemen weet ik niet,maar het valt te proberen.

Ik ben na regelmatig wisselen van balancer blijven hangen op de pavo vital.
De merrie krijgt geen balancer meer,die krijgt zat krachtvoer, de ruin een handje geweekte grasbrok met Pavo vital,dat gaat prima.

Even voor de sojaschrootvoerders:
Willen jullie eens voor me kijken wat de kleur van de urine van jullie paarden is?
Ik kreeg toch de tip van iemand om te minderen /stoppen omdat mijn merrie dus echt bijna witte urine er van krijgt.
Stop ik met geven dan word de urine weer gewoon doorzichtig, ik gaf ongeveer 100 gram per dag.
Ik vind het heel lastig nu of het allemaal wel klopt,kan eigenlijk ook niet echt duidelijke info vinden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:35

Bij die van mij is de urine gewoon geel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:40

Ik heb ook geen idee hoor hoe het zit,misschien is het toeval?
Was iemand die zei van hee die witte urine komt van teveel eiwit in de voeding.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:42

blackstar schreef:
Hebben jullie een idee.

Mijn tinkermerrie (15 jaar)krijgt oerbalans en slueslimix van Vitalstyle. Woont in een groepsstalling heel de dag buiten met schuilstallen.
Maar ik mis de energie tijdens het rijden.
Jeuk is nu eindelijk minder. Wel afgevallen in de winter maar nu keurig op gewicht ipv wat te dik.

Heb al wat gelezen her en der in het topic maar kom er niet echt uit.
Las ook van 1 iemand die zwarte haver voor het rijden gaf. Zou dit wat zijn??? Of een ander idee. Het makkelijkste is wat geven een half uurtje voor het rijden

Ik had laatst een klant voor een voedingsadvies die ook Oerbalans gaf en waar haar paard merkbaar slomer op was dan andere balancers. Ook op Vitalbix overigens. Op Metazoa flipte ze de pan uit. Dus ik zou zeker eens een andere balancer proberen om te kijken wat dat doet.

ELD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:24

Ik zou graag mijn paard een supplement bijgeven ter ondersteuning van een peesblessure.
Mijn dierenarts raadt 1 van volgende 3 aan:
- curafyt restore & revive
- equi-joint equipharma
- artico plus phytovet

Heeft iemand hier ervaring met een van deze supplementen? En heeft dit bij jullie geholpen?
Andere voorstellen mogen ook zeker gegeven worden.